Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-07-2006, 12:26
Bente Nerwanen
Bente Nerwanen is offline
Ik vind alleen maar oude topics hierover en aangezien er steeds weer nieuwe ontwikkelingen zijn op het gebied van anticonceptie, dacht ik dat een nieuw topic wel okay zou zijn, anders hoor ik het wel.

Ik ben na 2 jaar pilgebruik, sinds een jaar overgestapt op de NuvaRing, omdat ik de pil wel eens vergat en vaak heen en weer reisde tussen mijn ouders, mijn kamer en mijn vriend, maar eigenlijk kamp ik nu nog met hetzelfde probleem. Ik zou er het liefst gewoon voor een langere tijd helemaal niet aan denken.

Sinds kort heeft een vriendin van mij Implanon en van haar hoor ik alleen maar positieve verhalen. Haar menstruatie is gestopt, het inbrengen is perfect gegaan en ze heeft geen bijwerkingen. Ik begrijp dat dit bij elke gebruikster verschilt en daarom wil ik graag zo veel mogelijk ervaringen horen.

Een aantal jaar geleden, toen Implanon net op de markt was, is het wel eens misgegaan met zetten, waardoor vrouwen tóch zwanger raakten. Weet iemand of er inmiddels nog steeds dit soort gevallen bekend zijn?
Is het bij jou door jouw huisarts of door een gynaecoloog gezet? Hoe ging dat? Hoe zijn de bijwerkingen? Hoe zit het met je menstuatie?
Ik ben benieuwd. Dankjewel!
Met citaat reageren
Oud 10-07-2006, 22:02
jet
jet is offline
is dat dat staafje in je arm?

ik zou echt bang zijn dat ie niet goed gezet word
maar ik ben ook wel benieuwd naar gebruiksters

en word dit ook vergoed?
Oud 11-07-2006, 22:18
Cath
Cath is offline
Heb mijn Implanon er pas uit laten halen.
Ik zelf had ontzettend veel last van de bijwerkingen, was om de week wel ongesteld, constant buikpijn, opvliegers e.d.
Ben er nu zo'n 2 maanden vanaf, en m'n lichaam begint nu pas een beetje normaal te doen.

Overigens, ieder persoon reageert daar anders op
Met citaat reageren
Oud 14-07-2006, 11:25
Verwijderd
Citaat:
jet schreef op 10-07-2006 @ 23:02 :
is dat dat staafje in je arm?

ik zou echt bang zijn dat ie niet goed gezet word
maar ik ben ook wel benieuwd naar gebruiksters

en word dit ook vergoed?
Edit: Ik ben Bente Nerwanen.

Dat is zo'n staafje in je arm ja.
Tot je 21e wordt het volledig vergoed, daarna hangt het geloof ik van je verzekering af.

@Cath: ik begrijp dat iedereen er anders op reageert uiteraard, maar ik was eigenlijk vooral benieuwd naar die verhalen over het verkeerd zetten en of het nog wel eens voorkomt.

Ik heb inmiddels mijn huisarts opgebeld om te overleggen, maar zij (en verder alle huisartsen of gynaecologen uit mijn woonplaats) wilde( n) het niet zetten. Ze heeft wel zo'n curcus er voor gevolgd, maar door de nieuwsberichten over het verkeerd zetten van vorig jaar, is er collectief besloten het niet te doen, bij niemand.

Ik vind het raar dat dit niet landelijk is geregeld: of wel, of niet. En ik weet nou ook niet of ik op het oordeel van mijn huisarts of op de ervaringen van tevreden gebruiksters moet vertrouwen. Is er uberhaupt een mogelijkheid om hem alsnog te laten zetten, nu mijn huisarts dit niet wil doen?

Laatst gewijzigd op 14-07-2006 om 11:27.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2006, 13:45
coopergirl
coopergirl is offline
Best raar zeg ^^
Mijn vorige husiarts weigerde het zetten van de implanon eveneens.. Toch zei hij dat wanneer ik er perse op stond hij me wel doorstuurde naar een gyneacoloog die het wel wilde.

Mag een huisarts je weigeren door te sturen naar een gyneacoloog die het wel aandurft?!

(Ikzelf heb het uiteindelijk niet egdaan omdat de huisarts me beangstigde met zijn spookverhaal (het staafje zou gaan zweven in je lichaam blabla). Ik ben er nu wel achter dat je dat gewoon kan controleren, je kunt het staafje nl voelen zitten.
Oud 14-07-2006, 16:40
Cath
Cath is offline
Toen ik mijn huisarts erom vroeg, werd me eigenlijk alleen gevraagd of ik er echt zeker van was. Daarna kreeg ik een doorverwijzing naar de gynaecoloog.

Erin laten zetten viel me écht alles mee, je krijgt eerst een spuitje met verdoving (auw!) en daarna niets meer gevoeld, alleen een grote blauwe plek gekregen.
Het staafje kun je idd voelen zitten.
Af en toe moet je even controleren of 'ie nog goed zit, en of 'ie niet is veplaatst.

Tis jammer dat ik er zo slecht op reageerde, anders is het echt een uitkomst
Met citaat reageren
Oud 14-07-2006, 19:52
Inga
Inga is offline
Ik zou er niet aan beginnen na wat er vorig jaar allemaal over in de krant stond .. Er waren volgens mij echt veel vrouwen die zwanger werden toen dat staafje gezet was. Misschien is het inmiddels betrouwbaar geworden maar ik zou denk liever een prikpil nemen ofzo . Mja voorlopig hou ik het maar bij de pil ,works for me
Oud 14-07-2006, 21:36
Myuki
Myuki is offline
Mijn huisarts informeerde mij toen ik voor anticonceptie kwam ook over implanon. Blijkbaar hadden ze in zijn praktijk 6 vrouwen zo'n stafje gegeven (omdat ze t per se wilden) en 2 daarvan waren gewoon zwanger geraakt... en bij een ander viel t uit dr arm (ofzo)

klonk in ieder geval niet fijn...
Oud 15-07-2006, 08:42
Verwijderd
Citaat:
coopergirl schreef op 14-07-2006 @ 14:45 :
Best raar zeg ^^
Mijn vorige husiarts weigerde het zetten van de implanon eveneens.. Toch zei hij dat wanneer ik er perse op stond hij me wel doorstuurde naar een gyneacoloog die het wel wilde.

Mag een huisarts je weigeren door te sturen naar een gyneacoloog die het wel aandurft?!

(Ikzelf heb het uiteindelijk niet egdaan omdat de huisarts me beangstigde met zijn spookverhaal (het staafje zou gaan zweven in je lichaam blabla). Ik ben er nu wel achter dat je dat gewoon kan controleren, je kunt het staafje nl voelen zitten.
Het lijkt me op zich niet dat mijn huisarts me dat kan weigeren, het is alleen zo dat in mijn woonplaats de aangesloten gynaecologen het óók niet doen.

Wat betreft de spookverhalen: de huisarts van die vriendin waar het wel goed bij is gegaan, vertelde dat een aantal jaar geleden, toen het staafje net nieuw was, de huisartsen nog niet precies wisten hoe het gezet moest worden (door geen ervaring) en dat het staafje tijdens het zetten open kon gaan, waardoor in de arm de het buisje met de vloeistof kon gaan lekken en zo bijvoorbeeld na één jaar ipv na drie jaar al op was. Vandaar dat de vrouwen zwanger werden. En "het zwevende staafje" zou staan voor: "geen staafje", bij die gevallen zou bij het verkeerd prikken het staafje helemaal nooit in de arm zijn gekomen.

Dus volgens de huisarts van die vriendin is het op dit moment zo dat de staafjes perfect gezet kunnen worden en ze prima hun werk doen en volgens mijn eigen huisarts is het nog steeds niet betrouwbaar.

Met citaat reageren
Oud 15-07-2006, 09:03
coopergirl
coopergirl is offline
Ik geloof wel in de veiligheid van de Implanon, anders was het allang uit de handel gehaald. Zeker in een land als Nederland..

Leuk dat je nog even uitleg er verder over geeft ^
Oud 15-07-2006, 11:16
Lorelei
Lorelei is offline
Mja.. als je condooms niet goed gebruikt, word je ook zwanger. Zelfde met de pil. En as je spiraaltje niet goed gezet is..

Wat dat betreft denk ik dat veel van de mensen die zwanger zijn geworden, de pech hebben gehad dat die implanon niet goed zat. De vraag is alleen, als je ziet dat zoveel artsen het eigenlijk niet durven, niet precies weten en blijkbaar regelmatig verkeerd doen, wil je dat risico nemen?

Het lijkt me dat-ie wel veilig is als-ie goed gezet wordt...

Verder geen ervaring mee.

Regels voor berichten