Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-07-2006, 22:37
Go
Go is offline
Ik werk in een haven waar we nogal eens te maken hebben met mensen die wegvaren zonder te betalen. Op het moment dat zij de haven binnenvaren staat duidelijk aangegeven dat de mensen zich moeten melden en hoe hoog het tarief is. Mensen kunnen dus moeilijk zeggen dat ze 'het niet wisten'. Als ze zich melden bij het havenkantoor, besluiten niet in de haven te willen liggen en weer wegvaren, dan is het geen enkel probleem. Het probleem zit hem meer in het feit dat mensen wegvaren zonder te betalen. Zo gebeurde het mij laatste dat een boot voor mijn ogen wegvoer, zonder te betalen, en ook niet reageerde op mijn verzoek om weer aan te leggen en alsnog te betalen.

Ik kan moeilijk zeggen dat de haven hierdoor 'schade' oploopt; het gaat hooguit om gederfde inkomsten. De bedragen zijn ook niet zo hoog, ik vind het meer een principe-kwestie. Van enkele euro's tot een paar tientjes.

Mijn vraag is of het strafbaar is om weg te varen zonder te betalen, en zo ja, onder welk artikel van het Wetboek van Strafrecht dit valt?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-07-2006, 22:59
Igorrrai
Igorrrai is offline
Die haven is toch eigendom van iemand en die mag daar geld voor vragen als je er 'parkeert'? Zelfde idee als een parkeergarage toch?
Oud 29-07-2006, 23:19
T_ID
T_ID is offline
Hef je geld voor een ligplaats of überhaupt voor het binnenvaren?

Alleen voor de laatste kan je daadwerkelijk van iemand verwachten die het tarief om de een of andere reden niet kent dat ze betalen.
Oud 30-07-2006, 00:58
Verwijderd
Citaat:
gerwin schreef op 29-07-2006 @ 23:37 :
Ik kan moeilijk zeggen dat de haven hierdoor 'schade' oploopt; het gaat hooguit om gederfde inkomsten.
Hoezo is dat geen schade? Natuurlijk loop je wel schade op. namelijk gederfde inkomsten. In die tijd had je ook iemand kunnen laten aanleggen die wél betaalde.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2006, 12:20
juno
juno is offline
Weggaan zonder te betalen...is dat niet "flessentrekkerij"?
Met citaat reageren
Oud 30-07-2006, 12:56
Fine
Fine is offline
Nog leuker is: Ik werk bij een benzinestation en daar heb je dus wel eens last van doorrijders...
Oud 30-07-2006, 13:08
Verwijderd
Citaat:
ikookvanjou schreef op 30-07-2006 @ 13:56 :
Nog leuker is: Ik werk bij een benzinestation en daar heb je dus wel eens last van doorrijders...
Maar daarvoor heb je een fotosysteem waarmee je zo mensen kan achterhalen. Tenminste, mijn vriend werkt bij een tankstation en daar gaat het heel simpel. Dit lijkt mij een totaal andere situatie?
Met citaat reageren
Oud 30-07-2006, 14:17
Fine
Fine is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 30-07-2006 @ 14:08 :
Maar daarvoor heb je een fotosysteem waarmee je zo mensen kan achterhalen. Tenminste, mijn vriend werkt bij een tankstation en daar gaat het heel simpel. Dit lijkt mij een totaal andere situatie?
Je kunt op de camera's terug vinden wie het was ja, maar geloof niet dat je ze er mee kan pakken. I'm not shure, ik werk dr maar pas
Oud 30-07-2006, 14:34
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 30-07-2006 @ 13:20 :
Weggaan zonder te betalen...is dat niet "flessentrekkerij"?
Volgens mij wel, populair genoemd 'klaplopen'
Met citaat reageren
Oud 30-07-2006, 14:47
Verwijderd
Citaat:
ikookvanjou schreef op 30-07-2006 @ 15:17 :
Je kunt op de camera's terug vinden wie het was ja, maar geloof niet dat je ze er mee kan pakken. I'm not shure, ik werk dr maar pas
't Is gewoon diefstal, dus 't lijkt me dat je zéker iets met die foto's kan doen.

Maar met boten is dat anders... 't Mag niet, natuurlijk, maar goed; bedenk een systeem waardoor 't ook gewoon niet kán.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2006, 15:00
Martin
Martin is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 30-07-2006 @ 15:47 :
Maar met boten is dat anders... 't Mag niet, natuurlijk, maar goed; bedenk een systeem waardoor 't ook gewoon niet kán.
Zeemijnen: schrikt wel af dacht ik zo...
Met citaat reageren
Oud 01-08-2006, 23:43
Go
Go is offline
Flessentrekkerij dus, maar hoe noem je dit 'officieel'? Oplichting ofzo? Heeft iemand het nummer van het artikel in het wetboek van strafrecht waarin dit delict beschreven staat (volgens Nederlanders recht; Wikipedia haalt alleen het Belgische artikel aan)?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten