![]() |
|
Deze smaakversterker die echt in alle kant-en-klaar pakjes en maaltijden zit is waarschijnlijk slecht voor je bloeddruk en te lekker voor je smaakpapillen. Het is best eng spul. zie hier http://www.rvu.nl/kvw
Ik kook tegenwoordig zonder kant en klaar, maar ik heb maar een beperkt aantal gerechten. Wie heeft er nog een leuk, niet al te moeilijk en zonder lastige ingrediënten gerecht? |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik vind E-nummers sowieso maar naar. Dus - zelf koken en biologisch eten halen, dan weet je (vrijwel) zeker dat er geen troep in zit. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Staat gewoon in de link van de TS, het is niet zo moeilijk hoor. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
'[...] studies in mice, rats and dogs have shown no specific tocix effects due to monosodium glutamate (MSG) [ve-tsin dus]. There was no evidence of carcinogenic or genotoxic potential. Numerous reproduction and teratology studies [...] revealed no deleterious effects on the offspring. [...] Some of the acute human reactions [Chinees-restautant-syndroom], reported after ingestion of over 3g glutamate per person [een reusachtige dosis dus!] have also been observed with other foods not containing glutamates. No objective clinical measurements have been associated with the wide variety of symptoms described.' (p. 21) |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Daarbij wil ik gewoon eten zoals eten ooit bedoeld was, zonder chemische toevoegingen om dat eten er mooier uit laten zien of langer houdbaar te maken. (En nee, ik vind dat geen fobie. Eerder een beetje conservatief en wellicht iets te kritisch.) Met E-nummers weet je gewoon nooit wat je door je strot geduwd wordt, tenminste, als je het niet gaat uitzoeken. (En zelfs dan ben je er niet écht zeker van dat er in zit wat jou verteld wordt dat er in zit.) Voor uitzoeken ben ik te lui, maar ik wil wel weten wat er in mijn eten zit. Vandaar - biologisch. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Maar duw jij lekker chemische troep naar binnen, ik ga je echt niet tegenhouden. Ieder zijn meug. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Ik neem E621 ook liever niet. En ook geen aspartaam e.d. Liefst gewoon pure dingen. Geen rare enummers e.d. Het liefst alles biologisch.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Best goed leesbaar (als je een paar jaar scheikunde hebt gehad), dan zie je hoe de toegestane doses voor E-nummers bepaald worden en wat voor stoffen het eigenlijk zijn. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Daarnaast: als de hoeveelheid toegevoegde stof zich onder een bepaald percentage bevindt dan hoeft het niet eens op de ingrediëntenlijst te staan.
||
Citaat:
Naja geef mij maar gewoon: zout of zee zout, en daarmee kan je tenmiste je gerechten wel lekker maken.
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik krijg idd ontzettende buikpijn van eten waar vetsin in zit, maar sinds ik gewoon alles zelf maak (of dus kant en klaar van de AH) heb ik nergens meer last van ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Tegen Daantje kan ik zeggen dat "Oudere studies beschrijven dat astmatische personen na consumptie van natriumglutamaat astma-aanvallen konden krijgen. Er kon echter geen wetenschappelijk bewijs voor deze stelling worden vastgelegd. Mensen met astma bleken in deze studies dezelfde reactie te vertonen op natriumglutamaat rijke voeding als op placebo's." http://www.gezondheid.be/index.cfm?f...rt&art_id=3102 (Univ. Wageningen) Over de 'bijwerkingen': "Soortgelijke studies werden uitgevoerd met mensen die verklaarden hoofdpijn, duizeligheid, hartkloppingen, roodheid, buikpijn of andere subjectieve symptomen te krijgen door consumptie van de smaakversterker. Vaak konden de klachten verklaard worden door de toename in natrium gehalte en te weinig vocht. Ook hier kon geen wetenschappelijk verband tussen de stof en de symptomen worden aangetoond. Alleen bij de inname van de pure stof in grote hoeveelheden werden subjectieve symptomen waar genomen bij mensen die zichzelf als overgevoelig voor deze stof beschouwden." (zelfde bron) Genoeg reden voor scepsis, dit allemaal. Natuurlijk niet teveel gebruiken, maar dat spreekt voor zich. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Hier een waslijst met referenties naar onderzoeken waar o.a. uit blijkt dat het niet veilig is http://msgtruth.org/related.htm Een goed product, al is het kant en klaar, bevat zoiets gewoon niet. Er is geen enkele reden om het toe te voegen behalve een goedkoper, inferieur product. Het is namelijk vrij simpel: als iets goed smaakt, dan heb je geen smaakversterker nodig. Als iets niet op smaak is dan is het of niet lekker en moet je nog maar 'ns nadenken of je het echt wel wilt eten of je voegt natuurlijke 'smaakversterkers' toe. Bijvoorbeeld meer zout of meer kruiden. Betere nasmaak ook. Oeps. Duurder dan MSG. Daarom wordt MSG gebruikt. Wat voor kant-en-klaar producten zoek je? Vers zou kunnen, maar er zijn ook genoeg kant-en-klaar producten die geen MSG bevatten. Zoek met je zoekmachine bijvoorbeeld 'ns naar Chinese Vegetarian Cooking Recipes.pdf. Het wordt voornamelijk gebruikt in de Aziatische keuken en bij hartige producten. Dus behalve supermarkten voornamelijk voorzichtig zijn bij de toko of een Aziatisch restaurant (navragen!). In Azie is het nogal populair, maar een Aziaat heeft andere genen en volgt een totaal ander dieet en leefwijze dan een Nederlander. Het wordt echt tijd voor een database waar al die troep nauwkeurig op een rijtje wordt gezet. Dat werkt effectiever. Als iemand nog een aspartaam-vrij kauwgom-merk weet met een natuurlijke zoetstof houd ik mij aanbevolen. Ironisch genoeg heeft zelfs een health food store hier kauwgom met aspartaam in de uitverkoop...
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
weg dus met die koekjes ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik mag geen koemelk,geen kaas van koeien,geen yoghurt,geen bruisende dranken,...En geen ongezonde rommel.
|
![]() |
|
|