Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-07-2006, 22:09
faan
faan is offline
Deze zin schijnt op deze manier fout te zijn. Ik snap niet waarom het 'kende' moet zijn. Dan heb je het toch over een personage? Ik kan toch Nederlands! En dan maakt het niet uit of ik spreken of schrijven erachter zet!
DOCENT: Het is: “vroeger kon ik nog redelijk Frans spreken of schrijven"
dan wel: “vroeger kende ik nog redelijk Frans" (hoewel ik de grammaticaliteit hiervan vind rammelen)
en zeker niet:”vroeger kon ik nog redelijk Frans" (want ongrammaticaal: kunnen is nl. een hulpwerkwoord waar een zelfstandig werkwoord op dient te volgen)
Oud 02-07-2006, 23:00
Dynamico
Dynamico is offline
Het leven van een prescriptivist is maar zwaar.

Je docent accepteert alleen het gebruik van "kunnen + werkwoord". "Ik kan schrijven", "Ik kan lezen". "Ik kan Frans" valt voor hem in dezelfde categorie als "Ik kan auto" en "Ik kan tafel". Dit is wellicht nog redelijk, maar dat alternatief? Ik kende Frans? Dan is dit dus ook goed: "Ik ken heel goed Frans." Zeg dan: vul altijd het werkwoord aan. Maar dan nog zou ik me hier niets van aantrekken en deze man lekker in z'n eigen regeltjes verstrengeld laten zitten. Misschien alleen even onthouden voor als je nog tentamens bij hem moet afleggen.
Oud 03-07-2006, 15:42
faan
faan is offline
Je docent accepteert alleen het gebruik van "kunnen + werkwoord"
Ik vind het onzin dat hij dat vindt
Oud 03-07-2006, 16:15
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
faen schreef op 02-07-2006 @ 23:09 :
(...) (want ongrammaticaal: kunnen is nl. een hulpwerkwoord waar een zelfstandig werkwoord op dient te volgen)
Wat is dat nou weer voor onzin. 'Kunnen' kan prima een hoofdwerkwoord zijn.
Oud 03-07-2006, 17:02
Droyd
Droyd is offline
Well I'll be damned...
Jaja, ik ken Engels. Al is kan in sommige gevallen ook correct.

Laatst gewijzigd op 03-07-2006 om 17:04.
Met citaat reageren
Oud 03-07-2006, 17:07
Verwijderd
Kennen is sowieso goed, het hoort normala gesproken kennen te zijn, maar ik gebruik altijd kunnen.

Bij een hulpwerkwoord hoort een ander werkwoord, geen zelfstandig naamwoord, die heb je bij koppelwerkwoorden. En kunnen is idd geen koppelwerkwoord.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2006, 10:08
faan
faan is offline
Citaat:
Mr Soija schreef op 03-07-2006 @ 18:07 :
Bij een hulpwerkwoord hoort een ander werkwoord, geen zelfstandig naamwoord, die heb je bij koppelwerkwoorden. En kunnen is idd geen koppelwerkwoord.
Hoh, laat die koppelwerkwoorden maar even achterwegen En znw kunnen ook bij andere werkwoorden staan. Snap niet waarom je zoiets zegt.
Oud 04-07-2006, 21:57
Verwijderd
Citaat:
faen schreef op 04-07-2006 @ 11:08 :
Hoh, laat die koppelwerkwoorden maar even achterwegen En znw kunnen ook bij andere werkwoorden staan. Snap niet waarom je zoiets zegt.
znw kunnen staan bij koppelWERWOORDEN ja dat zijn ook werkwoorden

maar niet bij hulpwerkwoorden
Met citaat reageren
Oud 04-07-2006, 23:23
Verwijderd
Komt omdat ze in de Randstad kennen en kunnen niet uit elkaar kunnen houden, daar gaan docenten overcorrect van doen. Als ik zeg 'ik kon vroeger redelijk Duits', dan kijkt niemand me daar waarschijnlijk op aan. Zou dan wel eerder 'Ik kon vroeger redelijk Duits spreken' zeggen, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2006, 23:48
Dynamico
Dynamico is offline
Ik niet. Zowel de zin met "kende" als die met het aangevulde werkwoord komen op mij erg geforceerd over.
Oud 05-07-2006, 08:31
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
faen schreef op 02-07-2006 @ 23:09 :
Deze zin schijnt op deze manier fout te zijn. Ik snap niet waarom het 'kende' moet zijn. Dan heb je het toch over een personage? Ik kan toch Nederlands! En dan maakt het niet uit of ik spreken of schrijven erachter zet!
DOCENT: Het is: “vroeger kon ik nog redelijk Frans spreken of schrijven"
dan wel: “vroeger kende ik nog redelijk Frans" (hoewel ik de grammaticaliteit hiervan vind rammelen)
en zeker niet:”vroeger kon ik nog redelijk Frans" (want ongrammaticaal: kunnen is nl. een hulpwerkwoord waar een zelfstandig werkwoord op dient te volgen)

Kende is wist, kon is capable was om dat te doen

Een taal weet je, die doe je niet
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 08:33
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
M@rco schreef op 03-07-2006 @ 17:15 :
Wat is dat nou weer voor onzin. 'Kunnen' kan prima een hoofdwerkwoord zijn.
Kun jij dat (doen)?

Dan zit er eigenlijk toch altijd een hulpwerkwoord bij; alleen laat je m achterwege.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 10:10
Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
Gatara schreef op 05-07-2006 @ 09:31 :
Kende is wist, kon is capable was om dat te doen

Een taal weet je, die doe je niet
Ik doe geen Frans en ik weet geen Frans. Maar wel weet ik hoe ik Frans moet spreken, en ik ben ook in staat om Frans te spreken.

Je weerlegt jezelf trouwens al.

Citaat:
Kun jij dat (doen)?

Dan zit er eigenlijk toch altijd een hulpwerkwoord bij; alleen laat je m achterwege.
Geldt dus ook voor "Ik kan Frans (spreken)".

Ik zou de zinnen dan ook als volgt interpreteren:
Ik ken Frans: ik weet van het bestaan van Frans af. (Dus fout)
Ik kan Frans: ik kan in het Frans communiceren. (Dus goed)
Oud 05-07-2006, 10:44
Verwijderd
Idd, ik zou gaan voor 'ik kan Frans' en 'ik kon Frans' -> dan laat je het werkwoord 'spreken' min of meer weg. Je zegt dan dus dat je in staat bent Frans te spreken, of is staat was Frans te spreken.
'ik ken Frans' en 'ik kende Frans' vind ik raar, voor mijn gevoel kan je een taal niet kennen. Of ja, het kan wel, maar dat bedoel je dan niet te zeggen, lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 05-07-2006, 11:02
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 05-07-2006 @ 11:44 :
Idd, ik zou gaan voor 'ik kan Frans' en 'ik kon Frans' -> dan laat je het werkwoord 'spreken' min of meer weg. Je zegt dan dus dat je in staat bent Frans te spreken, of is staat was Frans te spreken.
'ik ken Frans' en 'ik kende Frans' vind ik raar, voor mijn gevoel kan je een taal niet kennen. Of ja, het kan wel, maar dat bedoel je dan niet te zeggen, lijkt me.
ik vind het ook idioot klinken, ik gebruik dat dus ook nooit, al is dat juist

maar het lijkt mij duidelijk dat nbij kunnen 'spreken' is weggelaten. dus gezeur uis overbodig
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten