Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Laatst gewijzigd op 22-01-2007 om 18:38. |
![]() |
||
Citaat:
Ik geloof dat lichaam en geest veel meer hetzelfde zijn dan descartes denkt. Wat ik van Descartes afwijs, is dat hij een substantie-dualist is, en dus twee radicaal verschillende substanties tegenover elkaar zet.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar het monisme van Spinoza houd niet in dat lichaam en geest één zijn, het houd in dat alles slechts modificaties zijn van één substantie. Jij, ik, een pen, alle auto's etc. zijn volgens Spinoza allemaal modificaties van slechts één eeuwige substantie. Die these verkiezen boven het lichaam-geest dualisme vond ik nogal radicaal. Wat jij pleit (dat lichaam en geest zeer gelijkend zijn) is gewoon te vinden binnen het fysicalisme. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
En helaas voor jou denk ik dat slechts een minderheid daar oprecht in gelooft. |
![]() |
||
Citaat:
Ik vind de wetenschap geen reden om niet te geloven in een hiernamaals. Ook de wetenschap is niet perfect en weet niet alles. Wat niet is, kan nog komen.
||
Citaat:
Ik denk dat ik hier tot op grote hoogte wel in mee kan gaan. Theoretisch gezien is een dualisme namelijk moeilijk houdbaar. Hoe moeten immers lichaam en geest als twee verschillende substanties ooit met elkaar in interactie komen? Het fysicalisme is nou juist iets wat ik afwijs. Niet alles is te herleiden tot fysische processen, aangezien er zoiets als denken bestaat, subjectieve waarneming, gedachtes. Dit essentieel subjectieve element gaat binnen het fysicalisme verloren. Er bestaat dus zoiets als gedachte, met Spinoza, maar niet radicaal anders dan materie.
Laatst gewijzigd op 23-01-2007 om 23:03. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Note - Bijbel is geen bron en kan dus niet ter versterking van de basisaanname worden gebruikt.
||
Citaat:
En laten we maar zeggen, ieder gelooft in eigen bronnen ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() De evolutietheorie en de kosmologische theorie is algemeen geaccepteerd in de wetenschap, maar heeft zoveel onverklaarbare kanttekeningen, dat het ook geen volledige aanname kan zijn. En ondanks allerlei meningsverschillen van wetenschappers over dit soort zaken, leeft de wetenschap toch. Dus is het geen essentieel probleem.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Juist het gebruik van de bijbel als bron is bedoeld om de 'onverklaarbare' gaten op te vullen (door mensen die bang zijn voor het antwoord: "Ik weet het niet". en daarom maar zeggen "Ik weet het niet, dus ik noem het god, want dan weet ik alles.". Zijn er geen onverklaarbare gaten meer, is er geen nut meer voor de bijbel en valt deze ook practisch gezien weg als bron.
||
Citaat:
Mensen geloven tegenwoordig daar ook echt in... Maar probeer jij jezelf eens voor te stellen dat er niets is na de dood. Dat vind je moeilijk en waarschijnlijk als je het probeert te benaderen merk je dat je eigenlijk niet wil dat het zo is (je geloofd ook dat het niet zo is, maar dat daar gelaten). Je wil niet dat het zo is, omdat je het eng vind. Tenminste, ik vind het best eng om me te bedenken dat ik ooit op hou te bestaan, maar dat betekend niet dat ik zomaar mijn ogen sluit voor wat mij wetenschappelijk logisch lijkt.
||
Citaat:
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|||
Citaat:
![]() Geloof is iets metafysisch, en juist daarom zijn er onverklaarbare dingen. Maar omdat het geloof is, hoeven gelovigen ook niet alles te weten, te verklaren op grond van empirisme o.i.d. Het verschil met geloven en evolutietheorie/kosmologische theorie is, dat de laatste twee aan te tonen moeten zijn (ooit), omdat dat materieel is. Ik zie dat alleen nooit gebeuren. Niet alleen omdat ik geloof, maar ook omdat de raadsels die daarbij horen vrijwel onoplosbaar zijn, zonder metafysica. Citaat:
||
Citaat:
Bedenkt wel: Evolutie is geen geloof. Je mag het er mee oneens zijn, maar het wegzetten als een geloof is gewoon niet waar.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Bijvoorbeeld: - Natuurlijke selectie. Als je wil kan ik het je uitleggen, maar het is eigenlijk heel simpel te zien. - Mutatie. Je kent vast wel iemand die kanker heeft (gehad) - Spontane vorming van RNA-achtige structuren. Hier is een experiment naar gedaan dat goed weergaf wat er gebeurd als je amino-zuren onder electriciteit zet (pin me niet vast op hoe dit precies is gedaan) - Gekoppeld aan natuurlijke selectie: survival of the fittest - Species concepts - menselijk begrip, dus niet te 'bewijzen'
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Ik geloof ook niet dat er niks van de evolutietheorie klopt. Ik geloof dat het heelal geschapen is door God, dat Hij enkele diersoorten heeft geschapen, waaronder de mens en dat Hij de mens een ziel heeft gegeven. Uit deze basissoorten, is de rest ontstaan wat er inmiddels leeft d.m.v. evolutie.
||
Citaat:
En dieren zijn nooit op een idee gekomen, ze hebben slechts gedaan wat voor hen nodig was om te overleven en zij die goed waren in wat ze deden brachten jongen voort die zich voortplanten en daarom eigenschappen kregen die voor overleving goed waren. Kan je me basissoorten noemen en daarbij wat ze zo verschillend maakt dat ze niet onder een andere basissoort gezet kunnen worden?
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
ik begrijp wel dat je deze indeling wilt maken, maar zodra je je meer gaat verdiepen in de lichaamsbouw en de leefwijze van dieren kom je erachter dat dit soort indelingen niet kloppen. zelfs de huidige biologische indelingen zijn niet waterdicht. dit komt doordat veel overgangen geleidelijk gaan, in plaats van in stappen |
![]() |
||
Citaat:
Vissen, vogels en apen produceren allemaal eieren, maar niet allemaal hetzelfde. Alle soorten die zich voortplanten door kruising produceren geslachtcellen, al dan niet mannelijk/vrouwelijk. Er zijn vissen die op het land leven, zoordieren die in de lucht vliegen en vogels die zwemmen, om over zoogdieren niet te beginnen op een uitgebreide manier. Alle dieren eten dingen die ze kunnen afbreken om er energie uit te halen of andersinds voordeel uit te halen. Alle organismen op hun beurt gebruiken ATP en het grootste deel verbrand het zelf. m.a.w. Vissen, apen en vogels zijn variaties op vaste themas die op het laatst allemaal hetzelfde of afgeleiden van elkaar zijn. Alles is dan op zijn beurt weer een afgeleide van een gemeenschappelijke constante die zich om het voortbestaan van RNA structuren beweegd.
|||
Citaat:
Citaat:
Alles is een beetje afgeleid van God (zeker de mens, die naar Zijn evenbeeld is geschapen), vandaar ook de structuurovereenkomsten.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
maar ik denk dat je dit soort dingen (god = DNA) niet kan stellen, aangezien religie en wetenschap eigenlijk gewoon niet te verenigen zijn... |
![]() |
||
Citaat:
"Alles is een beetje afgeleid van God (zeker de mens, die naar Zijn evenbeeld is geschapen), vandaar ook de structuurovereenkomsten" Structuur is niet alleen botten en spieren, maar ook DNA/RNA en aminozuren. Daarom mijn stelling.
||
Ik vind het eigenlijk wel mooi, hoe alles te verklaren is m.b.h.v. een geloof
![]() Maar laat ik eens dit citaat uit het abortus-topic nemen: Citaat:
De hersenen zijn een verzameling van zenuwverbindingen en chemische stoffen. Door onze ratio konden wij beredeneren dat de mens een ziel heeft. Nu mag je mij altijd tegenspreken en ik vind het zelf niet zo goed gelukt (in mijn hoofd was het veel mooier ![]() Als dat wel zo is, dan zoek ik wel een andere manier om aan te tonen dat de ziel een menselijk concept is. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Natuurlijk zeg ik hierbij niet dat die kever ook bezield is. Ik trachtte duidelijk te maken dat door onze hersenen wij in staat zijn concepten als bezieling te bedenken. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Een voorbeeld om al je 'aantijgingen' onderuit te halen: de chimpansee. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() leuke discussie die weergeeft hoe moeilijk het is bewustzijn te herkennen |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Genante/grappige/oude posts van jezelf. Missy | 57 | 09-08-2009 02:49 | |
Psychologie |
Lichaam en geest Nona | 7 | 26-08-2004 16:57 | |
Verhalen & Gedichten |
Verhalenwedstrijd: Leven en Leven Geven Ieke | 0 | 08-12-2003 20:05 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
meningen over lichaam en geest Verwijderd | 11 | 28-10-2003 23:16 | |
Drugs & Alcohol |
POLL: Jouw Ervaring Met ...? AXE | 110 | 23-08-2003 17:51 | |
Drugs & Alcohol |
ik maak me zorgen....me vriend gaat pille slikken.... Janet | 176 | 22-07-2003 22:55 |