Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-07-2006, 15:18
Skilly
Skilly is offline
Jah je hebt het wel vaker:
Iemand valt heel vreemd...
Bijvoorbeeld een vriend/vriendin loopt en struikel op een hele vreemde manier. En ga je lachen. Zelfde soms als de ander valt.

Waarom lachen wij soms om andermans "pijn"? Zit dat in ons?
Oud 21-07-2006, 15:23
BlackWolf
BlackWolf is offline
Geen idee.. Maar het heeft wel zijn grenzen. Stel je voor dat iemand valt en je lacht. Als je daarna erachterkomt dat ie zn been gebroken heeft ofzo lach je ineens niet meer. Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat het lijkt alsof de ander het makkelijk had kunnen voorkomen en diegene dus soort van dom is geweest, en domheid vinden veel mensen wel grappig. Zolang het de ander niet echt kwaad doet vinden we dat gewoon lollig.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2006, 15:38
Skilly
Skilly is offline
Daar zit een logica in..maar ik vaak kan de persoon er zelf om lachen. Sommige mensen lachen helemaal niet. Heeft het dan niet meer te maken dat bepaalde mensen vallen dom vinden en anderen niet?
Oud 23-07-2006, 17:33
mepsteen
mepsteen is offline
lachen is een manier om spanning af te blazen.
als je vriend valt krijg je een zekere spanning, om deze af te blazen ga je lachen.

of je bent een sadist.
Oud 23-07-2006, 20:39
Aspergeteler
Aspergeteler is offline
Vreemd vallen duidt op onhandigheid of klunzigheid. Omdat onhandigheid evolutionair gezien geen vruchten afwerpt en slecht is voor de kudde, lachen -zodra iemand dus valt- de anderen de gevallene uit. Omdat niemand uitgelachen wil worden (de mens is een sociaal dier en wil buiten de boot vallen door middel van spot) zal deze er op letten niet meer klunzig of onhandig te zijn.

Allright, pseudo-wetenschap.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2006, 15:52
Azaelia
Azaelia is offline
Citaat:
mepsteen schreef op 23-07-2006 @ 18:33 :
lachen is een manier om spanning af te blazen.
als je vriend valt krijg je een zekere spanning, om deze af te blazen ga je lachen.
Volgens mij ook. De een zet die spanning om in lachen, de ander in bezorgdheid. Zit in de persoon.
Oud 25-07-2006, 21:53
George
George is offline
Wat mepsteen zegt. En door te lachen maak je endorfine aan, dit geeft een rustgevend effect als je schrikt. Veel mensen lachen ook als ze net een ongeluk hebben gehad, of als ze net geconfronteerd zijn met een emotionele schok, zoals het overlijden van een naaste. Dit komt dan doordat ze nog niet geaccepteerd hebben dat het écht gebeurd is. Wanneer de werkelijkheid dan uiteindelijk aankomt slaat het lachen om in huilen. Door te huilen maak je ook encefaline, wat nog eens extra verdovend werkt.
Door te lachen wordt het lichaam verdoofd, het immuunsysteem versterkt, ziekte afgeweerd, het geheugen gestimuleerd en de energie verhoogd. Hierdoor komt het ook dan mensen soms liever grappen maken over emotionele gebeurtenissen dan erover te praten. Het is niet zo dat men het dan echt grappig vindt, meer dat lachen gewoon ontspannend en opluchtend is.
Oud 26-07-2006, 22:33
coopergirl
coopergirl is offline
Een manier om met 'stress' om te gaan, je ziet niet voor niets ook wel geregeld mensen lachen op een begrafenis.
Oud 02-08-2006, 12:13
Tuna
Tuna is offline
heeft het niet iets te maken met het feit dat hij valt en jij niet, wat jou dan 'beter' maakt dan hem?
Met citaat reageren
Oud 03-08-2006, 12:19
M'ne
M'ne is offline
Citaat:
Skilly schreef op 21-07-2006 @ 16:18 :
Jah je hebt het wel vaker:
Iemand valt heel vreemd...
Bijvoorbeeld een vriend/vriendin loopt en struikel op een hele vreemde manier. En ga je lachen. Zelfde soms als de ander valt.

Waarom lachen wij soms om andermans "pijn"? Zit dat in ons?
volgens mij zeg je het zelf al. Als iemand loopt en struikelt op een heel vreemde manier... het is die vreemde manier, niet de 'pijn' van een ander waar je dan om lacht.
Reageren

Regels voor berichten