Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-09-2006, 18:42
Magican
Magican is offline
Dit laat de current ballance zien van een groot aantal landen. Hieruit kan ik 3 vragen opmaken:

1 Is dit wel waar?
2 Hoe kan Nederland met zulke positieve cijfers een staatsschuld hebben?
3 Wat vinden jullie van Amerika's positie?
Oud 12-09-2006, 18:59
akumabito
akumabito is offline
Ik weet niet goed hoe deze lijst is samengesteld eigenlijk.. kijken ze hier alleen naar de handelsbalans? De staatsschuld? Begrotingstekorten/overschotten? Alles bij elkaar? Nog iets anders?

Wel apart trouwens dat de VS het met een fator 10 slechter vanafbrengen op de lijst dan degene voor hen..
Oud 12-09-2006, 19:11
Duplo - Dos
Duplo - Dos is offline
Citaat:
akumabito schreef op 12-09-2006 @ 19:59 :
Ik weet niet goed hoe deze lijst is samengesteld eigenlijk.. kijken ze hier alleen naar de handelsbalans? De staatsschuld? Begrotingstekorten/overschotten? Alles bij elkaar? Nog iets anders?

Wel apart trouwens dat de VS het met een fator 10 slechter vanafbrengen op de lijst dan degene voor hen..
ja, ik vraag me ook af op wat het gebasseerd is
Oud 12-09-2006, 19:12
Verwijderd
Het moge in ieder geval een betrouwbare bron zijn. Maargoed, die getallen betekenen in hun absolute waarde nog niet zo heel veel.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2006, 19:19
T_ID
T_ID is offline
Ach, als je dingen mee gaat tellen als de volledige goudreserves, valuta, bezittingen van de staat etc dan kom je er wel aan.

Het zegt niet zo gek veel over hoeveel een staat financieel kan uitrichten.
Oud 12-09-2006, 19:34
akumabito
akumabito is offline
Ik kon ook zo snel ff geen uitleg vinden over hoe het cijfer opgebouwd is.. op zichzelf staand is het een vij nietszeggend getal namelijk..
Oud 12-09-2006, 20:17
Magican
Magican is offline
Het is in ieder geval wel van een betrouwbare site, de CIA.
Oud 12-09-2006, 20:20
akumabito
akumabito is offline
Citaat:
Magican schreef op 12-09-2006 @ 21:17 :
Het is in ieder geval wel van een betrouwbare site, de CIA.
Nietszeggende cijfers van superbetrouwbare instellingen zijn anders gewoon waardeloos.. is er anders niks te vinden op de site van het IMF ofzo? Of andere economische sites... wat probeerde je te vinden eigenlijk?
Oud 12-09-2006, 21:12
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Tja, Bush heeft de hele Amerikaanse economie vernaggelt natuurlijk. Komende generaties zullen ongelooflijk krom moeten liggen om dat te herstellen. Toen Clinton vertrok, hadden de VS een begrotingsoverschot en nu zitten ze ongelooflijk diep in de min.

Dat zou kunnen komen doordat regering-Bush meer geld heeft geleend in het buitenland dan *alle 42 voorgaande regeringen* bij elkaar.

Dit schreef het Amerikaanse tijdschrift Rolling Stone:

-----------
The heart of Bush's domestic policy has turned out to be nothing more than a series of massively regressive tax cuts -- a return, with a vengeance, to the discredited Reagan-era supply-side faith that Bush's father once ridiculed as "voodoo economics." Bush crowed in triumph in February 2004, "We cut taxes, which basically meant people had more money in their pocket." The claim is bogus for the majority of Americans, as are claims that tax cuts have led to impressive new private investment and job growth. While wiping out the solid Clinton-era federal surplus and raising federal deficits to staggering record levels, Bush's tax policies have necessitated hikes in federal fees, state and local taxes, and co-payment charges to needy veterans and families who rely on Medicaid, along with cuts in loan programs to small businesses and college students, and in a wide range of state services. The lion's share of benefits from the tax cuts has gone to the very richest Americans, while new business investment has increased at a historically sluggish rate since the peak of the last business cycle five years ago. Private-sector job growth since 2001 has been anemic compared to the Bush administration's original forecasts and is chiefly attributable not to the tax cuts but to increased federal spending, especially on defense. Real wages for middle-income Americans have been dropping since the end of 2003: Last year, on average, nominal wages grew by only 2.4 percent, a meager gain that was completely erased by an average inflation rate of 3.4 percent.

The monster deficits, caused by increased federal spending combined with the reduction of revenue resulting from the tax cuts, have also placed Bush's administration in a historic class of its own with respect to government borrowing. According to the Treasury Department, the forty-two presidents who held office between 1789 and 2000 borrowed a combined total of $1.01 trillion from foreign governments and financial institutions. But between 2001 and 2005 alone, the Bush White House borrowed $1.05 trillion, more than all of the previous presidencies combined. Having inherited the largest federal surplus in American history in 2001, he has turned it into the largest deficit ever -- with an even higher deficit, $423 billion, forecast for fiscal year 2006. Yet Bush -- sounding much like Herbert Hoover in 1930 predicting that "prosperity is just around the corner" -- insists that he will cut federal deficits in half by 2009, and that the best way to guarantee this would be to make permanent his tax cuts, which helped cause the deficit in the first place!
Met citaat reageren
Oud 12-09-2006, 21:18
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 12-09-2006 @ 22:12 :

Dat zou kunnen komen doordat regering-Bush meer geld heeft geleend in het buitenland dan *alle 42 voorgaande regeringen* bij elkaar.
En wat is de reeële kans dat wij daar gevolgen van gaan merken? Vrij hoog dacht ik zo.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2006, 21:24
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Grimm schreef op 12-09-2006 @ 22:18 :
En wat is de reeële kans dat wij daar gevolgen van gaan merken? Vrij hoog dacht ik zo.
Eh, vrij klein zolang de VS toegang hebben tot onnoemelijk veel geldschieters.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2006, 21:39
Duplo - Dos
Duplo - Dos is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 12-09-2006 @ 22:24 :
zolang die geldschieters de kraan niet al te veel dichtdraaien, want anders kan dat vrij vervelende gevolgen hebben
Oud 12-09-2006, 21:41
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 12-09-2006 @ 22:12 :
Dit schreef het Amerikaanse tijdschrift Rolling Stone
Ik ga ook niet de OOR! citeren als ik reageer op een statement over Balkenende...
Met citaat reageren
Oud 12-09-2006, 22:07
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Snees schreef op 12-09-2006 @ 22:41 :
Ik ga ook niet de OOR! citeren als ik reageer op een statement over Balkenende...
Je hebt misschien de indruk dat het blad enkel en alleen over muziek gaat, maar dat is echt niet het geval. Het heeft een rijke historie van artikels over politiek. Check hun online archief anders eens:
http://www.rollingstone.com/politics/archive

Ik vergat trouwens te linken naar het gehele artikel:
http://www.rollingstone.com/news/sto...ent_in_history
Met citaat reageren
Oud 12-09-2006, 22:24
T_ID
T_ID is offline
Eigenlijk boeit dit topic in het geheel niet.
Oud 12-09-2006, 22:25
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
T_ID schreef op 12-09-2006 @ 23:24 :
Eigenlijk boeit dit topic in het geheel niet.
Bepaal jij dat?
Met citaat reageren
Oud 12-09-2006, 22:31
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 12-09-2006 @ 23:25 :
Bepaal jij dat?
Jazeker.

Maar ja, we weten allemaal dat de VS financieel flink fucked up zijn, maar dat het lang zal duren voor ze hun kredietwaardigheid verliezen en daadwerkelijk failliet gaan. Verder niks nieuws onder de zon en tenzij er hier opeens een neocon opstaat valt er ook weinig te discussiëren dunkt me.
Oud 12-09-2006, 22:33
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
T_ID schreef op 12-09-2006 @ 23:31 :
Jazeker.

Maar ja, we weten allemaal dat de VS financieel flink fucked up zijn, maar dat het lang zal duren voor ze hun kredietwaardigheid verliezen en daadwerkelijk failliet gaan. Verder niks nieuws onder de zon en tenzij er hier opeens een neocon opstaat valt er ook weinig te discussiëren dunkt me.
We kunnen Bobby F. of één van die andere fijne Amerikanen hier uitnodigen, wat jij?
Met citaat reageren
Oud 12-09-2006, 23:43
arPos
arPos is offline
current acount balance is naar mijn weten netto
Oud 13-09-2006, 06:19
Verwijderd
Citaat:
Levitating Nun schreef op 12-09-2006 @ 22:24 :
Vervelend, ik geloof niet dat ze oneindig kunnen blijven lenen, waardoor hun economie eens in zal storten.
Met citaat reageren
Oud 13-09-2006, 09:32
Levitating Nun
Citaat:
Grimm schreef op 13-09-2006 @ 07:19 :
Vervelend, ik geloof niet dat ze oneindig kunnen blijven lenen, waardoor hun economie eens in zal storten.
Dat doen ze al
Met citaat reageren
Oud 13-09-2006, 11:22
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 12-09-2006 @ 23:33 :
We kunnen Bobby F. of één van die andere fijne Amerikanen hier uitnodigen, wat jij?
Zo masochistisch ben ik niet ingesteld.
Oud 13-09-2006, 13:43
Magican
Magican is offline
Citaat:
Jazeker.

Nou, we zouden kunnen gaan discussieren over wat de gevolgen voor Europa kunnen zijn als de Dollar zou vallen.

Wat denk jij dat er dan zal gebeuren?
Hoe denk je dat we dit kunnen tegengaan?
Oud 13-09-2006, 14:22
Verwijderd
Citaat:
Magican schreef op 13-09-2006 @ 14:43 :
Nou, we zouden kunnen gaan discussieren over wat de gevolgen voor Europa kunnen zijn als de Dollar zou vallen.

google eens op"The Day The Dollar Falls"
Met citaat reageren
Oud 13-09-2006, 15:54
arPos
arPos is offline
Citaat:

europa heeft genoeg eigen handel
edit: [doemscenario]onee dan gaan we allemaal dood![/doemscenario]
Oud 13-09-2006, 16:06
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
arPos schreef op 13-09-2006 @ 16:54 :
europa heeft genoeg eigen handel
Maar als een van de grootste handelspartners wegvalt dan zal dat wel gevolgen hebben voor Europa.
Oud 13-09-2006, 16:08
Duplo - Dos
Duplo - Dos is offline
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 13-09-2006 @ 17:06 :
Maar als een van de grootste handelspartners wegvalt dan zal dat wel gevolgen hebben voor Europa.
ik heb daar een documantaire over gezien, ik weet niet meer wat er zou gaan gebeuren, maar het zou wel veel impact hebben
Oud 13-09-2006, 16:30
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
deadlock schreef op 13-09-2006 @ 15:22 :
google eens op"The Day The Dollar Falls"
Klinkt als een slechte film.

Citaat:
Duplo - Dos schreef op 13-09-2006 @ 17:08 :
ik heb daar een documantaire over gezien, ik weet niet meer wat er zou gaan gebeuren, maar het zou wel veel impact hebben
Met citaat reageren
Oud 13-09-2006, 16:41
Duplo - Dos
Duplo - Dos is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 13-09-2006 @ 17:30 :
nou, zo grappig was dat niet.
Oud 13-09-2006, 19:11
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
De VS gaat naar de kloten, de EU gaat eerst mee en richt zich dan op Azië en Oost-Europa, die tegen die tijd beiden zo ver zijn opgekomen dat de handel in de VS überhaupt overbodig is geworden.

Ik voorspel voor de toekomst overigens een paar pittige handelsconflicten tussen de VS en Azie & EU omdat de Amerikaanse industrie in rap tempo aan het verouderen is. In de staaloorlog was al te merken dat de Amerikaanse industrie in de heartlands het aflegd tegen moderne concurrentie, maar Amerika kan niet eeuwig doorgaan met in zijn schulp te kruipen.
Oud 13-09-2006, 19:14
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 13-09-2006 @ 17:30 :
Klinkt als een slechte film.
Invasion of the Dollar Snatchers!
Met citaat reageren
Oud 13-09-2006, 19:14
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Snees schreef op 13-09-2006 @ 20:14 :
Invasion of the Dollar Snatchers!
Da's geen film, da's volgens sommige Amerikanen als tientallen jaren aan de gang met de hispanics.
Oud 13-09-2006, 19:51
Verwijderd
Eh dude(s), tis gewoon een documentaire van Tegenlicht. http://www.vpro.nl/programma/tegenli...ingen/24877874

quote:

Per seconde raken de Verenigde Staten 18.000 dollar dieper in de rode cijfers. Per dag lenen overheid, bedrijfsleven en particulieren inmiddels zo'n 3 miljard dollar (!) van de rest van de wereld. Bij de introductie van de euro in 2002 was een dollar 1.13 euro waard ; in februari/maart van 2005 werd - tijdelijk - de laagtegrens van 0,75 eurocent gepasseerd.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2006, 07:37
Levitating Nun
En zo'n lage Dollar is vooral ook voor de rest van de wereld slecht.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2006, 08:09
m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
Citaat:
Magican schreef op 12-09-2006 @ 19:42 :

1 Is dit wel waar?
2 Hoe kan Nederland met zulke positieve cijfers een staatsschuld hebben?
3 Wat vinden jullie van Amerika's positie?
1)Zou kunnen, lijkt me jou verantwoordelijkheid want jij post de link.
2)Staat er compleet los van, ga maar eens iets over staatschulden op het internet zoeken, kom je er vast wel uit
3)Laag, maar het is niet zo schokkend, Amerika staat nou niet bekend om zijn gezonde en rooskleurige economie

maak ik nu kans op een prijs?
Met citaat reageren
Oud 14-09-2006, 08:14
m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 14-09-2006 @ 08:37 :
En zo'n lage Dollar is vooral ook voor de rest van de wereld slecht.
Op korte termijn wel

Citaat:
T_ID schreef op 13-09-2006 @ 20:11 :
De VS gaat naar de kloten, de EU gaat eerst mee en richt zich dan op Azië en Oost-Europa, die tegen die tijd beiden zo ver zijn opgekomen dat de handel in de VS überhaupt overbodig is geworden.

Ik voorspel voor de toekomst overigens een paar pittige handelsconflicten tussen de VS en Azie & EU omdat de Amerikaanse industrie in rap tempo aan het verouderen is. In de staaloorlog was al te merken dat de Amerikaanse industrie in de heartlands het aflegd tegen moderne concurrentie, maar Amerika kan niet eeuwig doorgaan met in zijn schulp te kruipen.
Er is altijd nog een kans dat de dollar niet valt en het zich op een 'natuurlijke' manier oplost, al is die kans erg klein aan het raken.
Al weet ik niet zo snel of de EU het grootste slachtoffer gaat worden van de val van de dollar, de EU heeft een redelijk gezonde economie, en zeker ook nederland.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2006, 09:44
Verwijderd
Citaat:
Jazeker.

Het is becijferd door, als ik het me goed herinner, mensen van de amerikaanse federale bank, dat wanneer de VS doorgaat met lenen op het huidige tempo dat de VS binnen nu en 10 jaar failliet zullen gaan.
Dat is dus zeker niet lang.
Gelukkig voor ons is China heel erg in opkomst en richt steeds meer handel van ons land zich op China (zie ook NRC van gisteren).
Met citaat reageren
Oud 14-09-2006, 15:31
Levitating Nun
Citaat:
metroidminded schreef op 14-09-2006 @ 09:14 :
Op korte termijn wel.
Of je moet binnen afzienbare tijd met al je dollarreserves euro's gaan kopen.

Maar dat gaat ook niet gebeuren.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2006, 17:01
Verwijderd
Citaat:
Kenjirro schreef op 13-09-2006 @ 20:51 :
Eh dude(s), tis gewoon een documentaire van Tegenlicht. http://www.vpro.nl/programma/tegenli...ingen/24877874

quote:

Per seconde raken de Verenigde Staten 18.000 dollar dieper in de rode cijfers. Per dag lenen overheid, bedrijfsleven en particulieren inmiddels zo'n 3 miljard dollar (!) van de rest van de wereld. Bij de introductie van de euro in 2002 was een dollar 1.13 euro waard ; in februari/maart van 2005 werd - tijdelijk - de laagtegrens van 0,75 eurocent gepasseerd.
Dude man stakkertje vamme. Die bedoelde ik ook.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2006, 21:34
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
vlep`un schreef op 14-09-2006 @ 10:44 :
Gelukkig voor ons is China heel erg in opkomst en richt steeds meer handel van ons land zich op China (zie ook NRC van gisteren).
Ja, gelukkig kunnen we handel drijven met communisten die al meer dan 50 jaar een dictatuur in stand houden, waarbij politieke dissidenten gevangen worden gezet en gemarteld! Hoera! Maar wij zullen er een mooie cent aan overhouden.

Over het bord voor de kop van de zakenman gesproken.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2006, 21:36
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 14-09-2006 @ 22:34 :
Ja, gelukkig kunnen we handel drijven met communisten die al meer dan 50 jaar een dictatuur in stand houden, waarbij politieke dissidenten gevangen worden gezet en gemarteld! Hoera! Maar wij zullen er een mooie cent aan overhouden.

Pfff. Heb je enig id hoeveel losser china is geworden in de afgelopen 10 jaar? Toestaan privébezit e.d.
Dat is een voortzettende trend, met ups en downs. Met china komt het wel goed. Als de hele wereld een isolationistische politiek riching china gaat voeren en alle lijntjes afsluiten snijden we onszelf én de chinezen in de vingers. Dan krijg je een nieuw land wat zich aansluit bij 'the axis of evil'.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2006, 21:37
Duplo - Dos
Duplo - Dos is offline
Citaat:

ja, maar mocht het echt een keer goed fout gaan in de VS, dan heb je er allemaal maar voordeel mee dat je handel drijft met China want anders zit je hier in Nederland ook niet zo lekker
Oud 14-09-2006, 21:38
Fides
Fides is offline
Citaat:

Blabla, gelukkig zijn alle Chinezen communisten en martelen ze allemaal. Laten we dan ook niet met die Nazi-Duitsers, moordende Amerikanen, kamikazende Japanners en terroristische Arabieren handelen.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2006, 21:40
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
deadlock schreef op 14-09-2006 @ 22:36 :
Pfff. Heb je enig id hoeveel losser china is geworden in de afgelopen 10 jaar? Toestaan privébezit e.d.
Bij mijn weten is er nog steeds geen persvrijheid in China, geen vrije verkiezingen, politieke tegenstanders worden gemarteld, de mensenrechten aan de laars gelapt etc. Bush had laatst nog een opmerking over het stoppen van de vervolging van de religieuze Falun Gong-beweging tegen de Chinse premier, maar verder bekommert het Westen zich er niet echt om. Ook niet om de handel in organen van gedode Falun Gong'ers, dat laatst in het nieuws was. Nee, wij houden er liever Olympische Spelen...

Citaat:
Dat is een voortzettende trend, met ups en downs. Met china komt het wel goed. Als de hele wereld een isolationistische politiek riching china gaat voeren en alle lijntjes afsluiten snijden we onszelf én de chinezen in de vingers.
Tja, stel je toch eens voor de de communistische overheid in de vingers zou worden gesneden. Maar stel je eens voor dat wij een paar rotcenten minder zouden verdienen... the horror..

Citaat:
Dan krijg je een nieuw land wat zich aansluit bij 'the axis of evil'.
Wat mij betreft hoort China daar gewoon bij, hoor.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2006, 21:40
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 14-09-2006 @ 22:40 :
Wat mij betreft hoort China daar gewoon bij, hoor.
Ignorance is bliss :')
Met citaat reageren
Oud 14-09-2006, 21:44
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Duplo - Dos schreef op 14-09-2006 @ 22:37 :
ja, maar mocht het echt een keer goed fout gaan in de VS, dan heb je er allemaal maar voordeel mee dat je handel drijft met China want anders zit je hier in Nederland ook niet zo lekker
Weet je wie niet lekker zitten? De mensen die in China gemarteld worden en gedood, alleen omdat ze het niet eens zijn met hun dictators.

Citaat:
Fides schreef op 14-09-2006 @ 22:38 :
Blabla, gelukkig zijn alle Chinezen communisten en martelen ze allemaal.
De Chinese overheid, de Chinse overheid...

Citaat:
Laten we dan ook niet met die Nazi-Duitsers,
Je loopt 60 jaar achter.

Citaat:
kamikazende Japanners
Wederom loop je 60 jaar achter.

Citaat:
moordende Amerikanen, en terroristische Arabieren handelen.
Prachtig plan.

"En ik heb nog wel wat mooie idealen
Goed van snit, hoewel ze uit de mode zijn
Wie ze hebben wil, die mag ze komen halen
Vooral jonge mensen vinden ze nog fijn"
Met citaat reageren
Oud 14-09-2006, 21:45
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
deadlock schreef op 14-09-2006 @ 22:40 :
Ignorance is bliss :')
Want *alleen* landen die *Bush* aanmerkt als 'axis of evil' *is* ook 'axis of evil'?

Over ignorance gesproken.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2006, 21:47
Duplo - Dos
Duplo - Dos is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 14-09-2006 @ 22:44 :
Weet je wie niet lekker zitten? De mensen die in China gemarteld worden en gedood, alleen omdat ze het niet eens zijn met hun dictators.
[/s]"
en dat doen onze Amerikaanse vrienden niet wil je zeggen? met hun geheimce cellen in oost europa en op Guantanamo Bay waar geen mens met een camera naar binnen mag?
Oud 14-09-2006, 21:47
Verwijderd
Citaat:
Mark Almighty schreef op 14-09-2006 @ 22:45 :
Want *alleen* landen die *Bush* aanmerkt als 'axis of evil' *is* ook 'axis of evil'?

Over ignorance gesproken.
Het liefste zou ik mezelf quoten nu :').

Maar hier blijkt dus uit dat je het niet snapt. Op het moment dat we ons terugtrekken uit de handel met china, is dat niet alleen slecht voor de chineze overheid, maar voornamelijk voor de chinezen zelf.
En onszelf ook trouwens.

We schrappen Turkije ook maar van ons lijstje handelspartners, evenals ow ongeveer 70% van alle landen ter wereld inclusief onszelf.
Met citaat reageren
Oud 14-09-2006, 21:50
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Duplo - Dos schreef op 14-09-2006 @ 22:47 :
en dat doen onze Amerikaanse vrienden niet wil je zeggen? met hun geheimce cellen in oost europa en op Guantanamo Bay waar geen mens met een camera naar binnen mag?
Heb jij mij ooit betrapt op het huldigen van de Amerikanen? Dacht het niet hè.

Deadlock, blijkbaar verdien jij graag geld over de ruggen van anderen. Dat is je goed recht, hoor, maar ik ga er niet in mee.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten