Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-09-2006, 14:27
poetic_tragedy
poetic_tragedy is offline
voor school moet ik een aantal foto's maken met de spiegelreflex. Maar ik ben er niet al te goed in, 1 onderdeel lijkt me erg lastig.

-maak een opname waarbij je onderwerp tegen het licht instaat, voor een raam bijvoorbeeld. Het onderwerp moet een silhouet worden.
-maak een opname waarbij je onderwerp tegen het licht instaat, voor een raam bijvoorbeeld. Het onderwerp moet goed belicht zijn.

Omdat ik met een analoge camera werk, weet ik dus niet meteen of ie gelukt is. Vandaar dat ik het vantevoren al vraag, anders heb ik straks te weinig tijd.
Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit voor elkaar krijg en eventueel waarom dat zo werkt?

Ik dank jullie
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-09-2006, 18:54
Al Murphy
Al Murphy is offline
In het eerste geval zorg je gewoon dat de (enige) belichting op het onderwerp langs achter komt. De voorkant zal dan één grote schaduw zijn. Bijvoorbeeld ook bijna eender wat, buiten bij zonsondergang.

In het tweede geval is je onderwerp langs meerdere kanten belicht; ofwel door daglicht, ofwel door er een flits op te gooien.

Ik snap het probleem eigenlijk niet??
Wat begrijp je niet? Hoe je zo'n foto componeert, of hoe je hem getrokken krijgt?

Ga anders eens naar flickr.com en typ backlight in, en je zie wat je resultaat zou kunnen worden.
Oud 02-09-2006, 19:00
poetic_tragedy
ik mag geen flits gebruiken, t moet aan de hand van de instellingen op de camera.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2006, 19:24
Al Murphy
Al Murphy is offline
Hier wat mooie foto's:
Tegenlicht

Bij fel tegelicht mag je de foto altijd wat overbelichten.

Ik heb geen idee hoe/wat je toestel van licht kan meten, maar een goede lichtmeter kan heus geen kwaad, als je het niet op gevoel kan.
Oud 03-09-2006, 15:50
Verwijderd
Citaat:
Al Murphy schreef op 02-09-2006 @ 20:24 :
Hier wat mooie foto's:
Tegenlicht

Bij fel tegelicht mag je de foto altijd wat overbelichten.

Ik heb geen idee hoe/wat je toestel van licht kan meten, maar een goede lichtmeter kan heus geen kwaad, als je het niet op gevoel kan.
Maar dat is het hem nou juist, dankzij het tegenlicht raakt je lichtmeter van slag. Kijk, die eerste opgave zal niet zo'n probleem zijn.

Tip: gebruik een spotmeting op het onderwerp zelf bij de 2e opdracht.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2006, 16:16
poetic_tragedy
Citaat:
Sophie schreef op 03-09-2006 @ 16:50 :
Maar dat is het hem nou juist, dankzij het tegenlicht raakt je lichtmeter van slag. Kijk, die eerste opgave zal niet zo'n probleem zijn.

Tip: gebruik een spotmeting op het onderwerp zelf bij de 2e opdracht.
ah ja, volgens mij snap ik het nu. Bij de eerste doe ik t lichtmeten op het licht, waardoor het onderwerp onderbelicht wordt. Bij de tweede meet ik t licht op het onderwerp waardoor de achtergrond onderbelicht wordt(?), maar het onderwerp wel goed belicht.
klopt dit zoals ik het zeg?
Met citaat reageren
Oud 03-09-2006, 22:12
Al Murphy
Al Murphy is offline
Dat wat sophie zegt. Maar persoonlijk lijkt me net dat twee - je onderwerp is wel belicht - dan weer veel gemakkelijker.

Bij beiden is het vooral interessanter om "incident metering" toe te passen, als dat inderdaad zo heet. Ik bedoel: ideaal gezien meet je het licht dan idd op de plaatsen die je aangeeft. Maar niet vanaf je toestel, maar met zo'n superhandige lichtmeter.

In de praktijk, en als je niet zo'n ding hebt, kan het ook nog anders.
Wil je enkel een silhoutte, dan kan je bijvoorbeeld je camera instellen zonder dat je onderwerp zich al op de juiste plaats bevindt (als dat kan, tenminste).
=> lichtmeting op de achtergrond
=> focus op de voorgrond
Ik zou in dat geval kiezen voor een vrij kleine lensopening (zeg ik dat goed? ik bedoel: f/10 - f/15

Edit: voorbeeldje van wat je dan krijgt:

In het geval dat je je onderwerp zelf belicht moet hebben, zou ik gaan voor een grotere lensopening: f/2 - f/5 en mag je de achtergrond overbelichten.

Een beetje trial & error kan volgens mij geen kwaad, maar dat zeg ik vooral vanuit mijn eigen ervaring (+ beperkte theoretische achtergrond): schrijf onmiddellijk op welke camerainstellingen je hebt gebruikt. Vergelijk die met de resultaten. + leer naast de gegevens van je lichtmeting ook op je eigen intuïtie te vertrouwen. En zo'n intuïtie bouw je op door veel foto's te maken, niet door heel snel dingetjes te leren berekenen.

Laatst gewijzigd op 03-09-2006 om 22:46.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten