Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-10-2006, 10:23
flanke
flanke is offline
Weet iemand de houdbaarheid van rode wijn die in zo'n kartonnen vat zit (met kraantje), na opening?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-10-2006, 10:31
Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Nee.

Dat verschilt ook per wijn denk ik. Gewooon proeven, je merkt wel of het niet meer houdbaar is.
Oud 03-10-2006, 10:58
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Als het in zo'n vacuüm "binnenzakje" zit en je ervoor gezorgd hebt dat hij zich niet vol kan zuigen (bijvoorbeeld door hem gekanteld open te zetten), is het veel langer houdbaar dan een normale fles wijn. Ik schat toch zeker wel meer dan 14 dagen.
Oud 03-10-2006, 17:10
drukknoopje
drukknoopje is offline
5 aug hebben we zo'n pak aangebroken, volgens mijn moeder was het gisteravond nog te drinken, maar heb begon wel te gisten. dus dat is bijna 2 maanden
Met citaat reageren
Oud 03-10-2006, 17:48
De Dood
De Dood is offline
gadver man wijn uit een pak. doe jezelf dat toch niet aan jongen
Met citaat reageren
Oud 03-10-2006, 20:58
Otis
Otis is offline
Volgens mij best lang ivm die vacuum verpakking idd.
En ik was ook eerst fel tegen wijn uit pak (nog steeds eigenlijk) maar die van de HEMA uit zo n 5L pak is goed te doen.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2006, 21:09
Verwijderd
Citaat:
De Dood schreef op 03-10-2006 @ 18:48 :
gadver man wijn uit een pak. doe jezelf dat toch niet aan jongen
Eigenlijk is het een betere manier om wijn op te slaan, zeker in het budget-segment. Ik denk dat je met blind proeven het 'pak' er echt niet uithaalt.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2006, 21:16
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Snees schreef op 03-10-2006 @ 22:09 :
Eigenlijk is het een betere manier om wijn op te slaan, zeker in het budget-segment. Ik denk dat je met blind proeven het 'pak' er echt niet uithaalt.
Bij Kassa proefden ze het verschil inderdaad niet
Oud 03-10-2006, 21:37
Gimme more beer
Sterker nog, er wordt steeds meer afgestapt van de traditionele manier om wijn te "verpakken", omdat het gewoon een verouderde techniek is. Ja, wijn uit een fles met ouderwetse kurk ziet er mooi uit, maar wel de oorzaak van veel slechte wijnervaringen.
Oud 04-10-2006, 06:53
Broeder
Broeder is offline
Scheelt het veel qua prijs?
Oud 04-10-2006, 07:30
Verwijderd
Twee tot drie maanden volgens mijn grootvader. En hij is wijnkenner.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2006, 08:46
Henkje
Henkje is offline
Ik ga vanaf vrijdag een wijncursus volgen
nja, niet echt een nuttig antwoord op je vraag
Oud 04-10-2006, 09:39
Gimme more beer
Citaat:
*dreamallica* schreef op 04-10-2006 @ 09:46 :
Ik ga vanaf vrijdag een wijncursus volgen
nja, niet echt een nuttig antwoord op je vraag
Als er wijn geproefd wordt, ga ik mee
Oud 04-10-2006, 09:39
Gimme more beer
Citaat:
Broeder schreef op 04-10-2006 @ 07:53 :
Scheelt het veel qua prijs?
Ja, het zijn grootverpakkingen en over het algemeen budgetwijnen.
Oud 04-10-2006, 13:40
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 04-10-2006 @ 10:39 :
en over het algemeen budgetwijnen.
Wat niets hoeft te zeggen over de kwaliteit, m'n vader vindt die aldi wijn erg lekker, die uit pak
Maar een goeie fles zuid-afrikaanse wijn gaat er bij hem ook wel in, hoewel z'n voorkeur toch ligt bij die van de aldi
Oud 04-10-2006, 15:26
Gimme more beer
De kwaliteit is ongetwijfeld prima. Beter dan de gemiddelde budgetwijn uit fles. Maar het zijn geen bijzondere wijnen. Budgetwijn hoeft niet smerig te zijn, net zoals budgetbier niet smerig hoeft te zijn, als je meer betaalt wordt de smaak echter wel beter.
Oud 04-10-2006, 15:44
synclinorium
synclinorium is offline
Citaat:
MTpower schreef op 04-10-2006 @ 14:40 :
Wat niets hoeft te zeggen over de kwaliteit, m'n vader vindt die aldi wijn erg lekker, die uit pak
Maar een goeie fles zuid-afrikaanse wijn gaat er bij hem ook wel in, hoewel z'n voorkeur toch ligt bij die van de aldi
Mijn pa ook. Hij drinkt elke avond 1 glas tot het pak leeg is. Ik vind het zelf ook lekkere wijn.
Oud 04-10-2006, 15:49
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 04-10-2006 @ 16:26 :
als je meer betaalt wordt de smaak echter wel beter.
Ik heb altijd de prijs in mijn achterhoofd als ik iets eet/drink wat ik zelf heb gekocht... dan smaakt duurder echt niet beter, in tegendeel
Oud 04-10-2006, 15:50
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
synclinorium schreef op 04-10-2006 @ 16:44 :
Mijn pa ook. Hij drinkt elke avond 1 glas tot het pak leeg is. Ik vind het zelf ook lekkere wijn.
Mijn pa ook inderdaad, soms 2 glazen en ik vind het zelf ook niet smerig
Ik ben alleen niet zo van de wijn
Oud 04-10-2006, 21:32
Hourglass
Hourglass is offline
gewoon in een fles overgieten, zo n rubbere dop erop en lucht eruit zuigen.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2006, 22:00
Gimme more beer
Citaat:
Hourglass schreef op 04-10-2006 @ 22:32 :
gewoon in een fles overgieten, zo n rubbere dop erop en lucht eruit zuigen.
En waarom zou je dat doen?
Oud 04-10-2006, 22:25
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 04-10-2006 @ 23:00 :
En waarom zou je dat doen?
Die fles weet ik niet, maar die rubberen dop vacuum zuigen snap ik wel.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2006, 10:28
Gimme more beer
Citaat:
Krummeltje schreef op 04-10-2006 @ 23:25 :
Die fles weet ik niet, maar die rubberen dop vacuum zuigen snap ik wel.
Hij zit beter in dat pak, dat kan ik je verzekeren. En met vacuüm zuigen ruïneren veel mensen hun mooie flessen wijn ook, hoor.
Oud 05-10-2006, 10:29
Boogie
Boogie is offline
Een paar maanden gegarandeerd.
Oud 06-10-2006, 22:25
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 05-10-2006 @ 11:28 :
Hij zit beter in dat pak, dat kan ik je verzekeren. En met vacuüm zuigen ruïneren veel mensen hun mooie flessen wijn ook, hoor.
waarom is vacuum zuigen slecht?
Oud 08-10-2006, 16:25
Gimme more beer
Citaat:
Poepkind schreef op 06-10-2006 @ 23:25 :
waarom is vacuum zuigen slecht?
Met vacuüm zuigen opzich is niets mis. Veel mensen trekken echter in één beweging de dop er weer af en daar bederf je je wijn gewoon mee. Laat de lucht héél langzaam weer in de fles komen en zorg dat je het niet hoort. Het is eigenlijk hetzelfde verhaal als het laten "ploppen" van een kurk.
Oud 10-10-2006, 19:31
De Dood
De Dood is offline
goed nummer van ub40
Met citaat reageren
Oud 11-10-2006, 00:36
Donner Kebab
Donner Kebab is offline
wijn uit een pak?

Ik haal alleen wijn die uit Zuid Afrika komt. Pas nog eentje van Stellenbosch gehad, die MAAR 15,- euri was.

Was ook zo leeg.

Wijn uit een pak is na opening beperkt houdbaar. Net als alle andere dranken uit een pak.
Oud 17-10-2006, 14:36
-Ruben_V-
-Ruben_V- is offline
wijn uit pak is sowieso zonde
maar wel handig voor grotere groepen
denk zo tussen de 2 en 3 weken
Met citaat reageren
Oud 17-10-2006, 19:42
naam ingebruik
naam ingebruik is offline
Citaat:
-Ruben_V- schreef op 17-10-2006 @ 15:36 :
wijn uit pak is sowieso zonde
maar wel handig voor grotere groepen
denk zo tussen de 2 en 3 weken
wat ben jij allemaal aan het posten
Oud 17-10-2006, 22:38
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Donner Kebab schreef op 11-10-2006 @ 01:36 :
wijn uit een pak?

Ik haal alleen wijn die uit Zuid Afrika komt. Pas nog eentje van Stellenbosch gehad, die MAAR 15,- euri was.
Duur wijntje, mijn pa haalt altijd zuid afrikaanse wijn voor 2,50 ofzo per fles
Oud 22-10-2006, 01:58
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Donner Kebab schreef op 11-10-2006 @ 01:36 :

Wijn uit een pak is na opening beperkt houdbaar. Net als alle andere dranken uit een pak.
Wijn is sowieso beperkt houdbaar, zelfs ongeopend en in fles. Wijn in fles is geopend ook maar een paar dagen houdbaar, daarna gaat 't ranzig smaken. Als je een fles opentrekt moet je die gewoon opmaken. Er zijn maar heel weinig wijnen die je goed weg kunt leggen, en dat moet je dan wel op een fatsoenlijke plek doen.

Niet dat ik een fan ben van wijn uit een pak overigens, da's vaak van die ranzige goedkope Moesel, koop dan gewoon een paar flessen AH huiswijn.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2006, 01:59
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
MTpower schreef op 17-10-2006 @ 23:38 :
Duur wijntje, mijn pa haalt altijd zuid afrikaanse wijn voor 2,50 ofzo per fles
Ja, en bij de Aldi heb je zuid-afrikaanse wijn voor nog minder. Land van herkomst zegt niks.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2006, 02:00
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 08-10-2006 @ 17:25 :
Met vacuüm zuigen opzich is niets mis. Veel mensen trekken echter in één beweging de dop er weer af en daar bederf je je wijn gewoon mee. Laat de lucht héél langzaam weer in de fles komen en zorg dat je het niet hoort. Het is eigenlijk hetzelfde verhaal als het laten "ploppen" van een kurk.
Wat een onzin.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2006, 22:56
Gimme more beer
Citaat:
Chimera schreef op 22-10-2006 @ 03:00 :
Wat een onzin.
Kom liever met een overweldigend feitenrelaas dan deze (overigens zeer typische) inhoudsloze reactie.
Oud 22-10-2006, 23:11
Gimme more beer
Citaat:
Chimera schreef op 22-10-2006 @ 02:58 :
Wijn is sowieso beperkt houdbaar
Natuurlijk, maar er is toch wel een duidelijk verschil tussen het "beperkt" dat je kent van melk, bier of zelfs frisdrank en wijn. Van rode wijn wordt bijvoorbeeld al snel gezegd dat het een jaar of tien goed drinkbaar is.
Oud 22-10-2006, 23:35
Boogie
Boogie is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 23-10-2006 @ 00:11 :
Natuurlijk, maar er is toch wel een duidelijk verschil tussen het "beperkt" dat je kent van melk, bier of zelfs frisdrank en wijn. Van rode wijn wordt bijvoorbeeld al snel gezegd dat het een jaar of tien goed drinkbaar is.
Geopend?
Oud 22-10-2006, 23:57
Gimme more beer
Citaat:
Boogie schreef op 23-10-2006 @ 00:35 :
Geopend?
Nee
Oud 23-10-2006, 00:08
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 23-10-2006 @ 00:11 :
Goeie weglegwijn misschien, maar de meeste wijnen die je in de supermarkt koopt zijn gewoon op hun top. Als je die 10 jaar weglegt trek je na 10 jaar een fles schimmelwater open.

Citaat:
Gimme more beer schreef op 22-10-2006 @ 23:56 :
Kom liever met een overweldigend feitenrelaas dan deze (overigens zeer typische) inhoudsloze reactie.
Kom anders eens met argumenten waarom de manier waarop je een fles ontkurkt (of 'ie dus plopt of niet) uberhaupt invloed op de smaak heeft, want iedereen die natuurkunde heeft gedaan weet dat een dergelijk kort lokaal vacuum geen enkele invloed heeft op een vloeistof.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2006, 00:33
Gimme more beer
Citaat:
Chimera schreef op 23-10-2006 @ 01:08 :
Goeie weglegwijn misschien, maar de meeste wijnen die je in de supermarkt koopt zijn gewoon op hun top. Als je die 10 jaar weglegt trek je na 10 jaar een fles schimmelwater open.
De meeste wijn koop je ook om te drinken, niet om te bewaren. Tien jaar na het plukken hoeft de kwaliteit echter niet slechter te zijn dan twee jaar na het plukken. Dat geldt óók voor goedkopere supermarktwijn.

Vergis je niet, 2005 is bijvoorbeeld een fantastisch wijnjaar voor de Fransen geweest, maar ik zou niet snel op dit moment een fles zware rode Franse wijn uit 2005 kopen. Daar wacht ik nog wel twee jaar mee. Een lichte droge witte zou ik dan weer veel sneller drinken. Tijd is een essentiële factor bij wijn en hoewel een wijn bijvoorbeeld na drie of vijf jaar op z'n top zou kunnen zijn, is hij niet afgeschreven na die tijd.

Citaat:
Kom anders eens met argumenten waarom de manier waarop je een fles ontkurkt (of 'ie dus plopt of niet) uberhaupt invloed op de smaak heeft, want iedereen die natuurkunde heeft gedaan weet dat een dergelijk kort lokaal vacuum geen enkele invloed heeft op een vloeistof.
Ik durf je er geen natuurkundige of scheikundige verklaring voor te geven, want dan val ik zelf hoogstwaarschijnlijk door de mand, maar veel traditionele wijnkenners zullen bevestigen dat het snelbeluchten van wijn een negatieve invloed heeft op de smaak. Zelfs als een wijn gedecanteerd "moet" worden.
Oud 23-10-2006, 12:38
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 23-10-2006 @ 01:33 :
De meeste wijn koop je ook om te drinken, niet om te bewaren. Tien jaar na het plukken hoeft de kwaliteit echter niet slechter te zijn dan twee jaar na het plukken. Dat geldt óók voor goedkopere supermarktwijn.
Hoeft niet nee, maar is het meestal wel, simpelweg omdat die wijnen niet bedoeld zijn om weg te leggen. Supermarktwijn moet je dus gewoon opdrinken. En helemaal na openen, dan blijft 'ie geen weken goed.

Citaat:

Vergis je niet, 2005 is bijvoorbeeld een fantastisch wijnjaar voor de Fransen geweest, maar ik zou niet snel op dit moment een fles zware rode Franse wijn uit 2005 kopen. Daar wacht ik nog wel twee jaar mee. Een lichte droge witte zou ik dan weer veel sneller drinken. Tijd is een essentiële factor bij wijn en hoewel een wijn bijvoorbeeld na drie of vijf jaar op z'n top zou kunnen zijn, is hij niet afgeschreven na die tijd.
Er is nogal een verschil tussen een zware rode en een droge witte natuurlijk, want het grote verschil tussen die wijnen is nou net niet de kleur. Voor een goeie volle rode wijn kom je ook op houtgerijpte wijnen uit, en dan zit je al snel aan een jaar of 3. Maar in de meeste gevallen is die wijn gewoon uitgerijpt, en rijpt niet of nauwelijks na op fles. De meeste wijnen bij de supermarkt worden op hun top verkocht. Je kunt ze nog een tijd laten liggen, en ze gaan niet erg hard achteruit (regel is ook dat hoe ouder de wijn is als je 'em koopt, hoe langer je 'em kan laten liggen), maar beter worden ze niet.

Citaat:

Ik durf je er geen natuurkundige of scheikundige verklaring voor te geven, want dan val ik zelf hoogstwaarschijnlijk door de mand, maar veel traditionele wijnkenners zullen bevestigen dat het snelbeluchten van wijn een negatieve invloed heeft op de smaak. Zelfs als een wijn gedecanteerd "moet" worden.
Veel traditionele whiskykenners drinken single malts uit een tumbler. Ik hecht weinig waarde aan dergelijke bakerpraatjes, sorry. Dat een rode wijn gedecanteerd moet worden is logisch, op het moment dat er zuurstof bij komt, komt een snel oxidatieproces op gang waardoor de smaak vrijkomt. Dat is wetenschappelijk te onderbouwen. Dat verhaal van het laten 'ploppen' van de kurk absoluut niet.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten