![]() |
|
Levensjaar mag 80 mille kosten
Een behandeling die meer dan 80.000 euro kost en die de levensverwachting van een patiënt 'maar' met één jaar verlengt, zou niet meer door de basisverzekering vergoed moeten worden. Dat adviseert de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg (RVZ) aan minister Hoogervorst. Op deze manier zouden de kosten van de basisverzekering in de hand gehouden moeten worden. Volgens de raad worden beslissingen over het al dan niet vergoeden van behandelingen op dit moment erg willekeurig genomen. Daarom moeten er objectieve criteria komen. Hoe erger de ziekte, hoe eerder de behandeling vergoed moet worden. Hierbij moet echter wel gelet worden op de kosteneffectiviteit van de behandeling. Als een behandeling veel kost maar relatief weinig oplevert, zouden patiënten zich aanvullend moeten verzekeren of de behandeling zelf moeten betalen. De RVZ heeft verder het idee om ook het criterium 'rechtvaardigheid' te gebruiken bij het beslissen of een behandeling wel of niet vergoed wordt. Hierbij zou gelet moeten worden op draagkracht, gezinssituatie, risicogedrag en leeftijd van de patiënt. De uitwerking van dit plan komt waarschijnlijk aan het eind van dit jaar. Originele bron Is het juist om een kosten/baten afweging te maken over het leven van mensen? Zo ja, wat is voor jou een grens? |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Geld dat nog steeds?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Neem nu iemand die kanker heeft en een kans die onder de 5% ligt, wil je die mensen dan ook niet meer behandelen ookal willen zij dat zelf wel? In mijn ogen heeft ieder mens recht op alle medische hulp die mogelijk is, ookal kan het soms heel zinloos overkomen. Laatst gewijzigd op 28-06-2006 om 19:34. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Een goede vriendin van me is ziek geworden toen ze een half jaar in the middle of nowhere in Suriname zat. Dat is best een probleem ![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Als er geen kans van overleven bestaat dan mag men zich achter de oren krabben of alles nog wel volledig vergoed moet worden, zeker als het over extreem dure behandelingen gaat. Voor de rest moeten er geen limieten op zijn, behalve dan dat ze voor mijn part orgaandonoren voorrang mogen geven op wachtlijsten als ze zelf een orgaan nodig hebben. Kwestie van belonen van inzet.
Laatst gewijzigd op 28-06-2006 om 20:50. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() (lekker, welles-nietes zonder bronnen)
||
Citaat:
![]() Het is voor mij onbegrijpelijk dat mensen zo gemakkelijk doen over het beslissen over mensenlevens. 'Een 80-jarige is minder waard' zeggen velen. Ik vraag me af of ze dat ook in het gezicht van een 80-jarige mens durven te zeggen. Zo'n persoon kan nog zoveel geluk beleven, maar sommigen vinden een iets lagere premie blijkbaar gewichtiger. En dat terwijl hier bijna alleen maar hoger opgelijden zitten, die later meer dan genoeg geld zullen overhouden. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Hoe zit het dan met bijvoorbeeld gezond eten? Ik persoonlijk eet heel gezond en let er ook goed op, terwijl ik wel regelmatig tabakswaar nuttig, terwijl er mensen zijn die niet roken maar wel elke avond uit de frituur eten. Ook absoluut ongezond. En zo kun je wel een legio aan voorbeelden bedenken. Verder lijkt het kosten aspect mij ook moeilijk, de staat zal dan voor iedere burger zijn levensstijl moeten controleren. Dit is niet alleen een enorme ingreep in het persoonlijke leven van de mensen en hun privacy, maar het zal daarnaast ook nogeens honderden miljoenen kosten als je dat voor iedere burger wil doen. Omdat het nauwelijks realiseerbaar is zie ik er meer in mensen bewust te maken met voorlichting, het ontmoedigen van roken voor hoge belastingen, en het financieel aantrekkelijk houden van sporten. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Je moet het ook niet zien als het afwegen van 25-jarigen tegen 96-jarigen, of iemand die zijn zorgbudget 'opgebruikt' heeft. Het gaat ook NIET om het leven te redden van iemand die 25 is. Het is meer een discussie over deze onderwerpen: - Als je iemands leven kunt rekken met een jaar (1 jaar!), maar het kost 80.000 euro, is dat het dan waard? En een miljoen euro? En als die persoon 99 jaar is? En ietsje preciezer: - Iemand heeft een nare ziekte en gaat binnenkort dood. 100% zeker. Uitgezaaide kanker ofzo; echt naar, en echt gegarandeerd terminaal. Binnen 6 maanden gaat hij/zij dood. Stel dat er een behandeling is die deze persoon nog een jaar (1 jaar) extra geeft. Maar daarna is-ie echt dood. Geen redden meer aan. Zou je dat doen, als die behandeling 1000 euro kost? En een miljoen euro? En een miljoen euro, maar dan maar voor 3 maanden extra? Nou ja, dat soort dingen dus. |
![]() |
||
Citaat:
En ja, het is logisch dat je levensjaren in geld uitdrukt, dit om kosten/baten analyses te kunnen maken. Je kunt wel voor een paar miljard een bepaalde weg veiliger maken, maar als dat 1 verkeersdode per jaar scheeld wegen de kosten gewoon niet tegen de baten op. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Elk persoon zo lang mogelijk aan de beademing houden heeft gewoon geen enkel zinnig nut, en druist ook nog eens tegen de menselijke genen in. Doodgaan is namelijk de normaalste zaak ter wereld, en dood door ouderdom is en blijft de mooiste manier om dood te gaan. In 99% van de gevallen is er geen enkele reden om dat op te rekken. Het blijft natuurlijk altijd lullig voor de familie, maargoed, risico van het leven. Ik snap de drukte erover zowiezo neit helemaal. Mijn opa had enkele jaren geleden staar, hij was aan eht aftakelen als een gek en nut om hem te behandelen aan zijn staar, was dat er? Euh, niet echt, want het viel in het niet bij de andere kwaaltjes die hij had. Ik was opgelucht toen hij eenmaal dood was, eindelijk rust voor die oude man. Was er voor elk kwaaltje een medische oplossing geweest? Jahoor, bijna alles was goed te behandelen, maar nut? Nee. Waarom zou je iemand die oud en op is, nog willen opereren? Zodat hij met veel pijn en moeite nog wat daagjes ouder kan worden? Nutteloos toch.. |
![]() |
||
Citaat:
Verder behandelen ze zelfs nog echt oude mensen. Zelfs die hebben nog een levensverwachting van een aantal jaren (ergens tussen de 3 en de 5 uit mijn hoofd) dus waarom niet. Maar goed, dit zijn altijd beslissingen die moeten worden afgewogen. Op een goede manier en niet alleen op het argument geld.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Maar ouderen die je ziet aftakelen keer op keer proberen op te lappen? Beetje zoals met prins Claus, een man waar je werkelijk niks meer aan hebt, ziet dat die vent niets liever wilt dan doodgaan, dat ie compleet op is, en hem toch keer op keer weer oplappen. Niet mijn pakkie an. |
![]() |
||
Citaat:
Ik kan echt zoveel meer bedenken wat best wel meer is als een simpel pijnstillertje. Als je denkt dat dat het enige is wat kwaliteit van leven verbetert vind ik dat getuigen van behoorlijk weinig kennis van dit soort zaken.
|
![]() |
|
|