Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-09-2006, 18:45
Ingetjuhh
Ingetjuhh is offline
Hé allemaal.
Ik ben begin september begonnen met de studie Pedagogiek in Nijmegen. Omdat ik de studie versneld doe, kan ik in februari mijn propedeuse halen/hebben.
Ik wil heel graag de kant van orthopedagogiek/gedragskundige op. Maar ik weet niet wat dan de slimste stap is.
Kun je het beste eerst pedagogiek afmaken en dan pas naar de universiteit gaan en pedagogische wetenschappen gaan studeren? Of zou het mogelijk zijn als ik mijn Propedeuse in februari heb, dan over te stappen naar de universiteit? Maar welke opleiding sluit dan daarvoor het beste aan? Pedagogische wetenschappen denk ik? Maar waar kun je die opleiding zoal volgen? Ik geloof dat hij niet in de omgeving van Eindhoven/Tilburg zit?!
Sorry voor de vele vragen

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Groetjes Inge
Oud 17-09-2006, 18:56
Verwijderd
Pedagogische wetenschappen zit in Nijmegen, Groningen, Leiden, Utrecht en Amsterdam. Misschien nog ergens anders, maar dat weet ik niet. Met je P van hbo pedagogiek kun je pedagogische wetenschappen gaan doen, en ik denk dat je op het hbo snel genoeg een indruk krijgt van of je hbo makkelijk vindt of niet en misschien kun je een keer proefstuderen bij pedagogische wetenschappen. Of het mogelijk is om in februari over te stappen, of dat je moet wachten tot september, verschilt per universtiteit.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2006, 18:57
Hawahaai
Hawahaai is offline
Volgens mij kun je nog steeds met je P Pedagogische Wetenschappen doen; dat is misschien een idee. In Nijmegen konden mensen met een hbo-diploma in 3 jaar hun masterdiploma halen; als je een half jaar je p doet kun je de opleiding daarna in 4 jaar doen.
Pedagogische Wetenschappen zit niet in Eindhoven of Tilburg, wel in Nijmegen, Utrecht, Leiden, Amsterdam en Groningen volgens mij.

[toevoeging nadat ik de post van Leonoor zag] Inderdaad is het het beste om even te kijken hoe hbo je bevalt, om te kijken welke van de "routes" je het liefst zou doen. WO is een heel stuk theoretischer dan HBO, het is dus maar net wat je ligt.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2006, 19:00
Verwijderd
Citaat:
HaWaHaai schreef op 17-09-2006 @ 19:57 :
In Nijmegen konden mensen met een hbo-diploma in 3 jaar hun masterdiploma halen
Nu nog steeds in drie jaar? In Leiden was het eerst ook drie jaar, nu kan het in twee jaar (voor zo ver ik weet), alleen moet je eerst een toelatingstest doen, haal je die niet, dan moet je gewoon 4 jaar...
Met citaat reageren
Oud 17-09-2006, 19:13
Ingetjuhh
Ingetjuhh is offline
Met de theorie van de opleiding heb ik totaal geen moeite. De opdrachten etc. werk ik met gemak doorheen. Voor mij gewoon een kwestie van lezen, en de stof hangt.

Ik vind het ook niet echt heel moeilijk. Het is wel een uitdaging om de studie en de opdrachten te maken, leerzaam is het ook maar moeilijk nee.

Maar omdat de verbinding naar Nijmegen niet zo soepel verloopt (nu ik er al 2 weken studeer).. was ik al aan het rondsnuffelen waar ik mijn vervolgstudie kan gaan doen.

Nijmegen is 1,5/2uur reizen, en Eindhoven en Tilburg is vanuit Gemert, waar ik woon, beter bereikbaar..

Maar goed, dat is een punt voor later.. nu eerst eens duidelijk of ik in februari al in kan stromen of pas later.
Want als ik mijn P in februari heb, stroom ik het liefst meteen in, i.p.v. te wachten tot september..

Maar hoe gaat dat dan met de studiekosten?
Je betaalt collegegeld 1500 in september, maar moet ik dan in februari weer nieuw schoolgeld betalen of krijg ik een deel terug van HBO?
Oud 17-09-2006, 19:17
Verwijderd
Als je al 1500 collegegeld betaald hebt aan de hogeschool, dan kun je om een bewijs van betaal collegegeld vragen bij de hogeschool. Als je die inlevert bij de universiteit hoef je niets te betalen. Of je vraagt idd een deel terug bij het HBO, dat kan natuurlijk ook.

Ik zou idd eerst duidelijkheid proberen te krijgen of er mogelijkheid tot instromen is. Van onderwijskunde weet ik dat ze iig in Utrecht in september en in februari beginnen, maar of dat bij PW ook zo is weet ik niet, die studie is ook veel groter...
Met citaat reageren
Oud 17-09-2006, 19:20
Verwijderd
Wat je btw misschien wel zou kunnen doen als het echt niet mogelijk is om in februari in te stromen is bijvakken volgen. Dan schrijf je je bij de universiteit voor één of meerdere vakken als bijvakstudent in en als je die vakken dan haalt, dan kan je als je echt aan de studie begint dan kun je voor die vakken vrijstellingen aanvragen.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2006, 19:30
Ingetjuhh
Ingetjuhh is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 17-09-2006 @ 20:20 :
Wat je btw misschien wel zou kunnen doen als het echt niet mogelijk is om in februari in te stromen is bijvakken volgen. Dan schrijf je je bij de universiteit voor één of meerdere vakken als bijvakstudent in en als je die vakken dan haalt, dan kan je als je echt aan de studie begint dan kun je voor die vakken vrijstellingen aanvragen.
Dat is inderdaad een slim idee ik denk dat ik toch in Nijmegen bij de uni eens informatie ga vragen of een gesprek aanvraag met iemand die er meer over weet..

Maar als ik toch de richting gedragskundige kies, is het dan ook de studie pedagogische wetenschappen die je het beste kan volgen?
Oud 17-09-2006, 19:33
Verwijderd
Citaat:
Ingetjuhh schreef op 17-09-2006 @ 20:30 :

Maar als ik toch de richting gedragskundige kies, is het dan ook de studie pedagogische wetenschappen die je het beste kan volgen?
Pedagogische wetenschappen of psychologie, denk ik. Ligt er een beetje aan wat je precies wilt gaan doen, of je echt richting kinderen/opvoeding wilt of meer 'algemeen'.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2006, 23:38
Balance
Balance is offline
Ik doe orthopedagogiek in Leiden en hier kun je volgens mij niet in februari instromen. Je zou idd wel zoals Leonoor al zegt, intussen al vakken volgen, zodat je later een lichter programma hebt. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dat niet zou aanraden, aangezien het programma toch al niks voorstelt. Dan hou je helemaal amper college-uren over.

En wat heb je precies voor ogen als 'gedragskundige'?
Oud 18-09-2006, 00:17
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
In nijmegen moet je wel een wiskundetoets (of iets dergelijks, vanwege statistiek) doen. In Utrecht is dit niet zo.
Oud 18-09-2006, 08:03
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 17-09-2006 @ 20:00 :
Nu nog steeds in drie jaar? In Leiden was het eerst ook drie jaar, nu kan het in twee jaar (voor zo ver ik weet), alleen moet je eerst een toelatingstest doen, haal je die niet, dan moet je gewoon 4 jaar...
Ik lees nu in onze studiegids het volgende:
Citaat:
Voor studenten die na afronding van hun HBO–opleiding een universitaire masteropleiding willen volgen, is met ingang van het studiejaar 2003–04 een schakelprogramma vastgesteld. Het bestaat uit een aantal onderdelen van het bachelorprogramma en beslaat 120 EC. Na afronding van dit schakelprogramma ontvangen studenten een bachelordiploma waarmee ze toegang hebben tot de masteropleiding pedagogische wetenschappen of onderwijskunde.
Dus dan lijkt me dat het nog steeds in 3 jaar "moet".

En, ja, je moet in Nijmegen een toegangstoets voor statistiek doen, maar die is niet heel moeilijk. Bovendien, als je hem niet de eerste keer haalt, kun je er les in krijgen. Ik ken niemand die deze toets de tweede keer niet gehaald heeft. Sowieso hechten ze in Nijmegen best veel waarde aan statistische vakken; als je dat niet ligt, kun je misschien beter een andere uni "kiezen".

Volgens mij doen ze in Nijmegen ook niet aan tussentijds instromen; dat van die bijvakken kan dan een goed idee zijn, al is het programma niet heel zwaar. Alleen het master-jaar is echt veel en zwaar, de rest is goed te doen (ook als je het schakelprogramma volgt, volgens de mensen die ik daarvan ken).
Bovendien hoef je, als je in Nijmegen pedagogische wetenschappen gaat doen, niet iedere dag naar college; ik had t/m het derde jaar minstens 1 dag per week vrij (of meer dus).
Ik weet trouwens niet hoe je nu naar Nijmegen gaat, maar je kunt de bus naar Uden proberen, en dan de bus naar Nijmegen, of de bus naar Helmond of Eindhoven en dan verder. Maar hoe handig dat is, weet ik niet (nog nooit gedaan).
Met citaat reageren
Oud 18-09-2006, 09:18
Verwijderd
Ik blijf het vreemd vinden dat het per universiteit zoveel verschilt. In Nijmegen is het schakelprogramma van onderwijskunde ook twee jaar, zie ik, in Utrecht is het maar een jaar...

In Leiden is het schakeltraject van PW volgens de website maar 30 ects... En naast je master moet je dan nog een inhaaltraject doen van 15 ects.
http://www.pedagogiek.leidenuniv.nl/index.php3?c=714

Laatst gewijzigd op 18-09-2006 om 09:22.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2006, 09:40
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 18-09-2006 @ 10:18 :
Ik blijf het vreemd vinden dat het per universiteit zoveel verschilt. In Nijmegen is het schakelprogramma van onderwijskunde ook twee jaar, zie ik, in Utrecht is het maar een jaar...

In Leiden is het schakeltraject van PW volgens de website maar 30 ects... En naast je master moet je dan nog een inhaaltraject doen van 15 ects.
Ik heb het er wel over dat de totale studietijd in Nijmegen dan 3 jaar is, dus 2 jaar schakelprogramma en 1 jaar master. Dat had ik niet duidelijk gezegd.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2006, 09:45
Verwijderd
Citaat:
HaWaHaai schreef op 18-09-2006 @ 10:40 :
Ik heb het er wel over dat de totale studietijd in Nijmegen dan 3 jaar is, dus 2 jaar schakelprogramma en 1 jaar master. Dat had ik niet duidelijk gezegd.
Nee, maar dat begreep ik wel.

Maar in Leiden is het schakelprogramma dus maar een half jaar en de rest doe je in combinatie met je master (die ook maar één jaar duurt). Oftewel: daar zou je in theorie dus in 1,5 jaar je master PW of OWK kunnen halen nadat je HBO pedagogiek gedaan hebt. In Utrecht is het prémastertraject van iig OWK een jaar en dan dus nog een jaar een master, van PW is het dacht ik even lang.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2006, 10:19
Balance
Balance is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 18-09-2006 @ 10:18 :

Maar het schakelprogramma bestaat uit 30 studiepunten aan statistiek- en onderzoeksvakken. Verder niks. Dat lijkt me niet heel motiverend, je krijgt helemaal geen nieuwe kennis over de inhoud van je vakgebied.
Oud 18-09-2006, 10:25
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 18-09-2006 @ 11:19 :
Maar het schakelprogramma bestaat uit 30 studiepunten aan statistiek- en onderzoeksvakken. Verder niks. Dat lijkt me niet heel motiverend, je krijgt helemaal geen nieuwe kennis over de inhoud van je vakgebied.
Ik heb er dan ook geen spijt van dat ik niet naar Leiden ben gegaan.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2006, 10:27
Balance
Balance is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 18-09-2006 @ 11:25 :
Ik heb er dan ook geen spijt van dat ik niet naar Leiden ben gegaan.
Och, als ik als eerste vak Inleiding in de Grondslagen had en verder niks, zou ik er ook meteen zo van schrikken dat ik zou stoppen

Maar het lijkt me niet bepaald motiverend. Van mensen die de oude richting nog doen weet ik dat ze nog best veel nieuwe dingen leerden uit de vakken over psychopathologie bijvoorbeeld. Dus best zonde dat je dat allemaal zou missen.
Oud 18-09-2006, 10:37
Verwijderd
Ik weet niet hoe het bij PW is in Utrecht, maar 'wij' hebben naast methoden, technieken en statistiek (oftewel: MTS) onderwijspsychologie. Maar ook MTS is aardig gericht op sociale wetenschappen, dus opzich niet zo heel erg saai (bovendien vind ik het sowieso al niet vreselijk ofzo ) en onderwijspsychologie is natuurlijk erg interessant. Bovendien trekt de master in Utrecht me erg.

Ik denk dat we wel de conclusie kunnen trekken dat het belangrijk is je goed te oriënteren, omdat er veel verschillen zijn tussen de universiteiten. (Net als dat er erg veel (grote) verschillen zijn tussen hogescholen wat betreft HBO pedagogiek btw.)
Met citaat reageren
Oud 18-09-2006, 17:12
Ingetjuhh
Ingetjuhh is offline
Citaat:
Balance schreef op 18-09-2006 @ 00:38 :
Ik doe orthopedagogiek in Leiden en hier kun je volgens mij niet in februari instromen. Je zou idd wel zoals Leonoor al zegt, intussen al vakken volgen, zodat je later een lichter programma hebt. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dat niet zou aanraden, aangezien het programma toch al niks voorstelt. Dan hou je helemaal amper college-uren over.

En wat heb je precies voor ogen als 'gedragskundige'?
Ik heb op de site (www.gobnet.nl) een aantal dingen gelezen over pedagogische wetenschappen en er stond ook wat over gedragskundige vandaar dat ik dat ook hier vermeldt.
De richting die ik wil is echt opvoeden van kinderen..
Oud 18-09-2006, 17:14
Ingetjuhh
Ingetjuhh is offline
Citaat:
HaWaHaai schreef op 18-09-2006 @ 09:03 :
Ik lees nu in onze studiegids het volgende: Dus dan lijkt me dat het nog steeds in 3 jaar "moet".

En, ja, je moet in Nijmegen een toegangstoets voor statistiek doen, maar die is niet heel moeilijk. Bovendien, als je hem niet de eerste keer haalt, kun je er les in krijgen. Ik ken niemand die deze toets de tweede keer niet gehaald heeft. Sowieso hechten ze in Nijmegen best veel waarde aan statistische vakken; als je dat niet ligt, kun je misschien beter een andere uni "kiezen".

Volgens mij doen ze in Nijmegen ook niet aan tussentijds instromen; dat van die bijvakken kan dan een goed idee zijn, al is het programma niet heel zwaar. Alleen het master-jaar is echt veel en zwaar, de rest is goed te doen (ook als je het schakelprogramma volgt, volgens de mensen die ik daarvan ken).
Bovendien hoef je, als je in Nijmegen pedagogische wetenschappen gaat doen, niet iedere dag naar college; ik had t/m het derde jaar minstens 1 dag per week vrij (of meer dus).
Ik weet trouwens niet hoe je nu naar Nijmegen gaat, maar je kunt de bus naar Uden proberen, en dan de bus naar Nijmegen, of de bus naar Helmond of Eindhoven en dan verder. Maar hoe handig dat is, weet ik niet (nog nooit gedaan).
Ik reis nu idd via uden en dan naar nijmegen.. gewoon bussen overstappen niet altijd even praktisch maar ja kan altijd nog via uden en dan cuijck en dan trein naar nijmegen..
Oud 18-09-2006, 17:43
Balance
Balance is offline
Citaat:
Ingetjuhh schreef op 18-09-2006 @ 18:12 :
Ik heb op de site (www.gobnet.nl) een aantal dingen gelezen over pedagogische wetenschappen en er stond ook wat over gedragskundige vandaar dat ik dat ook hier vermeldt.
De richting die ik wil is echt opvoeden van kinderen..
Ik heb het stukje even gelezen. Binnen de richtingen van Pedagogiek in Leiden komt het het meest overeen met orthopedagogiek.
Overigens voed je zelf niet op als pedagoog, dat doet de ouder, voogd of hulpverlener.
Oud 18-09-2006, 18:13
Ingetjuhh
Ingetjuhh is offline
Citaat:
Balance schreef op 18-09-2006 @ 18:43 :
Ik heb het stukje even gelezen. Binnen de richtingen van Pedagogiek in Leiden komt het het meest overeen met orthopedagogiek.
Overigens voed je zelf niet op als pedagoog, dat doet de ouder, voogd of hulpverlener.
Ja klopt,
maar die richting spreekt mij erg aan... Het 'precieze' beroep weet ik nog niet ik ga binnekort opschool een gesprek aanvragen om te vragen wat ik het beste kan doen
Reageren

Regels voor berichten