Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-05-2006, 10:50
Mooneh
Mooneh is offline
Bestaat er een 1 of andere financiering om op jezelf te wonen op je 16e? Als in, ik ga nog naar de middelbare school, 4e klas en ik zou niet veel en lang kunnen werken. De jeugdzorg wil ik er ook buitenlaten. Het liefst wil ik gewoon een kleine kamer. Ik vraag me af of er mogelijkheden zijn.
Alvast bedankt.
Oud 29-05-2006, 10:55
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Die is er niet je ouders krijgen kinderbijslag voor je dus jij kan geen aanspraak op geld maken.
Ik denk niet dat het werkt om met je ouders te overleggen want je zal vermoed ik nit met ze kunnen opschieten ofzo.
Nee je zal nog even thuis moeten blijven wonen, + dat je ouders het tot je 18de gewoon tegen kunnen houden hoor.
Oud 29-05-2006, 11:05
Verwijderd
Ik geloof dat het wel kan, maar alleen in uitzonderlijke gevallen en dan gaat het dus wel via jeugdzorg. Maar als je thuis problemen hebt, dan zal er eerst geprobeerd worden die op te lossen, mocht dat niet gaan, dan zal men proberen je bij familie onder te brengen. Alleen wanneer dat ook echt niet gaat, en er ook geen andere mogelijkheden zijn, kan je op jezelf gaan wonen. Maar dat is dus écht uitzonderlijk en niet makkelijk te regelen. Beter het gewoon nog even uitzitten, na je eindexamen meteen het huis uit. Mocht het thuis echt niet gaan, misschien kan je dan regelen dat je bij familie intrekt voor een tijdje...
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 15:28
Mooneh
Mooneh is offline
Mijn zus is op haar veertiende uit huis gegaan en dat heeft mijn moeder ook niet tegengehouden.. Nouja, ze zei wel dat ze dat wel had moeten tegenhouden maargoed.
Volgens mij kan je ook officieel 'scheiden' van je ouders en dan kunnen ze je niet meer tegenhouden.
Maar als het goed is kan ik hier gewoon over praten met mijn moeder. Mijn stiefmoeder staat er sowieso achter maar geld heeft ze niet om mijn kamer dan te betalen en dat wil ik eerlijk gezegd ook niet.
Mijn problemen thuis zijn meer op emotioneel vlak en dus moeilijk aantonen. Bovendien wil ik er absoluut geen jeugdzorg bij halen.
Ik vraag me af of je overal een studenten pas nodig voor hebt om ergens een kamer te huren?
Of ik tegengehouden word is dus opzich niet echt een issue, als ik er over praat moet dát denk ik wel lukken. Ikw eet niet of er hele goedkope oplossingen zijn, misschien.
Liever wil ik niet bij familie of vrienden intrekken en ik wil ook meteen naar een andere stad. ik wil vrienden en failie niet opzadelen met een moeder die overstuur is, ze hoeven opzich niet te lijden onder mijn problemen, lijkt me.
Bedankt voor de reacties tot nu toe, hoor.
Oud 29-05-2006, 15:41
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Mooneh schreef op 29-05-2006 @ 16:28 :
Mijn zus is op haar veertiende uit huis gegaan en dat heeft mijn moeder ook niet tegengehouden.. Nouja, ze zei wel dat ze dat wel had moeten tegenhouden maargoed.
Volgens mij kan je ook officieel 'scheiden' van je ouders en dan kunnen ze je niet meer tegenhouden.
Maar als het goed is kan ik hier gewoon over praten met mijn moeder. Mijn stiefmoeder staat er sowieso achter maar geld heeft ze niet om mijn kamer dan te betalen en dat wil ik eerlijk gezegd ook niet.
Mijn problemen thuis zijn meer op emotioneel vlak en dus moeilijk aantonen. Bovendien wil ik er absoluut geen jeugdzorg bij halen.
Ik vraag me af of je overal een studenten pas nodig voor hebt om ergens een kamer te huren?
Of ik tegengehouden word is dus opzich niet echt een issue, als ik er over praat moet dát denk ik wel lukken. Ikw eet niet of er hele goedkope oplossingen zijn, misschien.
Liever wil ik niet bij familie of vrienden intrekken en ik wil ook meteen naar een andere stad. ik wil vrienden en failie niet opzadelen met een moeder die overstuur is, ze hoeven opzich niet te lijden onder mijn problemen, lijkt me.
Bedankt voor de reacties tot nu toe, hoor.
Kan je dan eventueel niet samen met je zus gaan wonen/ wat huren ofzo is meestal wel goedkoper ook.
En dan kan misschien je zus je ook wel helpen met dit isseu
Oud 29-05-2006, 15:46
Mooneh
Mooneh is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 29-05-2006 @ 16:41 :
Kan je dan eventueel niet samen met je zus gaan wonen/ wat huren ofzo is meestal wel goedkoper ook.
En dan kan misschien je zus je ook wel helpen met dit isseu
Ja nee, dat kan dus niet. Ze heeft een heel druk leven en kan en wil waarschijnlijk mij er niet bij hebben. En als ik ga wil ik graag zelfstandig zijn, en ver verwijderd van mijn ouders. Ook qua connecties dus. Het gaat er om dat er dus verbetering in de situatie moet komen. Ik ga niet dood hier, dus ik zal niet weggaan als het financieel onmogelijk is of als ik dan weer afhankelijk ben van mensen.
Oud 30-05-2006, 13:02
Nona
Nona is offline
Het kan wel, dan kun je je wettelijk volwassen laten verklaren en heb je in principe dezelfde rechten en plichten als volwassenen, afgezien van drinken, autorijden en stemmen. Maar daar moet heel wat voor gebeuren, zoals Andijvie zegt.
Oud 30-05-2006, 19:43
Verwijderd
En ik denk dat je ook dan toch al snel afhankelijk zult zijn van mensen...want er komt toch nog wel wat bij op jezelf wonen kijken (en misschien gaat het goed, dat kan natuurlijk ook, maar makkelijk zal het zeker niet zijn als je 16 bent, nog op de middelbare school zit, heel ergens anders gaat wonen, enz.).

Er zijn best mensen van 16 die al op zichzelf wonen, omdat ze gaan studeren oid, en dus een kamer moeten huren, daar hoef je je niet volwassen voor te laten verklaren, dat moet als 16-jarige ook wel te doen zijn. Mits je zelfstandig genoeg bent, voldoende geld hebt en de verhuurder het aan durft om jou die kamer te verhuren. Maar zoals ik al zei, ik denk niet dat het makkelijk zal zijn (om aan een kamer te komen, maar vooral wat er daarna bij komt kijken).
Met citaat reageren
Oud 30-05-2006, 20:17
PV
PV is offline
Toen ik op mn 16e een kamer moest huren ivm studie moesten mijn ouders wel het contract ondertekenen... maar dat verschilt idd vast per verhuurder.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten