Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-09-2006, 16:57
Gothic
Gothic is offline
Wanneer kun je het beste pijnstillers innemen? Voor het eten of na of ruime tijd erna? Wanneer worden ze het beste opgenomen ed?
Oud 07-09-2006, 17:04
Bloem
Bloem is offline
Ik slik ze altijd nadat ik iets gegeten heb, omdat ze vaak een irriterende werking op je maag kunnen hebben en mij ooit eens geleerd is dat dat na het eten minder is.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2006, 17:08
KiMZz
KiMZz is offline
Ligt er aan wat voor pijnstillers. Staat meestal wel op de bijsluiter.
Oud 07-09-2006, 17:16
Verwijderd
Neem de pijnstiller op het juiste tijdstip in. Sommige tabletten neemt u het best tijdens of aan het eind van de maaltijd in. Dit verkleint de kans dat ze tegen de maagwand blijven kleven. Andere moet men vóór het eten innemen om de werking te versnellen. U drinkt daarna best een groot glas water om de maagwand te beschermen.

Hier, even geen zin om een echt goede bron te zoeken, maar het verschilt dus. Ik heb de neiging om ze voor het eten in te nemen, maar als ik daar last van kreeg zou ik dat natuurlijk niet doen.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2006, 17:29
Hagel
Hagel is offline
studeer jij zelf geen geneeskunde?
Oud 07-09-2006, 17:38
Shredder
Shredder is offline
Mijn mama zegt altijd dat je ze het beste na het eten kunt innemen. Waarom weet ik ook niet. Misschien omdat je spijsvertering al bezig is met het 'normale' voedsel te verteren en zo het medicijn ook sneller wordt opgenomen?
Oud 07-09-2006, 17:56
Verwijderd
Pijnstillers die je maag kunnen irriteren/beschadigen (bv. ibuprofen en naproxen) vlak na het eten, voor andere soorten weet ik het niet.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2006, 22:15
DDM
DDM is offline
Citaat:
Gothic schreef op 07-09-2006 @ 17:57 :
Wanneer kun je het beste pijnstillers innemen? Voor het eten of na of ruime tijd erna? Wanneer worden ze het beste opgenomen ed?
Volgens mij is dit niet een persoonlijke vraag, maar meer iets voor een opdracht voor je studie. Zeker eerste jaars he? Er zijn zo veel goede bronnen te vinden op het internet. Neem bijvoorbeeld eens het farmacotherapeutisch kompas. Ik zou je het antwoord zo kunnen geven. Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling he. Welkom in de wereld van student zijn.
Oud 07-09-2006, 23:51
pyres
pyres is offline
hangt er vanaf wat je precies inneemt idd

ik weet bijvoorbeeld van aspirine dat als je die op een lege maag inneemt, dat je daar flink misselijk van kan worden en dus ook over je nek van kan gaan

bij ibuprofen heb ik zelf geen problemen op dat gebied maar ik raad je wel aan om een goed glas water erbij te nemen
Oud 08-09-2006, 08:24
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Hagel schreef op 07-09-2006 @ 18:29 :
studeer jij zelf geen geneeskunde?
ja, maar ik was gewoon lui (en ik heb hierover niet gehad nog)... ik had er niet aan gedacht dat het ook in de bijsluiter had kunnen staan... Maar ik vroeg me het ook af waarom sommige medicijnen juist voor en andere na de maaltijd moeten worden ingenomen. Het lijkt mij namelijk dat voor de maaltijd de pillen aan de maagwand kunnen blijven plakken, terwijl je sommige pillen toch dan moet nemen... worden die eerder opgenomen ofzo?
Oud 08-09-2006, 13:23
DDM
DDM is offline
Citaat:
Gothic schreef op 08-09-2006 @ 09:24 :
ja, maar ik was gewoon lui (en ik heb hierover niet gehad nog)... ik had er niet aan gedacht dat het ook in de bijsluiter had kunnen staan... Maar ik vroeg me het ook af waarom sommige medicijnen juist voor en andere na de maaltijd moeten worden ingenomen. Het lijkt mij namelijk dat voor de maaltijd de pillen aan de maagwand kunnen blijven plakken, terwijl je sommige pillen toch dan moet nemen... worden die eerder opgenomen ofzo?
Oh nog niet gehad. Oke Nou het heeft te maken met de pH en de pKa. En de pH is natuurlijk weer afhankelijk van de eetstatus. Omdat voedselinname middels hormonen voor zuursecretie zorgt.
Aan de andere kant wordt bijvoorbeeld voor NSAID's (zoals diclofenac) aangeraden deze in te nemen na het eten. Omdat het anders de maagwand kan beschadigen. Dit is een beetje een fabeltje. NSAID's kunnen wel van uit de maag een effect hebben op de maagwand maar dit is zeer minimaal. Het kan de maagwand nooit beschadigen. Het eten van voedsel voor inname voegt niets toe. NSAID's brengen hun grootste schade aan als ze in de bloedbaan zitten en dan pas bij de maagcellen komen. Dus onthoud dat ook NSAID's als zetpil dan wel als intraveneuze vloeistof maagklachten kunnen geven. Extra lesje

Regels voor berichten