|
|
|
Verwijderd
|
Neem de pijnstiller op het juiste tijdstip in. Sommige tabletten neemt u het best tijdens of aan het eind van de maaltijd in. Dit verkleint de kans dat ze tegen de maagwand blijven kleven. Andere moet men vóór het eten innemen om de werking te versnellen. U drinkt daarna best een groot glas water om de maagwand te beschermen.
Hier, even geen zin om een echt goede bron te zoeken, maar het verschilt dus. Ik heb de neiging om ze voor het eten in te nemen, maar als ik daar last van kreeg zou ik dat natuurlijk niet doen. |
|
|
||
|
Citaat:
Er zijn zo veel goede bronnen te vinden op het internet. Neem bijvoorbeeld eens het farmacotherapeutisch kompas. Ik zou je het antwoord zo kunnen geven. Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling he. Welkom in de wereld van student zijn.
|
|
||
|
Citaat:
(en ik heb hierover niet gehad nog)... ik had er niet aan gedacht dat het ook in de bijsluiter had kunnen staan... Maar ik vroeg me het ook af waarom sommige medicijnen juist voor en andere na de maaltijd moeten worden ingenomen. Het lijkt mij namelijk dat voor de maaltijd de pillen aan de maagwand kunnen blijven plakken, terwijl je sommige pillen toch dan moet nemen... worden die eerder opgenomen ofzo?
|
|
||
|
Citaat:
Nou het heeft te maken met de pH en de pKa. En de pH is natuurlijk weer afhankelijk van de eetstatus. Omdat voedselinname middels hormonen voor zuursecretie zorgt.Aan de andere kant wordt bijvoorbeeld voor NSAID's (zoals diclofenac) aangeraden deze in te nemen na het eten. Omdat het anders de maagwand kan beschadigen. Dit is een beetje een fabeltje. NSAID's kunnen wel van uit de maag een effect hebben op de maagwand maar dit is zeer minimaal. Het kan de maagwand nooit beschadigen. Het eten van voedsel voor inname voegt niets toe. NSAID's brengen hun grootste schade aan als ze in de bloedbaan zitten en dan pas bij de maagcellen komen. Dus onthoud dat ook NSAID's als zetpil dan wel als intraveneuze vloeistof maagklachten kunnen geven. Extra lesje
![]() |
|
|
Soortgelijke topics
|
||||
| Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
| De Kantine |
Weerwolfspel #94 Spelleider | 500 | 06-11-2013 20:37 | |
| De Kantine |
Waar heb je om moeten lachen? #6 Verwijderd | 500 | 29-10-2009 21:26 | |
| Psychologie |