Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-06-2006, 18:16
botervleug
botervleug is offline
Deze smaakversterker die echt in alle kant-en-klaar pakjes en maaltijden zit is waarschijnlijk slecht voor je bloeddruk en te lekker voor je smaakpapillen. Het is best eng spul. zie hier http://www.rvu.nl/kvw

Ik kook tegenwoordig zonder kant en klaar, maar ik heb maar een beperkt aantal gerechten. Wie heeft er nog een leuk, niet al te moeilijk en zonder lastige ingrediënten gerecht?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-06-2006, 19:36
Poepkind
Poepkind is offline
E621 ook mijn vijand!

Zit in kant en klaar maaltijden, chips en andere zoutjes. Wil je eten zonder dat spul moet je zelf koken. Als je zelf kookt bepaal je zelf wat je in je eten stopt.
Dus elk gerecht komt in aanmerking voor natriumglutaminaat vrij! Pak een kookboek, google, vraag je vrienden, elk gerecht kent voortaan geen E621 meer.

(ik vond je vraag eigenlijk nogal raar)
Oud 25-06-2006, 19:40
Verwijderd
Ve-tsin is helemaal geen 'eng spul'. Een groep paranoïde types vindt het alleen eng, maar het is nog nooit hard gemaakt dat dat spul echt gevaarlijk is.
Met citaat reageren
Oud 25-06-2006, 19:46
Poepkind
Poepkind is offline
Naja ik vind het pauper spul, t zit in allemaal kant en klaar spul om het tekort aan smaak te compenseren. Ik kook liever zelf om kwaliteit eten af te leveren ipv een bord water met wat zetmeel en E621!
Oud 25-06-2006, 23:01
Verwijderd
is vetsin een soort suikerachtig spul?
Met citaat reageren
Oud 26-06-2006, 00:08
Verwijderd
Citaat:
koekjes schreef op 26-06-2006 @ 00:01 :
Nee, het zit meestal juist in zoute/hartige dingen.

Ik vind E-nummers sowieso maar naar. Dus - zelf koken en biologisch eten halen, dan weet je (vrijwel) zeker dat er geen troep in zit.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2006, 00:10
Verwijderd
Citaat:
Paranoide schreef op 26-06-2006 @ 01:08 :

Ik vind E-nummers sowieso maar naar. Dus - zelf koken en biologisch eten halen, dan weet je (vrijwel) zeker dat er geen troep in zit.
hoe ziet t eruit, niet waar zit t in, ik had t over de vorm enzo niet de smaak
Met citaat reageren
Oud 26-06-2006, 01:40
Verwijderd
Citaat:
koekjes schreef op 26-06-2006 @ 01:10 :
hoe ziet t eruit, niet waar zit t in, ik had t over de vorm enzo niet de smaak
Oh, ok.

Staat gewoon in de link van de TS, het is niet zo moeilijk hoor.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2006, 07:04
Verwijderd
Citaat:
Paranoide schreef op 26-06-2006 @ 02:40 :
Oh, ok.

[afbeelding]

Staat gewoon in de link van de TS, het is niet zo moeilijk hoor.
is dat niet van dat spul waar je koppijn van krijgt??
Met citaat reageren
Oud 26-06-2006, 07:39
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:

alsof biologisch eten zo geweldig is.
Oud 26-06-2006, 10:37
Bloem
Bloem is offline
Zo moeilijk is het toch niet om te koken zonder kant en klaar spul? Neem gewoon de ideeëen over van de pakjes kant-en-klaar maaltijden maar maak ze dan vers?
Met citaat reageren
Oud 26-06-2006, 12:11
suvórov
suvórov is offline
Vetsin smaakt toch naar gember?
Oud 26-06-2006, 12:28
Verwijderd
Citaat:
suvórov schreef op 26-06-2006 @ 13:11 :
Vetsin smaakt toch naar gember?
t smaakt maf en ik krijg er altijd kk veel koppijn van, drom gebruikt mn moeder t ook niet...
Met citaat reageren
Oud 26-06-2006, 12:29
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Ik weet niet waar het naar smaakt..

Maar het zit niet in alle chips hoor.. in de meeste naturel chips (ook die van pringles!) zit het niet!
Oud 26-06-2006, 13:01
Verwijderd
Citaat:
Chemie-fobie? Die stoffen klinken misschien eng, maar komen vaak in natuurlijke kringlopen voor en zijn uitgebreid onderzocht op giftigheid. Zelfs de page die bovenaan genoemd wordt bevat een link naar een EU-studie, die vermeldt dat

'[...] studies in mice, rats and dogs have shown no specific tocix effects due to monosodium glutamate (MSG) [ve-tsin dus]. There was no evidence of carcinogenic or genotoxic potential. Numerous reproduction and teratology studies [...] revealed no deleterious effects on the offspring.

[...]

Some of the acute human reactions [Chinees-restautant-syndroom], reported after ingestion of over 3g glutamate per person [een reusachtige dosis dus!] have also been observed with other foods not containing glutamates. No objective clinical measurements have been associated with the wide variety of symptoms described.'

(p. 21)
Met citaat reageren
Oud 26-06-2006, 13:03
Verwijderd
vetsin smaakt nergens naar maar versterkt andere smaken. Redelijk veel mensen zijn er licht allergisch voor en krijgen er buikpijn van (5 % van de mensen ofzo). Verder is er nog nooit een nadelig effect bewezen. Het zit vooral in oosterse gerechten omdat het daar gebruikelijker is om het te gebruiken, maar wordt in Europa ook veel gebruikt in kant- en klaarmaaltijden.

Maar ontopic, gerechten met verse ingredienten zijn toch niet zo moeilijk te bedenken
Met citaat reageren
Oud 26-06-2006, 15:06
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 26-06-2006 @ 08:39 :
alsof biologisch eten zo geweldig is.
Spijker op de kop. Ik heb liever melk en eieren van beesten met een fatsoenlijk leven, tomaten zonder bestrijdingsmiddelen, brood van niet-genetisch gemanipuleerd graan. En appelsap met als ingrediënten enkel het woord 'appelen' ontroert mij.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2006, 15:15
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 26-06-2006 @ 14:01 :
Chemie-fobie? Die stoffen klinken misschien eng, maar komen vaak in natuurlijke kringlopen voor en zijn uitgebreid onderzocht op giftigheid. Zelfs de page die bovenaan genoemd wordt bevat een link naar een EU-studie, die vermeldt dat

'[...] studies in mice, rats and dogs have shown no specific tocix effects due to monosodium glutamate (MSG) [ve-tsin dus]. There was no evidence of carcinogenic or genotoxic potential. Numerous reproduction and teratology studies [...] revealed no deleterious effects on the offspring.

[...]

Some of the acute human reactions [Chinees-restautant-syndroom], reported after ingestion of over 3g glutamate per person [een reusachtige dosis dus!] have also been observed with other foods not containing glutamates. No objective clinical measurements have been associated with the wide variety of symptoms described.'

(p. 21)
Nee, geen chemiefobie. Je zegt het zelf al, 'studies in mice, rats and dogs have shown'..

Daarbij wil ik gewoon eten zoals eten ooit bedoeld was, zonder chemische toevoegingen om dat eten er mooier uit laten zien of langer houdbaar te maken. (En nee, ik vind dat geen fobie. Eerder een beetje conservatief en wellicht iets te kritisch.)

Met E-nummers weet je gewoon nooit wat je door je strot geduwd wordt, tenminste, als je het niet gaat uitzoeken. (En zelfs dan ben je er niet écht zeker van dat er in zit wat jou verteld wordt dat er in zit.) Voor uitzoeken ben ik te lui, maar ik wil wel weten wat er in mijn eten zit. Vandaar - biologisch.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2006, 16:51
Fides
Fides is offline
Wat een huilies. Nog nooit van iemand gehoord dat hij is overleden aan E621, gewoon eten.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2006, 17:37
Verwijderd
Citaat:
Fides schreef op 26-06-2006 @ 17:51 :
Wat een huilies. Nog nooit van iemand gehoord dat hij is overleden aan E621, gewoon eten.
Voor 19-zoveel had er ook niemand gehoord dat er mensen overleden aan roken

Maar duw jij lekker chemische troep naar binnen, ik ga je echt niet tegenhouden. Ieder zijn meug.
Met citaat reageren
Oud 26-06-2006, 18:45
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 26-06-2006 @ 16:15 :
Daarbij wil ik gewoon eten zoals eten ooit bedoeld was, zonder chemische toevoegingen om dat eten er mooier uit laten zien of langer houdbaar te maken. (En nee, ik vind dat geen fobie. Eerder een beetje conservatief en wellicht iets te kritisch.)
Ik vind het zeer vooruitstrevend denken

Ik neem E621 ook liever niet. En ook geen aspartaam e.d.

Liefst gewoon pure dingen. Geen rare enummers e.d.
Het liefst alles biologisch.
Oud 26-06-2006, 22:08
Verwijderd
Citaat:
Paranoide schreef op 26-06-2006 @ 18:37 :
Voor 19-zoveel had er ook niemand gehoord dat er mensen overleden aan roken

Maar duw jij lekker chemische troep naar binnen, ik ga je echt niet tegenhouden. Ieder zijn meug.
Dat komt omdat toen nog niemand systematisch naar de schadelijkheid van roken had gekeken, terwijl alle 'E-nummers' uitgebreid getest zijn (dieren, trials) en vaak van nature in eten voorkomen. Check dat rapport anders: http://europa.eu.int/comm/food/fs/sc...reports_25.pdf
Best goed leesbaar (als je een paar jaar scheikunde hebt gehad), dan zie je hoe de toegestane doses voor E-nummers bepaald worden en wat voor stoffen het eigenlijk zijn.
Met citaat reageren
Oud 27-06-2006, 23:14
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 26-06-2006 @ 14:03 :
vetsin smaakt nergens naar maar versterkt andere smaken. Redelijk veel mensen zijn er licht allergisch voor en krijgen er buikpijn van (5 % van de mensen ofzo). Verder is er nog nooit een nadelig effect bewezen. Het zit vooral in oosterse gerechten omdat het daar gebruikelijker is om het te gebruiken, maar wordt in Europa ook veel gebruikt in kant- en klaarmaaltijden.

Maar ontopic, gerechten met verse ingredienten zijn toch niet zo moeilijk te bedenken
het is ook hoofdpijnverwekkend en @ techxp: eet jij kauwgum?
Met citaat reageren
Oud 27-06-2006, 23:58
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
koekjes schreef op 28-06-2006 @ 00:14 :
techxp: eet jij kauwgum?
Nee, waarom?
Oud 28-06-2006, 01:27
Verwijderd
Citaat:
TechXP schreef op 28-06-2006 @ 00:58 :
Nee, waarom?
omdat daar ook aspartaam in zit, vroeg t me gewoon af
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-06-2006, 01:45
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
koekjes schreef op 28-06-2006 @ 02:27 :
omdat daar ook aspartaam in zit, vroeg t me gewoon af
Dat ligt denk net aan welke kauwgom je neemt.
Oud 28-06-2006, 08:09
suvórov
suvórov is offline
Citaat:
Snees schreef op 26-06-2006 @ 23:08 :
Dat komt omdat toen nog niemand systematisch naar de schadelijkheid van roken had gekeken, terwijl alle 'E-nummers' uitgebreid getest zijn (dieren, trials) en vaak van nature in eten voorkomen. Check dat rapport anders: http://europa.eu.int/comm/food/fs/sc...reports_25.pdf
Best goed leesbaar (als je een paar jaar scheikunde hebt gehad), dan zie je hoe de toegestane doses voor E-nummers bepaald worden en wat voor stoffen het eigenlijk zijn.
Leuk, maar kan jij opmaken uit het ingrediënt "Aroma's" wat er precies in een product zit?

Daarnaast: als de hoeveelheid toegevoegde stof zich onder een bepaald percentage bevindt dan hoeft het niet eens op de ingrediëntenlijst te staan.
Oud 28-06-2006, 09:51
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
koekjes schreef op 26-06-2006 @ 00:01 :
Zelfde als zout, maar dan zonder de zoute smaak zegt men, het geeft sowieso een raar bij smaakje, maar haalt wel de smaak omhoog.

Naja geef mij maar gewoon: zout of zee zout, en daarmee kan je tenmiste je gerechten wel lekker maken.
Oud 28-06-2006, 11:08
Verwijderd
Citaat:
suvórov schreef op 28-06-2006 @ 09:09 :
Leuk, maar kan jij opmaken uit het ingrediënt "Aroma's" wat er precies in een product zit?
Nee, maar als niet-vegetariër hoef ik dat ook niet.

Citaat:
Daarnaast: als de hoeveelheid toegevoegde stof zich onder een bepaald percentage bevindt dan hoeft het niet eens op de ingrediëntenlijst te staan.
In principe gaat dat niet op voor de E-nummers, alleen voor sulfiet en zwaveldioxide onder de limiet van 10 mg/kilo of 10 mg/liter (één gram sulfiet op 100 kilo product, of: 10 massa-ppm). Waar praat je dan over?
Met citaat reageren
Oud 28-06-2006, 11:27
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Sarah schreef op 26-06-2006 @ 14:03 :
Volgens mij zit het niet in alle kant en klaar maaltijden van de AH...

Ik krijg idd ontzettende buikpijn van eten waar vetsin in zit, maar sinds ik gewoon alles zelf maak (of dus kant en klaar van de AH) heb ik nergens meer last van ...
Oud 28-06-2006, 21:05
Smoozy
Smoozy is offline
Als je gewoon kookt zonder potjes, blikjes, pakjes, zakjes etc etc. Dan heb je nergens E621 inzitten. Alleen het gewoon koken lijkt een beetje uit te zijn, "teveel" tijd te kosten en ook moeilijk te zijn. En met een beetje fantasie maak je de lekkerste dingen. In gedroogde kruiden zit het ook niet, dus saai hoeft het niet te zijn.
Oud 28-06-2006, 21:16
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Vetsin kan ook astma-aanvallen uitlokken bij mensen met astma dus onschuldig is het zeker niet.
Oud 28-06-2006, 21:20
Jolt
Jolt is offline
Sowieso mag vetsin niet teveel gebruikt worden is slecht voor je.

Gebruik gewoon zout dus.
Oud 28-06-2006, 21:53
Verwijderd
Citaat:
Smoozy schreef op 28-06-2006 @ 22:05 :
Als je gewoon kookt zonder potjes, blikjes, pakjes, zakjes etc etc. Dan heb je nergens E621 inzitten.
Ehm... (natrium)glutamaat komt van nature in vis, vlees, groente enz. voor. Soms in dezelfde concentraties die je tegenkomt bij toegevoegde MSG (tot ca. 0,5%). L-glutaminezuur is gewoon een aminozuur.

Tegen Daantje kan ik zeggen dat
"Oudere studies beschrijven dat astmatische personen na consumptie van natriumglutamaat astma-aanvallen konden krijgen. Er kon echter geen wetenschappelijk bewijs voor deze stelling worden vastgelegd. Mensen met astma bleken in deze studies dezelfde reactie te vertonen op natriumglutamaat rijke voeding als op placebo's."
http://www.gezondheid.be/index.cfm?f...rt&art_id=3102 (Univ. Wageningen)

Over de 'bijwerkingen':
"Soortgelijke studies werden uitgevoerd met mensen die verklaarden hoofdpijn, duizeligheid, hartkloppingen, roodheid, buikpijn of andere subjectieve symptomen te krijgen door consumptie van de smaakversterker. Vaak konden de klachten verklaard worden door de toename in natrium gehalte en te weinig vocht. Ook hier kon geen wetenschappelijk verband tussen de stof en de symptomen worden aangetoond.
Alleen bij de inname van de pure stof in grote hoeveelheden werden subjectieve symptomen waar genomen bij mensen die zichzelf als overgevoelig voor deze stof beschouwden."
(zelfde bron)

Genoeg reden voor scepsis, dit allemaal. Natuurlijk niet teveel gebruiken, maar dat spreekt voor zich.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2006, 09:17
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef op 28-06-2006 @ 12:27 :
Volgens mij zit het niet in alle kant en klaar maaltijden van de AH...

Ik krijg idd ontzettende buikpijn van eten waar vetsin in zit, maar sinds ik gewoon alles zelf maak (of dus kant en klaar van de AH) heb ik nergens meer last van ...
dat kan, het zal niet overal in zitten en AH maakt zich erg druk om de gezondheid van hun kant- en klaarmaaltijden (vergeleken met andere supermarkten en merken)
Met citaat reageren
Oud 29-06-2006, 09:59
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 28-06-2006 @ 22:16 :
Vetsin kan ook astma-aanvallen uitlokken bij mensen met astma dus onschuldig is het zeker niet.
Pinda's lokken ook een reactie uit bij mensen met een allergie voor pinda's, haar van huisdieren lokt ook reacties uit bij mensen die daar gevoelig voor zijn, allemaal in principe onschuldige dingen, alleen als je er gevoelig voor bent niet.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2006, 18:25
Lilything
Lilything is offline
Ik moet eerlijk zeggen als ik iets met Vetsin heb gehad dan krijg ik lichte hartkloppingen als ik in bed lig daardoor kan ik dan soms een halfuur niet slapen
Oud 30-06-2006, 10:20
Barones
Barones is offline
ik moet zeggen dat ik er nog nooit wat van gemerkt heb. Ik heb alleen als ik (veel) drop heb gehad altijd pijn in mijn borststreek maar dat heeft toch niks te maken met vatsin?

zit het trouwens ook in potjes groente enz?
Met citaat reageren
Oud 30-06-2006, 19:01
Vanima Estel
Vanima Estel is offline
Citaat:
koekjes schreef op 25-06-2006 @ 23:04 :
is dat niet van dat spul waar je koppijn van krijgt??
Dat is 1 van de symptonen van gebruik. Hartkloppingen ook. Je zou een glutamaat-blokker kunnen gebruiken. Veel 'nieuwe' ziektes worden behandelt met een glutamaat-blokker. Of MSG niet gebruiken.

Hier een waslijst met referenties naar onderzoeken waar o.a. uit blijkt dat het niet veilig is http://msgtruth.org/related.htm

Een goed product, al is het kant en klaar, bevat zoiets gewoon niet. Er is geen enkele reden om het toe te voegen behalve een goedkoper, inferieur product. Het is namelijk vrij simpel: als iets goed smaakt, dan heb je geen smaakversterker nodig. Als iets niet op smaak is dan is het of niet lekker en moet je nog maar 'ns nadenken of je het echt wel wilt eten of je voegt natuurlijke 'smaakversterkers' toe. Bijvoorbeeld meer zout of meer kruiden. Betere nasmaak ook. Oeps. Duurder dan MSG. Daarom wordt MSG gebruikt.

Wat voor kant-en-klaar producten zoek je? Vers zou kunnen, maar er zijn ook genoeg kant-en-klaar producten die geen MSG bevatten. Zoek met je zoekmachine bijvoorbeeld 'ns naar Chinese Vegetarian Cooking Recipes.pdf. Het wordt voornamelijk gebruikt in de Aziatische keuken en bij hartige producten. Dus behalve supermarkten voornamelijk voorzichtig zijn bij de toko of een Aziatisch restaurant (navragen!). In Azie is het nogal populair, maar een Aziaat heeft andere genen en volgt een totaal ander dieet en leefwijze dan een Nederlander.

Het wordt echt tijd voor een database waar al die troep nauwkeurig op een rijtje wordt gezet. Dat werkt effectiever. Als iemand nog een aspartaam-vrij kauwgom-merk weet met een natuurlijke zoetstof houd ik mij aanbevolen. Ironisch genoeg heeft zelfs een health food store hier kauwgom met aspartaam in de uitverkoop...
Oud 30-06-2006, 21:44
Verwijderd
Citaat:
Vanima Estel schreef op 30-06-2006 @ 20:01 :
Hier een waslijst met referenties naar onderzoeken waar o.a. uit blijkt dat het niet veilig is http://msgtruth.org/related.htm
De website 'msgtruth' is geen autoriteit en we kunnen de bronnen niet nagaan: wie zegt me dat één van die studies een harde correlatie tussen glutamaat en vervelende fysiologische verschijnselen aantoont? Zelfs volgens die site is het 'related research', waarschijnlijk over algemene eigenschappen.

Citaat:
Een goed product, al is het kant en klaar, bevat zoiets gewoon niet. Er is geen enkele reden om het toe te voegen behalve een goedkoper, inferieur product. Het is namelijk vrij simpel: als iets goed smaakt, dan heb je geen smaakversterker nodig. Als iets niet op smaak is dan is het of niet lekker en moet je nog maar 'ns nadenken of je het echt wel wilt eten of je voegt natuurlijke 'smaakversterkers' toe. Bijvoorbeeld meer zout of meer kruiden. Betere nasmaak ook. Oeps. Duurder dan MSG. Daarom wordt MSG gebruikt.
Waar trek je de grens tussen kunstmatig en natuurlijk? MSG komt van nature in de natuur voor en wordt traditioneel in de Aziatische keuken gebruikt. Het zit ook in sojasaus, hoor. Waarom andere smaakversterkers beter zouden zijn, is me niet duidelijk. Het lijkt me trouwens *heel* sterk dat MSG duurder is dan zout per gram of mol, weet jij de prijzen?
Met citaat reageren
Oud 01-07-2006, 15:49
Dís
Dís is offline
Vandaag keek ik op de verpakking van een soort cent wafers, en daar zat E622 in, is dat een variant van E621? of is het onschadelijk?
Oud 02-07-2006, 00:04
Verwijderd
E622 is kaliumglutamaat. Kalium is het broertje van natrium, zeg maar. De stoffen zullen ongeveer dezelfde smaak en effect hebben. Ik denk dat het gebruikt zou worden in zoutarme producten.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2006, 16:46
Dís
Dís is offline
Citaat:
Snees schreef op 02-07-2006 @ 01:04 :
E622 is kaliumglutamaat. Kalium is het broertje van natrium, zeg maar. De stoffen zullen ongeveer dezelfde smaak en effect hebben. Ik denk dat het gebruikt zou worden in zoutarme producten.
aha

weg dus met die koekjes
Oud 04-07-2006, 18:59
Verwijderd
Citaat:
Dís schreef op 04-07-2006 @ 17:46 :
aha

weg dus met die koekjes
je kan t gewoon vreten hoor, je valt echt niet dood, zelfde als met e621, je kan er last van hebben maar t hoeft niet dus ik zou t niet wegmikken omdat er een of ander E nummer opzit
Met citaat reageren
Oud 09-07-2006, 19:16
Dís
Dís is offline
Citaat:
koekjes schreef op 04-07-2006 @ 19:59 :
je kan t gewoon vreten hoor, je valt echt niet dood, zelfde als met e621, je kan er last van hebben maar t hoeft niet dus ik zou t niet wegmikken omdat er een of ander E nummer opzit
toch toch Ik heb regelmatig last van maag en buik en toestanden Dus ik eet ze liever niet
Oud 09-07-2006, 22:59
Verwijderd
Citaat:
Dís schreef op 09-07-2006 @ 20:16 :
toch toch Ik heb regelmatig last van maag en buik en toestanden Dus ik eet ze liever niet
en komt dat omdat je die dingen vreet of omdat je iets anders eet?
Met citaat reageren
Oud 10-07-2006, 07:43
Verwijderd
Koop een kookboek?

Ik heb een kookboek voor mensen met voedselallergieën en -intoleranties (ik weet ff niet precies hoe het boek heet) en daarin staat ook hoe je allerlei sauzen ed kunt maken, dat zal vast in meer kookboeken te vinden zijn.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2006, 09:49
Verwijderd
Citaat:
koekjes schreef op 04-07-2006 @ 19:59 :
Dus rijst uit een pak wassen we af, een appel rechtsreeks uit een boom is de weg naar hel en verdoemenis want hij is niet omgespoeld, maar dubieuze E-nummers mogen weer wel?
Met citaat reageren
Oud 10-07-2006, 17:08
Verwijderd
Citaat:
Paranoide schreef op 10-07-2006 @ 10:49 :
Dus rijst uit een pak wassen we af, een appel rechtsreeks uit een boom is de weg naar hel en verdoemenis want hij is niet omgespoeld, maar dubieuze E-nummers mogen weer wel?
als je er geen last van hebt kan je t toch gewoon vreten of zie ik het verkeerd?
Met citaat reageren
Oud 10-07-2006, 17:39
Dís
Dís is offline
Citaat:
koekjes schreef op 09-07-2006 @ 23:59 :
en komt dat omdat je die dingen vreet of omdat je iets anders eet?
ik heb het prikkelbare darm syndroom (of ik dacht toch dat dat zo heette)

Ik mag geen koemelk,geen kaas van koeien,geen yoghurt,geen bruisende dranken,...En geen ongezonde rommel.
Reageren

Regels voor berichten