Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-10-2006, 19:30
Ramble On
Ramble On is offline
Ik heb een paar problemen wat mijn werk betreft. Ik werk gemiddeld twee avonden per week in de bediening van een restaurant. Ik verdien 5 euro per uur wat ik sowieso erg weinig vind. Ik kan alleen niet in de horeca cao vinden hoeveel je nou min. per uur moet verdienen. Weet iemand dat?
Bovendien word ik volgende week 20 en heb ik ook daarom loonsverhoging gevraagd, dat mijn werkgever weigert te geven. Hij zegt dat hij uit zichzelf loonsverhoging geeft wanneer hij iemand goed vindt werken. Hij zei dus ook dat ik slordig ben oid Maargoed, weet iemand of dit mag? Ik dacht dat loon automatisch verhoogd werd als je een jaar ouder wordt.
En dan nog iets, misschien wel het belangrijkste: ik zit erover te denken ontslag te nemen, maar ik heb al bij andere collega's die zijn weggegaan gezien dat mijn werkgever ze moeilijk laat gaan. We hebben namelijk allemaal een jaarcontract zonder opzegtermijn. Mijn contract loopt half mei af, maar ik wil dus wellicht binnenkort ontslag nemen. Vooral vanwege de manier waarop mijn werkgever mij (en andere collega's) behandelt, hij is altijd onredelijk. Maar ook doordat ik dus ergens anders veel meer zou kunnen verdienen. Is het mogelijk om ontslag te nemen (met deze redenen?) of moet ik blijven tot mei?
Sorry voor het lange verhaal, maar ik hoop dat iemand me kan helpen. Bedankt alvast!
Oud 29-10-2006, 19:38
zoemzoem
zoemzoem is offline
Volgens mij ligt het bruto minimumloon voor een twintigjarige rond de 4,50. http://home.szw.nl/navigatie/dossier...=96804#7748200
Dus je baas hoeft je geen loonsverhoging te geven, omdat je meer dan het minimumloon verdient.

Over dat ontslag nemen: het is je bijbaantje. Als je het zo erg niet naar je zin hebt, zeg je gewoon dat je ontslag wilt nemen, en dat je nog een maand wilt werken (als soort opzegtermijn en dan kan je baas een vervanger zoeken). Zegt je baas dat je perse tot mei moet blijven, dan meld je je gewoon elke week ziek, ben je snel genoeg ontslagen lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2006, 19:44
Ramble On
Ramble On is offline
Citaat:
zoemzoem schreef op 29-10-2006 @ 20:38 :
Volgens mij ligt het bruto minimumloon voor een twintigjarige rond de 4,50. http://home.szw.nl/navigatie/dossier...=96804#7748200
Dus je baas hoeft je geen loonsverhoging te geven, omdat je meer dan het minimumloon verdient.

Over dat ontslag nemen: het is je bijbaantje. Als je het zo erg niet naar je zin hebt, zeg je gewoon dat je ontslag wilt nemen, en dat je nog een maand wilt werken (als soort opzegtermijn en dan kan je baas een vervanger zoeken). Zegt je baas dat je perse tot mei moet blijven, dan meld je je gewoon elke week ziek, ben je snel genoeg ontslagen lijkt me.
Dat wordt dan vast een hel die maand
Maar als ik me ziek ga melden, kan hij dan niet zorgen dat ik een boete krijg ofzoiets? Daar heb ik namelijk weleens iets over gehoord.
Oud 29-10-2006, 20:48
Balance
Balance is offline
Als je ziek bent gemeld mag je niet ontslagen worden, dus dat heeft helemaal geen zin. Bovendien heb je kans op bezoek van de arbo dienst. Als er in je contract niks staat vermeld over een opzegtermijn en ook de CAO heeft hier geen regel over, dan is je opzegtermijn 1 maand als het goed is.

Het minimumloon hangt af van het aantal uren dat een fulltimer bij jouw werk werkt. Maar ik denk niet dat het minimumloon hoger dan 5 euro is hoor, voor een 19 jarige. En als het minimumloon van een 20-jarige onder de 5 euro ligt, dan is je werkgever idd niet verplicht je salarisverhoging te geven bij je verjaardag.
Oud 29-10-2006, 22:42
Pandora
Pandora is offline
Normaal gesproken zou je in dit geval aan het einde van elke maand je ontslag in kunnen dienen en de de daaropvolgende maand alleen nog uitwerken, tenzij er schriftelijk vanaf is geweken. In dat geval kan je bij mijn weten een opzegtermijn van maxiaal 6 maanden hebben. Ik zou dus allereerst in je contract kijken.
Oud 30-10-2006, 10:31
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Ramble On schreef op 29-10-2006 @ 20:44 :
Dat wordt dan vast een hel die maand
Maar als ik me ziek ga melden, kan hij dan niet zorgen dat ik een boete krijg ofzoiets? Daar heb ik namelijk weleens iets over gehoord.
Nee, hij kan de arbo langssturen en je dan op staande voet laten ontslaan als blijkt dat je niet ziek bent (AFAIK), maar dat is voor jou geen probleem. Maar de laatste maand ofzo ziekmelden is gewoon kansloos.

Meld gewoon dat je over een maand ontslag neemt, maak netjes je tijd vol en zoek ondertussen een ander baantje. Je bent bijna 20, neem je verantwoordelijkheden.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2006, 10:48
Ramble On
Ramble On is offline
Citaat:
Chimera schreef op 30-10-2006 @ 11:31 :
Nee, hij kan de arbo langssturen en je dan op staande voet laten ontslaan als blijkt dat je niet ziek bent (AFAIK), maar dat is voor jou geen probleem. Maar de laatste maand ofzo ziekmelden is gewoon kansloos.

Meld gewoon dat je over een maand ontslag neemt, maak netjes je tijd vol en zoek ondertussen een ander baantje. Je bent bijna 20, neem je verantwoordelijkheden.
Het is niet zo dat ik daar te beroerd voor ben hoor, ik wil gewoon weten of dat kan, aangezien die zak van een baas zo moeilijk deed bij die andere collega's.

@Pandora: er staat helemaal niks over een opzegtermijn in m'n contract, terwijl de mensen met een contract voor onbepaalde tijd (de koks) wel een opzegtermijn van een maand hebben.
Oud 30-10-2006, 17:39
Verwijderd
Citaat:
Ramble On schreef op 30-10-2006 @ 11:48 :
Het is niet zo dat ik daar te beroerd voor ben hoor, ik wil gewoon weten of dat kan, aangezien die zak van een baas zo moeilijk deed bij die andere collega's.

@Pandora: er staat helemaal niks over een opzegtermijn in m'n contract, terwijl de mensen met een contract voor onbepaalde tijd (de koks) wel een opzegtermijn van een maand hebben.

Loontabel CAO Horeca
Beëindiging van een dienstverband

Zie verder CAO Horeca

Geen opzegtermijn in contract of cao = 1 maand opzegtermijn volgens BW (http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=34660). Let wel dat de werkgever je kan veplichten je tijdelijke contract 'uit te zittten'.

Laatst gewijzigd op 30-10-2006 om 17:42.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2006, 20:18
Roos
Roos is offline
Les voor de volgende keer: geen contract zonder opzegtermijn tekenen Als het werk niet bevalt, moet je ontslag kunnen nemen toch?
Oud 31-10-2006, 12:34
Balance
Balance is offline
Citaat:
Roos schreef op 30-10-2006 @ 21:18 :
Les voor de volgende keer: geen contract zonder opzegtermijn tekenen Als het werk niet bevalt, moet je ontslag kunnen nemen toch?
Maar er is altijd een opzegtermijn! Ook als het niet in je contract staat. Zoals eerder al gezegd, is je opzegtermijn dan 1 maand (mits er iets anders nog in de CAO bepaald is).
Oud 02-11-2006, 16:15
Verwijderd
Het minimumloon voor 20 jaren is 4,80 volgens de horecabond. Je baas doet niets ontwettelijks als hij je salaris niet per jaar verhoogt.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2006, 11:20
elledc
elledc is offline
Damn wat weinig, 5 euro / uur als 20 jarige?
Verder kan je wanneer je wilt onslag indienen. Hij zal geen rechtszaak aanspannen hoor omdat jij niet komt opdagen.
Ik zou het snel geweten hebben. Voor 5 euro per uur zou ik al helemaal niet willen werken! Ik verdiende al 8,5 euro /uur in de supermarkt aan die leeftijd.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten