Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Bekijk resultaten poll: Heeft de nieuwe dienstregeling ook invloed op jouw dagenlijkse treinreis?
Ja, Ik moet vaker overstappen of ben langer onderweg. 16 23.88%
Ja, Ik moet minder overstappen of ben korter onderweg. 8 11.94%
Nee, Het maakt voor mij niets uit. 23 34.33%
Nee, Ik rij (bijna) nooit met de trein. 20 29.85%
Aantal stemmers: 67. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-08-2006, 15:01
ijscoman
ijscoman is offline
AMSTERDAM/DENHAAG - De Nederlandse Spoorwegen hebben te weinig personeel en te weinig materieel om de omstreden dienstregeling 2007 goed uit te voeren. Het materieeltekort is zo nijpend dat eenvijfde van de vijfduizend dagelijkse treinen te klein is om alle reizigers goed te kunnen vervoeren, vierhonderd treinen worden door de NS aangemerkt als ‘zeer serieus te kort’ en vijftig dagelijkse treinen worden geoormerkt als ‘crisistrein’.

Dat staat in een vertrouwelijke interne brief van 18 augustus 2006 van het hoofd planning van de spoorwegen aan productiedirecteur Nol Groot van NS Reizigers. Volgens hoofd planning Léon Jansen is er tevens ‘een groter tekort aan machinisten en conducteurs dan was voorspeld’.

De Tweede Kamer en de vakbond FNV Bondgenoten zijn bang voor een chaos op het spoor. ‘De toestand is erg zorgwekkend. Reizigers en personeel zouden zich wel eens tegen de NS kunnen keren’, zegt bestuurder Roel Berghuis van FNV Bondgenoten. Hij vreest dat de perrons straks overvol raken en dat het proppen wordt om in de trein komen. ‘Dit sterkt me in de gedachte dat het straks een puinhoop wordt’, zegt PvdA-Kamerlid Dijksma. Ze noemt de inhoud van de memo ‘redelijk ernstig’.

Een NS-woordvoerder wijt de materieelproblemen aan de onverwacht sterke groei van het aantal treinreizigers. Die bedroeg over het eerste half jaar 7 procent. Om de pijn te verzachten, gaat de NS honderdvijftig oude treinstellen inzetten die nu nog in de remise staan. Mogelijk worden ook nieuwe treinstellen gekocht of geleast.

Verder zit er straks nog maar een conducteur op zes treinstellen. Nu is dat een conducteur op vier treinstellen. Conducteurs vrezen dat het zwartrijden weer gaat toenemen.

De dienstregeling 2007, die op 10 december 2006 ingaat, is omstreden. Treinreizigers naar het noorden en oosten zijn langer onderweg en op tal van trajecten moet vaker worden overgestapt. Daartegenover staat dat er meer treinen gaan rijden, dat de punctualiteit met 1,5 procent verbetert en de frequentie vooral in de Randstad toeneemt. Tot ongenoegen van de Kamer keurde staatssecretaris Schultz de dienstregeling eind augustus op eigen houtje goed. Kamerleden konden geen wijzigingen meer doorvoeren.

Zij worden inmiddels overspoeld met boze e-mails. GroenLinks-Kamerlid Duyvendak ontving er tachtig, na een oproep aan reizigers om de dienstregeling van 2006 en 2007 met elkaar te vergelijken. ‘Ik ben me rot geschrokken van het beeld dat oprijst. Tot nu toe kenden we nog maar het topje van de ijsberg.’ De Kamer praat woensdag met minister Peijs van Verkeer over de nieuwe dienstregeling. Ze vervangt staatssecretaris Schultz die met zwangerschapsverlof is.

Test je eigen reis in 2007

Laatst gewijzigd op 29-08-2006 om 15:03.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-08-2006, 15:03
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Wat een ramp.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2006, 15:04
ijscoman
ijscoman is offline
Als je regelmatig met de trein gaat kan het inderdaad flink irritant zijn om iedere keer in een overvolle of vertraagte trein te zitten.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2006, 15:20
T_ID
T_ID is offline
Te weinig rails voor genoeg goederenvervoer, achterstallig onderhoud, te weinig personeel, te weinig treinen, te weinig punctualiteit, te weinig service.

Kunnen we het niet beter hebben over wat het spoor wel heeft?
Oud 29-08-2006, 15:21
akumabito
akumabito is offline
Ik reis niet veel met de trein, alleen naar huis toe in het weekend. Gelukkig veranderd er voor mij helemaal niks.
Oud 29-08-2006, 15:22
ijscoman
ijscoman is offline
Citaat:
T_ID schreef op 29-08-2006 @ 16:20 :
Te weinig rails voor genoeg goederenvervoer, achterstallig onderhoud, te weinig personeel, te weinig treinen, te weinig punctualiteit, te weinig service.

Wat hebben ze dan wel?
Met citaat reageren
Oud 29-08-2006, 15:23
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
ijscoman schreef op 29-08-2006 @ 16:22 :
Wat hebben ze dan wel?
Problemen.

Ik denk overigens dat er wat geld in de spoorwegen gepompt zal moeten worden. De NS is duidelijk niet in staat om zelf zijn boontjes te doppen. Voor de infrastructuur ziet het er verder ook niet echt goed uit. Behalve dan dat over een jaartje de Betuwelijn open gaat en dat meer winst voor NS Cargo zal betekenen is er weinig goed nieuws te melden.

Laatst gewijzigd op 29-08-2006 om 15:27.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2006, 15:27
akumabito
akumabito is offline
Citaat:
T_ID schreef op 29-08-2006 @ 16:23 :
Problemen.

Tot zover het spoor als onze redder van het fileprobleem.
Oud 29-08-2006, 15:42
Love & Peace
Love & Peace is offline
Dit is meer een kantine-topic...
Met citaat reageren
Oud 29-08-2006, 15:48
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 29-08-2006 @ 16:42 :
Dit is meer een kantine-topic...
Mwo, valt wel mee. Dit kan je wel degelijk gebruiken als een goede discussie over de ruimtelijke inrichting van Nederland. En een politieke discussie omdat sommige partijen zoals Groenlinks en de SP altijd pertinent tegen infrastructurele investeringen zijn, terwijl de VVD in zijn programma juist heeft aangekondigd dat weinig bouwen en weinig investeren op de helling moet om de huizenprijzen te verlagen en de wegen te ontstoppen.
Oud 29-08-2006, 15:50
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 29-08-2006 @ 16:20 :

Een van de beste netwerken ter wereld?
Met citaat reageren
Oud 29-08-2006, 15:55
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 29-08-2006 @ 16:50 :
Dat is niet omdat wij zo goed zijn, maar omdat de rest zo slecht is. Uitzettende rails, vallende blaadjes, bovenleidingen die knappen als luciferhoutjes.. Een beetje meer invsteren zou een hoop van die problemen verminderen.
Oud 29-08-2006, 16:14
Verwijderd
Ik reis redelijk vaak met de trein, vanuit noord limburg richting utrecht/amsterdam, en het wordt er alleen maar slechter op. Meer overstappen, langere reistijden. Wat was er mis met die prachtige trein Nijmegen - DEn Helder, via Arnhem, Utrecht, Amsterdam? Hebben ze 10 minuten naar voren gehaald. Enige voordeel is dat ze nu wel de treinen elke 30min laten rijden, en niet na 25 en 35. Wat was dat altijd irritant zeg. Je wist nooit hoe laat je nou precies aan zou komen omdat je altijd je trein net wel of net niet haalde. Nu is het tenminste zeker. (1:47 uur ipv 1:30 of 2:00 )

Ik ben er dus niet echt blij mee. Dan heb ik nog liever de huidige dienstregeling. In de randstad was de frequentie van treinen toch al redelijk goed volgens mij. Langere reistijd naar non-randstad is niet echt mooi, dat duurde toch al een hele tijd.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2006, 16:16
ijscoman
ijscoman is offline
Citaat:
Nederland heeft verhoudingsgewijs het meeste spoor. Of dat spoornetwerk nog steeds het beste is? Dat denk ik niet. Je kan heel lang het beste netwerk hebben maar als je dat gewoon niet of slecht onderhoud dan is dat misschien nog 2 of 3 jaar het beste netwerk en daarna niet meer. Ik hoop dat de regering ook eens een keer goed de bezem er door gaat halen want dit kan niet lang zo door gaan.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2006, 16:29
akumabito
akumabito is offline
"Beste" is ook maar relatief, het ligt er maar aan natuurlijk welke criteria je handhaaft. Qua dekking zullen we zeker wel bij de top zitten, en qua veiligheid ook, maar wat stiptheid betreft kunnen we nog een hoop leren van de Japanners, hoewel die dan weer problemen hebben met overvolle treinen in de spits in de steden..

Oud 29-08-2006, 16:34
Verwijderd
Voor mij maakt de nieuwe dienstregeling qua reistijd weinig uit, maar als er te weinig treinen zijn kan de toch al bedenkelijke betrouwbaarheid van de NS nog meer dalen. Even kijken wat ik irritanter vind, dat, of het rechtse huilerige gezeur 'dat links altijd tegen grote infrastructurele projecten is'. Ja, een Betuweroute of een HSL-Zuid gaat de betrouwbaarheid van normale reizigersdiensten niet vergroten nee.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2006, 17:24
MH
MH is offline
Citaat:
Welke zijn beter dan? In Scandinavië is het soms honderden kilometers tot het dichtstbijzijnde station en mag je je handen dichtknijpen als er eens per vijf uur een trein komt.
En Groot-Brittannië kent verhoudingsgewijs exorbitant hoge aantallen vertraagde en verongelukte treinen.
Duitsland gaat wel lekker snel in het westen en de treinen zijn comfortabeler dan hier, maar dan betaal je ook het dubbele.
Zuid- en Oost-Europa kennen minder comfort en een minder uitgestrekt netwerk. Ook rijden er dagelijks minder treinen.
België en Luxemburg zijn op zich wel aardig, ware het niet dat daar, evengoed als hier, een aantal trajecten voor verbetering vatbaar is.
Over Afrika, Zuid-Amerika, Noord-Amerika en Azië hoef ik het vast niet te hebben.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2006, 17:30
MH
MH is offline
Ik moet wel vaker overstappen en ben iets langer onderweg, maar zo onoverkomelijk vind ik dat niet. Ik kan nu, als ik naar mams onderweg ben, een station eerder uitstappen (Apeldoorn Osseveld wordt dit najaar opgeleverd), wat mijn moeder weer veel omrijden en files bespaart. Moet ik wel een kwartier wachten in Deventer, maar vroeger waren sommige treinen net op tijd binnen en sloot de conducteur van de aansluitende trein preventief zijn deuren. Dat scheelt me dus ook weer.
En geen trein meer van Groningen naar Amsterdam Centraal, dat doet me weinig. Op Schiphol kom ik vaker. Bovendien, hoeveel mensen zijn van Amsterdam C afhankelijk? Met de metro vanaf Duivendrecht kan ook en is soms sneller. Overstappen op andere treinen kan daar, of in Amersfoort of Utrecht.
Dus laat maar komen die nieuwe dienstregeling!
Met citaat reageren
Oud 29-08-2006, 17:53
arPos
arPos is offline
ik ga altijd ruim van te voren weg zodat als er vertragingen zijn er niks aan de hand is en zo niet... ach dan kan ik nog even in de stad hangen
Oud 29-08-2006, 18:03
issie88
issie88 is offline
dat wordt lekker eerder opstaan en langer in de trein zitte...
doet de NS dan niets goed...
Met citaat reageren
Oud 29-08-2006, 18:04
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Sylph schreef op 29-08-2006 @ 17:34 :
Ja, een Betuweroute of een HSL-Zuid gaat de betrouwbaarheid van normale reizigersdiensten niet vergroten nee.
Nee, want als je evenveel treinen over meer rails laat lopen dan blijft de bezettingsgraad immers hetzelfde. Tuuurlijk.

De Betuweroute is overigens voor vrachtvervoer. Geen snellere dienstregeling door, maar we worden er op den duur wel smerig rijk van omdat het de distributie van de haven van Rotterdam zal ontlasten. Bovendien voert het door naar Oost-Europa, waardoor het de concurrentiepositie van de haven van Rotterdam ten opzichte van de belangrijkste concurrent, Hamburg, zal verbeteren.
Oud 29-08-2006, 18:07
issie88
issie88 is offline
kunnen ze die extra opbrengsten niet gebruike voor meer infrastructuur ofzo?
Met citaat reageren
Oud 29-08-2006, 18:29
Verwijderd
Citaat:
bleghh schreef op 29-08-2006 @ 19:03 :
dat wordt lekker eerder opstaan en langer in de trein zitte...
doet de NS dan niets goed...
Ze bieden je dan ook een uitstapmogelijkheid, je hebt de keuze om 6.45 op te staan en de auto te pakken om vervolgens anderhalf uur in de file te staan in de Randstad tussen andere vrije en blije autogebruikers.

Dat materieeltekort is natuurlijk slecht en het spoor is nodig aan onderhoud toe, maar op zich staat de teneur van de dienstregeling me wel aan. Mensen die van oost naar west en van noord naar zuid reizen, zijn toch al lang onderweg. Als je in het weekend toch al twee uur moet treinen, boeit het dan echt dat je twintig minuten later bent?

Daarentegen gaat de frequentie in de Randstad omhoog, wat goed is. Daar wonen nu eenmaal de meeste mensen en wordt het grootste deel van de omzet van Nederland gedraaid. Het is dus belangrijk dat forenzen snel van en naar hun werk kunnen komen. Bovendien is de Randstad al veel meer verstopt door auto's. Het is dus goed om mensen daar de trein in te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2006, 19:03
Verwijderd
Citaat:
MH schreef op 29-08-2006 @ 18:24 :
Welke zijn beter dan? In Scandinavië is het soms honderden kilometers tot het dichtstbijzijnde station en mag je je handen dichtknijpen als er eens per vijf uur een trein komt.
En Groot-Brittannië kent verhoudingsgewijs exorbitant hoge aantallen vertraagde en verongelukte treinen.
Duitsland gaat wel lekker snel in het westen en de treinen zijn comfortabeler dan hier, maar dan betaal je ook het dubbele.
Zuid- en Oost-Europa kennen minder comfort en een minder uitgestrekt netwerk. Ook rijden er dagelijks minder treinen.
België en Luxemburg zijn op zich wel aardig, ware het niet dat daar, evengoed als hier, een aantal trajecten voor verbetering vatbaar is.
Over Afrika, Zuid-Amerika, Noord-Amerika en Azië hoef ik het vast niet te hebben.
O.a. Frankrijk en Japan hebben een goede treininfrastructuur. Maar ik zei ook al dat het in Nederland prima is, dus ik snap niet zo waar je over zitten te zeuren.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2006, 19:20
issie88
issie88 is offline
vind je niet dat het hier de verkeerde kant op gaat met de infrastructuur?

het wordt steeds drukker op de wegen en in de treinen etc. maar er wordt naar mijn idee vrij weinig aan gedaan...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-08-2006, 19:31
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
bleghh schreef op 29-08-2006 @ 20:20 :
vind je niet dat het hier de verkeerde kant op gaat met de infrastructuur?

het wordt steeds drukker op de wegen en in de treinen etc. maar er wordt naar mijn idee vrij weinig aan gedaan...
Tja, de A6-A9 is afgeschoten. Er is veel verzet tegen zaken als meer metro e.d. Er wordt wel iets aan gedaan, maar het zal lastig gaan als we wel meer weg willen, maar geen ruimte kwijt willen om die weg te bouwen.

Overigens hebben we nog steeds een van de beste wegennetten van de wereld. Behalve dan dat er teveel files zijn en te weinig alternatief vervoer is er weinig op aan te merken.
Oud 29-08-2006, 19:40
Verwijderd
De enige stad die daadwerkelijk vaart maakt met een serieuze infrastructuur is Rotterdam. Nieuwe metro, heel nieuw Randstadrail-netwerk, aansluiting op de HSL...dat komt wel goed, maar er zijn ook steden waar het door gezeik door omwonenden e.d. tegen wordt gehouden.

Dat probeerden ze hier ook, die zeik-omwonenden, gingen een beetje mekkeren over een tunnelwand die zou lekken. Ga anders even om jouw kleine rothuisje de vooruitgang tegenhouden, waarom niet
Met citaat reageren
Oud 29-08-2006, 19:44
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
nare man schreef op 29-08-2006 @ 20:40 :
De enige stad die daadwerkelijk vaart maakt met een serieuze infrastructuur is Rotterdam. Nieuwe metro, heel nieuw Randstadrail-netwerk, aansluiting op de HSL...dat komt wel goed, maar er zijn ook steden waar het door gezeik door omwonenden e.d. tegen wordt gehouden.

Dat probeerden ze hier ook, die zeik-omwonenden, gingen een beetje mekkeren over een tunnelwand die zou lekken. Ga anders even om jouw kleine rothuisje de vooruitgang tegenhouden, waarom niet
"Omg, rechts gezeur, zie je wel"
Oud 29-08-2006, 20:11
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
ijscoman schreef op 29-08-2006 @ 17:16 :
Nederland heeft verhoudingsgewijs het meeste spoor.
Ik dacht dat België dat had?
Oud 29-08-2006, 20:15
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef op 29-08-2006 @ 21:11 :
Zou me verbazen, Nederland is toch wel 50% dichter bevolkt o.i.d.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2006, 20:57
issie88
issie88 is offline
Citaat:
nare man schreef op 29-08-2006 @ 20:40 :

Dan zou men toch proberen iets voor elkaar te krijgen dat zulke "zeikers" niet hinderd?
Met citaat reageren
Oud 29-08-2006, 21:04
TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Dat was toch al lang bekend?

Overigens ben ik wel benieuwd wat voor materieel er geleased gaat worden in het buitenland. Het ontbreken van rijdend personeel is de eigen schuld van de ns, aangezien veel 'oud' personeel enkele jaren (volgens mij tot en met vorig jaar) geleden heel aantrekkelijk met de VUT (dat heet niet meer zo, kan even niet op de nieuwe naam komen).
Het verminderen van het aantal conducteurs is hier natuurlijk een logisch gevolg van, tezamen met het geld dat het oplevert om te gaan bezuinigen op rijdend personeel.

@Nare man, de Noord-Zuid lijn in Amsterdam? Het bouwen van een geheel nieuw Amsterdam Zuid/WTC? De Utrechtboog? In Amsterdam worden er ook infrastructurele maatregelen genomen.
In Utrecht wordt helaas nog steeds 'gekeken' naar een plan om daar wat treintjes heen en weer te laten rijden tussen de voorsteden.

Om nog even in te gaan op 'wie heeft het beste spoorwegnetwerk ter wereld', waar meet je dat aan? Polen en Tsjechië hebben een goed dekkingsgebied, maar veel verouderd materieel. In Japan wordt zeer stipt gereden, maar dat kent vanwege de hoge intensiteiten ook haar nadelen.
In Nederland rijden gemiddeld wordt wel het meest gereden per kilometer, maar of je daar aan af kan lezen dat Nederland het 'beste' netwerk ter wereld heeft?
Oud 29-08-2006, 21:49
ijscoman
ijscoman is offline
Citaat:
arPos schreef op 29-08-2006 @ 18:53 :
ik ga altijd ruim van te voren weg zodat als er vertragingen zijn er niks aan de hand is en zo niet... ach dan kan ik nog even in de stad hangen
Het feit dat jij ruim van te voren weg gaat zegt al genoeg over de NS
Met citaat reageren
Oud 29-08-2006, 21:54
issie88
issie88 is offline
idd, als het een echt goed spoorwegsysteem zou zijn kon je gewoon op tijd ergens aankomen, maargoed zulke wonderen zijn nou eenmaal onmogelijk bij de NS vooral met te weinig personeel en wagons (lekker slim ook)

kunnen ze niet wagons bijkopen of meer personeel aannemen ofzo?
Met citaat reageren
Oud 29-08-2006, 21:59
ijscoman
ijscoman is offline
Citaat:
McCaine schreef op 29-08-2006 @ 21:11 :
In Nederland ligt meer dan 6.500 kilometer spoor. Dat is ongeveer drie keer de afstand tussen Amsterdam en Moskou.

Belgie is veel dunner bevolkt dan Nederland omdat het bewoonbare oppervlak veel kleinber is dan in Nederland. Belgie heeft daarom ook iets minder dan de helft aan kilometers spoor.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2006, 22:01
akumabito
akumabito is offline
Citaat:
bleghh schreef op 29-08-2006 @ 22:54 :
kunnen ze niet wagons bijkopen of meer personeel aannemen ofzo?
Vind je de kaartjes nog niet duur genoeg dan?

Waar ik me nou echt aan kan ergeren is het klassen systeem. Als je vrijdag 's avonds naar huis wilt is de wagon altijd bommetjevol en staat iedereen op elkaar gedrukt in het gangpad en puilen de koffers en tassen tussen de banken uit, terwijl de 1e klasse vrijwel leeg is. Er zou al een hoop capaciteit vijgemaakt kunnen worden door dat eens af te schaffen.. het is sowieso een achterhaald idee. Niet voor niets dat steeds meer vliegmaatschappijen de 1e klas eruit sodemieteren op de korte vluchten.
Oud 29-08-2006, 22:07
issie88
issie88 is offline
Citaat:
akumabito schreef op 29-08-2006 @ 23:01 :
Vind je de kaartjes nog niet duur genoeg dan?

Waar ik me nou echt aan kan ergeren is het klassen systeem. Als je vrijdag 's avonds naar huis wilt is de wagon altijd bommetjevol en staat iedereen op elkaar gedrukt in het gangpad en puilen de koffers en tassen tussen de banken uit, terwijl de 1e klasse vrijwel leeg is. Er zou al een hoop capaciteit vijgemaakt kunnen worden door dat eens af te schaffen.. het is sowieso een achterhaald idee. Niet voor niets dat steeds meer vliegmaatschappijen de 1e klas eruit sodemieteren op de korte vluchten.
Ik heb toch OV

maar dat over 1e klas afschaffen is inderdaad wel handig, maar ik denk niet dat de NS overgaat tot zoiets, veel te koppig
Met citaat reageren
Oud 29-08-2006, 22:21
MH
MH is offline
Citaat:
bleghh schreef op 29-08-2006 @ 23:07 :
Ik heb toch OV

maar dat over 1e klas afschaffen is inderdaad wel handig, maar ik denk niet dat de NS overgaat tot zoiets, veel te koppig
Het verschil: nu zit de hele trein op een klein stukje na bomvol, als we in de eerste klas tweedeklas plaatsen maken, zit de hele trein bijna bomvol. Overigens zijn hier bij Arriva alleen op de Groningse lijnen (Gr-Delfzijl/Roodeschool/Nieuweschans) eerste klasafdelingen, waar iedereen lekker gaat zitten als er geen controle is en waar men als eerste dicht op elkaar zit.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2006, 22:44
Verwijderd
Klote zooi, ik ben nu 30 a 40 min langer onderweg op een van mijn gebruikelijke reistrajecten, richting nijverdal.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2006, 22:45
issie88
issie88 is offline
oeh dat zuigt inderdaag
nja kben blij dat ik vrij weinig last ga hebben

denhaag-leiden (hopelijk verkloten ze daar nix )
Met citaat reageren
Verwijderd
Citaat:
TheRedArrow schreef op 29-08-2006 @ 22:04 :
@Nare man, de Noord-Zuid lijn in Amsterdam? Het bouwen van een geheel nieuw Amsterdam Zuid/WTC? De Utrechtboog? In Amsterdam worden er ook infrastructurele maatregelen genomen.
Men probeert het, het duurt alleen nog eventjes tot er echt iets gebeurt. Die hele Noord-Zuidlijn zal nog wel een tijdje op zich laten wachten.

Als men in Amsterdam zegt dat een tunnelwand schuift, dan doet-ie dat ook.
Met citaat reageren
TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Citaat:
bleghh schreef op 29-08-2006 @ 23:07 :
Ik heb toch OV

En omdat de NS dat simpelweg niet mag van Den Haag, in de concessie voorwaarden staan namelijk dat er een eerste klasse aanwezig moet zijn.

Citaat:
nare man schreef op 29-08-2006 @ 23:45 :
Men probeert het, het duurt alleen nog eventjes tot er echt iets gebeurt. Die hele Noord-Zuidlijn zal nog wel een tijdje op zich laten wachten.

Als men in Amsterdam zegt dat een tunnelwand schuift, dan doet-ie dat ook.
De tramtunnel in Den Haag staat nog steeds eenzaam aan de top.

Vergeet niet dat het Centraal station in Rotterdam ook nog lang niet klaar is en de Randstadrail voorlopig ook nog niet rijdt (binnenkort wel een paar treintjes met een leuke randstadrailsticker, maar dat is hetzelfde als de Hofpleinlijn).

Citaat:
ijscoman schreef op 29-08-2006 @ 22:59 :
In Nederland ligt meer dan 6.500 kilometer spoor. Dat is ongeveer drie keer de afstand tussen Amsterdam en Moskou.

Belgie is veel dunner bevolkt dan Nederland omdat het bewoonbare oppervlak veel kleinber is dan in Nederland. Belgie heeft daarom ook iets minder dan de helft aan kilometers spoor.
Dat argument slaat natuurlijk helemaal nergens op, want als je het zo gaat bekijken hebben landen als Rusland, China en de VS veel meer kilometers spoor.

De kwaliteit van een spoorwegennet kan je niet aflezen aan de kwantiteit.

Laatst gewijzigd op 29-08-2006 om 22:49.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2006, 22:49
Verwijderd
Als de treinen vol zijn, ga ik altijd in 1ste klas zitten. Ik heb er ook niet voor "betaald" om te staan.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2006, 22:50
TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 29-08-2006 @ 23:49 :
Als de treinen vol zijn, ga ik altijd in 1ste klas zitten. Ik heb er ook niet voor "betaald" om te staan.
Dat klopt, je hebt er voor betaald om vervoerd te worden en dat kan dus ook staande zijn.
Oud 29-08-2006, 22:52
Verwijderd
Ik vind de eerste klasse kleiner maken een goed idee, maar helemaal afschaffen? Nee. Eerste klasse oefent tenminste nog enige aantrekkingskracht uit op zakenreizigers en bepaalde rijkere forenzen die anders met de auto zouden gaan.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2006, 22:58
TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Citaat:
Sylph schreef op 29-08-2006 @ 23:52 :
Ik vind de eerste klasse kleiner maken een goed idee, maar helemaal afschaffen? Nee. Eerste klasse oefent tenminste nog enige aantrekkingskracht uit op zakenreizigers en bepaalde rijkere forenzen die anders met de auto zouden gaan.
Treinen richting Den Haag hebben vaak een overvolle eerste klasse, zo vol dat de eerste klasse in bepaalde treinstellen is uitgebreid, 'Amtenarenexpress'.

En de ingekorte zesbakkige VIRM ('nieuwe dubbeldekker')hebben vaak nog teveel eerste klasse, maar ook daar wordt aangewerkt, zodat deze treinstellen binnenkorte weer een normale hoeveelheid eerste klasse hebben.
Oud 29-08-2006, 22:59
ijscoman
ijscoman is offline
Citaat:
TheRedArrow schreef op 29-08-2006 @ 23:45 :

Dat argument slaat natuurlijk helemaal nergens op, want als je het zo gaat bekijken hebben landen als Rusland, China en de VS veel meer kilometers spoor.

De kwaliteit van een spoorwegennet kan je niet aflezen aan de kwantiteit. [/B]
Wanneer je mijn posts leest zul je ook merken dat ik nergens beweer dat de kwaliteit van het spoornetwerk hier goed is, ik beweer zelfs het tegendeel. Het enige wat ik met deze post wil aangeven is dat Nederland verhoudingsgewijs de meeste dekking heeft met het spoornetwerk. Vroeger was dat inderdaad een netwerk om trots op te zijn, nu is het dus een drama.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2006, 23:01
Verwijderd
Citaat:
TheRedArrow schreef op 29-08-2006 @ 23:58 :
Treinen richting Den Haag hebben vaak een overvolle eerste klasse, zo vol dat de eerste klasse in bepaalde treinstellen is uitgebreid, 'Amtenarenexpress'.

En de ingekorte zesbakkige VIRM ('nieuwe dubbeldekker')hebben vaak nog teveel eerste klasse, maar ook daar wordt aangewerkt, zodat deze treinstellen binnenkorte weer een normale hoeveelheid eerste klasse hebben.
Mooi. Ik zou zelf nooit eerste klas reizen, maar ik ben ook maar een arm iemand hè.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2006, 23:04
ijscoman
ijscoman is offline
Citaat:
TheRedArrow schreef op 29-08-2006 @ 23:58 :

De regiorunners hebben inderdaad te veel 1e klasse coupés ik vraag me alleen af of ze met het aankomende materieel tekort het zich mnog wel kunnen veroorloven om zo'n treinstel een paar maanden aan de kant te zetten om de coupés om te bouwen. Zoals het er nu uitziet gaan ze echt heel oud materieel in zetten om het tekort tegen te gaan, op een aantal trajecten gaan we zelfs weer de DE III terug zien (de diesel versie van de hondenkop). Verders zie ik nu in de randstad tussen uitgeest, amsterdam en haarlem veel citypendels rijden ipv sprinters. 3x raden waar die vandaan komen, Hofpleinlijn anyone? Leuke aan de citypendels is dan wel weer dat de meeste rijtuigen gewoon geen 1e klas hebben. Zie het als een verkorte sprinter met een tram/metro interieur (el cheapo dus)
Met citaat reageren
Oud 29-08-2006, 23:05
TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Citaat:
ijscoman schreef op 29-08-2006 @ 23:59 :
Wanneer je mijn posts leest zul je ook merken dat ik nergens beweer dat de kwaliteit van het spoornetwerk hier goed is, ik beweer zelfs het tegendeel. Het enige wat ik met deze post wil aangeven is dat Nederland verhoudingsgewijs de meeste dekking heeft met het spoornetwerk. Vroeger was dat inderdaad een netwerk om trots op te zijn, nu is het dus een drama.
In de eerste twee regels gaat het toch over afstand?

Nederland heeft inderdaad een betere 'dekking' dan België, dat klopt ook wel.

Machinisten schijnen aan het spoor te kunnen merken wanneer zij Duitsland in rijden, dan rijden zij opeens wel recht en zonder 'bobbels'. Of dit een fabeltje is, weet ik eerlijk gezegd niet.
Reageren

Regels voor berichten