Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-06-2006, 16:47
Mexx_M
Mexx_M is offline
In februari haal ik (zeer waarschijnlijk) mijn MBO diploma, secretaresse (BBL). Dan ben ik 19.

Het bedrijf waar ik nu werk wil me dan voor vast in dienst nemen, omdat mijn collega rond die tijd met zwangerschapsverlof gaat.
Hoeveel zou ik dan kunnen verdienen?

* 19 jaar
* MBO diploma
* werk daar dan 2 jaar
* 32 uur in de week
* wat we nu met z'n tweeen doen ga ik grotendeels alleen doen

Op internet kan ik het nergens duidelijk vinden, dat gaat veelal over volwassenen...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-06-2006, 16:53
Relief
Relief is offline
Citaat:
Mexx_M schreef op 26-06-2006 @ 17:47 :
In februari haal ik (zeer waarschijnlijk) mijn MBO diploma, secretaresse (BBL). Dan ben ik 19.

Het bedrijf waar ik nu werk wil me dan voor vast in dienst nemen, omdat mijn collega rond die tijd met zwangerschapsverlof gaat.

* 19 jaar
* MBO diploma
* werk daar dan 2 jaar
* 32 uur in de week

Op internet kan ik het nergens duidelijk vinden, dat gaat veelal over volwassenen...
Wat ben jij dan, een kleuter?
Oud 26-06-2006, 16:54
naam ingebruik
naam ingebruik is offline
nog geen 23
Oud 26-06-2006, 17:11
remy476
remy476 is offline
Citaat:
naam ingebruik schreef op 26-06-2006 @ 17:54 :
nog geen 23
kijk dan bij minimumjeugdloon zou ik zeggen...alles wat je extra krijgt is meegenomen!
Oud 26-06-2006, 17:19
PV
PV is offline
op basis van een 36-urige werkweek, is het minimumloon voor een 19-jarige 4,28 bruto per uur.

http://www.fnv.nl/bijbaan/
Met citaat reageren
Oud 26-06-2006, 18:17
thegoodlife
thegoodlife is offline
Ik zou zeggen, ergens tussen de 900 en 1200 euro bruto per maand. Toen ik 18 was en net van school af was, met 1 jaar MBO en mavo diploma verdiende ik al 8,65 euro per uur op een klantenservice.. Maar administratief werk verdient meestal net iets minder.
Oud 26-06-2006, 18:59
Verwijderd
Toch eigenlijk wel raar dat het minimumjeugdloon ook geldt als je te maken hebt met negentien- en twintigjarigen die overigens geheel als volwassenen leven (eigen huishouding, eigen lasten en baten, et cetera).

Het is niet alsof je als vierentwintigjarige zoveel meer geld nodig hebt om te leven dan als tweeëntwintigjarige als je zelfstandig woont en werkt.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2006, 22:27
Verwijderd
Ze zouden het misschien beter naar opleiding kunnen doen, maar ja. En dat doen werkgevers soms ook al.

Laatst gewijzigd op 27-06-2006 om 13:58.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2006, 23:15
Barry K
Barry K is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 26-06-2006 @ 23:27 :
Ze zouden het misschien beter naar opleiding kunnen doen, maar ja. En dat doen werknemers soms ook al.
Werknemers of werkgevers?
Waarom is dat niet zo landelijk geregeld (anders: wat zijn de nadelen?)
Oud 27-06-2006, 00:18
Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
nare man schreef op 26-06-2006 @ 19:59 :
Toch eigenlijk wel raar dat het minimumjeugdloon ook geldt als je te maken hebt met negentien- en twintigjarigen die overigens geheel als volwassenen leven (eigen huishouding, eigen lasten en baten, et cetera).

Het is niet alsof je als vierentwintigjarige zoveel meer geld nodig hebt om te leven dan als tweeëntwintigjarige als je zelfstandig woont en werkt.
Dan is het ook raar dat er uberhaupt minimumjeugdloon is. Iemand van bijv. 16 kan hetzelfde werk doen als iemand van 23 maar er veel minder voor betaald krijgen.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2006, 06:52
Verwijderd
Nouja, ik sta dan ook niet afwijzend tegenover het gelijkschakelen van het minimumloon per uur voor jeugdigden in een bepaalde leeftijdscategorie (bijv. 18-22) waarin men volledig onderling uitwisselbare functies vervult en de leeftijd er verder totaal niet toe doet.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2006, 06:54
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
nare man schreef op 26-06-2006 @ 19:59 :

dat minimumloon is dan ook niet iets waar de TS mee te maken gaat krijgen. De TS gaat gewoon het cao-laan betaald krijgen (uit de voor haar geldende cao voor secretaresses).

minimumloon is meer voor bijbaantjes en echt simpel werk bedacht lijkt me. (overigens wel verdraaid weinig, dat minimumloon. )
Oud 27-06-2006, 06:56
Verwijderd
Ja, maar dat hangt dan al weer af van de aanwezigheid van een cao. Als je puur naar het uitgangspunt van de wet kijkt gaat mijn betoog wel op.

Naar mijn idee geldt het inderdaad ook meer voor bijbaantjes e.d., niet wanneer je gewoon fulltime werkt.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2006, 08:23
Verwijderd
Duh, omdat dan de vakkenvullers meer moeten verdienen, en dat stuwt de inflatie zeer hard
Met citaat reageren
Oud 27-06-2006, 08:26
Verwijderd
Een bijbaantje is niet voor iemand die de schoolverlaat en dan een baantje wil hebben.

Dus valt hij/zij niet in het criminele vak etc...
Ook is hij/zij interessanter voor het bedrijfsleven.
Jeugdwerkloosheid (daarom was het ook ingesteld)

En dat weegt een stuk hoger op tegenover de mensen die niet meer bij hun ouders wonen.

genoeg redenen om het minimumjeugdloon te houden.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2006, 09:39
Kapoen
Kapoen is offline
Citaat:
Mexx_M schreef op 26-06-2006 @ 17:47 :

* 19 jaar
* MBO diploma
* werk daar dan 2 jaar
* 32 uur in de week

even wat vraagjes (wat voor soort secretaresse ben je, bij een groot bedrijf? meerderheid mannelijke collega's)????

via salarischeck kom je uit op ongeveer 10,75 per uur.
Oud 27-06-2006, 12:01
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
nare man schreef op 27-06-2006 @ 07:52 :
Nouja, ik sta dan ook niet afwijzend tegenover het gelijkschakelen van het minimumloon per uur voor jeugdigden in een bepaalde leeftijdscategorie (bijv. 18-22) waarin men volledig onderling uitwisselbare functies vervult en de leeftijd er verder totaal niet toe doet.
Zie de tread die ik hierover eerder heb gestart op dit forum als discussie onderwerp!
Oud 27-06-2006, 13:58
Verwijderd
Citaat:
Barry K schreef op 27-06-2006 @ 00:15 :
Werknemers of werkgevers?
Waarom is dat niet zo landelijk geregeld (anders: wat zijn de nadelen?)
Ehh, werkgevers ja.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten