|
|
Bekijk resultaten poll: Heeft de nieuwe dienstregeling ook invloed op jouw dagenlijkse treinreis? | |||
Ja, Ik moet vaker overstappen of ben langer onderweg. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
16 | 23.88% |
Ja, Ik moet minder overstappen of ben korter onderweg. |
8 | 11.94% |
Nee, Het maakt voor mij niets uit. |
23 | 34.33% |
Nee, Ik rij (bijna) nooit met de trein. |
20 | 29.85% |
Aantal stemmers: 67. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
![]() |
|
AMSTERDAM/DENHAAG - De Nederlandse Spoorwegen hebben te weinig personeel en te weinig materieel om de omstreden dienstregeling 2007 goed uit te voeren. Het materieeltekort is zo nijpend dat eenvijfde van de vijfduizend dagelijkse treinen te klein is om alle reizigers goed te kunnen vervoeren, vierhonderd treinen worden door de NS aangemerkt als ‘zeer serieus te kort’ en vijftig dagelijkse treinen worden geoormerkt als ‘crisistrein’.
Dat staat in een vertrouwelijke interne brief van 18 augustus 2006 van het hoofd planning van de spoorwegen aan productiedirecteur Nol Groot van NS Reizigers. Volgens hoofd planning Léon Jansen is er tevens ‘een groter tekort aan machinisten en conducteurs dan was voorspeld’. De Tweede Kamer en de vakbond FNV Bondgenoten zijn bang voor een chaos op het spoor. ‘De toestand is erg zorgwekkend. Reizigers en personeel zouden zich wel eens tegen de NS kunnen keren’, zegt bestuurder Roel Berghuis van FNV Bondgenoten. Hij vreest dat de perrons straks overvol raken en dat het proppen wordt om in de trein komen. ‘Dit sterkt me in de gedachte dat het straks een puinhoop wordt’, zegt PvdA-Kamerlid Dijksma. Ze noemt de inhoud van de memo ‘redelijk ernstig’. Een NS-woordvoerder wijt de materieelproblemen aan de onverwacht sterke groei van het aantal treinreizigers. Die bedroeg over het eerste half jaar 7 procent. Om de pijn te verzachten, gaat de NS honderdvijftig oude treinstellen inzetten die nu nog in de remise staan. Mogelijk worden ook nieuwe treinstellen gekocht of geleast. Verder zit er straks nog maar een conducteur op zes treinstellen. Nu is dat een conducteur op vier treinstellen. Conducteurs vrezen dat het zwartrijden weer gaat toenemen. De dienstregeling 2007, die op 10 december 2006 ingaat, is omstreden. Treinreizigers naar het noorden en oosten zijn langer onderweg en op tal van trajecten moet vaker worden overgestapt. Daartegenover staat dat er meer treinen gaan rijden, dat de punctualiteit met 1,5 procent verbetert en de frequentie vooral in de Randstad toeneemt. Tot ongenoegen van de Kamer keurde staatssecretaris Schultz de dienstregeling eind augustus op eigen houtje goed. Kamerleden konden geen wijzigingen meer doorvoeren. Zij worden inmiddels overspoeld met boze e-mails. GroenLinks-Kamerlid Duyvendak ontving er tachtig, na een oproep aan reizigers om de dienstregeling van 2006 en 2007 met elkaar te vergelijken. ‘Ik ben me rot geschrokken van het beeld dat oprijst. Tot nu toe kenden we nog maar het topje van de ijsberg.’ De Kamer praat woensdag met minister Peijs van Verkeer over de nieuwe dienstregeling. Ze vervangt staatssecretaris Schultz die met zwangerschapsverlof is. Test je eigen reis in 2007 Laatst gewijzigd op 29-08-2006 om 15:03. |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Ik denk overigens dat er wat geld in de spoorwegen gepompt zal moeten worden. De NS is duidelijk niet in staat om zelf zijn boontjes te doppen. Voor de infrastructuur ziet het er verder ook niet echt goed uit. Behalve dan dat over een jaartje de Betuwelijn open gaat en dat meer winst voor NS Cargo zal betekenen is er weinig goed nieuws te melden.
Laatst gewijzigd op 29-08-2006 om 15:27. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Tot zover het spoor als onze redder van het fileprobleem. ![]()
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
En Groot-Brittannië kent verhoudingsgewijs exorbitant hoge aantallen vertraagde en verongelukte treinen. Duitsland gaat wel lekker snel in het westen en de treinen zijn comfortabeler dan hier, maar dan betaal je ook het dubbele. Zuid- en Oost-Europa kennen minder comfort en een minder uitgestrekt netwerk. Ook rijden er dagelijks minder treinen. België en Luxemburg zijn op zich wel aardig, ware het niet dat daar, evengoed als hier, een aantal trajecten voor verbetering vatbaar is. Over Afrika, Zuid-Amerika, Noord-Amerika en Azië hoef ik het vast niet te hebben. |
![]() |
||
Citaat:
De Betuweroute is overigens voor vrachtvervoer. Geen snellere dienstregeling door, maar we worden er op den duur wel smerig rijk van omdat het de distributie van de haven van Rotterdam zal ontlasten. Bovendien voert het door naar Oost-Europa, waardoor het de concurrentiepositie van de haven van Rotterdam ten opzichte van de belangrijkste concurrent, Hamburg, zal verbeteren.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dat materieeltekort is natuurlijk slecht en het spoor is nodig aan onderhoud toe, maar op zich staat de teneur van de dienstregeling me wel aan. Mensen die van oost naar west en van noord naar zuid reizen, zijn toch al lang onderweg. Als je in het weekend toch al twee uur moet treinen, boeit het dan echt dat je twintig minuten later bent? Daarentegen gaat de frequentie in de Randstad omhoog, wat goed is. Daar wonen nu eenmaal de meeste mensen en wordt het grootste deel van de omzet van Nederland gedraaid. Het is dus belangrijk dat forenzen snel van en naar hun werk kunnen komen. Bovendien is de Randstad al veel meer verstopt door auto's. Het is dus goed om mensen daar de trein in te krijgen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Overigens hebben we nog steeds een van de beste wegennetten van de wereld. Behalve dan dat er teveel files zijn en te weinig alternatief vervoer is er weinig op aan te merken.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Belgie is veel dunner bevolkt dan Nederland omdat het bewoonbare oppervlak veel kleinber is dan in Nederland. Belgie heeft daarom ook iets minder dan de helft aan kilometers spoor. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Waar ik me nou echt aan kan ergeren is het klassen systeem. Als je vrijdag 's avonds naar huis wilt is de wagon altijd bommetjevol en staat iedereen op elkaar gedrukt in het gangpad en puilen de koffers en tassen tussen de banken uit, terwijl de 1e klasse vrijwel leeg is. Er zou al een hoop capaciteit vijgemaakt kunnen worden door dat eens af te schaffen.. het is sowieso een achterhaald idee. Niet voor niets dat steeds meer vliegmaatschappijen de 1e klas eruit sodemieteren op de korte vluchten.
||
Citaat:
![]() maar dat over 1e klas afschaffen is inderdaad wel handig, maar ik denk niet dat de NS overgaat tot zoiets, veel te koppig ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Als men in Amsterdam zegt dat een tunnelwand schuift, dan doet-ie dat ook. ![]() |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
Vergeet niet dat het Centraal station in Rotterdam ook nog lang niet klaar is en de Randstadrail voorlopig ook nog niet rijdt (binnenkort wel een paar treintjes met een leuke randstadrailsticker, maar dat is hetzelfde als de Hofpleinlijn). Citaat:
De kwaliteit van een spoorwegennet kan je niet aflezen aan de kwantiteit.
Laatst gewijzigd op 29-08-2006 om 22:49. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
En de ingekorte zesbakkige VIRM ('nieuwe dubbeldekker')hebben vaak nog teveel eerste klasse, maar ook daar wordt aangewerkt, zodat deze treinstellen binnenkorte weer een normale hoeveelheid eerste klasse hebben.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Nederland heeft inderdaad een betere 'dekking' dan België, dat klopt ook wel. Machinisten schijnen aan het spoor te kunnen merken wanneer zij Duitsland in rijden, dan rijden zij opeens wel recht en zonder 'bobbels'. Of dit een fabeltje is, weet ik eerlijk gezegd niet. ![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verkeer & Vervoer |
oplossing files vtxm | 267 | 01-02-2007 18:03 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
oplossing voor problemen NS Unexplained | 39 | 21-02-2002 10:23 |