Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-08-2006, 16:57
Verwijderd
Psychische/ persoonlijkheidsstoornis, niet nader omschreven.
Waar kan ik hier meer over lezen, of kan iemand mij er meer over vertellen? Wathet is, behandelingsplan etc.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-08-2006, 17:27
Verwijderd
Volgens mij betekent dit gewoon dat je wel ene stoornis hebt, maar dat ze nog niet weten wat... Dat wordt moeilijk zoeken dus.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2006, 17:35
Verwijderd
In het boekje DSM IV staat dit kopje dus aan het eind van het hoofdstuk persoonlijkheidsstoornissen. Ik vraag me af of dat hetzelfde is als PDD-NOS, maar volgens mij is dat niet ? !
Met citaat reageren
Oud 22-08-2006, 18:03
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
nivea schreef op 22-08-2006 @ 18:35 :
In het boekje DSM IV staat dit kopje dus aan het eind van het hoofdstuk persoonlijkheidsstoornissen. Ik vraag me af of dat hetzelfde is als PDD-NOS, maar volgens mij is dat niet ? !
PDD-NOS staat voor Pervasive Developmental Disorder Not Otherwise Specified. De Nederlandse variant POS-NAO staat voor Pervasieve Ontwikkelings Stoornis Niet Anderszins Omschreven. Een pervasieve ontwikkelingsstoornis is een stoornis in het autistische spectrum, maar dit heeft niets met een persoonlijkheidsstoornis te maken.
Oud 22-08-2006, 18:05
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef op 22-08-2006 @ 19:03 :
PDD-NOS staat voor Pervasive Developmental Disorder Not Otherwise Specified. De Nederlandse variant POS-NAO staat voor Pervasieve Ontwikkelings Stoornis Niet Anderszins Omschreven. Een pervasieve ontwikkelingsstoornis is een stoornis in het autistische spectrum, maar dit heeft niets met een persoonlijkheidsstoornis te maken.
Ja, dat dacht ik dus al. Maar het is me gewoon een beetje onduidelijk omdat ik er niet echt informatie over kan vinden op internet.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2006, 18:34
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Wat zegt de DSM er zelf over dan?
Oud 22-08-2006, 18:38
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Aanvulling:

Ik geloof dat je niet erg geweldig op internet hebt gezocht. Eerste link die ik aanklik:
Citaat:
WAT IS PERSOONLIJKHEIDSSTOORNIS NAO ?
De afkorting NAO staat voor 'Niet Anderszins Omschreven', wat eigenlijk al aangeeft, dat de persoonlijkheidsstoornis niet echt in te delen is. Vaak is het een combinatie van symptomen uit andere stoornissen, zoals NPS, borderline en dissociatieve stoornissen, maar elke andere combinatie is ook mogelijk. Dit maakt het des te moeilijker voor de patiënt om informatie te vinden over zijn individuele situatie.

Om toch inzicht te krijgen in de diagnose en hoe de behandelaar tot deze diagnose is gekomen is het belangrijk dat de behandelaar de patiënt voorlicht over de symptomen die hij of zij heeft gesignaleerd, zodat de patiënt bij informatiebronnen over andere persoonlijkheidsstoornissen naar meer informatie over kenmerken en behandelingen kan zoeken. Inzicht in de eigen situatie is vaak niet alleen een handvat voor patiënt, maar zeker ook voor de omgeving zodat deze inzicht kan krijgen in de stoornis.

KENMERKEN
Deze zijn dus per individueel geval verschillend en dit maakt het onmogelijk een standaard rij neer te zetten. U zult bij de andere stoornissen op deze pagina symptomen aantreffen welke van toepassing kunnen zijn op een patiënt met persoonlijkheidsstoornis NAO. De klachten van de patiënt zijn zeer variërend en te denken valt aan angsten, depressiviteit, laag zelfbeeld en ongenoegen met betrekking tot verschillende zaken in het persoonlijke leven.

VERLOOP
Bij sommige patiënten is er een sterke uiting van de symptomen in een crisissituatie, terwijl bij anderen juist jarenlange problemen of klachten ten grondslag liggen aan het ontstaan van de stoornis. Dit betekent dus ook dat het verloop van de persoonlijkheidsstoornis NAO niet duidelijk te geven is.

BEHANDELINGEN
Door de complexe combinatie van symptomen is het belangrijk dat de behandeling op de individuele patiënt wordt afgestemd. Voor crisisbeheersing kan medicatie een goed middel zijn. De behandeling zal vaak gericht zijn op hechtingsproblematiek en traumatische beelden, omdat behandeling van de individuele kenmerken moeilijk is, daar deze zeer divers zijn. Doel van de therapie zal in eerste instantie zijn om het evenwicht tussen draagkracht en draaglast voor de patiënt terug te vinden. Op het moment dat de patiënt er aan toe is kan geprobeerd worden om de sociale vaardigheden van de patiënt met gedragstherapie te behandelen en structuur in het dagelijkse leven te scheppen. Hiertoe is het belangrijk om de omgeving van de patiënt te betrekken in de behandeling.
Oud 22-08-2006, 18:48
Verwijderd
Dan heb ik op de verkeerde trefwoorden gezocht denk ik. Maar het is in ieder geval een beetje duidelijker.
Wat kan een SPV hier aan doen ?
Met citaat reageren
Oud 22-08-2006, 22:55
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
nivea schreef op 22-08-2006 @ 19:48 :
Dan heb ik op de verkeerde trefwoorden gezocht denk ik. Maar het is in ieder geval een beetje duidelijker.
ligt eraan wat je nodig hebt/ wilt.. Als je een onderzoek hebt gehad, staat er onder vaak aan welke therapie wordt gedacht. Een spv-er kan bijvoorbeeld ik-versterkende therapie geven als blijkt dat je dit nodig hebt. (En zo zijn er nog tal van mogelijkheden)
Oud 24-08-2006, 19:47
Verwijderd
Heej, dat had mijn vriendin ook! en ik, en met mij de rest van de hele getikte wereld.

Niet iets om je over op te winden, helaas, je bent net zo gek als de rest
Met citaat reageren
Oud 24-08-2006, 21:30
Verwijderd
Citaat:
nivea schreef op 22-08-2006 @ 19:48 :
Nou weet ik niet precies waar de afkorting SPV voor staat, dus ik hoop maar dat aan mijn korte antwoord wat hebt:

Aan doen niet, je hebt het of je hebt het niet. Je kan de persoon in kwestie wel leren ermee om te gaan.
Vaak gebeurt dit door verschillende doelen op te stellen en deze te proberen te verwezenlijken door kleinere subdoelen.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2006, 11:01
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Nala schreef op 24-08-2006 @ 22:30 :
Nou weet ik niet precies waar de afkorting SPV voor staat, dus ik hoop maar dat aan mijn korte antwoord wat hebt:

Aan doen niet, je hebt het of je hebt het niet. Je kan de persoon in kwestie wel leren ermee om te gaan.
Vaak gebeurt dit door verschillende doelen op te stellen en deze te proberen te verwezenlijken door kleinere subdoelen.
Staat voor Sociaal Psychiatrisch Verpleegkundige. Tussen wat een SPV-er, psycholoog, psychiater en psychotherapeut bijv voor behandelaanbod hebben, zit best wel een verschil.. Ik denk dat daarom Nivea speciaal vroeg naar de SPV 'mogelijkheden'.
Oud 25-08-2006, 15:59
Verwijderd
Citaat:
coopergirl schreef op 25-08-2006 @ 12:01 :
Staat voor Sociaal Psychiatrisch Verpleegkundige. Tussen wat een SPV-er, psycholoog, psychiater en psychotherapeut bijv voor behandelaanbod hebben, zit best wel een verschil.. Ik denk dat daarom Nivea speciaal vroeg naar de SPV 'mogelijkheden'.
Ah, kijk eens aan, weer wat geleerd.

Qua behandelingsplan zou ik het niet zo exact kunnen vertellen, die worden namelijk per individu geschreven.
Maar je zou kunnen denken aan doelen als:
Leren emoties reguleren
Correct medicatie gebruik
Financieën op orde hebben
Zinvolle dagbesteding
Zelfzorg
enz

(lekker algemeen weer van me. Sorry, hier heb je denk ik niet zoveel aan )
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten