Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-10-2006, 19:48
Verwijderd
ik hoor steeds vaker verhalen van mensen die lesbisch zijn en niet geaccepteerd worde omdat het niet volgens het geloof mag,
1. ik snap ik neit waarom het niet zou mogen
2. ik hoor ook verhalen dat god mensen hielp, maar als die dat kan waarom laat ie dan wel mensen lesbisch/homo zijn (terwijl wij mensen zeggen dat het niet mag van god) ..?

dit was mijn vraag
xbram
Advertentie
Oud 22-10-2006, 19:55
T_ID
T_ID is offline
Hmm, op zich is dit een van die eeuwige discussiepunten.. Daar zit je vast niet op te wachten, dus ik zal het kort-door-de-bocht proberen samen te vatten.

In de bijbel staat dat homoseksuelen 'zeker ter dood gebracht zullen worden'. Letterlijker staat er dat je homoseksuelen die seks met elkaar hebben dient te vermoorden. Nu mag moord tegenwoordig niet meer, dus beroepen sommige mensen zich op die citaten om homo's te haten.

Verder beroept dat katholieke kerk zich op een soortemet gebod waar letterlijk staat 'dat je je zaad niet in onvruchtbare akkers mag strooien'. Ondanks dat dit duidelijk een advies aan boeren is baseerd de katholieke kerk hierop hun verzet tegen condooms en seks voor homoseksuelen omdat hieruit logischerwijs geen kinderen voort komen.

Ook heb je nog een groep die beweerd dat ze niet tegen homo's zelf zijn, maar wel tegen homoseksualiteit. Dit komt op hetzelfde neer, je kunt dat onderscheid dus verwaarlozen; die mensen haten nog steeds homo's vanwege dezelfde onderbuikgevoelens.

Nergens staat echter dat homoseksueel zijn niet mag. De vraag waarom god homoseksuelen (en mensen met andere afwijkende geaardheden) heeft geschapen en nog steeds ter wereld laat komen is een vraag waarop geen van de gelovigen die anti-homo standpunten innemen ooit een antwoord heeft kunnen geven. In feite bewijst de vraag dat hun standpunt absurd is.

Laatst gewijzigd op 22-10-2006 om 20:32.
Oud 22-10-2006, 20:14
Verwijderd
1. Mensen zijn over het algemeen xenofoob, het is dus niet verrassend dat veel religies xenofobie tot een kunst verheffen.

2. Volgens gelovigen komt dit omdat het een 'test' is van god. Dit is natuurlijk inconsistent met de gepostuleerde alwetendheid van hun goden, aangezien alles de wil moet zijn van een alwetende god.
Oud 22-10-2006, 21:08
mepsteen
mepsteen is offline
http://forum.scholieren.com/showthre...ighlight=mogen

kthnxbye
Oud 22-10-2006, 23:09
Il organista
Il organista is offline
Negeer alsjeblieft T_ID en Mephistopheles. Ze doen een aardige poging, maar slaan, zoals wel vaker, de plank helemaal mis wanneer ze iets gaan proberen uit te leggen over religie.

1. Teksten die homoseksualiteit zouden afkeuren vinden we in Leviticus 18, Genesis 19 en Romeinen 1. De teksten in Lev. 18 zijn in een cultisch kader geschreven: in de tempeldiensten van volken rondom Israel kwam tempelprostitutie voor; daar verzetten deze teksten zich tegen. Genesis 19, het verhaal van Sodom en Gomorra, draait niet principieel om homoseksualiteit, maar om het vrijelijk en liederlijk beleven van seks. Romeinen 1 is eveneens geschreven tegen de achtergrond van de Grieks-Romeinse cultuur waar men de seks regelmatig bij kleine jongens zocht in plaats van bij de echtgenote. Deze teksten zijn voor sommige (en op dit woord 'sommige' zou ik graag de nadruk willen leggen) gelovigen aanleiding om homoseksualiteit te verwerpen: de praktijk althans, er wordt vrij vaak een onderscheid gemaakt tussen 'het zijn', ook wel homofilie genoemd, en 'het doen', oftewel homoseksualiteit.

2. Ik sluit niet uit dat de reden die Mephistofeles noemde, bij geen enkele christen voorkomt, maar gangbaar is deze niet. De gangbare opvatting is dat ook homoseksualiteit een gevolg is van de zondeval en dus als 'neiging tot zonde' in de mens ingebakken is. Daarnaast zijn er mensen, maar die zijn verreweg in de minderheid, die zeggen dat homoseksualiteit niet aangeboren is, maar altijd sociaal bepaald.

Je hebt nu antwoord op je vraag en een verwijzing naar een ander topic. Om onnodige discussies te voorkomen, sluit ik nu dit topic.

Regels voor berichten