Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-07-2006, 19:45
Verwijderd
Waarschijnlijk een topic dat al vaker geweest is, maar ik heb echt gezocht. Een eventuele link is voor mij voldoende

Ik zit nu bijna twee jaar op kamers in Vlissingen. We wonen met zes mensen in één huis, waarvan we per drie gescheiden zijn van elkaar doordat de verdiepingen van elkaar afgesloten zijn. Eén huis, twee voordeuren dus.

In september gaat mijn nieuwe jaarlijkse huurcontract in, en de huur bleek gestegen te zijn (3,2% is meen ik de maximale marge, mijn huur stijgt met 2,75%), wat me nu 263 euro per maand kost. (Afschuwelijk veel voor 15m2 in de 'levendige' buurt van Vlissingen.)

Ter zake, de huisbaas gaat ons balkon vervangen (het is afgekeurd) en de badkamer van de benedenburen verbouwen. Mijn wooncomfort daalt daardoor, ik zit immers weken/maandenlang zonder balkon (een prachtbalkon in de zon van 1,5 x 5 meter en dé reden dat ik er woon) en zal een badkamer moeten delen met zes personen. Daarop stuurde ik hem deze email:

Meneer/mevrouw *,

Vorige week heb ik een brief ontvangen waarin de nieuwe huurprijs stond. Ik heb echter mijn vraagtekens bij de combinatie van deze prijs en het verloop binnen het huis de komende weken. Ik heb namelijk gehoord (mijzelf is persoonlijk niets verteld) dat wij voor een onbepaalde tijd zonder balkon zitten en we een douche moeten delen met zes personen i.v.m. een verbouwing waar wij van het nummer 2b in principe helemaal niets mee te maken hebben.

Het lijkt mij onredelijk voor deze tijd de standaard huurprijs in rekening te brengen aangezien onze voorzieningen aanzienlijk verminderen. Sterker nog, mochten de verbouwingen doorgaan zoals het voorstel er nu ligt wacht ik met betalen tot er een financieel alternatief is. Wij hebben immers niet gekozen voor een huis vanwaaruit je niet naar buiten kunt stappen. Ook staat het me tegen dat er zonder overleg vanuit gegaan wordt dat ik akkoord ben met drie 'vreemden' in ons huis. Dat ben ik dus niet.

Ik zie uw antwoord tegemoet,

CC: ** (de huisgenoten)

Het antwoord was kort maar krachtig: mijn huurcontract wordt niet verlengd en ik kan vertrekken.

Kan dat?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-07-2006, 19:59
MTpower
MTpower is offline
Contract is afgelopen, hij wilt je geen nieuwe aanbieden, kun je volgens mij niet iets aan doen...
Oud 20-07-2006, 20:10
thegoodlife
thegoodlife is offline
Het lijkt me dat hij/zij je allereerst op de hoogte had moeten stellen van het balkon/badkamer verhaal. Huurverhoging is terecht en daar kan je niets aan doen. Huurcontract opzeggen kan echter niet zomaar per direct, dat zou erg mooi worden.

Ga eens langs bij een rechtswinkel en vraag advies, zij kunnen je zeker helpen.
Oud 20-07-2006, 20:12
Grimmetje
Grimmetje is offline
Een huurder wordt in het huurrecht (zeer) goed beschermd. Dit blijkt onder meer uit het feit dat huurcontracten voor bepaalde tijd aangegaan ook (tijdig) dienen te worden opgezegd. Opzegging kan niet zonder meer, daar is een gegronde reden voor vereist.

Zie het een en ander in art. 7:271 jo 7:274 BW.
Oud 20-07-2006, 21:15
Verwijderd
Citaat:
Grimmetje schreef op 20-07-2006 @ 21:12 :
Een huurder wordt in het huurrecht (zeer) goed beschermd. Dit blijkt onder meer uit het feit dat huurcontracten voor bepaalde tijd aangegaan ook (tijdig) dienen te worden opgezegd. Opzegging kan niet zonder meer, daar is een gegronde reden voor vereist.

Zie het een en ander in art. 7:271 jo 7:274 BW.
Goed nieuws. En de rechtswinkel zal me inderdaad ook verder kunnen helpen!

Danku
Met citaat reageren
Oud 21-07-2006, 08:29
Anika
Ik dacht dat een verhuurder alleen een contract voor onbepaalde tijd mag geven, tenzij hij/zij van tevoren aan kan tonen dat er na een bepaalde tijd iets met het huis gaat gebeuren, zoals een verbouwing o.i.d.?
Met citaat reageren
Oud 21-07-2006, 08:49
Verwijderd
Citaat:
MTpower schreef op 20-07-2006 @ 20:59 :
Contract is afgelopen, hij wilt je geen nieuwe aanbieden, kun je volgens mij niet iets aan doen...
Zo werkt dat bij een huurcontract niet. Hij moet ook voor een bepaalde tijd in dit geval 5 maanden van te voren met een geldige reden het contract opzeggen.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2006, 12:13
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
thegoodlife schreef op 20-07-2006 @ 21:10 :
Het lijkt me dat hij/zij je allereerst op de hoogte had moeten stellen van het balkon/badkamer verhaal. Huurverhoging is terecht en daar kan je niets aan doen. Huurcontract opzeggen kan echter niet zomaar per direct, dat zou erg mooi worden.

Ga eens langs bij een rechtswinkel en vraag advies, zij kunnen je zeker helpen.
of die huurverhoging terecht is, valt nog te bezien. de huurverhoging na de waardevermeerdering door het nieuwe balkon wel; echter, tijdens het ontbreken van een balkon en een badkamer is de kamer minder waard dan ervoor, en is het idd onredelijk om toch de huur te verhogen.
Oud 21-07-2006, 12:20
fractuur
fractuur is offline
Houd je ons op de hoogte? Ben wel nieuwsgierig namelijk.
Oud 21-07-2006, 13:12
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 21-07-2006 @ 09:49 :
Zo werkt dat bij een huurcontract niet. Hij moet ook voor een bepaalde tijd in dit geval 5 maanden van te voren met een geldige reden het contract opzeggen.
Dat wist ik niet
Oud 21-07-2006, 19:17
Grimmetje
Grimmetje is offline
Voor de goede orde, opzegging door verhuurder moet 3 maanden van te voren + een extra maand voor elk jaar dat de huurder aaneengesloten woonachtig is in desbetreffende pand.
Oud 22-07-2006, 10:46
Verwijderd
Citaat:
Grimmetje schreef op 21-07-2006 @ 20:17 :
Voor de goede orde, opzegging door verhuurder moet 3 maanden van te voren + een extra maand voor elk jaar dat de huurder aaneengesloten woonachtig is in desbetreffende pand.
Moet hij daar geen gegronde reden voor hebben? Kan hij gewoon zeggen: meid, je hebt nog vijf maanden.

..zuur
Met citaat reageren
Oud 22-07-2006, 14:01
Grimmetje
Grimmetje is offline
Citaat:
CL schreef op 22-07-2006 @ 11:46 :
Moet hij daar geen gegronde reden voor hebben? Kan hij gewoon zeggen: meid, je hebt nog vijf maanden.

..zuur
Daar moet hij inderdaad een gegronde reden voor hebben, zie ook mijn eerdere post:

Citaat:
Oud 22-07-2006, 14:27
Verwijderd
Minder zuur

En een gegronde reden is.. Dat ik maandenlang geen huur betaal, dat het pand gesloopt wordt, dat ik drugs verbouw in mijn kamer, dat ik voor geluidsoverlast zorg.

Zulke dingen. Toch?
Met citaat reageren
Oud 22-07-2006, 14:44
Grimmetje
Grimmetje is offline
Die dingen die jij opnoemt zijn te kwalificeren als gedragingen die een goed huurder niet betaamt. Dat is een van de mogelijke redenen. Daarnaast zijn situaties als strijdend bestemmingsplan en dringend eigen gebruik verhuurder gegronde reden voor opzegging.

Google even op art. 7:274 BW, daar kan je het een en ander nalezen.
Oud 22-07-2006, 16:29
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Grimmetje schreef op 22-07-2006 @ 15:44 :
Die dingen die jij opnoemt zijn te kwalificeren als gedragingen die een goed huurder niet betaamt. nalezen.
Dat moet je toch even uitleggen.
Oud 22-07-2006, 16:42
Luminon
Luminon is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 22-07-2006 @ 17:29 :
Dat moet je toch even uitleggen.
De gequote dingen zijn voorbeelden van slecht gedrag van de huurder (en daarmee grond voor opzegging van de huur) begrijpend lezen ftw.
Oud 22-07-2006, 19:32
Verwijderd
Je had kunnen weten dat dit ging gebeuren toen je die brief schreef. Wat natuurlijk niet wegneemt dat het van de verhuurder niet deugt.
Met citaat reageren
Oud 22-07-2006, 20:13
ekki
ekki is offline
Citaat:
Gauloises schreef op 22-07-2006 @ 20:32 :
Je had kunnen weten dat dit ging gebeuren toen je die brief schreef.
Wat een onzin. Een vriendelijke verhuurder stuurt gewoon een brief terug of doet gewoon vriendelijk. Ik vind dit achterlijk gedrag, waarvan je niet had kunnen weten dat het ging gebeuren. Dan zou je nergens meer bezwaar tegen kunnen maken.
Oud 22-07-2006, 21:59
Verwijderd
Citaat:
Gauloises schreef op 22-07-2006 @ 20:32 :
Je had kunnen weten dat dit ging gebeuren toen je die brief schreef. Wat natuurlijk niet wegneemt dat het van de verhuurder niet deugt.
Nee, want je mag verwachten dat een verhuurder zich enigsinds in het huurrecht heeft verdiept en dan niet met de uitspraak komt: ik verleng je huurcontract niet
Met citaat reageren
Oud 22-07-2006, 23:03
jaop
jaop is offline
kijk hier eens :

http://www.advocaat.com/folder12.htm
Met citaat reageren
Oud 23-07-2006, 13:42
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Luminon schreef op 22-07-2006 @ 17:42 :
De gequote dingen zijn voorbeelden van slecht gedrag van de huurder (en daarmee grond voor opzegging van de huur) begrijpend lezen ftw.
ik snap heus wel wat je bedoelt met onbetamelijk gedrag. maar wat er nou precies zo verkeerd is aan het gedrag van de huurder, dat zul je even uit moeten leggen.

haar brief is wellicht wat te hard en overdreven, maar voor zover ik gelezen heb heeft ze nog niet daadwerkelijk iets gedaan dat uitzetting zou rechtvaardigen.
Oud 23-07-2006, 15:49
jalapeño
jalapeño is offline
@ mighty marcel:

"Dat ik maandenlang geen huur betaal, dat het pand gesloopt wordt, dat ik drugs verbouw in mijn kamer, dat ik voor geluidsoverlast zorg." In dát geval zou het onbetamelijk gedrag van de huurder betekenen.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2006, 19:18
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
jalapeño schreef op 23-07-2006 @ 16:49 :
@ mighty marcel:

"Dat ik maandenlang geen huur betaal, dat het pand gesloopt wordt, dat ik drugs verbouw in mijn kamer, dat ik voor geluidsoverlast zorg." In dát geval zou het onbetamelijk gedrag van de huurder betekenen.
dat heb ik ff gemist. maar dat heeft ze toch niet echt gedaan ?
Oud 23-07-2006, 19:56
Luminon
Luminon is offline
Dat waren voorbeelden van slecht gedrag van een huurder, lees het nou gewoon nog eens rustig door, dan snap je het heus wel.

Laatst gewijzigd op 23-07-2006 om 20:08.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-07-2006, 20:13
Grimmetje
Grimmetje is offline
Ik dacht nog wel dat ik het aardig duidelijk had aangegeven
Oud 23-07-2006, 23:36
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 22-07-2006 @ 22:59 :
Nee, want je mag verwachten dat een verhuurder zich enigsinds in het huurrecht heeft verdiept en dan niet met de uitspraak komt: ik verleng je huurcontract niet
Precies! Ik denk dat ik een redelijk pootje heb om op te staan
Met citaat reageren
Oud 24-07-2006, 00:40
jalapeño
jalapeño is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 23-07-2006 @ 20:18 :
dat heb ik ff gemist. maar dat heeft ze toch niet echt gedaan ?
Nee, dat heeft ze niet gedaan. Maar ze vroeg of bovenstaande als ongepast gedrag wordt gezien. En dáár werd op gereageerd.

C'est ca

Laatst gewijzigd op 24-07-2006 om 00:45.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2006, 07:33
Verwijderd
Citaat:
CL schreef op 24-07-2006 @ 00:36 :
Precies! Ik denk dat ik een redelijk pootje heb om op te staan
Als hij overigens met de opmerking komt dat hij je geen nieuw huurcontract geeft, maakt dat niet uit. Je huurcontract wordt dan automatisch verlengd. Trouwens, je huurcontract is al automatisch verlengd tot september 2007
Met citaat reageren
Oud 24-07-2006, 08:45
Pierreke
Pierreke is offline
Alhoewel ik je klacht in het algemeen een beetje zeurderig over vind komen; je krijgt inmiddels na een 'korte'verbouwing meer waar je geld, kan het natuurlijk niet dat je er zo maar wordt uitgezet. Maar door het schrijven van je brief heb je wel jezelf in moeilijkheden gebracht.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2006, 10:17
Verwijderd
Citaat:
Pierreke schreef op 24-07-2006 @ 09:45 :
Alhoewel ik je klacht in het algemeen een beetje zeurderig over vind komen; je krijgt inmiddels na een 'korte'verbouwing meer waar je geld, kan het natuurlijk niet dat je er zo maar wordt uitgezet. Maar door het schrijven van je brief heb je wel jezelf in moeilijkheden gebracht.
Ik vind het niet zeurderig, maar dat is misschien omdat ik weet dat mijn huisbaas nooit zo'n haast heeft en onze 'korte verbouwing' naar alle waarschijnlijkheid maanden gaat duren. (Ik heb eens van juli tot en met april zonder CV gezeten, en dat was koud in de winter..) :hij heeft onlogische prioriteiten.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2006, 10:19
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 24-07-2006 @ 08:33 :
Als hij overigens met de opmerking komt dat hij je geen nieuw huurcontract geeft, maakt dat niet uit. Je huurcontract wordt dan automatisch verlengd. Trouwens, je huurcontract is al automatisch verlengd tot september 2007
Als je wilt moet je me dat even uitleggen.. Want dat klinkt wel erg goed
Met citaat reageren
Oud 24-07-2006, 12:20
Verwijderd
Citaat:
CL schreef op 24-07-2006 @ 11:19 :
Als je wilt moet je me dat even uitleggen.. Want dat klinkt wel erg goed
Aangezien je opzegtermijn voor de verhuurder 5 maanden is (volgend jaar 6) had hij je contract een half jaar voor het verlopen ervan (met een geldige reden; zie hierboven) moeten opzeggen. In jouw geval is dat 1 maart 2006, dit heeft hij niet gedaan. Omdat hij je contract nu niet meer kan be-eindigen, moet hij je op 1 september een nieuw contract geven. Als hij dat niet doet dan geldt dat je contract automatisch verlengd wordt met de duur uit het oude contract, een jaar dus.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2006, 14:26
Chimera
Chimera is offline
Ik raad je wel aan het naar hem toe vriendelijk en netjes te houden. Legaal gezien kan hij je niks maken, maar een verhuurder kan je ook wegpesten, helemaal als hij de een reservesleutel van je kamer heeft.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2006, 18:29
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef op 24-07-2006 @ 15:26 :
Ik raad je wel aan het naar hem toe vriendelijk en netjes te houden. Legaal gezien kan hij je niks maken, maar een verhuurder kan je ook wegpesten, helemaal als hij de een reservesleutel van je kamer heeft.
Ben ik in principe ook altijd geweest. En nou meen ik dat mijn huisbaas mijn kamer helemaal niet in mag zonder dat ik erbij ben?

Euh, toch?
Met citaat reageren
Oud 24-07-2006, 20:33
Verwijderd
Citaat:
CL schreef op 24-07-2006 @ 19:29 :
Ben ik in principe ook altijd geweest. En nou meen ik dat mijn huisbaas mijn kamer helemaal niet in mag zonder dat ik erbij ben?

Euh, toch?
klopt, maar dat wil niet zeggen dat hij dat ook niet doet
Met citaat reageren
Oud 25-07-2006, 22:29
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 24-07-2006 @ 21:33 :
klopt, maar dat wil niet zeggen dat hij dat ook niet doet
Als ie niet met z'n neus in m'n ondergoed gaat zitten vind ik het prima

Maar ik begrijp het.. Ik pas op m'n tellen!
Met citaat reageren
Oud 26-07-2006, 11:51
Grimmetje
Grimmetje is offline
Citaat:
CL schreef op 25-07-2006 @ 23:29 :
Als ie niet met z'n neus in m'n ondergoed gaat zitten vind ik het prima

Maar ik begrijp het.. Ik pas op m'n tellen!
Al wat nieuwe ontwikkelingen? Nog naar de rechtswinkel geweest?
Reageren

Regels voor berichten