Advertentie | |
|
![]() |
|
Installeer eens nieuwe drivers en controleer de temperatuur van je videokaart. Je kunt eens de kast eraf laten of er een ventilator opzetten.
Drivers downloaden kun je op www.nvidia.com (zie 1e menu optie) of www.ati.com afhankelijk of je een nVidia GeForce of ATi Radeon kaart hebt.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Maar het rare vind ik dan dat het nu gebeurd en niet met die dagen dat het 30-35 graden was.. Al had ik toen af en toe wel een normale ventilator op de open kast staan maar ook niet altijd. Toen leek hij nergens last van te hebben, de temperaturen liepen ook niet extreem op.. Maar dan mogen ze van medion mooi een nieuwe er in komen stoppen, voor de 3e of 4e keer. Het is zeker geen optie om die gasten een beetje bij te betalen dat ze er dan een fatsoenlijke kaart in stoppen? ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Medion heeft altijd een Intel processor en liefst zo hoog mogelijk geklokt, dus dat betekent een P4 Prescott of 3.8GHz die 160W slurpt, in combinatie met een videokaart die ook wel trek heeft in elektronen. Als je daarna nalaat te zorgen voor goede thermische afwikkeling (zorgen dat de warmte direct uit de kast gaat, of idd casefans) dan betekent dat dat je onderdelen erg warm kunnen worden. En dat in combinatie met een warme dag of de computer plaatsen in een meubel met slechte ventilatie, kan ervoor zorgen dat je ook echt problemen krijgt zoals instabiliteit of defect raken van onderdelen. Zeker als ik hoor van MaHo dat dit ook voor andere modellen van Medion geldt, kun je stellen dat de warmte-problemen van Medion pcs meer van structurele aard zijn. Of dat reden genoeg is hem niet te kopen is weer iets anders.
||
Citaat:
Je mag er best vanuit gaan dat Medion dingen test voordat ze een hele serie bouwen en dus niet lukraak dingen in een kast proppen onder het mom van "het zal werken". Niet dat ik verder iets heb met Medion PC's, maar ik wil niet geloven dat er bij het ontwerp van die dingen niet aan koeling wordt gedacht.
||
Citaat:
||
Citaat:
Of een dergelijk hitteprobleem uiteindelijk leid tot fysieke schade is weer heel iets anders. Dan moet de temperatuur toch echt hoog oplopen en videokaarten kunnen best wat hebben. Bovendien zal het systeem dan toch meestal eerst heftige instabiliteit cq. artifacts vertonen. Maar het kan prima zijn dat veel mensen er geen last van hebben dat de componenten zo heet worden terwijl andere mensen wel last krijgen, en in enkele gevallen zelfs defecte onderdelen daardoor. Dat het per situatie zal verschillen kan enerzijds verklaart worden door het gebruikspatroon (urenlang gamen versus internetten) en anderzijds door de locatie van de computerkast. Als deze wordt ingebouwd in een meubel zonder ventilatiemogelijkheid dan zal de mogelijkheid tot oververhitting veel groter zijn. Ook de kamertemperatuur speelt een rol; bij sommigen zal de pc vlakbij een verwarmingsradiator staan, bijvoorbeeld. En dan verschilt het nog per exemplaar van de cpu/gpu wanneer schade cq. instabiliteit zal optreden. Kortom: niet iedereen hoeft daadwerkelijk problemen te ondervinden. Maar met slechte koeling zul je zeker vaker klachten/RMA's krijgen dan met afdoende koeling, zijn we het hopelijk mee eens. ![]() Het rijmt in elk geval wel met de mentaliteit die de grote OEM's hebben: volledig gericht op de consument en niet op het technische product. Zo interesseert het de OEM's niet dat er een goedkoop OEM-mobo inzit, een gecastreerde chipset of merkloos geheugen. Maar zal de leverancier wel pronken met een zo hoog geklokte Pentium 4 processor en een hele grote (en warme) hardeschijf. That's life, industry stinks... Het enige waar OEMs vaak wel op richten is geluidsproductie; een stil systeem heeft namelijk goede marketingwaarde. Helaas betekent dat vaak niet dat er ook een goede koeler wordt gebruikt, maar dat geaccepteerd wordt dat de temperaturen aardig kunnen oplopen in de kast door onvoldoende luchtcirculatie.
Laatst gewijzigd op 08-09-2006 om 11:57. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Merk is een beetje moeilijk, kijk vooral naar de specificaties over geluidsproductie, gemeten in dBA. 20 dBA is fluisterstil, 26dBA is "normaal" (hoor je dus wel vanaf 1 meter) en daarboven wordt al gauw lawaaiig. De betere merken zijn zalman, arctic en papst, maar er zijn ook prima andere merkjes. Belangrijk is de maat die je nodig hebt: 80mm (8cm dus) is de standaard maat, maar er zijn ook grotere maten zoals 120mm (12cm). Welke maat je nodig hebt is afhankelijk van je computerkast, meet de 'blowhole' (met die gaatjes) eens op en je komt op 8cm of 12cm, meet daarbij vanaf de 4 gaten die rondom de gaatjes zitten, via deze 4 gaten schroef je de fan vast. Mocht je nog vragen hebben hoor ik het wel. ![]()
||
Citaat:
Maar inderdaad, een videokaart wisselen zou je eerste prioriteit moeten zijn, nadat je een softwarematig probleem hebt uitgesloten.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
devorige keer loste meer koeling het probleem op (magoed het probleem werd ook veroorzaakt doordat de fan op de vid.kaart kapot was) dus als ie te heet wordt koelen, en anders een nieuwe vagen
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Software & Hardware |
Videokaart kapot? Stff | 4 | 19-02-2010 08:54 | |
Software & Hardware |
Computer geeft geen beeld meer Verwijderd | 17 | 17-06-2007 10:31 | |
Software & Hardware |