Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-10-2006, 20:33
Stinger
Stinger is offline
hallo,

ik zit met een voor mij groot probleem.
Na 2 jaar heb ik eindelijk weer een studie opgepakt, als BBL vorm, dus 4 dagen werken, 1 dag naar school.

Nu ben ik vanaf September bij bedrijf 'x' begonnen,en sinds dien alleen maar problemen gehad met het contract/loon.

Het eerste probleem was het contract wat ik kreeg, dit was een stage contract en geen normale arbeidsovereenkomst, dit werd later wel weer aangepast zodat ik nu een normale arbeidsovereenkomst heb,met minimumloon.

Tijd voor het eerste salaris, altijd leuk natuurlijk! Dat viel vies tegen, ik kreeg ongeveer 8 euro gestort. Wat bleek, omdat ik 4 dagen werken en 1 dag naar school ga,berekend men 80% van het minimumloon, en zij hebben ipv 80% nu 0,08% berekend....ongeveer 8 euro dus.....erg slordig, zeker omdat dit al de 2e fout is.

Ook dat werd later rechtgetrokken, maar over die 80% was ik het niet eens. Ik begrijp dat er 20% afvalt omdat ik er 1 dag niet ben, maar in mijn contract staat het volgende :

'Het salaris bij indiensttreding bedraagt het wettelijke minimumjeugdloon bij een 4-daagse werkweek, zijnde 1091,90 euro bruto per maand voor een 22-jarige.'

Iedereen kan hieruit opmaken dat ik dit bedrag dus krijg voor 4 dagen werken, en dat hier dus geen 20% vanaf moet gaan.
Het bedrijf zelf erkent dit ook, zij hebben (wederom) een fout gemaakt.

En hoewel het contract door beide partijen is getekend, willen ze mij nu een ander contract opsturen met een excuusbrief. In dit contract staat dan natuurlijk dat dit bedrag voor 5 dagen is,en dat er 20% af gaat.
Zij zeggen dat ze dit eenzijdig mogen aanpassen, maar ik geloof hier echt niets van.

Weet iemand of dit zomaar mag/kan?
En wat zouden jullie doen in deze situatie?
Ik ben nog steeds van mening dat ik het bedrag zou moeten krijgen voor de 4daagse werkweek, beide partijen hebben dit getekend,en sowieso is het niet mijn fout, en ik kan ook zeker niet van te voren weten dat dit niet klopte....

Ik hoop op jullie reacties,
alvast bedankt voor de moeite en het lezen van het verhaal!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-10-2006, 20:47
Anika
Die ruim 1000 euro per maand is het minimum voor een 22-jarige die een volledige werkweek werkt, dus je krijgt wel gewoon genoeg betaald voor vier dagen.
Verder weet ik niet wat je met deze situatie aanmoet, sorry.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2006, 21:04
Fides
Fides is offline
Ik denk dat zij in hun recht staan. Ze hebben een klein foutje gemaakt, de 4 moet een 5 zijn, wel heel slordig. Als jij het vernieuwde contract niet tekent kunnen zij het huidige contract nietig verklaren vermoed ik.

Maar je kan zelf nakijken (bijvoorbeeld hier) dat het bruto minimummaandsalaris voor een 22 jarige inderdaad 1091,90 euro bedraagd.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2006, 21:19
Stinger
Stinger is offline
dat klopt inderdaad, het is ook 1091,90.... dat is het punt ook niet...
Dat foutje is gemaakt, en ik kan van te voren onmogelijk weten dat dit niet klopt.... kijk, als er stond u krijgt : 10910,90 per maand, dan snap ik ook dat dit niet klopt natuurlijk... maar dit bedrag....

Een 2e punt is dit, volgens hun krijg ik geen vergoeding van de opleidings kosten, terwijl in mijn contract het volgende staat :

'De aan de opleiding verbonden kosten komen voor rekening van de opleidingslocatie conform de bepalingen daaromtrent in de CAO inzake de financiering van basis- en beroepsopleidingen, voortzetten (beroeps-)- opleidingen, alsmede her-,om-,en bijscholing van werknemers in de metaal- en Elektrotechnische Industrie.'

nu kijk ik alsnog in de COA, waarin staat ":
'De kosten van lesboeken, examens (materiaal en inschrijving) en theorieopleiding
(inschrijfkosten school) worden vergoed door de Werkgever. Tevens zal
de Werkgever de Leerling-werknemer de benodigde gereedschappen, bedrijfs-
kleding en veiligheidsmiddelen ter beschikking stellen, alsmede een aansprakelijkheids-
en ongevallenverzekering ten behoeve van de Leerling-werknemer
afsluiten.'

Dan kunnen zij mij toch onmogelijk zeggen dat ik dit niet vergoed krijg.....?
Met citaat reageren
Oud 23-10-2006, 22:01
Fides
Fides is offline
Citaat:
Stinger schreef op 23-10-2006 @ 22:19 :
dat klopt inderdaad, het is ook 1091,90.... dat is het punt ook niet...
Dat foutje is gemaakt, en ik kan van te voren onmogelijk weten dat dit niet klopt.... kijk, als er stond u krijgt : 10910,90 per maand, dan snap ik ook dat dit niet klopt natuurlijk... maar dit bedrag....

Een 2e punt is dit, volgens hun krijg ik geen vergoeding van de opleidings kosten, terwijl in mijn contract het volgende staat :

'De aan de opleiding verbonden kosten komen voor rekening van de opleidingslocatie conform de bepalingen daaromtrent in de CAO inzake de financiering van basis- en beroepsopleidingen, voortzetten (beroeps-)- opleidingen, alsmede her-,om-,en bijscholing van werknemers in de metaal- en Elektrotechnische Industrie.'

nu kijk ik alsnog in de COA, waarin staat ":
'De kosten van lesboeken, examens (materiaal en inschrijving) en theorieopleiding
(inschrijfkosten school) worden vergoed door de Werkgever. Tevens zal
de Werkgever de Leerling-werknemer de benodigde gereedschappen, bedrijfs-
kleding en veiligheidsmiddelen ter beschikking stellen, alsmede een aansprakelijkheids-
en ongevallenverzekering ten behoeve van de Leerling-werknemer
afsluiten.'

Dan kunnen zij mij toch onmogelijk zeggen dat ik dit niet vergoed krijg.....?
Nouja, ze hebben waarschijnlijk een standaard contract, en dat wijzigen ze dan per keer, nu zijn ze de 5 in een 4 vergeten te veranderen.
Je kan nu gewoon kiezen, of het nieuwe contract ondertekenen of niet, waarbij je waarschijnlijk kan schudden naar je baantje.

Bij het 2e punt sta je wel volledig in je recht. Zij moeten de kosten van lesboeken, examens (materiaal en inschrijving) en theorieopleiding
(inschrijfkosten school) betalen.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2006, 00:09
Verwijderd
Heeft dat bedrijf verder geen BBL-ers in dienst? Het lijkt mij dat las een bedrijf die kosten voor zijn rekening moet nemen (+- 2000 euro?) Dat je salaris ook lager is omdat het meer een vorm van leren is.

Bel het fnv eens op, die weten dit soort dingen beter
Met citaat reageren
Oud 24-10-2006, 18:40
LB06
LB06 is offline
Het lijkt me niet dat ze het contract eenzijdig mogen wijzigen. Maar aangezien je waarschijnlijk nog in je proefperiode zit, mogen ze je er sowieso uitschoppen als ze willen. Daardoor wordt het waarschijnlijk slikken of stikken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten