Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-09-2006, 15:59
WärteR
WärteR is offline
De paus heeft uitspraken gedaan over de islam. Deze uitspraken hebben veel stof doen opwaaien.

Maar de paus heeft gewoon gelijk gehad. Hij noemde de islam een godsdienst die geweld en het zwaard gebruikt.

Na de uitspraken blijkt het gelijk: er worden kerken verbrand en veel meer ongeregeldheden. Dus het is gewoon een gewelddadige godsdienst of niet?
Advertentie
Oud 18-09-2006, 16:02
T_ID
T_ID is offline
Loopt al in de tiswah-thread. Ook is hier op Religie meende ik al een topic van.

Zeker als je de stelling aan wilt gaan dat de huidige rellen bewijzen dat islam wel degelijk geweldadig is (ik geef je groot gelijk overigens) dan past dat beter op religie.
Oud 18-09-2006, 16:38
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
hier kan mss wel een linkje staan naar het topic in religie.
Oud 18-09-2006, 16:40
WärteR
WärteR is offline
Oh sorry!

Er staat er idd een op religie.
Oud 18-09-2006, 16:58
akumabito
akumabito is offline

Slotje.
Oud 18-09-2006, 17:22
juno
juno is offline
En verder matten op religie!
Oh nee, daar moet het allemaal netjes en respectvol. He, soms verlang ik wel terug naar de tijd van de grote kruistochten, toen kruisvaarders en moren, saraceners en turken elkaar nog lekker ouderwets de hersens insloegen.

n die tijd was het christendom minstens even gewelddadig, ook onderling tussen de diverse stromingen, maar het schijnt dat wij daar overgeen zijn gegroeid, waarschijnlijk toen we ons geloof zelf met een korreltje zout begonnen te nemen en het als een prive zaak gingen beschouwen inplaats van letterlijk het woord van God en wie niet voor ons is moet wel tegen ons zijn
Oud 18-09-2006, 17:27
Duplo - Dos
Duplo - Dos is offline
Citaat:
juno schreef op 18-09-2006 @ 18:22 :
Oh nee, daar moet het allemaal netjes en respectvol. He, soms verlang ik wel terug naar de tijd van de grote kruistochten, toen kruisvaarders en moren, saraceners en turken elkaar nog lekker ouderwets de hersens insloegen.

n die tijd was het christendom minstens even gewelddadig, ook onderling tussen de diverse stromingen, maar het schijnt dat wij daar overgeen zijn gegroeid, waarschijnlijk toen we ons geloof zelf met een korreltje zout begonnen te nemen en het als een prive zaak gingen beschouwen inplaats van letterlijk het woord van God en wie niet voor ons is moet wel tegen ons zijn
mooie tijd was dat
Oud 18-09-2006, 17:33
T_ID
T_ID is offline
Linkje voor de volledigheid.
Oud 18-09-2006, 18:13
Verwijderd
Ach ja, het is geloof hè... dat moslims zich vaak openlijk op de teentjes getrapt voelen omdat iemand waagt kritiek te uiten is geen geheim.
Oud 18-09-2006, 18:23
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
juno schreef op 18-09-2006 @ 18:22 :

moslims geloven min of meer hetzelfde als christenen, alleen op een essentieel punt is er verschil, en daar zit 'm ook het verschilt tussen de opvattingen m uiteindelijk in : moslims zien Jezus als een profeet, Christenen zien Jezus als de zoon van God.

dat houdt wel in, dat moslims veel meer terugvallen op wat wij het oude testament noemen, terwijl christenen meer de neiging zullen hebben om het nieuwe testament als leidraad te zien. En tja, het oude testament is nogal gewelddadig.

overigens kun je elke religie en levensovertuiging misbruiken om gewelddadig te worden. en, ook zonder geloof zijn er oorlogen. Persoonlijk vind ik de uitspraken van de paus nodeloos provocerend. Hij bewijst wel een beetje zn eigen gelijk - en dat is de fout van moslims die de paus serieus nemen - maar hij had dit soort dingen beter niet kunnen zeggen.
Oud 18-09-2006, 18:32
juno
juno is offline
Ik hou niet zo van de zelfcensuur die jij nu suggereert. Ik ben niet van plan mijn woorden op een goudschaaltje te moeten wegen omdat mensen met lange tenen anders het recht menen te hebben om met geweld te reageren op woorden.
Oud 18-09-2006, 18:38
WärteR
WärteR is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 18-09-2006 @ 19:23 :
Persoonlijk vind ik de uitspraken van de paus nodeloos provocerend. Hij bewijst wel een beetje zn eigen gelijk - en dat is de fout van moslims die de paus serieus nemen - maar hij had dit soort dingen beter niet kunnen zeggen.

Het aparte is dat moslims zich beledigend voelen en zeggen dat de paus liegt, maar tegelijker tijd bevestigen ze de uitspraken van de paus. Ze laten gelijk geweld zien (kerken in brand, doodsbedreigingen paus, doden van een non enz.)

Ze bevestigen dus de uitspraken van de paus om direct daarna geweld te laten zien.

Citaat:
MightyMarcel schreef op 18-09-2006 @ 19:23 :
moslims geloven min of meer hetzelfde als christenen, alleen op een essentieel punt is er verschil, en daar zit 'm ook het verschilt tussen de opvattingen m uiteindelijk in : moslims zien Jezus als een profeet, Christenen zien Jezus als de zoon van God.
De moslims hebben inderdaad delen van het christelijk geloof afgepakt. Want het oude testament is veel ouder dan de islam.
Een verschil tussen het christendom en islam is dat bij het christendom vooral de naastenliefde enz. belangrijk is tot tegenstelling bij de islam die geweld wilt gebruiken. Inhoudelijk verschilt de islam en het christendom heel veel. Ze hebben ook overeenkomsen maar dat heb groep wilders met de pvda ook.

Het christendom heeft inderdaad in vroegere tijden geweld gebruikt (denk aan kruistochten) maar dit keuren de hedendaagse christenen ook af. Je moet ook niet vergeten dat in de tijd van de kruistochten heel geweldadg was (ridders enz.) Dat was de tijdgeest van die tijd.
Oud 18-09-2006, 19:00
Love & Peace
Love & Peace is offline
Ik begrijp niet waarom er zoveel ophef is. Er ontstaat alleen maar een grovere scheiding tussen Christenen en Moslims.
Oud 19-09-2006, 00:20
Verwijderd
Citaat:
WärteR schreef op 18-09-2006 @ 19:38 :

De moslims hebben inderdaad delen van het christelijk geloof afgepakt. Want het oude testament is veel ouder dan de islam.
De christenen hebben inderdaad delen van het joodse geloof afgepakt. Want de Thora is veel ouder dan het Nieuwe Testament.
Oud 19-09-2006, 01:10
akumabito
akumabito is offline
Citaat:
Mahdaoui schreef op 19-09-2006 @ 01:20 :
De christenen hebben inderdaad delen van het joodse geloof afgepakt. Want de Thora is veel ouder dan het Nieuwe Testament.
Sterker nog, Jezus was een jood... so what?
Oud 19-09-2006, 01:25
Verwijderd
Citaat:
akumabito schreef op 19-09-2006 @ 02:10 :
So nothing.
Oud 19-09-2006, 06:00
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
akumabito schreef op 19-09-2006 @ 02:10 :
Bestond er toen al zionisme?

Ontopic: Ik vind de uitspraken van de paus niet verstandig. Hij had kunnen bedenken dat hij daar Moslims mee beledigt. Vind het wel dapper van de paus dat hij nog na Turkije durft te gaan.
Oud 19-09-2006, 07:30
WärteR
WärteR is offline
Citaat:
Mahdaoui schreef op 19-09-2006 @ 01:20 :
Met het nieuwe testament is het Joodse geloof overgegaan in het christelijke geloof. (Christus)
Joden zien Jezus niet als de Messias, zij verwachten Christus nog. Volgens de Joden moet hij nog geboren worden. Dus al zou hij volgens hen geboren worden zou het Joodse geloof ook christelijk worden.
Oud 19-09-2006, 09:22
Verwijderd
Citaat:
WärteR schreef op 19-09-2006 @ 08:30 :
Met het nieuwe testament is het Joodse geloof overgegaan in het christelijke geloof. (Christus)
Joden zien Jezus niet als de Messias, zij verwachten Christus nog. Volgens de Joden moet hij nog geboren worden. Dus al zou hij volgens hen geboren worden zou het Joodse geloof ook christelijk worden.
Dat begrijp ik wel dat dat de christelijke visie op is, net zoals de moslims de islam zien als een vervolmaking/vervanging van het christendom. Daarom mijn eerste post, waarin je zegt dat moslims veel van het christendom hebben afgepakt. Terwijl een jood net zo goed kan zeggen dat de christenen veel van het jodendom hebben afgepakt.
Oud 19-09-2006, 09:55
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Voegt niet zoveel toe aan de lopende thread op Religie.

Regels voor berichten