Ik twijfelde waar dit thuis hoorde, maar ik probeer het in eerste instantie hier.
Ik had namelijk een vriendin, laten we haar Janine noemen. Ik leerde haar kennen in de kroeg toen ik net 15 was, zij was toen 14. Ze was een vriendin van een schoolgenoot. We spraken elkaar af en toe, t was wel gezellig.
Toen ik bijna 16 was kwam ik bij haar op school. Zij deed een andere opleiding, maar ik zag haar geregeld buiten op het bordes als we onze sigaretjes rookten en natuurlijk in de kroeg. We konden veel lol hebben om dingen, ik vond haar een bijzonder persoon. Bijna iedereen scheen haar te mogen en ze kreeg echt alles voor elkaar. Ze was heel stoer, maar ook heel lief. Dat vond ik grappig.
Die winter kreeg ik iets met een vriend van haar en zag ik haar ook vaker. We gingen bijna elke middag samen naar de kroeg en bleven op vrijdagavond lang hangen. Doordeweeks dronken we meestal kaneel thee.
Ergens in januari veranderde de sfeer in de kroeg. Wij kenden veel mensen, maar er kwamen ook nieuwe mensen bij die mij niet aanstonden. Het bleken twee drugsdealertjes te zijn met daaromheen wat (al dan niet verslaafde of gebruikende) mensen. Janine ging graag met ze om, en ik begon me zorgen te maken. Ik heb ruzie gehad met allebei die gasten. Met de één omdat 'ie me vol op mn mond pakte en ik dat niet wou, met de ander omdat ie me geld toestook om wat te drinken te halen en vervolgens ook vanalles van me verwachtte. Die gast heeft op een avond een vriend van me in elkaar geslagen en mocht daarna zich niet meer vertonen in de kroeg. Die andere gluiperd bleef wel komen. Ook het andere meisje die continu bij hen rondhing bleef komen. Ik heb lange gesprekken met haar gehad, ze had veel dingen meegemaakt. En ze was altijd stoned.
Ondertussen bleef ik met Janine af en toe blowtjes roken, niks bijzonders, en vertelde ze dat ze per ongeluk coke had binnengekregen. Nou geloofde ik niet zo in per ongeluk dus ik begon me nog meer zorgen te maken. Ze liet die overgebleven dope gozer ook bij haar slapen en op een nacht heeft hij dingen met haar gedaan die zij totaal niet wou. Achteraf denk ik dat Janine inderdaad stoned was o.i.d. Ze kwam huilend op me af, maar ik zag haar later weer met die vent zoenen. Ik vroeg me af waarom ze zichzelf niet redde, niet wegging, want het ging steeds kutter. Haar VWO had ze sowieso vergooid en ze kwam half in het jaar bij mij in de klas.
Na een tijdje waaide het gedoe met die drugs dealers over, we zagen elkaar nog vaak, gingen vaak uit, hadden lol, en ik verbaasde me over wie ze allemaal kende. Ze kreeg iets met ene Paul (ook ff een andere naam), een lieve punkjongen die geen baan en geen huis meer had, en een beetje rondzwierf tussen verblijfplaatsen van anderen. Hij snoof dagelijks speed omdat hij er heilig van overtuigd was dat hij op die manier van zijn alcoholverslaving af kwam. Janine vond het prachtig hoe zijn pupillen stonden als hij gesnoven had. Ik kreeg er kippevel van toen ze dat zei. Paul verdween op een gegeven moment in het niets, later hoorden we dat hij in parijs zat.
Het schooljaar erna ging wel. Janine en ik wilden perse onze havo afmaken, gingen minder uit, zagen elkaar ook minder. Ze had mannen afgezworen, wilde alleen zijn en dat leek haar goed af te gaan. Ik zag haar vaak met vrienden, vrolijk, niks aan de hand. Ik kreeg ook een vaste vriend. Ik vertelde haar die winter dat ik een eetprobleem had, en ze reageerde heel lief. In de klas hadden we nog steeds lol. We haalden allebei ons examen, en zij ging meteen werken. Ik ging het jaar erna MBO doen. Die zomer ging het met mij fout, vooral lichamelijk. Ze kwam vaak langs mijn huis vanuit haar werk en dan gingen we wat lekkers eten bijvoorbeeld. Ik at in die tijd amper. Ook rookten we allebei hasj, omdat we, los van elkaar, hadden uitgevonden dat wiet ons depri begon te maken. Ik begon aan mijn opleiding en zag haar minder. Ze kwam minder in de kroeg, en als ze er was was ze strontlazeres of stoned. Ze begon weer met andere mensen op te trekken. De laatste maanden zie ik haar af en toe nog, en zegt me ze gedag met een wazige blik in d'r ogen. Ze is meestal met een vieze oude kerel (echt vies en echt oud) waarvan gezegd word dat ze wat met hem heeft. Ze is nu net 18. Ik hoor ook van mensen die op andere plekken uitgaan, dat ze snuift. Een ander meisje dat we beide kennen vertelde dat Janine haar snachts had opgebeld met dat ze al drie dagen wakker lag en maar bleef snuiven en dat ze zich geweldig voelde; inmiddels ziet ze er steeds minder geweldig uit. Ook hoor ik van mensen dat ze junkies bij haar thuis laat slapen, seks met ze heeft. Of dat waar is weet ik niet.
Wat ik wel weet is dat ze zichzelf echt aan het kapotmaken is en dat dat er altijd al in heeft gezeten. Ik ging nooit zo ver als haar in dingen, was jaloers op haar lef, maar zie nu in dat dat juist goed voor me was.
Sorry voor het lange verhaal, maar ik wou het in z'n geheel kwijt zodat anderen ook weten hoe de situatie in elkaar zit. Het lijkt net een soap

Het kan zijn trouwens dat sommige dingen niet helemaal kloppen, maar dat ligt dan aan mn eigen geheugen
Ik zet het hier neer omdat ik wil weten wat ik moet doen, of ik haar moet laten gaan of naar haar toe moet gaan, wat ik in dat geval moet zeggen, en of jullie denken dat het een fase is in d'r leven en dat ze er wel overheen komt. Ze woont overigens sinds kort op zichzelf met een kennis die ik redelijk vertrouw. Dr moeder wil dr geloof ik niet meer zien ofzo.
Naja laat maar horen wat jullie ideeen en meningen zijn na het lezen van het hele verhaal..
Cat