Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-09-2006, 15:37
meisje833
meisje833 is offline
Ik had een vraagje, ik les al een tijdje voor mijn autorijbewijs, maar ik snap die dubbele rotondes nog niet helemaal. Ook al rij ik ze 100 keer ik begrijp ze nooit zo.
Want als je rechtdoor gaat mag je dan zowel de middelste en de buitenste baan nemen? of is de binnenste baan alleen voor mensen die drie kwart rond gaan?

Ik heb het wel vaak aan mijn instructeur gevraagt maar die legt het niet zo duidelijk uit.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-09-2006, 15:43
meisje833
meisje833 is offline
IK post m'n vraag wel even in het rijles en rijbewijs topic
Met citaat reageren
Oud 05-09-2006, 16:40
Chimera
Chimera is offline
De binnenste cirkel is vooral voor mensen die 3-kwart gaan, bij het rijden zou ik als ik jou was voor 1-kart en half rond gewoon op de buitenste blijven. Als je de binnenste pakt heb je erg weinig tijd in te voegen.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2006, 17:09
LB06
LB06 is offline
Als ik rechtdoor wil dan pak ik altijd de buitenste ring. Dat is voor mijzelf het meest veilig. Als ik namelijk de binnenste pak, moet ik altijd opletten of er niemand op de buitenste ring langs me heen wil schieten.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2006, 17:13
meisje833
meisje833 is offline
ok dat is ook zo, maar als het nou erg druk is op de buitenste baan dan kan je wel de binnenste nemen voor de snelle doorgang toch? want ik neem wel eens de binnenste baan als ik rechtdoor moet en dan krijg ik niet op me kop ofzo. En nu hoorde ik net weer dat je op sommige rotondes wel binnendoor moet als je rechtdoor wil gaan. en dan de buitenste dan alleen voor rechtsaf is, of verschilt dat per rontonde

Laatst gewijzigd op 05-09-2006 om 17:17.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2006, 17:21
LB06
LB06 is offline
Citaat:
meisje833 schreef op 05-09-2006 @ 18:13 :
ok dat is ook zo, maar als het nou erg druk is op de buitenste baan dan kan je wel de binnenste nemen voor de snelle doorgang toch? want ik neem wel eens de binnenste baan als ik rechtdoor moet en dan krijg ik niet op me kop ofzo. En nu hoorde ik net weer dat je op sommige rotondes wel binnendoor moet als je rechtdoor wil gaan. en dan de buitenste dan alleen voor rechtsaf is, of verschilt dat per rontonde
Volgens mij is er niet echt een standaardregel voor meerbaanse rotondes. Meestal staat er mbv pijlen op het wegdek wel aangegeven hoe je moet rijden. Dus als er niks op het wegdek staat en het is druk, gewoon die binnenste baan pakken.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2006, 17:22
marrel
marrel is offline
Volgens mij is in principe t/m de helft buitenbaan
Over de helft (dus 3e of 4e afslag in dit geval) binnenbaan
Bij drukte kun je hiervan afwijken voor een betere doorstroming

Maar zoals hierboven, het is allemaal niet officieel

Maar ik heb nog nooit op een 2baans rotonde gereden (naja alleen een turborotonde, en daar hangt het van je aanrij richting af of je binnen of buiten moet pakken). Nijmegen moet zonodig perse allemaal 3 baans hebben

Laatst gewijzigd op 05-09-2006 om 17:24.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2006, 17:42
meisje833
meisje833 is offline
Citaat:
LB06 schreef op 05-09-2006 @ 18:21 :
Volgens mij is er niet echt een standaardregel voor meerbaanse rotondes. Meestal staat er mbv pijlen op het wegdek wel aangegeven hoe je moet rijden. Dus als er niks op het wegdek staat en het is druk, gewoon die binnenste baan pakken.
ja op de meeste rotondes staat zowel bij de binnenste en de buitenste baan een pijl voor rechtdoor :-) dus dan mag het allbei denk ik
Met citaat reageren
Oud 05-09-2006, 17:59
Verwijderd
Bij mij in de stad staat het gewoon aangegeven met een bord. De buitenste kun je alleen maar rechtdoor, je kunt er namelijk maar op 1 manier afkomen. En vnaf de binnenste kun je alle kanten uit.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2006, 20:24
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
meestal staat er bij de 'oprit' wel aangegeven hoe t werkt, en anders doe je maar wat.

zolang je niemand aanrijdt is t allemaal wel goed, eigenlijk.

kijk, je moet niet, als je meteen weer d'r af moet, de linkerbaan pakken. en andersom, de rechterbaan pakken = buitense baan pakken, niet de rechter.

alles wat daar tussen in zit moet je zelf weten.
Oud 05-09-2006, 22:22
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Rechtsaf en rechtdoor is in principe bij meerbaanse rotondes de buitenbaan. Mijns inziens is dat ook het handigste, omdat je anders in korte tijd weer snel van rijbaan moet wisselen, wat onhandig kan zijn in drukte of met auto's die van rechts de rotonde komen oprijden.
Oud 06-09-2006, 07:31
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Mr.Oizo schreef op 05-09-2006 @ 23:22 :
Rechtsaf en rechtdoor is in principe bij meerbaanse rotondes de buitenbaan. Mijns inziens is dat ook het handigste, omdat je anders in korte tijd weer snel van rijbaan moet wisselen, wat onhandig kan zijn in drukte of met auto's die van rechts de rotonde komen oprijden.
ik neem aan dat je de rechterbaan bedoelt.
volgens mij worden die twee een beetje door elkaar gebruikt; hangt een beetje van je eigen visie op dit soort dingen af wat je 'binnen' en 'buiten' noemt.
Oud 06-09-2006, 14:29
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Bij ons staan er geen speciale borden of pijlen, volgens mij. Ik neem altijd de rechterbaan en volgens mij moest dat ook altijd zo bij mijn rijles, omdat dat het veiligst was. Het is meestal ook niet zo'n drukke rotonde en hij is gewoon een beetje dom, want de linkerbaan is eigenlijk net iets te smal om daar op je gemak op te rijden

En alle andere dubbele rotondes die ik ken, hebben verhoogde baanafscheiding dus dan moet je sowieso de juiste baan pakken en op de pijlen letten.
Oud 06-09-2006, 18:30
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 06-09-2006 @ 08:31 :
ik neem aan dat je de rechterbaan bedoelt.
volgens mij worden die twee een beetje door elkaar gebruikt; hangt een beetje van je eigen visie op dit soort dingen af wat je 'binnen' en 'buiten' noemt.
Met de binnenbaan bedoel ik de linkerbaan, dus met de buitenbaan bedoel ik inderdaad de rechterbaan.
Oud 06-09-2006, 19:03
remy476
remy476 is offline
Kijk op de weg daar staan van die pijltjes. iedere rotonde is anders. naar links (dus 3 kwart) is altijd meest linkse rijstrook. rechtdoor hoort daar vaak ook bij maar dat is niet altijd zo. en naar rechts is gewoon de rechterrijstrook. dus alleen als je rechtdoor gaat moet je ff kijken.
Oud 06-09-2006, 21:43
Pierreke
Pierreke is offline
Hier in de gemeente ligt een rotonde zonder strepen erop...soort van Italiaans princiepe.. Er passen 3 auto's naast elkaar, mits je elkaar de ruimte geeft Linkerbaan is dus voor linksaf en evt,. rechtdoor, middelbaan voor rechtdoor, en de meest rechtste voor rechtsaf...
Met citaat reageren
Oud 09-09-2006, 22:57
Jolt
Jolt is offline
In Venlo mega dikke rotonde, je moet iedereen voorang geven, zelfs voetgangers .

Leukste zijn die dubbele rotondes in België, niemand gebruikt de middelste rij strook.
Oud 10-09-2006, 05:58
Quantes
Quantes is offline
Citaat:
Jolt schreef op 09-09-2006 @ 23:57 :
In Venlo mega dikke rotonde, je moet iedereen voorang geven, zelfs voetgangers .

Leukste zijn die dubbele rotondes in België, niemand gebruikt de middelste rij strook.
Die bij t spoorviaduct? '

Op Keizer karelplein in Nijmegen moet je stoppen voor alle verkeer wat de rotonde op wil, fietsers en voetgangers krijgen groen stoplicht, dus daar hoef je minder op te letten. Wel op het rode licht natuurlijk waar je dan voor moet stoppen
Oud 10-09-2006, 17:50
Miss_kausalaya
Miss_kausalaya is offline
volgens mij hebben we dat soort rotondes niet eens in grunn..
Oud 10-09-2006, 18:37
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Quantes schreef op 10-09-2006 @ 06:58 :
Die bij t spoorviaduct? '

Op Keizer karelplein in Nijmegen moet je stoppen voor alle verkeer wat de rotonde op wil, fietsers en voetgangers krijgen groen stoplicht, dus daar hoef je minder op te letten. Wel op het rode licht natuurlijk waar je dan voor moet stoppen
Die dikke bij het station jah,
Oud 23-09-2006, 22:06
Miss_kausalaya
Miss_kausalaya is offline
hahaha okee.. misschien ook maar beter ook idd
Oud 02-10-2006, 22:17
meisje833
meisje833 is offline
Citaat:
remy476 schreef op 06-09-2006 @ 20:03 :
Kijk op de weg daar staan van die pijltjes. iedere rotonde is anders. naar links (dus 3 kwart) is altijd meest linkse rijstrook. rechtdoor hoort daar vaak ook bij maar dat is niet altijd zo. en naar rechts is gewoon de rechterrijstrook. dus alleen als je rechtdoor gaat moet je ff kijken.
bij ons in de buurt kan je de binnenste baan en de buitenste baan nemen voor rechtdoor als je de buitenste neemt moet je invoegen naar links, dus dan is het makkelijker om de binnenste baan te nemen, maar ik neme gek genoeg toch vaak perongeluk de buitenste haha, maargoed er staat voor allebei een pijl rechtdoor dus het maakt volgens mij echt niet uit of je nou binnenste baan of buitenste neemt het is denk ik maar net wat je makkelijker vind
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten