Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-09-2006, 14:49
Verwijderd
Woede in moslimwereld om uitspraken paus
Gepubliceerd op vrijdag 15 september 2006
Moslims in tal van landen hebben woedend gereageerd op uitlatingen van paus Benedictus XVI tijdens diens bezoek aan Duitsland deze week.

In een rede in de universiteit van Regensburg citeerde de kerkleider de veertiende-eeuwse Byzantijnse keizer Manuel II Palaeologos, die meende dat de islam alleen slechte en inhumane dingen heeft gebracht. Steeds meer moslims dringen erop aan dat de kerkleider zijn excuses aanbiedt.

http://www.planet.nl/planet/show/id=...7185/sc=95e499

Ik denk dat hij er beter aan had gedaan om zijn uiteindelijke doel (geweld in godsdiensten veroordelen) wat beter had kunnen verpakken. De kerk heeft rond de tijd van Palaeologos bepaalt ook geen schone handen gehad, dus ik kan me wel voorstellen dat deze worden iig tot irritatie hebben geleidt in de moslimwereld.

In hoeverre vinden jullie dat de paus hier te ver is gegaan en zijn excuses aan moet bieden?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-09-2006, 15:02
pc nerd
pc nerd is offline
We vergeten maar even de tijd dat de protestanten bloedig vervolgd werden door de Roomse Kerk.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2006, 15:54
T_ID
T_ID is offline
Ach, voor mijn part mag hij dat zeggen, het is immers de paus maar. Genoeg anderen geestelijken die willekeurig welke andere godsdienst voor oud vuil uit maken, dus als de paus daartussen springt is daar niks nieuws aan.
Oud 15-09-2006, 15:59
Uice
Uice is offline
Ik vind het een vaag artikel. Ik wil meer weten over de context waarin hij het citaat gebruikte.

Verder heeft de paus hier voor een keertje gelijk, al overdrijft hij wel. De nadelen van de Islam wegen in ieder geval niet op tegen de voordelen.
Oud 15-09-2006, 16:23
Verwijderd
Citaat:
Juice schreef op 15-09-2006 @ 16:59 :

Verder heeft de paus hier voor een keertje gelijk, al overdrijft hij wel. De nadelen van de Islam wegen in ieder geval niet op tegen de voordelen.
Datzelfde geldt voor stront eten, maar als dit mij door iemand die zichzelf knoerhard met een moker op zijn gezicht aan het rammen is duidelijk wordt gemaakt, ben ik toch geneigd die persoon minder serieus te nemen.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2006, 17:02
mepsteen
mepsteen is offline
duh, dit is een complot van bush.

die benedictus bied zijn excuses niet aan, aanslag op de paus. wereld(weer) in rouw, en dan gaat bush weer op kruistocht in het middenoosten.

ik voel het nu weer aankomen....
Oud 15-09-2006, 18:11
Il organista
Il organista is offline
Ben het met Juice eens. Wat deed de paus eigenlijk met dit artikel? Was hij het er mee eens of juist niet? De mening van de beste Palaeologos was in ieder geval niet erg genuanceerd, maar over de uitspraken van de paus valt weinig te zeggen op basis van slechts dit artikel.
Oud 15-09-2006, 19:28
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 15-09-2006 @ 15:49 :
In een rede in de universiteit van Regensburg citeerde de kerkleider de veertiende-eeuwse Byzantijnse keizer Manuel II Palaeologos, die meende dat de islam alleen slechte en inhumane dingen heeft gebracht. Steeds meer moslims dringen erop aan dat de kerkleider zijn excuses aanbiedt.
moslims (+ gelovigen algemeen) zijn ook niet áltijd genuanceerd in hun uitspraken, maar iets minder had wel gemogen, was wel zo doordacht geweest, had bovendien het doel ook niet voorbij geschoten.

Citaat:
De kerk heeft rond de tijd van Palaeologos bepaalt ook geen schone handen gehad, dus ik kan me wel voorstellen dat deze worden iig tot irritatie hebben geleidt in de moslimwereld.
dat eerste lijkt me de reden dan weer niet.

Citaat:
Ik denk dat hij er beter aan had gedaan om zijn uiteindelijke doel (geweld in godsdiensten veroordelen) wat beter had kunnen verpakken.
dat denk ik ook.

Citaat:
In hoeverre vinden jullie dat de paus hier te ver is gegaan en zijn excuses aan moet bieden?
vrijh v mu .. . . nee, niet.

@pc nerd, katholieken hebben onder tijden van protestanten óók hun beste leven niet gehad (hoewel wellicht anders).
Met citaat reageren
Oud 15-09-2006, 19:46
hookee
hookee is offline
Citaat:
Juice schreef op 15-09-2006 @ 16:59 :
Ik vind het een vaag artikel. Ik wil meer weten over de context waarin hij het citaat gebruikte.
Voordelen van de islam? Noem er eens eentje?
Met citaat reageren
Oud 15-09-2006, 20:09
Uice
Uice is offline
Citaat:
hookee schreef op 15-09-2006 @ 20:46 :
Voordelen van de islam? Noem er eens eentje?
De steun die bepaalde mensen eraan ondervinden.
Oud 15-09-2006, 22:15
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Juice schreef op 15-09-2006 @ 21:09 :
De steun die bepaalde mensen eraan ondervinden.
Een teddybeer kan dat ook. Noem eens een echt voordeel.
Oud 15-09-2006, 23:35
Il organista
Il organista is offline
Dat is een van de voordelen aan een teddybeer. Geloof (in het algemeen) is een positief iets, alleen al omdat mensen er steun aan kunnen hebben, net zoals jij steun zoekt in andere zaken. Dat moet je respecteren.

Daarnaast heeft de Islam natuurlijk een grote bijdrage geleverd aan -ook onze- cultuur. Dat is echter wat lastiger duidelijk te maken, omdat de zaken Arabische cultuur en Islam enigszins door elkaar heen lopen.
Oud 15-09-2006, 23:40
Uice
Uice is offline
Citaat:
T_ID schreef op 15-09-2006 @ 23:15 :
Een teddybeer kan dat ook. Noem eens een echt voordeel.
Is iets geen echt voordeel als het vervangen kan worden? Is het geen echt voordeel van een banaan dat ie lekker smaakt, omdat een aardbei ook lekker smaakt?
Oud 16-09-2006, 00:51
Gambokkur
Gambokkur is offline
Eindelyk zegt de paus iets waarachtigs
een profeet die oproept tot gewapende stryd ter verspreiding van t geloof brengt idd alleen slechts.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2006, 10:40
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Juice schreef op 16-09-2006 @ 00:40 :
Is iets geen echt voordeel als het vervangen kan worden? Is het geen echt voordeel van een banaan dat ie lekker smaakt, omdat een aardbei ook lekker smaakt?
Nee, dat is slechts overbodig omdat het vervangbaar is door een beter alternatief. En hoezeer de paus ook normaal gesproken een idioot is moet ik hem hier gewoon gelijk geven. Hij stelde o.a. dat een geloof dat door geweld is verspreid (feit, zie vorige discussie over of een profeet geweld kan gebruiken) niets goeds kan brengen.

Ik wil best aan die stelling, er is niets mis mee om een stroming uit te sluiten van het predikaat 'goed' als ze geweld gebruiken. Anders ben je al snel bezig a la 'maar Hitler legde ook snelwegen aan' en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Oud 16-09-2006, 11:12
Verwijderd
Ik begrijp best dat ze pissig worden omdat hun profeet in een kwaad daglicht wordt gesteld, maar het is wel weer typisch voor dat achterlijke, onderontwikkelde schijtdeel van de wereld dat er meteen weer poppen moeten worden verband en als een debiel moet worden geschreeuwd.

Wij vinden Achmadinejad ook een kloothommel, maar we gaan niet zijn beeltenis of de Iraanse vlag verbranden als hij weer een keer loopt te janken over de zionistische leugen die de wereld regeert.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2006, 11:30
juno
juno is offline
Zolang imams zich beroepen op het recht om hun godsdienstige denkbeelden te mogen verspreiden, mag de paus dat ook.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2006, 12:01
Uice
Uice is offline
Citaat:
T_ID schreef op 16-09-2006 @ 11:40 :
Nee, dat is slechts overbodig omdat het vervangbaar is door een beter alternatief.
Ik denk niet dat moslims het met je eens zullen zijn dat een teddybeer een betere steun is dat Allah.

Overigens heb ik al gezegd dat de weinige voordelen van de Islam zeker niet tegen de vele nadelen opwegen.
Maar dat geldt ook voor het christendom, dus de paus bewijst opnieuw een hypocriete zak stront te zijn.
Oud 16-09-2006, 12:07
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
T_ID schreef op 16-09-2006 @ 11:40 :
Ik wil best aan die stelling, er is niets mis mee om een stroming uit te sluiten van het predikaat 'goed' als ze geweld gebruiken. Anders ben je al snel bezig a la 'maar Hitler legde ook snelwegen aan' en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Nou, Hitler legde toch ook snelwegen aan? Ik zou niet kunnen zeggen dat, noem het Hitlerregime, alleen slechte effecten heeft gehad. Natuurlijk was de manier waarop dit regime regeerde, afkeurenswaardig, maar dat betekent niet gelijk dat alles wat Hitler deed, gelijk slecht was. Overigens is natuurlijk het hier ook zo dat de negatieve effecten niet opwegen tegen de positieve; bij de Islam geloof ik niet echt dat dit zo is. Enige subtiliteit en enig gevoel voor nuances zou je niet misstaan, T_ID. Daar kom je over het algemeen verder mee dan met oogkleppen op over iemands visie heendenderen.
Oud 16-09-2006, 14:00
Verwijderd
De paus is niet zomaar iemand, elk man of vrouw met zulk aanzien dient altijd wat meer op zijn woorden en daden te letten dan een ander persoon. De uitspraak die hij heeft gedaan is onnodig, dus waarom zeg je dat nou? En zeker als je iemand gaat reciteren die destijds aan de hoofd was van een 'organisatie' die niet al te rechtvaardig te werk ging.

De reacties van sommige moslims zijn buiten proporties (rellen etc.), maar de reacties die o.a. door moslimorganisaties, landen etc. zijn gedaan steun ik. Want de uitspraken van de paus, zijn niet waar. Geen enkele doel achter een strijd waarbij de islam betrokken was had als doel om de islam te verspreiden, geloof kent geen dwang. Dat hij ook nog zegt dat de islam alleen zaken die onmenselijk en kwaadaardig zijn is natuurlijk belachelijk. Dat dit hoorde in de Middeleeuwen als spookverhaal kan ik nog wel begrijpen, maar de paus van nu zou beter moeten weten.Maar kennelijk zal hij nog op zijn zijn uitspraken terugkomen.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2006, 14:27
Verwijderd
Citaat:
Il organista schreef op 16-09-2006 @ 00:35 :
Dat is een van de voordelen aan een teddybeer. Geloof (in het algemeen) is een positief iets, alleen al omdat mensen er steun aan kunnen hebben, net zoals jij steun zoekt in andere zaken. Dat moet je respecteren.
Ik moet helemaal niks respecteren, en geloof al helemaal niet. Waarom zou ik respect opbrengen voor iets dat al millennia dient als rechtvaardiging voor machthebbers voor het uitvoeren van genocide, moord, verkrachting en andere misdaden en bovendien een van de grootste obstakels is voor de wetenschap en daarmee de welvaart?
Met citaat reageren
Oud 16-09-2006, 15:03
Uice
Uice is offline
Citaat:
Mahdaoui schreef op 16-09-2006 @ 15:00 :
Dat hij ook nog zegt dat de islam alleen zaken die onmenselijk en kwaadaardig zijn is natuurlijk belachelijk.
Het is gebruikelijk om dit soort uitspraken 'natuurlijk belachelijk' te noemen, maar zou je toch even kunnen uitleggen waarom?
Oud 16-09-2006, 15:14
DvoorA
DvoorA is offline
oke, de paus heeft het een beetje onhandig geformuleerd maar ik ben het wel helemaal met hem eens, de islam is ook gewoon een agressief ***geloof. Ze bevestigen zelf wat de paus over ze zegt door kerken in de fik te steken, vlaggenverbranding etc. Vreselijk, van die gasten die zo snel op de teentjes getrapt zijn.
Bovendien komt nu de moslimwereld als 1 blok naar buiten, terwijl ze onderling elkaar ook opblazen, afschieten, martelen, onderdrukken enzovoorts enzovoorts.
Hypocritie ten top.
Verder ben ik het voor de verandering helemaal met mephostophilis eens...waarom zou je respect moeten hebben voor een geloof? Respect moet je verdienen, je kunt er niet zomaar aanspraak op maken alsof het een recht is dat je zomaar hebt.
Oud 16-09-2006, 15:24
thomasiscool
thomasiscool is offline
Gelijk heeft de paus.... Alle islamieten maar roepen dat het niet zo is en dan 2 straten verder poppen van de paus verbranden? Dan krijgt iedereen toch een beeld van geweld dat bij de islaam hoort...
Met citaat reageren
Oud 16-09-2006, 15:25
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Juice schreef op 16-09-2006 @ 13:01 :
Ik denk niet dat moslims het met je eens zullen zijn dat een teddybeer een betere steun is dat Allah.
Vanzelfsprekendheid in het kwadraat.
Citaat:
Juice schreef op 16-09-2006 @ 13:01 :
Maar dat geldt ook voor het christendom, dus de paus bewijst opnieuw een hypocriete zak stront te zijn.
Vanzelfsprekendheid tot de derde macht.
Citaat:
Il organista schreef op 16-09-2006 @ 13:07 :
Enige subtiliteit en enig gevoel voor nuances zou je niet misstaan, T_ID. Daar kom je over het algemeen verder mee dan met oogkleppen op over iemands visie heendenderen.
Waarom? De kans is toch praktisch nihil dat iemand van plan is een voorbeeld te noemen en daar daadwerkelijk diep op in te gaan, met uitzondering van Juice. De voor- dan wel nadelen van de islam, dat zou in een ander topic horen, dus dan kan ik beter met wat kunstige retoriek ergens overheen walsen.
Citaat:
Geen enkele doel achter een strijd waarbij de islam betrokken was had als doel om de islam te verspreiden, geloof kent geen dwang.
Daar moet ik je terecht wijzen. De gijzeling van en aanval op Medina was een eerste militaire actie om de islam te behouden. De aanvallen op Mekka daarna om het te verspreiden. Ook de daaropvolgende oorlogen tegen de rest van het Midden-Oosten vielen daar onder.
Hetgeen uitgebreid besproken en onderbouwd werd in dit topic:
http://forum.scholieren.com/showthre...0&pagenumber=1
Oud 16-09-2006, 16:21
Verwijderd
Citaat:
Juice schreef op 16-09-2006 @ 16:03 :
Het is gebruikelijk om dit soort uitspraken 'natuurlijk belachelijk' te noemen, maar zou je toch even kunnen uitleggen waarom?
Ik neem aan dat je zelf wel kunt bedenken dat zijn uitspraken belachelijk zijn? In ieder geval, om maar één voorbeeld te noemen. De Profeet (vzmh) heeft gezegd: 'Wie in Allah gelooft en in de laatste dag benadeelt zijn buurman niet, is hartelijk voor zijn gasten en spreekt alleen maar goed of zwijgt'. En dan heb ik het alleen over de relatie met je buren, of die nou een goede buur is of een slechte, men moet hun al het goede wensen, niet tot last zijn en hun aansporen tot het verrichten van goede daden. Overgeleverd door Bukhari & Muslim

Hier wat meer over het omgaan met buren
Met citaat reageren
Oud 16-09-2006, 16:22
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 16-09-2006 @ 15:27 :
Ik moet helemaal niks respecteren, en geloof al helemaal niet. Waarom zou ik respect opbrengen voor iets dat al millennia dient als rechtvaardiging voor machthebbers voor het uitvoeren van genocide, moord, verkrachting en andere misdaden en bovendien een van de grootste obstakels is voor de wetenschap en daarmee de welvaart?
Bijvoorbeeld omdat geloof velen geinspireerd heeft, ook vele levens heeft gered en zeer veel liefdadigheid en menselijkheid ten toon gespreid heeft? Ik bedoel: je benadrukt wel de kant van het verhaal die je het beste uitkomt en dat komt je geloofwaardigheid niet ten goede.

En geloof als obstakel voor de wetenschap is bullshit. De wetenschap gaat toch wel verder, geloof of niet. Ik bedoel: de kerk was het er niet mee eens dat Galilei zei dat de aarde om de zon draaide ipv andersom en heeft dat de wetenschap belemmerd? Absoluut niet, de wetenschap heeft dit toch wel aangenomen.
Oud 16-09-2006, 16:26
Verwijderd
Citaat:
DNMB schreef op 16-09-2006 @ 16:14 :
oke, de paus heeft het een beetje onhandig geformuleerd maar ik ben het wel helemaal met hem eens, de islam is ook gewoon een agressief ***geloof. Ze bevestigen zelf wat de paus over ze zegt door kerken in de fik te steken, vlaggenverbranding etc. Vreselijk, van die gasten die zo snel op de teentjes getrapt zijn.
Bovendien komt nu de moslimwereld als 1 blok naar buiten, terwijl ze onderling elkaar ook opblazen, afschieten, martelen, onderdrukken enzovoorts enzovoorts.
Hypocritie ten top.
Verder ben ik het voor de verandering helemaal met mephostophilis eens...waarom zou je respect moeten hebben voor een geloof? Respect moet je verdienen, je kunt er niet zomaar aanspraak op maken alsof het een recht is dat je zomaar hebt.
Mag ik er op wijzen dat er een verschil is tussen islam en moslims.

Daarnaast is het logisch dat de moslims zich laten horen als hun geloof, hun meest waardevolle bezit wordt zwart gemaakt. Ik bedoel ik zou nog liever horen dat iemand iets slecht over mijn moeder zei, dan over de profeet of de islam.

Je hoeft de islam niet te respecteren, wie vraagt jou dat? En we hebben het hier over de paus, en zelfs hij hoeft de islam niet te respecteren,. Maar er is een verschil tussen respect en kwaad spreken. Als je niets goed te zeggen hebt, zwijg dan liever.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2006, 16:30
Verwijderd
Citaat:
thomasiscool schreef op 16-09-2006 @ 16:24 :
Gelijk heeft de paus.... Alle islamieten maar roepen dat het niet zo is en dan 2 straten verder poppen van de paus verbranden? Dan krijgt iedereen toch een beeld van geweld dat bij de islaam hoort...
Zoalsik al zei, is er een verschil tussen islam en moslims. Maar je hebt gelijk dat je beeld krijgt wat bij islam hoort. Eeen vertekend beeld weliswaar en dat is ook de verantwoordelijkheid van moslims. Zoals een moslim zei:"We moeten de mensen laten zien dat we geen moslims zijn". M.a.w. dat beeld dat ze hebben van moslims, moet worden veranderd en dat is een taak aan de moslims. Jammergenoeg laten mensen zich te vaak door emoties leiden.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2006, 16:34
Verwijderd
Citaat:
Il organista schreef op 16-09-2006 @ 17:22 :
Bijvoorbeeld omdat geloof velen geinspireerd heeft, ook vele levens heeft gered en zeer veel liefdadigheid en menselijkheid ten toon gespreid heeft? Ik bedoel: je benadrukt wel de kant van het verhaal die je het beste uitkomt en dat komt je geloofwaardigheid niet ten goede.
Nou, ik durf toch wel te beweren dat netto geloof eerder miljarden doden (indirect en direct) heeft gekost dan levens gespaard. Miljoenen soldaten zijn gemobiliseerd met het geloof als 'inspiratiebron' terwijl de machthebbers dankbaar profiteerden.
Citaat:
En geloof als obstakel voor de wetenschap is bullshit. De wetenschap gaat toch wel verder, geloof of niet. Ik bedoel: de kerk was het er niet mee eens dat Galilei zei dat de aarde om de zon draaide ipv andersom en heeft dat de wetenschap belemmerd? Absoluut niet, de wetenschap heeft dit toch wel aangenomen.
Ja, Galilei had, ondanks de sterke tegenwerking van het Vaticaan en dankzij zijn politieke contacten toch succes. Maar wat van al die anderen die door het geloof niet hun belangrijke ontdekkingen hebben kunnen doen? En wat van al die kinderen die nu worden vergiftigd door geloof of ID en daardoor niet de wetenschappelijke kant opgaan? In de harde beta-wetenschappen bijvoorbeeld zitten nauwelijks gelovigen.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2006, 21:49
DvoorA
DvoorA is offline
Citaat:
Mahdaoui schreef op 16-09-2006 @ 17:26 :
Mag ik er op wijzen dat er een verschil is tussen islam en moslims.

Daarnaast is het logisch dat de moslims zich laten horen als hun geloof, hun meest waardevolle bezit wordt zwart gemaakt. Ik bedoel ik zou nog liever horen dat iemand iets slecht over mijn moeder zei, dan over de profeet of de islam.

Je hoeft de islam niet te respecteren, wie vraagt jou dat? En we hebben het hier over de paus, en zelfs hij hoeft de islam niet te respecteren,. Maar er is een verschil tussen respect en kwaad spreken. Als je niets goed te zeggen hebt, zwijg dan liever.
Aangezien jij zelf al aangeeft dat voor moslims hun geloof het allerbelangrijkste is in hun leven kun je moeilijk de islam los van moslims zien.
En moslims zelf willen altijd dat wij hun religie respecteren. Natuurlijk zouden wij dat doen, als er niet van die elementen als handen afhakken/stenigen/geselen etc inzaten, en de moslimscultuur (zal wel niet eens zo zeer de godsdienst zijn die dat voorschrijft maar de cultuur) die zelfmoordaanslagen op mensen vergoeilijkt en ze daartoe inspireert.
Natuurlijk zijn niet alle moslims zo. Maar neem maar eens een kijkje op marokko community forum, waar ze nederlanders (wat ze zelf trouwens ook zijn) als joden aanduiden en een hekel aan alle ongelovigen hebben en aan joden als het bijzonder. Dan wordt respect wel erg moeilijk. Wat voor goede dingen doen moslims? Wat voor liefdadigheidsorganisaties hebben ze opgericht? Ik ken geen moslim-moeder-theresa of een moslim-moskeeen-organisatie die geld inzamelt voor tsunami-slachtoffers. Als moslims al aan goede daden doen beperken die zich tot hun moslim-broeders.
Oud 16-09-2006, 22:27
Gatara
Gatara is offline
In het tiswah topic op N&A heb ik die toespraak van de paus geplakt. Het is aan te raden dit eerst te lezen.
Oud 16-09-2006, 23:10
Uice
Uice is offline
Citaat:
Mahdaoui schreef op 16-09-2006 @ 17:21 :
Ik neem aan dat je zelf wel kunt bedenken dat zijn uitspraken belachelijk zijn?
En dit neem je aan omdat ik aangaf dat ik dat niet kon?

Citaat:
In ieder geval, om maar één voorbeeld te noemen. De Profeet (vzmh) heeft gezegd: 'Wie in Allah gelooft en in de laatste dag benadeelt zijn buurman niet, is hartelijk voor zijn gasten en spreekt alleen maar goed of zwijgt'. En dan heb ik het alleen over de relatie met je buren, of die nou een goede buur is of een slechte, men moet hun al het goede wensen, niet tot last zijn en hun aansporen tot het verrichten van goede daden. Overgeleverd door Bukhari & Muslim
Okee, hij heeft goede dingen gezegd. Dit weegt absoluut niet op tegen alle ellende die de Islam veroorzaakt heeft.
Oud 16-09-2006, 23:35
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Je hoeft de islam niet te respecteren, wie vraagt jou dat?
Citaat:
Interessante contradictie. Je hoeft de islam niet te respecteren, maar doe je dat niet dan krijg je (volgens jou impliciet terecht?) alle moslims over je heen...

Citaat:
En we hebben het hier over de paus, en zelfs hij hoeft de islam niet te respecteren,. Maar er is een verschil tussen respect en kwaad spreken. Als je niets goed te zeggen hebt, zwijg dan liever.
Als je gelooft dat de paus kwaad sprak dan heb je dus geen flauw benul wat hij daadwerkelijk heeft gezegd in die speech. Ook een hebbelijkheid van moslims lijkt haast wel, je tenen net zo lang uitsteken totdat er vanzelf op getrapt wordt, en dan massaal vlaggen en strooien poppen verbranden.

Misschien een apart vorm van volksvermaak, ik weet het niet, zo sociologisch ben ik ook weer niet ingesteld.
Oud 17-09-2006, 02:02
El Chupacabras
El Chupacabras is offline
Citaat:
3. The church has also a high regard for the Muslims. They worship God, who is one, living and subsistent, merciful and almighty, the Creator of heaven and earth,1 who has also spoken to humanity. They endeavor to submit themselves without reserve to the hidden decrees of God, just as Abraham submitted himself to God's plan, to whose faith Muslims eagerly link their own. Although not acknowledging him as God, they venerate Jesus as a prophet; his virgin Mother they also honor, and even at times devoutly invoke. Further, they await the day of judgment and the reward of God following the resurrection of the dead. For this reason they highly esteem an upright life and worship God, especially by way of prayer, alms-deeds and fasting.

Over the centuries many quarrels and dissensions have arisen between Christians and Muslims. The sacred council now pleads with all to forget the past, and urges that a sincere effort be made to achieve mutual understanding; for the benefit of all, let them together preserve and promote peace, liberty, social justice and moral values.
http://www.bc.edu/research/cjl/meta-...tra_Aetate.htm
Het officiele standpunt der Katholieken omtrent Moslims.
(Tweede vaticaanse concilie, Nostra Aetate)
Oud 17-09-2006, 11:58
Verwijderd
Toespraak is hier te lezen:
http://www.vatican.va/holy_father/be...nsburg_en.html
Met citaat reageren
Oud 17-09-2006, 13:54
Gatara
Gatara is offline
Het gaat nergens over en ik vind het jammer dat de pers de uitspraken van de paus ook verdraaien door ze aan te kondigen als: "islam in verband gebracht met geweld" en nu dan op nu.nl alsof de paus zijn eerdere uitspraken te niet doet.
Oud 17-09-2006, 19:58
Tiño
Tiño is offline
jaja, islam is vrede,

zeg 1 verkeerd woordje en ze bevestigen zelf al hun vooroordelen over zichzelf, te triest dat volkje.
Oud 17-09-2006, 21:52
Verwijderd
Citaat:
Tiño schreef op 17-09-2006 @ 20:58 :
jaja, islam is vrede,

zeg 1 verkeerd woordje en ze bevestigen zelf al hun vooroordelen over zichzelf, te triest dat volkje.
Nee, dat christelijke 'volk' dan.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2006, 21:54
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 17-09-2006 @ 22:52 :
want die doen wat na het horen van al die haatspeeches van moslim clerics?
Oud 18-09-2006, 07:44
Hugo Chrétien
Hugo Chrétien is offline
Citaat:
En zeker als je iemand gaat reciteren die destijds aan de hoofd was van een 'organisatie' die niet al te rechtvaardig te werk ging.
De Paus citeerde een Oost-Romeinse, dus een Byzantijnse, keizer uit de veertiende eeuw. De keizer die werd geciteerd was Manuel II Palaeologus. Ik zou niet weten of zijn regering rechtvaardig, dan wel onrechtvaardig was. Wel weet ik dat het Byzantijnse Rijk toen al ongeveer zeven eeuwen Islamitische agressie achter de rug had.
Oud 18-09-2006, 08:29
Verwijderd
Citaat:
Gatara schreef op 17-09-2006 @ 22:54 :
want die doen wat na het horen van al die haatspeeches van moslim clerics?
Zoals je weet ageer ik tegen de gedachte dat er zoiets is als een 'moslim-volk'. Dat is even belachelijk en superioriteitscomplexinducerend als spreken over een christelijk volk of een joods volk, want die mensen verschillen onderling nogal van afkomst en gedachten.

Als je werkelijk een algemene uitspraak durft te doen op basis van wat 0,001% van de moslims doet, vaak in opdracht van een overheid of andere politieke organisatie, ben je werkelijk zwakzinnig.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2006, 08:32
Verwijderd
Citaat:
Hugo Chrétien schreef op 18-09-2006 @ 08:44 :
De Paus citeerde een Oost-Romeinse, dus een Byzantijnse, keizer uit de veertiende eeuw. De keizer die werd geciteerd was Manuel II Palaeologus. Ik zou niet weten of zijn regering rechtvaardig, dan wel onrechtvaardig was. Wel weet ik dat het Byzantijnse Rijk toen al ongeveer zeven eeuwen Islamitische agressie achter de rug had.
Ja, het Byzantijnse Rijk was echt het bastion van vrede en verdraagzaamheid.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2006, 08:54
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 18-09-2006 @ 09:29 :
Zoals je weet ageer ik tegen de gedachte dat er zoiets is als een 'moslim-volk'. Dat is even belachelijk en superioriteitscomplexinducerend als spreken over een christelijk volk of een joods volk, want die mensen verschillen onderling nogal van afkomst en gedachten.

Als je werkelijk een algemene uitspraak durft te doen op basis van wat 0,001% van de moslims doet, vaak in opdracht van een overheid of andere politieke organisatie, ben je werkelijk zwakzinnig.
Dat het je daarom te doen was, was niet geheel duidelijk, maar thanks voor het ophelderen
Oud 18-09-2006, 13:01
Gatara
Gatara is offline
Gedeelte uit de toespraak van de paus:

""Show me just what Mohammed brought that was new, and there you will find things only evil and inhuman, such as his command to spread by the sword the faith he preached". The emperor, after having expressed himself so forcefully, goes on to explain in detail the reasons why spreading the faith through violence is something unreasonable. Violence is incompatible with the nature of God and the nature of the soul."

Britse moslims:

"Muslims in UK demand capital punishment for Pope"
... want:
"Those who insulted Islam should be subject to capital punishment," Anjem Choudary told demonstrators who were protesting outside Westminster Cathedral in London on Monday."
http://ia.rediff.com/news/2006/sep/18pope.htm

Aha.
Natuurlijk wordt er niet ingegaan op de toespraak zelf.
Oud 18-09-2006, 15:17
Marloes-Nanouk
Marloes-Nanouk is offline
Zelf hecht ik neit echt veel waarde aan de woorden van de paus en volgens mij viel het ook allemaal best wel mee wat die zei. gewoon niet zo slim

Er zijn volgens mij zat imams en geestelijke leiders die wel veel ergere dingen zeggen over anders- en nietgelovigen! Maar als het christendom beledigt wordt ga ik dus echt niet boos worden of zoiets, laat staan dingen vernielen of gewelddadig worden (wat ook maar een aantal moslims doen)

Als ze het gwoon een beetje genegeerd hadden (wat toch wel veel mensen doen bij de paus, hij heeft nog wel veel meer gezegd) dan had niemand het geweten en waren er ook geen problemen... en al dat gezeur om excuses... daar vraag ik ook niet om als iemand mijn kerk beledigt want dan heb ik er ongeveer een dagtaak aan.
Oud 18-09-2006, 15:36
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 17-09-2006 @ 22:52 :
Voor een keer klopt die vergelijking niet.
Oud 18-09-2006, 16:04
Uice
Uice is offline
Citaat:
Tiño schreef op 17-09-2006 @ 20:58 :
jaja, islam is vrede,

Je scheert teveel schapen over een kam.
Oud 18-09-2006, 16:27
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Marloes-Nanouk schreef op 18-09-2006 @ 16:17 :
en al dat gezeur om excuses... daar vraag ik ook niet om als iemand mijn kerk beledigt want dan heb ik er ongeveer een dagtaak aan.
Oud 18-09-2006, 17:29
deoxyribose
deoxyribose is offline
Citaat:
Mahdaoui schreef op 16-09-2006 @ 17:21 :
Ik neem aan dat je zelf wel kunt bedenken dat zijn uitspraken belachelijk zijn? In ieder geval, om maar één voorbeeld te noemen. De Profeet (vzmh) heeft gezegd: 'Wie in Allah gelooft en in de laatste dag benadeelt zijn buurman niet, is hartelijk voor zijn gasten en spreekt alleen maar goed of zwijgt'. En dan heb ik het alleen over de relatie met je buren, of die nou een goede buur is of een slechte, men moet hun al het goede wensen, niet tot last zijn en hun aansporen tot het verrichten van goede daden. Overgeleverd door Bukhari & Muslim

Hier wat meer over het omgaan met buren
Dat heen-en-weer gequote van teksten uit de heilige geschriften is echt zo zinloos. Ik snap trouwens weer niet waarom die knakkers alleen al om de uitspraken van een of andere(in hun ogen) nobody weer alles in de fik moeten steken. Ik dacht dat we die hypocrisie zo onderhand wel gewend waren van religieuze leiders in het algemeen. Individuele moslims zijn trouwens ok(afhankelijk van de cultuur waarin ze geboren zijn), alleen is er een omgekeerd evenredig verband met de intelligentie van een groep en de omvang van die groep.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten