Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-11-2006, 10:24
Jaap B
bestaat het woord impleo (Latijn) en zo ja wat is de betekenis?
vriendelijke groeten,
Jaap Bosman
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-11-2006, 11:22
Belgarath
Belgarath is offline
1. im-pleō, plēre, plēvī, plētum
1. volmaken, volgieten, vullen [vas; fossas; amphoram ad summum]; » luna impletur het wordt volle maan;
2. (ver)vullen, voorzien (met, van: abl.; gen.; de) [mero pateram; venas cibis; ollam denariorum de pot vullen met denariën]; (metaf.) (ver)vullen van [animum spe; pectora curis; urbem terrore; clamore aedes; animum religionis; omnia erroris mutui; hostes formidinis]; » hostis oppidum sanguine militum implevit; Neptunus ventis implevit vela secundis (Verg.) deed bollen; celeriter adulescentem suae temeritatis implet (Liv.);
3. (metaf.) vervullen, volmaken [vestigia alcis in iems. sporen treden]; » acta magni Herculis impleverant terras (Ov.); quaestionem argumentis ~;
4. voltallig maken, aanvullen [cohortes]; » luna quater iunctis impleverat cornibus orbem (Ov.);
5. (een aantal, grootte, maat e.d.) volledig maken, bereiken [finem vitae, cursum vitae sterven]; » puer qui nondum impleverat annum (Ov.);
6. (een functie) vervullen, voor iem. optreden [locum principem; censorem];
7. volbrengen, uitvoeren, volvoeren [consilium; fata de profetie in vervulling laten gaan, werkelijkheid laten worden; promissum zijn belofte inlossen; leges; munia]; » ne id profiteri videar, quod non possim implere (Cic.);
8. (poët.; postklass.) verzadigen, pass. zich verzadigen (met: abl.; gen.), meestal metaf. bevredigen, stillen, tevredenstellen [se sanguine regum; milites praedā; dolorem suum lacrimis; desideria naturae; odium]; » praeparatā nos implevimus cenā (Petr.); implentur veteris Bacchi pinguisque ferinae (Verg.); non semper implet (Demosthenes) aures meas (Cic.);
9. (poët.) zwanger maken, bevruchten [feminam; uterum generoso semine].

En dat alles in de eerste persoon enkelvoud. Met dank aan meneer Pinkster.
Oud 21-11-2006, 14:59
tinustijger
tinustijger is offline
Precies mijn woordenboek idd
Ik heb die cd-rom trouwens een keer gemold > maar t staat d8 ik ook op internet of niet??

greetz
Oud 21-11-2006, 16:28
Verwijderd
Citaat:
tinustijger schreef op 21-11-2006 @ 15:59 :
Precies mijn woordenboek idd
Ik heb die cd-rom trouwens een keer gemold > maar t staat d8 ik ook op internet of niet??

greetz
http://www.latijnnederlands.nl/
Met citaat reageren
Oud 21-11-2006, 16:30
Sanctus
Sanctus is offline
Daar moet je nu voor betalen; ook wel logisch misschien.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2006, 19:48
tinustijger
tinustijger is offline
Jaah! Ik zie het! Ik moet maar ff een klasgenoot om die cd-rom vragen > kan ik ff kopietje maken!

greetz
Oud 21-11-2006, 22:22
Belgarath
Belgarath is offline
@tinustijger Tssk, dat is illegaal hoor

@Sanctus: als je student bent in Groningen kun je via een proxy gebruiken van de online versie. Erg handig als je, zoals ik, te lui bent om de vorm op te zoeken in een papieren woordenboek. Bovendien kun je * gebruiken zodat je niet eens meer na hoeft te denken over de ik-vorm van een werkwoord
Oud 22-11-2006, 22:03
Sanctus
Sanctus is offline
Maar ik ben (nog) geen student in Groningen Niet dat ik opzoeken in het woordenboek zo erg vind, hoor xD
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten