Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-05-2006, 16:21
Go
Go is offline
Valt een pensioen onder het primaire of secundaire inkomen? Ik ben van mening dat het onder het primaire inkomen dient te vallen, omdat het een beloning is voor een productiefactor (arbeid), maar dat pas later uitgekeerd wordt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-05-2006, 17:09
Barry K
Barry K is offline
Volgens mij, maar ik weet het niet zeker, hoort het onder 'ontvangen overdrachten'.

Citaat:
Primair inkomen: Alle inkomens die een sector ontvangt op grond van de deelname aan een (binnen- of buitenlands) productieproces en vanwege het vermogensbezit. Deze inkomens bestaan uit de beloning van werknemers, rente, dividenden, belastingen en subsidies op productie en invoer.

Citaat:
Het inkomen na aftrek van belastingen plus uitkeringen dat besteed wordt aan consumptie en besparingen. Dit inkomen wordt ook wel secundair inkomen genoemd.
Volgens mij is het secundair inkomen...

Laatst gewijzigd op 24-05-2006 om 17:13.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2006, 17:46
Go
Go is offline
Citaat:
Alle inkomens die een sector ontvangt op grond van de deelname aan een (binnen- of buitenlands) productieproces
Bedankt voor je antwoord.

1. Mijns inziens is het niet van belang, als ik zo deze definitie bekijk, of je het inkomen binnen afzienbare tijd ontvangt na de geleverde arbeid. Dus 20, 30 jaar later kun je toch ook gewoon een beloning (pensioen) ontvangen voor arbeid die je vroeger verzet hebt?

2. Ik neem aan dat het bij het onderscheid tussen primair en secundair inkomen niet van belang is of je belasting betaalt of niet, omdat je over in principe elke uitkering belasting betaalt?
Met citaat reageren
Oud 29-05-2006, 09:17
Verwijderd
Standaard te leren uit je economieboek; het is secundair inkomen, omdat er op dat moment niet een directe tegenprestatie tegenover staat. Voorzover ik het goed onthouden heb.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2006, 11:30
Adgertic Z4
Adgertic Z4 is offline
Citaat:
Piruleta schreef op 29-05-2006 @ 10:17 :
Standaard te leren uit je economieboek; het is secundair inkomen, omdat er op dat moment niet een directe tegenprestatie tegenover staat.
Niet direct dus idd secundair.
Oud 10-06-2006, 13:04
Alessandro
Alessandro is offline
Ter verduidelijking pensioen is geen (uitgestelde) beloning uit een dienstbetrekking, maar een verkapte spaarvorm uit een vroegere dienstbetrekking.
Met citaat reageren
Oud 21-06-2006, 09:11
jeroen1
Citaat:
Alessandro schreef op 10-06-2006 @ 14:04 :
Ter verduidelijking pensioen is geen (uitgestelde) beloning uit een dienstbetrekking, maar een verkapte spaarvorm uit een vroegere dienstbetrekking.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2006, 12:09
Go
Go is offline
Ik heb het aan iemand van het CPB gevraagd en die gaf het volgende antwoord. De pensioenuitkering valt dus niet onder het primair inkomen.

Citaat:
Volgens de nationale rekeningen zijn pensioenpremies deel van de beloning van werknemers en maken dus deel uit van de primaire inkomensverdeling. Bij uitbetaling van de pensioenuitkeringen vindt een financiele transactie plaats, d.w.z. een pensioenrecht (een financiele claim) wordt omgezet in een concrete uitbetaling. De pensioenuitkering heeft dus geen invloed op de primaire en secundaire inkomensverdeling. De belastingen over de pensioenuitkering worden wel bij de secundaire inkomensverdeling geboekt.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 16:32
Ici-Paris_#
Ici-Paris_# is offline
Citaat:
Barry K schreef op 24-05-2006 @ 18:09 :

Volgens mij is het secundair inkomen... [/B]
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten