Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-03-2005, 23:27
Severus
Severus is offline
Hallo iedereen,

Ik weet niet goed of dit hier of bij Studiekeuze of bij Psychologie past - verplaats dit topic maar als het hier niet goed staat.

Nou, ik heb eerst HAVO gedaan, daarna heb ik een paar maanden de lerenopleiding Geschiedenis gedaan aan een instelling van Fontys Hogescholen. Die opleiding viel erg tegen, zeker omdat er veel meer werd gehamerd op pedagogiek en ik de opleiding deed vooral om het vak Geschiedenis. Bovendien had ik erg het gevoel in het diepe te worden gegooid, en voelde het bij bepaalde cursussen (vooral bij Oude Geschiedenis) alsof er totaal geen aansluiting was met de stof die ik op de middelbare school (ik dacht: "Waar hébben ze het over?! Het duizelt me!"). Het was alsof ik als een kip zonder kop rondliep.

Nu heb ik twee jaar VWO gedaan en ga ik aan de Universiteit van Utrecht studeren. Ik ga waarschijnlijk Taal- en Cultuurstudies doen, maar als tweede keus heb ik Geschiedenis.

Het is nu zo dat, door mijn negatieve ervaring op het HBO, ik het gevoel heb dat een universitaire studie me te hoog gegrepen is. Ik heb een beetje weerzin en faalangst ontwikkeld wat betreft de universiteit, ik ben bang dat ik weer hetzelfde ga meemaken als op het HBO - dat ik de studie niet leuk vind en dat ik niet goed meekan. Ik ben ook bang dat het mentaal heel veel van me gaat eisen, omdat ik erg slecht tegen stress kan. Bovendien ben ik erg verlegen en zie ik erg op tegen het ontmoeten van nieuwe, vreemde mensen - ik ben zelf erg gesteld op vertrouwdheid.
Plus daar komt nog druk van de familie bij - ze willen nu echt eens dat ik iets 'goed' ga doen.

Ik heb dus het gevoel dat ik straks de grond compleet onder mijn voeten weggeslagen krijg als ik straks aan mijn nieuwe studie begin, dat ik zo in het diepe word gegooid en dreig te verdrinken.

Ik vroeg me af of iemand zich hierin herkent, dat ik niet de enige bent die zich zo voelt? En misschien weet iemand ook een manier om dit tegen te gaan?

Alvast bedankt.
Oud 15-03-2005, 23:43
Freestyler*
Freestyler* is offline
herken ik wel
niet het te hoog gegrepen gedeelte , maar wel het sociale aspect en niet tegen stress kunnen + druk van omgeving

maar,
je hebt toch geen alternatief?
wil je dan maar niks gaan doen omdat je bang bent om de verkeerde keuz te maken?
in feite maak je juist een verkeerde keuze als je niets nieuws gaat doen.

VWO heb je gehaald toch, nou dan moet die studie in principe ook wel lukken. En als je nou iets niet snapt, is dat helemaal niet zo erg.

Ga er gewoon een beetje open-minded in
en wellicht kom je op de eerste dag al hele leuke mensen tegen (was bij mij zo en we zijn goede vrienden geworden).
Oud 16-03-2005, 01:01
Verwijderd
Als je vwo kan moet geschiedenis lukken. Ik heb havo + hbo-P en het gaat me nog gemakkelijk af.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 12:18
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik denk dat je je niet zoveel zorgen moet maken. Je hebt je VWO en de universiteit is een vervolg daarop. Misschien dat de lerarenopleiding té veel gericht was op het lerarenschap voor jou. Misschien dat de universiteit je juist veel beter af gaat. Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn dat je niet slim genoeg bent. Een goede start maken en alles goed bijhouden (zeker in het begin) en het komt vast wel goed. Zo niet, dan ga je op zoek naar iets anders.
Als je in het begin hard werkt merk je vanzelf of je iets minder hard kunt gaan werken of dat dit juist goed voor je is. Ga je alvast wat verdiepen in boeken die je moet gaan bestellen zodat je straks wat zekerder de colleges binnen stapt.

Niet zo twijfelen meer Gewoon aan de slag
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 12:27
Verwijderd
Als Rutte en Verhagen het kunnen, kan iedereen het.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2005, 12:43
Verwijderd
Lekker veelzeggende reactie. Ga iemand anders vervelen.

@Severus:

Je hebt één troost, je bent nu waarschijnlijk van wiskunde af!
Ik weet zeker dat je het kan. Een studie op het WO heeft ook een andere inslag dan eentje op het HBO. Waarschijnlijk bevalt je deze manier veel beter.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 08:00
HereIAm
HereIAm is offline
Ik herken er wel iets in. Na mijn vwo twijfelde ik tussen twee vervolgopleidingen. Een HBOopleiding (pabo) en een WOopleiding (nederlands). Ik heb toen uiteindelijk voor de Pabo gekozen, omdat ik bang was dat ik een WOopleiding te zwaar voor mij zou zijn. Dit was ook een soort faalangst denk ik, want ik ben op het vwo toch wel met hoge cijfers geslaagd. De Pabo is erg gezellig. Er zit weinig diepgang in, maar omdat ik de opleiding in 3 in plaats van 4 jaar doe, moet ik wel hard werken. Ik heb er echt geen spijt van, maar ik ga na de Pabo alsnog Nederlands studeren. Mmm..advies, niet twijfelen, doe lekker die studie die je graag wilt. Als je vwo kan, kun jij die universitaire studie ook!
Met citaat reageren
Oud 17-03-2005, 09:00
pyres
pyres is offline
ik herken het ook hoor
Ik zit nu in de 2de jaar van het hbo en ik ga universitair doen (psychologie). ik probeer mezelf er gewoon aan te herinneren dat wo ontzettend verschilt van het hbo.
Reageren

Regels voor berichten