Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-06-2006, 09:57
Verwijderd
Je probeert het smeltpunt s in C van het nieuwe metaal Fokkinkium te
bepalen via een groot aantal metingen. Dit smeltpunt is moeilijk vast te stellen omdat het metaal zeer onzuiver is.
Modelleer de gemeten smeltpunten Mi daarom als
Mi = s + Ui
waarbij Ui de meetfout in C is. Neem aan dat de Ui onafhankelijk zijn en identiek verdeeld met verwachting 0 en standaardafwijking 5. Laat Mn het gemiddelde van de metingen M1;M2; : : : ;Mp zijn.

Gebruik de centrale limietstelling om de hoeveelheid metingen te bepalen waarna je met een zekerheid van 90% kan zeggen dat Mn minder dan een halve graad scheelt met s.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-06-2006, 12:52
Integer
Integer is offline
Kom op kerel, ik zou dat stukje over betrouwbaarheidsintervallen maar eens gaan lezen in je Kanstat-dictaat.

Btw: hulde aan Fokkink, haha.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2006, 17:51
Verwijderd
Citaat:
Integer schreef op 16-06-2006 @ 13:52 :
Kom op kerel, ik zou dat stukje over betrouwbaarheidsintervallen maar eens gaan lezen in je Kanstat-dictaat.

Btw: hulde aan Fokkink, haha.
er is geen dictaat
Met citaat reageren
Oud 16-06-2006, 20:51
Verwijderd
Als ik me niet vergis schaalt de onzekerheid met 1/sqrt( N ), met N het aantal metingen.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2006, 21:41
Verwijderd
Volgens mij is dit VWO-statistiek, aangezien de centrale limietstelling alleen zegt dat je onder bepaalde voorwaarden (zoals jouw fictieve experiment) een normale verdeling krijgt.

Meph... heeft gelijk: sigma(n) = sigma(x)/sqrt(n) bij een steekproef met n metingen. Denk bij die 90% aan een tweezijdige toets. De rest van de wiskunde kan je wel oplossen.

Laatst gewijzigd op 16-06-2006 om 21:48.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2006, 00:15
thrt74
.. en doe de groeten aan Fokkink ;
Met citaat reageren
Oud 19-06-2006, 13:26
Verwijderd
Waar komt het volgende vandaan?

P(|X| < 1,645) = 0,1
En dan die 1,645
Met citaat reageren
Oud 20-06-2006, 16:37
Keith
Keith is offline
Waarschinlijk uit een tabel van de standaard normaal verdeling, en dan is het de waarde en dan is 1,645 de waarde die een alfa geeft van 0,05. 0,05 Is de helft van 0,10, en 0,10 is de kans dat het buiten je vertrouwensinterval ligt.

de 1,645 is dus de afstand van het gemiddelde waar binnen 90% van de gevallen ligt voor een normaal verdeeld iets met sigma = 1.

Dat moet je dan omrekenen naar een lengte voor jouw sigma. Die lengte moet een bepaalde waarde aannemen, waaruit een sigma volgt, waaruit het aantal metingen volgt.
Reageren

Regels voor berichten