Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-10-2006, 09:16
Tolchok
Tolchok is offline
Dit is een vraag puur uit theoretische interesse.

Ik vroeg me af wat de jongste leeftijd is waarop je legaal zelfstandig kunt wonen, dus een huisje huren. Verschillende mensen geven hier verschillend antwoord op.

Maar kan bijvoorbeeld iemand van 14, die weg wilt bij zijn ouders en een bijbaantje heeft (eerder kun je niet echt werken in nederland dacht ik), een kamer huren? Of ben je 'te jong' dan?

Wie weet dit?
Oud 02-10-2006, 09:50
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Ik verwacht niet dat je dan al zelfstandig mag wonen als je ouders er bezwaar op hebben.
Oud 02-10-2006, 10:53
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 02-10-2006 @ 10:50 :
Ik verwacht niet dat je dan al zelfstandig mag wonen als je ouders er bezwaar op hebben.
idd tot je 18de moet je daarvoor echt toestemming van je ouders voor hebben, let wel dat iemand van 14 (legaal) nooit genoeg kan verdienen om het allemaal te betalen
Oud 02-10-2006, 14:33
coopergirl
coopergirl is offline
op de site van de zwolse woningbouw staat altijd een minimale leeftijd waar vanaf gehuurd mag worden; meestal 18 jaar, soms 16 jaar.
Oud 02-10-2006, 16:58
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 02-10-2006 @ 11:53 :
idd tot je 18de moet je daarvoor echt toestemming van je ouders voor hebben, let wel dat iemand van 14 (legaal) nooit genoeg kan verdienen om het allemaal te betalen
Je kunt op je zestien of zeventiende gewoon een kamer krijgen zonder toestemming van je ouders, als je jonger bent zal het wel lastiger worden. De vraag is of je huisgenoten het wel zien zitten met een jong iemand.

Overigens, een echt huis 'huren' kan pas vanaf je 18de. Hoe klein en goedkoop het huis ook is, je moet minimaal 18 zijn en soms een bepaald jaarinkomen hebben. Iemand van veertien krijgt nog niet eens studiefinanciering. Uitzonderingen daargelaten.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2006, 18:44
PV
PV is offline
Toen ik mijn huurcontract tekende (ik was 16) moest een van mijn ouders ook tekenen.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2006, 04:38
arPos
arPos is offline
ik was 16 toen ik op mijzelf ging, maar zelfs dan moet je nog een handtekening van je wettelijk voogd hebben

of je moet particulier gaan
daar ken ik mensen die vanaf hun 13e op "zichzelf" wonen
Oud 03-10-2006, 09:39
MB
MB is offline
Citaat:
arPos schreef op 03-10-2006 @ 05:38 :
ik was 16 toen ik op mijzelf ging, maar zelfs dan moet je nog een handtekening van je wettelijk voogd hebben

of je moet particulier gaan
daar ken ik mensen die vanaf hun 13e op "zichzelf" wonen
Dan moet je ook een handtekening van je voogd hebben, omdat je tot je 18e nog niet 100% verantwoordelijk bent voor je daden. Als iemand van 16 een huurcontract tekent (ook bij een particulier) en hij houdt zich er niet aan, dan kan de verhuurder niets doen omdat het contract in principe zo ontbonden kan worden door de rechter als de 16-jarige dat wil.
Oud 03-10-2006, 12:15
Verwijderd
mijn ouders moesten ook tekenen toen ik op kamers ging en toen was ik bijna 18 maar ik denk dat zolang je ouders garant staan en het ermee eens zijn het niet zoveel uitmaakt
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten