Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-09-2006, 01:09
Afwezig
Afwezig is offline
Hey,

Ik zit met een vraag; Ik wil graag onze "rommel" graag opnemen. Ik heb de 2 simpelste manier al geprobeerd. En dat was met een videocamera en een voicerecorder.

Naah dat was leuk maar je hoort daar natuurlijk alles heel slecht op.

Nu heb ik al een beetje op marktplaats en speuders rond gekeken op zoek naar 1 of andere goeie audiorecorder. Maar daar kom ik niet echt wijs uit. Ik heb wel eens van die dingen gezien waar dan 4 tracks opzitten en dan word het opgenomen op een cassettebandje maar of dat wat is ?? GEen idee...

Wie kan mij gewoon een standaard opname apparatuur aanraden ? Het hoeft niet het beste van het beste te zijn maar je moet de instrumenten/zang er wel goed en duidelijk op kunnen horen.

Waar kun je het beste mee beginnen ?

Alvast bedankt voor de nodige info enzo !
Oud 19-09-2006, 08:26
Verwijderd
Het is best mogelijk om aardige opnames te maken met zo'n 4-track tape-recorder. Maar als je zelf over een redelijke computer beschikt is het misschien aardiger om een (externe)geluidskaart van bv. M-Audio of Edirol te kopen. Dit kost wel een paar honderd euro maar je maakt het jezelf een stuk makkelijker, vaak zit er bij dit soort kaarten ook software ed.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2006, 10:24
Carn
Carn is offline
zelf heb ik in mn oefenhok een powermixer, 2 microfoons en een minidiscrecorder. eigenlijk wil ik nog wat meer microfoons maar het is voldoende om wat ruwe opnamens te maken om ideen vast te leggen. De opname gooi ik op de pc om verder te bewerken. Beetje omslachtig en wat Fake zei is ook een logische oplossing; scoor ergens een oude (maar degelijke) pc, duw er een zo'n geluidskaart in en je hebt in principe al een amateurstudio.
Oud 19-09-2006, 13:25
Afwezig
Afwezig is offline
Hmm... Momentaal zitten wij niet zo in de slappe was enzo dus we willen het liever niet al te duur hebben.

Het verhaal van Carn sprak mij wel aan. Die ruwe opnames die zijn neem ik wel beter dan een videocamera audio opname ?

Ik heb eve op marktplaats rondt gekeken en ik vond o.a. dit:
-----------------------------------------------------------------------------
JE EIGEN CONCERT OPNEMEN?

Dat kan nu met deze sony portable minidiscrecorder.
compleet met ECM 717 stereo condensatormicrofoon, netvoeding , sennheiser hoofdtelefoon,en plusminus 40 minidiscschijfjes.
De recorder is voorzien van zowel LP2 als LP4 opname/weergave
Interesse? bel met Peter ;0649387437
voor minder als 100 euro gaat deze complete set niet weg!!!!

en

Gloednieuw en compleet met alle accesoires in originele verpakking. Merk en
type: Sony MZ-R37. Winkelprijs 200 tot ruim 300 euro, nu de laatste modellen voor 80
euro!

Verzenden is mogelijk tegen TPG tarief (€6,20).

Oud 19-09-2006, 16:03
Verwijderd
Citaat:
Afwezig schreef op 19-09-2006 @ 14:25 :
Hmm... Momentaal zitten wij niet zo in de slappe was enzo dus we willen het liever niet al te duur hebben.

Het verhaal van Carn sprak mij wel aan. Die ruwe opnames die zijn neem ik wel beter dan een videocamera audio opname ?

Ik heb eve op marktplaats rondt gekeken en ik vond o.a. dit:
-----------------------------------------------------------------------------
JE EIGEN CONCERT OPNEMEN?

Dat kan nu met deze sony portable minidiscrecorder.
compleet met ECM 717 stereo condensatormicrofoon, netvoeding , sennheiser hoofdtelefoon,en plusminus 40 minidiscschijfjes.
De recorder is voorzien van zowel LP2 als LP4 opname/weergave
Interesse? bel met Peter ;0649387437
voor minder als 100 euro gaat deze complete set niet weg!!!!

[afbeelding]

en

Gloednieuw en compleet met alle accesoires in originele verpakking. Merk en
type: Sony MZ-R37. Winkelprijs 200 tot ruim 300 euro, nu de laatste modellen voor 80
euro!

Verzenden is mogelijk tegen TPG tarief (€6,20).

[afbeelding]
bedenken wel dat je hierbij dus nog steeds een mixertje en een mic('s) nodig hebt. Met dat microfoontje wat erbij zit schiet je niet veel op iig. kwa mixertjes en mic's heeft berhinger nog wel wat budgetspullen die bruikbaar zijn. dan ben je voor ca 250 incl de 2de hands minidisk wel klaar.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2006, 16:12
Carn
Carn is offline
nou ja, het laatste wat ik heb opgenomen boven is dit:

http://www.strain.nl/2.mp3

niet veel soeps en met maar 1 microfoon, met meer microfoons wordt het natuurlijk een stuk gedefinieerder.
Oud 19-09-2006, 16:28
Afwezig
Afwezig is offline
Citaat:
Fake schreef op 19-09-2006 @ 17:03 :
bedenken wel dat je hierbij dus nog steeds een mixertje en een mic('s) nodig hebt. Met dat microfoontje wat erbij zit schiet je niet veel op iig. kwa mixertjes en mic's heeft berhinger nog wel wat budgetspullen die bruikbaar zijn. dan ben je voor ca 250 incl de 2de hands minidisk wel klaar.
Goed dat je dat er eve bij zegt. Ik zal eve het 1 en ander opzoeken aan mixers en mics.

En die opname die vindt ik nog best goed klinken. Bij ons klonk het nog slechter. Dus met zo iets zouden we al heel blij zijn.
Oud 19-09-2006, 16:36
Carn
Carn is offline
Citaat:
Afwezig schreef op 19-09-2006 @ 17:28 :
En die opname die vindt ik nog best goed klinken. Bij ons klonk het nog slechter. Dus met zo iets zouden we al heel blij zijn.
Ik gebruik het puur om even iets op te nemen en ik denk dat er met enkele goede microfoons er bij mij thuis nog een vrij aardig geluid te regelen valt, zeker als ik ooit nog geld heb voor een leuke set drummics.
Oud 19-09-2006, 16:59
Hakuna
Hakuna is offline
Neem ook eens een kijkje op http://forum.audiofreaks.nl/ Er schijnt een zekere ''S_K'' actief te zijn die voor weinig geld een 16 kanaals zaalmixer (met ingebouwde phantoom voedingen) in de aanbieding had, of dat nu nog zo weet ik niet meer. Maar daar eens rondkijken en lezen kan nooit kwaad.

O,ja een tweede hands DAT recorder is zeker voor de hobby muzikant/band aan te raden.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2006, 17:28
Afwezig
Afwezig is offline
Oke nu ben ik helemaal het spoor bijster. Ik hoor nu dingen over DAT recorder enzo...

Wat kan ik nu het beste doen ?
Ik heb er namelijk bar weinig verstand van.

Ik zoek gewoon een standaard iets waarop we ons zelfs duidelijk terug kunnen horen. Het hoeft niet over the top kwaliteit te zijn maar gewoon duidelijk.

In de vorige posts las ik ook dat je mixers en natuurlijk microfoons e.d. nodig had als je het volgens minidiscrecorder methode ging doen.

Die laatste methode is volgens ons nog de beste denk ik. Omdat we het dan zo ie zo op CD hebben staan en digitaal kunnen opslaan / uitwisselen.

Laat eve wat horen want ik snap er nu eigenlijk best niet zo heel veel meer van.

In iedergeval wel bedankt voor de helpende berichten enzo. Keep on going.
Oud 19-09-2006, 17:45
Carn
Carn is offline
http://www.homerecording.be/modules/xoopsfaq/
Oud 19-09-2006, 17:50
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Afwezig schreef op 19-09-2006 @ 18:28 :
Oke nu ben ik helemaal het spoor bijster. Ik hoor nu dingen over DAT recorder enzo...

DAT = Digital Audio Tape, Sony heeft jarenlang zulke apparaten op de markt gebracht, en werden en worden door veel muzikanten (zowel hobby als beroeps heel hoog gewaardeerd vanwege de goede opnamekwaliteiit (CD kwaliteit!) en zijn tweede hands voor hooguit een paar 100 € te vinden (DAT tapes zijn zelfs nog nieuw te koop bij de Mediamarkt)
Met citaat reageren
Oud 19-09-2006, 17:55
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Afwezig schreef op 19-09-2006 @ 18:28 :

Dan zou je eerst eens dit boek kunnen lezen.

Met citaat reageren
Oud 19-09-2006, 18:34
Afwezig
Afwezig is offline
Hmm, ik zal eve die link doorlezen.
Thanks.
Oud 19-09-2006, 23:06
Verwijderd
Citaat:
Cornel schreef op 19-09-2006 @ 18:55 :
Dan zou je eerst eens dit boek kunnen lezen.

[afbeelding]
Jezus christus Cornel wat moet die knul met een boek over Podium-Geluidsinstallaties van 20 jaar oud? Zowiezo is een DAT recorder grote onzin voor dit soort projectjes, vooral vanwege het budget.

Feit is dat je niet heel veel kunt opnemen zonder een beetje budget of je moet voor veel behringer spullen gaan maar verwacht dan zeker geen top-kwaliteit. Ze verkopen goedkope mixers en microfoons. Koop daar een externe geluidskaart voor je computer bij met een stuk of 4 ingangen en je kunt perfect projectjes opnemen. Reken er wel op dat je dan dus nog steeds ca. 300 a 400 euro kwijt bent. Het geheel kan ook wel met een mini-disc recorder zoals ik al eerder zei maar dan ben je meteen gelimiteerd kwa sporen en bewerkings-mogelijkheden.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2006, 03:15
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Fake schreef op 20-09-2006 @ 00:06 :
Jezus christus Cornel wat moet die knul met een boek over Podium-Geluidsinstallaties van 20 jaar oud?
Het boek is uit 1990, maar veel hierin besproken apparatuur en (opname) techniek wordt anno 2006 nog steeds gebruikt!

Citaat:
Fake schreef op 20-09-2006 @ 00:06 :

Zowiezo is een DAT recorder grote onzin voor dit soort projectjes, vooral vanwege het budget.

Zie regelmatig gebruikte DAT recorders staan die in een heel nette staat verkeren, en niet duur geprijst. Bovendien zijn deze apparaten op alle mengpanelen en versterkers aan te sluiten, en héél gebruiks vriendelijk (als een videorecorder). Een minidiscrecorder is eigenlijk niet geschikt voor microfoonopnames, maar eerder bedoeld om CD's mee op te nemen.

Heb zo'n MD recorder zelf gehad, maar heb deze ook weer verkocht vanwege zijn beperkingen en hierna een CD recorder van Philips gekocht.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2006, 13:26
Verwijderd
Citaat:
Cornel schreef op 20-09-2006 @ 04:15 :
Het boek is uit 1990, maar veel hierin besproken apparatuur en (opname) techniek wordt anno 2006 nog steeds gebruikt!

Zie regelmatig gebruikte DAT recorders staan die in een heel nette staat verkeren, en niet duur geprijst. Bovendien zijn deze apparaten op alle mengpanelen en versterkers aan te sluiten, en héél gebruiks vriendelijk (als een videorecorder). Een minidiscrecorder is eigenlijk niet geschikt voor microfoonopnames, maar eerder bedoeld om CD's mee op te nemen.

Heb zo'n MD recorder zelf gehad, maar heb deze ook weer verkocht vanwege zijn beperkingen en hierna een CD recorder van Philips gekocht.
Maar het boek gaat over "Podium Geluidsinstallatie's", er bestaan veel boeken die over home-recording gaan zoals bijvoorbeeld:

Home Recording for Musicians for Dummies

voor een paar tientjes te koop bij Bol.com. Ik denk dat de TS eerst even moet realiseren dat dit soort dingen niet duur hoeven te zijn, maar dat je ook niet voor 100 euro klaar bent. Oh en die DAT recorders; mooie dingen maar een Computer Interface is net zo duur en vele male flexibeler voor dit soort doeleinden.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2006, 14:48
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Fake schreef op 20-09-2006 @ 14:26 :

Home Recording for Musicians for Dummies

voor een paar tientjes te koop bij Bol.com. Ik denk dat de TS eerst even moet realiseren dat dit soort dingen niet duur hoeven te zijn, maar dat je ook niet voor 100 euro klaar bent. Oh en die DAT recorders; mooie dingen maar een Computer Interface is net zo duur en vele male flexibeler voor dit soort doeleinden.
Dit (Engelstalige) boek zou voor de TS wel eens de moeite waard kunnen zijn. Omdat hij al aangaf weinig kennis van zaken te hebben, kan hij zich beter eerst eens verdiepen in het begrip Home recording en Basis geluidstechniiek, dan komt hij beter beslagen ten ijs, en is de kans op miskopen en teleurstelingen veel kleiner.

Even terugkomend op de boek van mij, ik heb jarenlang zelf geklooit met (zelfbouw en gebruikte) PA en opname apparatuur, en heb veel waardevolle info uit dat boek kunnen halen, want er zijn niet veel Nederlandstalige boeken over PA en opname geluidstechniek. Gelukkig is er internet, maar veel sites over geluidstechniek zijn meer commercieel ipv dat je nou echt info en tips kunt vinden over opnametechnieken.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2006, 14:57
Verwijderd
Daar heb je dan ook degelijk boeken voor zoals Mastering Audio van Katz of Modern Recording Techniques van Runstein en Huber. Ja die boeken zijn idd engelstalig, maar dat is alleen maar makkelijk omdat veel technologie en handleidingen ook engelstalig zijn. Een boek wat 16 jaar oud is is voor veel moderne techniek ook niet echt relevant lijkt me, afgezien van wat basisregels.

op http://www.recordingproject.com/ staan ook nog wel wat interessante dingen.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2006, 00:03
Afwezig
Afwezig is offline
Ik ga eve het 1 en ander lezen en bespreken enzo.
Bedankt voor jullie info + tips.
Reageren

Regels voor berichten