Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-10-2006, 18:15
Help Valentijn
Help Valentijn is offline
De laatste jaren is er een serieuze toename van didactische truken van de foor om studenten het leven toch maar zo aangenaam mogelijk te maken. Vijftig jaar geleden kon je enkel je notities gebruiken om je stof te verwerken. Nu zijn er tig hulpmiddelen om je academische carrière toch maar zo aangenaam mogelijk te laten verlopen: van een uitgeschreven cursus tot kleurrijke powerpoints. Heb je een klacht, dan kan je naar de ombudspersoon hollen, en in één tijd kan je ook nog psychosociale begeleiding volgen bij op je faculteit.

Heel kort en bondig: worden studenten de laatste jaren meer gepamperd of is een dergelijke stelling enkel misplaatst elitarisme?

Ik ben benieuwd naar jullie mening?

(ik hoop dat dit topic oke staat hier, ik vond niet direct een ander topic terug met dit als onderwerp)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-10-2006, 18:27
Verwijderd
Is absoluut waar. 'Studeerbaarheid' is het toverwoord, samen met 'studententevredenheid'. Er wordt vaker gekeken naar het aantal computers, het aantal beschikbare wifi-hookup points en het aantal plees per student dan naar de kwaliteit van de stof die aangeboden wordt. Allemaal om er maar voor te zorgen dat de universiteit van de studenten een hoog cijfer krijgt. Studenten houden niet van studeren, dat is het probleem tegenwoordig en dat wordt volledig in de hand gewerkt door onze overheid.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2006, 18:34
Verwijderd
Ik ben blij met internet, blackboard, enz. En voldoende computers lijkt me met het veranderde onderwijs niet overbodig, net als voldoende toiletten: om even in te gaan op de post van nare man. Ik weet niet hoe het dertig jaar terug was, maar ik heb niet het idee dat ik te weinig studie-inhoudelijke dingen aangeboden krijg/moet 'maken'/leren of wat dan ook of dat de kwaliteit daarvan onvoldoende is, integendeel. En gelukkig houd ik van studeren.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2006, 18:36
Prof
Prof is offline
Citaat:
nare man schreef op 20-10-2006 @ 19:27 :
Studenten houden niet van studeren, dat is het probleem tegenwoordig en dat wordt volledig in de hand gewerkt door onze overheid.
dat is echt van dat ouwe opa gezeur vroeger zopen studenten ook bier
alleen toen was er gewoon minder ruimte voor omdat de eisen harder waren

de uni veranderd vooral de studeten niet zo is mijn idee
Met citaat reageren
Oud 20-10-2006, 18:43
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 20-10-2006 @ 19:34 :
En voldoende computers lijkt me met het veranderde onderwijs niet overbodig, net als voldoende toiletten: om even in te gaan op de post van nare man.
Het veranderde onderwijs is juist het probleem. Stof staat in boeken dus ik zie eigenlijk niet in waarom je computers nodig hebt. Ja, omdat er veel werk dat eigenlijk door docenten gedaan zou moeten worden (werkgroepbegeleiding bijvoorbeeld) tegenwoordig de vorm krijgt van 'e-learning' waarin je samen op een mailinglist zit. Een lector is op veel HBO's geen lector meer maar een 'leerprocesbegeleider', de 'studenten' gaan achter computertjes zitten en beantwoorden wat infantiele vragen die ze wel kunnen googlen. Dat is het probleem.

Citaat:
Prof schreef:
dat is echt van dat ouwe opa gezeur vroeger zopen studenten ook bier
alleen toen was er gewoon minder ruimte voor omdat de eisen harder waren

Bier zuipen is relaxed, wie heeft het daarover? Ik niet. Het gaat me erom dat de overheid het 'nieuwe leren' niet tegenhoudt en in veel gevallen zelfs actief in de hand werkt door 'concurrentie' tussen onderwijsinstellingen te propageren. Ja, vind je het dan gek dat (met name) hogescholen de leerlingen lokken door de opleidingen zo makkelijk mogelijk te maken.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2006, 18:52
Verwijderd
Stof staat idd in boeken. Computers heb je daar dan ook niet per se voor nodig, wel voor studiehandleidingen en het maken van opdrachten (en dan bedoel ik ivm tikken ipv schrijven). Bovendien staan tegenwoordig ook veel wetenschappelijke artikelen online (naast dat ze op papier verschijnen). Bij ons zijn er idd ook fora waar je vragen op kunt stellen ed, maar niet ipv werkgroepen. Van antwoorden op vragen googlen is ook absoluut geen sprake bij ons.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2006, 18:55
Verwijderd
Voor mijn studie geldt dat informatie in boeken héél snel verouderd is. Recente informatie is gewoon niet via papier te krijgen. Wel via internet en dus via de pc. Dan geldt dus automatisch dat de stof niet in boeken staat, maar op de pc. Wat dat betreft ontwikkelt het gebied dan ook heel snel, omdat het nu kan. Een aantal jaar geleden ging dat veel langzamer, omdat het gewoon langer duurde voordat iedereen - docent en student - op de hoogte was van de laatste ontwikkelingen.
(Ik praat nu vrij specifiek over taal- en spraaktechnologie.)

Maar ik vind wel dat het niveau af en toe wordt aangepast aan het gemiddelde en niet aan een soort vooraf vastgestelde WO-niveau. Dat is wel erg jammer, en dat moet ook niet kunnen.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2006, 19:54
Young Grow Old
Young Grow Old is offline
Opleidingen worden inderdaad heel vaak en kritisch gecontroleerd om dergelijke zaken te voorkomen, maar deze controles werken juist de veranderingen in de hand: belang hechten aan hoge slagingspercentages zorgt ervoor dat tentamennormeringen aangepast worden aan de resultaten (dit merk ik bij mijn eigen studie vooral bij herkansingen: ik haalde laatst een 9, terwijl ik één van de drie opgaven gewoon fout had).
Oud 20-10-2006, 20:05
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
nare man schreef op 20-10-2006 @ 19:43 :
Het veranderde onderwijs is juist het probleem. Stof staat in boeken dus ik zie eigenlijk niet in waarom je computers nodig hebt. [...]
Ben je serieus?

Mocht het je ontgaan zijn: we leven in het jaar 2006. De computer is niet meer weg te denken uit het moderne leven. Global village, informatiemaatschappij, noem het zoals je wilt, maar feit blijft dat in steeds groter wordende mate de 'nieuwe media' een fundamenteel deel uit maken van onze samenleving, dus ook van onze kenniswerving en verwerking. Vroeger schreven ze op typmachines, daarvoor op krijtbordjes. Moet dat dan allemaal terug? Tegenwoordig krijg je niet eens meer een baan als je niet met de computer om kunt gaan. Het Internet is een onmisbare bron geworden.

Opleidingen als Mediawetenschappen en Theater -en Filmwetenschap (waar ook 'nieuwe media' een richting is) kunnen bovendien helemaal niet buiten de pc.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2006, 20:10
Femic
Femic is offline
Citaat:
nare man schreef op 20-10-2006 @ 19:27 :
Studenten houden niet van studeren, dat is het probleem tegenwoordig en dat wordt volledig in de hand gewerkt door onze overheid.
Ben ik 't wel mee-eens.

Maar ik vind ook dat het huidige onderwijs (op alle niveaus) niet meer zonder computers kan, net zoals dat voor zo'n beetje elke baan geldt. Zou jij 't toch mee-eens moeten zijn, nare man, zou vervelend zijn als je voor al je jurisprudentie naar de bieb zou moeten hollen.
Maar dat betekent niet dat alles maar voorgekauwd hoeft te worden en studenten niks meer zelf hoeven uit te zoeken!

Ik had hierover nog een gesprek met m'n moeder vanavond en het lijkt wel alsof het tegenwoordig abnormaal is als je met plezier studeert en je best doet voor je studie. (Misschien heb ik de verkeerde familie, dunno ).
Oud 20-10-2006, 21:22
Prof
Prof is offline
Citaat:

Bier zuipen is relaxed, wie heeft het daarover? Ik niet. Het gaat me erom dat de overheid het 'nieuwe leren' niet tegenhoudt en in veel gevallen zelfs actief in de hand werkt door 'concurrentie' tussen onderwijsinstellingen te propageren. Ja, vind je het dan gek dat (met name) hogescholen de leerlingen lokken door de opleidingen zo makkelijk mogelijk te maken.
Ik wou duidelijk maken dat de student niet veel veranderd
dat is echt van dat vroeger was de jeugd deugdzamer gezeur

maar dat er meer ruimte is voor plezier maken omdat idd de opleidingen te makkelijk worden
en alle nieuwe ''leermethodes'' vaak gewoon hippie ideen zijn waardoor je geen flikker hoeft uit te voeren
Met citaat reageren
Oud 21-10-2006, 00:59
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Prof schreef op 20-10-2006 @ 22:22 :
Ik wou duidelijk maken dat de student niet veel veranderd
dat is echt van dat vroeger was de jeugd deugdzamer gezeur

maar dat er meer ruimte is voor plezier maken omdat idd de opleidingen te makkelijk worden
en alle nieuwe ''leermethodes'' vaak gewoon hippie ideen zijn waardoor je geen flikker hoeft uit te voeren
hippies
Met citaat reageren
Oud 23-10-2006, 00:28
Snukkie
Snukkie is offline
dat het makkelijker word hoeft niets te zeggen over de inhoud. We leren evenveel, maar omdat informatie verzamelen en verwerken nu veel makkelijker is geworden hebbeb we meer tijd en dat word hier gezien in de zin van achteruitgang van de kwaliteit en daar ben ik het niet mee eens.
Met citaat reageren
Oud 23-10-2006, 00:55
GameSuki
GameSuki is offline
Het verschilt natuurlijk wel bij universiteiten en opleidingen maar op sommige punten kan je wel spreken dat de student te passief wordt. Bij mijn studie merk ik het verschil bij sommige cursussen en vaak zie je dat al aan de insteek van het programma.
Maar de verantwoordelijkheid ligt toch uiteindelijk bij de docent(e)(s) die moet zorgen voor een gebalanceerd programma van werkcolleges en hoorcolleges waar de student actief mee doet met de cursus.
'Als je nog vragen hebt moet je ze nu stellen' werkt ook allang niet meer..
Oud 23-10-2006, 15:16
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Over computers maak ik me geen zorgen.

Wel om de eisen die gesteld worden en de marginalisering van het niveau van in het bijzonder universiteiten.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2006, 20:45
Nymf
Nymf is offline
Ik ben het niet helemaal met jullie eens dat het niveau zo verschrikkelijk aan het dalen is. Dat wil zeggen, misschien is dat wel waar, maar vroeger kon je wel zo lang over je studie doen als je wilde terwijl je het nu binnen de vastgestelde tijd (meestal 4 jaar) af moet hebben en anders moet je alles zelf betalen. Dan moet het ook wel studeerbaar zijn, anders is het niet eerlijk. Dat er genoeg computers moeten zijn, lijkt me ook logisch. Er moet van alles getypt en opgezocht worden en via blackboard worden er artikelen verspreid (= goedkoper dan wanneer je altijd boeken moet kopen) en als je thuis geen computer hebt (of geen internet, of geen printer) en er is nooit een computer vrij op de universiteit, kun je niet goed studeren. Ik vind het overigens ook niet leuk dat het zo werkt, maar het is nu eenmaal zo.

Wel ben ik het ermee eens dat het niveau niet zo vreselijk hoog is. Ik ben dan wel een ijverige student, dus dat ik mijn tentamens altijd haal is niet zo vreemd, maar ik vind het wel vreemd dat ik mijn tentamens vaak makkelijker vind dan de proefwerken die ik op het vwo kreeg. Vaak is het gewoon reproduceren wat de docent tijdens de colleges heeft gezegd. En dat is jammer, want ik ben soms bang dat ik het verleer om echt zelf na te denken. Volgens mij is dat niet de bedoeling bij een universitaire opleiding.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2006, 22:18
Joyceb
Joyceb is offline
Als het het begrip van studenten vergroot denk ik dat de nieuwe middelen een stuk efficienter en effectiever zijn dan het ouderwetse notities uit je hoofd leren.

Wel moet ervoor worden opgepast dat onderzoeksvaardigheden zoals 'zoek zelf maar extra info op als je het niet direct begrijpt' niet in een vergetelheid terecht komen.

Overigens vind ik dat herkansingen beperkt danwel afgeschaft mogen worden. Op UC heb ik geen herkansingen en ik merk dat ik er gewoon voor zorg dat ik het goed leer voor de toets. Daarnaast volg ik ook een vak aan UU (Pedagogiek) waar er wel herkansingen zijn (en dat al in het begin wordt gepresenteert alsof het een 2e toetsmoment is voor als je dan er meer voor voelt) en mijn motivatie om voor het tentamen te leren is wel minder.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2006, 00:11
Vice
Vice is offline
Citaat:
Het veranderde onderwijs is juist het probleem. Stof staat in boeken dus ik zie eigenlijk niet in waarom je computers nodig hebt.
Voor opleidingen als multimedia, dtp, vormgeven, webdesign, film en ict zijn computers toch echt een stuk noodzakelijker dan boeken.
Oud 01-11-2006, 09:26
Verwijderd
Och, op zich is het niet erg dat er nieuwe technologie gebruikt wordt in de lessen, dat is wel goed juist. Waar de overheid met name de plank misslaat is het financieren van scholen/instellingen louter op basis van het aantal leerlingen, in plaats van op basis van de kwaliteit van het onderwijs. Dan krijg je inderdaad dat de boel versesamstraat wordt, met als gevolg o.a. al die bullshit-HBO's die als paddenstoelen uit de grond zijn gekomen de laatste jaren. Ook levert het situaties op zoals deze: mijn vriendin wou een tijdje geleden in één of andere medezeggenschapsraad ofzo op school. Er werd haar verteld dat het niet mocht omdat haar moeder werkzaam was op een andere school en dat was de "concurrent". Walgelijk.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2006, 09:28
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 20-10-2006 @ 19:52 :
Stof staat idd in boeken.
Dat is ook wel weer wat te zwart-wit. Moderne wiskunde, toegepaste natuurkunde en programmeren (duh) kunnen niet zonder computers, terwijl die zaken in mijn opleiding toch een significante rol hebben.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2006, 10:15
Joyceb
Joyceb is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 01-11-2006 @ 10:28 :
Dat is ook wel weer wat te zwart-wit. Moderne wiskunde, toegepaste natuurkunde en programmeren (duh) kunnen niet zonder computers, terwijl die zaken in mijn opleiding toch een significante rol hebben.
Daarnaast hoop ik toch dat een groot gedeelte van de stof niet in boeken staat maar in actuele artikelen die studenten gebruiken voor papers en essays.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2006, 10:36
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Studenten worden inderdaad gepamperd. Er moet sneller afgestudeerd worden en dus wordt er gezorgd dat de randvoorwaarden beter in orde zijn. De gedachte hierachter is dat studenten zo meer tijd hebben voor het studeren opzich. Wat eigenlijk vergeten wordt is dat studenten écht niet meer tijd gaan steken in de studie en juist de mogelijkheden van deze "tools" zo ver gaan gebruiken dat ze alleen het nodige leren om te slagen voor een tentamen. Zodoende krijg je veel meer onvoldoende gekwalificeerde afgestudeerden.
Oud 01-11-2006, 12:08
Verwijderd
Citaat:
Joyceb schreef op 01-11-2006 @ 11:15 :
Daarnaast hoop ik toch dat een groot gedeelte van de stof niet in boeken staat maar in actuele artikelen die studenten gebruiken voor papers en essays.
In mijn geval in ieder geval niet. Sowieso moet ik weinig 'papers en essays' schrijven.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2006, 14:00
Young Grow Old
Young Grow Old is offline
Dat zal veel te maken hebben met welke studie je doet. Bij een technische/betaopleiding `veroudert' kennis niet zo snel als bij veel sociale studies, dus zijn boeken zeer bruikbaar bij het verkrijgen van een solide kennis.
Oud 01-11-2006, 14:27
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Help Valentijn schreef op 20-10-2006 @ 19:15 :
[B]De laatste jaren is er een serieuze toename van didactische truken van de foor om studenten het leven toch maar zo aangenaam mogelijk te maken. Vijftig jaar geleden kon je enkel je notities gebruiken om je stof te verwerken. Nu zijn er tig hulpmiddelen om je academische carrière toch maar zo aangenaam mogelijk te laten verlopen: van een uitgeschreven cursus tot kleurrijke powerpoints. Heb je een klacht, dan kan je naar de ombudspersoon hollen, en in één tijd kan je ook nog psychosociale begeleiding volgen bij op je faculteit.

Heel kort en bondig: worden studenten de laatste jaren meer gepamperd of is een dergelijke stelling enkel misplaatst elitarisme?

Ik ben benieuwd naar jullie mening?
foor ? in één tijd ? gepamperd ? elitarisme ?

iets teveel gestudeerd op je woordjes de laatste tijd of zo ?
Oud 01-11-2006, 14:39
Verwijderd
Ik ben het totaal niet met de stelling eens, en ik snap al die mensen hier niet waarom ze het er wel mee eens zijn.

Het punt is namelijk dat ook alle eisen van universiteiten omhoog gaan. Je moet niet alleen bewijzen in staat te kunnen zijn stof eigen te maken maar er is bovendien een waslijst van academische vaardigheden die je onder de knie moet hebben. (Mensen van de Universiteit Utrecht die een portfolio hebben moeten maken, weten waar ik het over heb ) Die vinden jullie denk ik allemaal zo gewoon, dat je niet weet dat je ze moet beheersen.
Het maken van een powerpoint presentatie hoort hierbij, informatie zoeken via allerlei kanalen, beoordelen of deze bruikbaar is voor je onderzoek, je moet jezelf goed kunnen inschatten, andere studenten kunnen beoordelen (peer-to-peer). Dat hoefde je vroeger allemaal niet te doen.
En wat betreft een uitgeschreven cursus, wat is dat? De colleges beschikbaar op internet? Laat me niet lachen, alsof je daarmee je tentamen haalt. Ik heb veel klachten over het onderwijs maar daar is helaas niets tegen te doen, een klachtencommissie helpt ook niet echt. En psychologische hulp is alleen maar een pre, vroeger had je die ook maar heette dat gewoon anders. Bovendien gaat zoiemand over hele ernstige dingen en is niet bepaald een gelukkig voorbeeld om hier aan te halen.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2006, 14:50
Verwijderd
Zonder computer ben je nergens. Het probleem is dat er nu dankzij de computer veel meer wetenschappelijke informatie voorhanden is dan vroeger, en ze verlangen van je dat je dat ook allemaal gebruikt. Ze verlangen ook dat je drie vreemde talen kunt lezen. Mijn studie bestaat hoofdzakelijk uit literatuuronderzoek, en als je geen informatie kunt vinden is dat je eigen probleem.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2006, 16:32
Gimme more beer
Citaat:
**SoMeOne schreef op 01-11-2006 @ 15:39 :
Het punt is namelijk dat ook alle eisen van universiteiten omhoog gaan.
Ik ben juist van mening dat het niveau inmiddels ook flink omlaag dreigt te gaan op een groot aantal universiteiten.

Citaat:
En wat betreft een uitgeschreven cursus, wat is dat? De colleges beschikbaar op internet? Laat me niet lachen, alsof je daarmee je tentamen haalt.
Ja, er zijn genoeg mensen die met het studiemateriaal op internet hun tentamen kunnen halen.
Oud 01-11-2006, 19:37
Verwijderd
Citaat:
Het veranderde onderwijs is juist het probleem. Stof staat in boeken dus ik zie eigenlijk niet in waarom je computers nodig hebt. Ja, omdat er veel werk dat eigenlijk door docenten gedaan zou moeten worden (werkgroepbegeleiding bijvoorbeeld) tegenwoordig de vorm krijgt van 'e-learning' waarin je samen op een mailinglist zit.
De computer is harder nodig dan je denkt om boeken te behouden. Artikelen worden gepubliceerd door uitgevers die er een sport van maken om hun tijdschriften elk jaar minstens vijftig procent duurder te maken. Universiteiten moeten hier telkens weer aan toe geven omdat ze nu eenmaal niet achter kunnen lopen qua kennis, dat is schadelijk voor de reputatie. Universiteitsbibiotheken in Nederland besteden hierdoor een steeds groter deel van het budget aan vaktijdschriften en een steeds kleiner deel aan boeken. Dit probleem kan deels opgelost worden door academici de mogelijkheid te geven om via sites van universiteiten of andere instellingen te publiceren. Veel andere mogelijkheden om de stijgende kosten van tijdschriften te drukken zijn er namelijk niet.

Waar ik me enorm aan stoor is de passiviteit van de studenten en het feit dat dat hier ontzettend gestimuleerd wordt door alleen maar hoorcolleges te geven. Actief nadenken wordt absoluut niet gestimuleerd en de grootste ontmoedigende factor is medestudenten.
Als jij wél regelmatig je mond opentrekt tijdens colleges, ongeacht of het domme vragen zijn of niet, dan wordt je al snel gezien als een wijsneus. Bovendien is iedereen bang om iets doms te zeggen en dus zegt niemand wat. De volgende grote filosoof zou bij mij in de collegebanken kunnen zitten, maar niemand zal het weten want niemand trekt zijn mond open.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2006, 19:43
Verwijderd
Een nieuwe 'school of thought' (ik las er vanmiddag pas over) is dat de academische wereld zich juist nog niet heeft aangepast aan 'ons' toegenomen vermogen bergen informatie (Wikipedia) binnen korte tijd op te nemen en kritisch te filteren. Universiteiten willen nog te veel eerst een bodem van dogma's neerleggen op basis waarvan hogerejaars een wetenschappelijke houding kunnen ontwikkelen, een aanpak die uit de tijd is.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2006, 19:47
Verwijderd
Citaat:
Jadis schreef op 01-11-2006 @ 20:37 :
De computer is harder nodig dan je denkt om boeken te behouden. [...]
Dit probleem kan deels opgelost worden door academici de mogelijkheid te geven om via sites van universiteiten of andere instellingen te publiceren. Veel andere mogelijkheden om de stijgende kosten van tijdschriften te drukken zijn er namelijk niet.
Wetenschappers *doen* het alleen niet (op sommige richtingen na, zie arXiv). Kennelijk is de kick van een publicatie in een groot journal al die politieke spelletjes waard.
Anyhow: op dit moment betalen de uni's daar gewoon aan mee, door studenten via de computer toegang te geven tot honderden tijdschriften.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2006, 19:56
Verwijderd
Citaat:
**SoMeOne schreef op 01-11-2006 @ 15:39 :
Het punt is namelijk dat ook alle eisen van universiteiten omhoog gaan. Je moet niet alleen bewijzen in staat te kunnen zijn stof eigen te maken maar er is bovendien een waslijst van academische vaardigheden die je onder de knie moet hebben. (Mensen van de Universiteit Utrecht die een portfolio hebben moeten maken, weten waar ik het over heb )
Het maken van een powerpoint presentatie hoort hierbij, informatie zoeken via allerlei kanalen, beoordelen of deze bruikbaar is voor je onderzoek, je moet jezelf goed kunnen inschatten, andere studenten kunnen beoordelen (peer-to-peer). Dat hoefde je vroeger allemaal niet te doen.
Die eisen zijn helemaal niet omhoog gegaan, dat soort 'basiscompetenties' (teiltje) maken impliciet deel uit van een academische opleiding. De UU wil alleen graag aan accreditatiecommissies laten zien dat jullie ijverige studenten zijn.
Informatie vinden is nog nooit zo makkelijk geweest als nu.
Voor een 'literatuurstudie' surf ik op mijn kamer naar de zoekmachine van de uni, typ ik een paar keywords in en binnen een uur heb ik 30 artikelen die de laatste twee jaar in serieuze tijdschriften hebben gestaan. Liever dat dan urenlang door de UB struinen om niks gedaan te krijgen.

Citaat:
En wat betreft een uitgeschreven cursus, wat is dat? De colleges beschikbaar op internet? Laat me niet lachen, alsof je daarmee je tentamen haalt.
Dat laatste is een beetje vreemd, maar sheets op Blackboard publiceren is zo gek nog niet. Sterker nog, sommige studies verkopen readers met de sheets en ruimte om aantekeningen te maken voor een paar euro. Voor veel studenten een ideale oplossingen.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2006, 19:58
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 01-11-2006 @ 15:27 :
foor ? in één tijd ? gepamperd ? elitarisme ?

iets teveel gestudeerd op je woordjes de laatste tijd of zo ?
Elitarisme, god - wat een lastig woord. Doe ze de groeten daar op het InHolland.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2006, 19:59
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 01-11-2006 @ 20:47 :
Kennelijk is de kick van een publicatie in een groot journal al die politieke spelletjes waard.
Volgens mij heeft het weinig te maken met een kick: er moet in die journals gepubliceerd worden, anders raakt een universiteit zijn onderzoeksstatus kwijt.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2006, 21:36
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 01-11-2006 @ 20:47 :
Wetenschappers *doen* het alleen niet (op sommige richtingen na, zie arXiv). Kennelijk is de kick van een publicatie in een groot journal al die politieke spelletjes waard.
Anyhow: op dit moment betalen de uni's daar gewoon aan mee, door studenten via de computer toegang te geven tot honderden tijdschriften.
Ik heb net uitgelegd waarom ze daar aan meebetalen.
Het is niet zozeer de 'kick' als de noodzaak om je stuk in een gerenommeerd tijdschift gepubliceerd te krijgen.
Als je niet regelmatig met een onderzoek in een gerenommeerd blad staat, word je misschien niet meer zo snel uitgenodigd door universiteiten om daar te komen werken. Zo blijven wetenschappers zich verplicht voelen om te publiceren in die bladen. Er zijn ook niches in de wetenschap waarvoor er maar een of twee bladen bestaan. Er zullen bijvoorbeeld niet veel afnemers zijn van het blad: 'Badcultuur in de Romantiek', maar iedere zelfrespecterende wetenschapper op dat gebied zal eerst naar dat blad toestappen omdat dat het enige blad is op dat gebied en je weet zeker dat het gelezen wordt door vakgenoten.
Publiceren op sites onafhankelijk van uitgevers is niet 'de oplossing', maar het zou de universiteitsbibiotheken meer ademruimte geven en publicerende wetenschappers een troef om mee te onderhandelen.

Overigens dwalen we af..
Met citaat reageren
Oud 01-11-2006, 23:51
Vice
Vice is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 01-11-2006 @ 17:32 :
Ik ben juist van mening dat het niveau inmiddels ook flink omlaag dreigt te gaan op een groot aantal universiteiten.
Misschien dan maar een strengere toelating bij universiteiten.
Oud 02-11-2006, 08:26
Gimme more beer
Citaat:
Vice schreef op 02-11-2006 @ 00:51 :
Misschien dan maar een strengere toelating bij universiteiten.
Of "gewoon" beter middelbaar onderwijs.
Oud 02-11-2006, 11:41
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 01-11-2006 @ 20:56 :
Die eisen zijn helemaal niet omhoog gegaan, dat soort 'basiscompetenties' (teiltje) maken impliciet deel uit van een academische opleiding. De UU wil alleen graag aan accreditatiecommissies laten zien dat jullie ijverige studenten zijn.
Informatie vinden is nog nooit zo makkelijk geweest als nu.
Voor een 'literatuurstudie' surf ik op mijn kamer naar de zoekmachine van de uni, typ ik een paar keywords in en binnen een uur heb ik 30 artikelen die de laatste twee jaar in serieuze tijdschriften hebben gestaan. Liever dat dan urenlang door de UB struinen om niks gedaan te krijgen.
Ja precies, basiscompetenties. Die zijn er toch 'bijgekomen' de laatste 50 jaar? Goed dat het gebeurt trouwens.

Alleen jammer dat je na je 2e jaar niet meer aan kan komen zetten met onderwerpen waar veel over bekend is.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2006, 11:47
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 02-11-2006 @ 09:26 :
Dat absoluut!
Met citaat reageren
Oud 02-11-2006, 11:52
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 02-11-2006 @ 09:26 :
Inderdaad, het niveau is werkelijk belabberd.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2006, 12:46
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Snees schreef op 01-11-2006 @ 20:58 :
Elitarisme, god - wat een lastig woord. Doe ze de groeten daar op het InHolland.
Zal ik doen.

als ik daar ooit een voet binnen zal zetten, that is.
Dat het nergens voor nodig is om als een ware politicus met brede omhaal van woorden je punt duidelijk te maken is je waarschijnlijk ontgaan.
Oud 02-11-2006, 15:41
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 02-11-2006 @ 13:46 :
Zal ik doen.

als ik daar ooit een voet binnen zal zetten, that is.
Dat het nergens voor nodig is om als een ware politicus met brede omhaal van woorden je punt duidelijk te maken is je waarschijnlijk ontgaan.
Liever een retor dan een sofist.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2006, 16:36
June bug
June bug is offline
Ik denk dat het ook te maken heeft met 'een veilige leeromgeving'? Met een praktisch ingericht gebouw, confortabele stoelen en tafels, genoeg computers voor studenten, ook de motivatie om te studeren bevorderd. En daar is toch niks mis mee denk ik.
Oud 02-11-2006, 16:52
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 20-10-2006 @ 21:05 :
Ben je serieus?
Zelfs als ITer ben ik het met 'em eens. Je hebt computers nodig, of niet. De meeste mensen hebben zelf wel een PC en typen verslagen e.d. toch echt fijn zelf thuis uit. Waarvoor heb je dan uren een PC van je uni/school nodig? Uitzonderingen zijn bepaalde practica (informatica is een beetje lastig te doen zonder computers), maar verder worden die dingen vooral misbruikt om een beetje te surfen/emailen/chatten.

Het probleem is dat instellingen die dingen niet als studiemiddel zien maar als lokmiddeltje. Waar het om gaat is goed onderwijs, en je ziet steeds meer dat opleidingen 'dommer' worden gemaakt om zo veel mogelijk studenten zo snel mogelijk af te laten studeren. Daar maken ze de winst nl. Als deze trend doorzet gaan hogescholen binnenkort nog adverteren met het niet hebben van firewalls die bepaalde content blocken
Met citaat reageren
Oud 02-11-2006, 16:58
Verwijderd
Ik mis wel studiecellen zonder computer. Waar je dus echt in stilte kan gaan zitten met je boeken om er te studeren. Die zouden er toch meer moeten zijn.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2006, 18:16
Drez
Drez is offline
Citaat:
Chimera schreef op 02-11-2006 @ 17:52 :
Zelfs als ITer ben ik het met 'em eens. Je hebt computers nodig, of niet. De meeste mensen hebben zelf wel een PC en typen verslagen e.d. toch echt fijn zelf thuis uit. Waarvoor heb je dan uren een PC van je uni/school nodig? Uitzonderingen zijn bepaalde practica (informatica is een beetje lastig te doen zonder computers), maar verder worden die dingen vooral misbruikt om een beetje te surfen/emailen/chatten.
Ik vind, en veel studenten met mij, het veel fijner om op de uni essays etc te maken. Geen, of minder, afleiding, en dat scheelt een hoop. Goede voorziening dus, ook voor de studenten die thuis geen computer en of internet hebben (ja die bestaan nog).
Oud 02-11-2006, 18:21
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 20-10-2006 @ 19:55 :
Maar ik vind wel dat het niveau af en toe wordt aangepast aan het gemiddelde en niet aan een soort vooraf vastgestelde WO-niveau. Dat is wel erg jammer, en dat moet ook niet kunnen.
Daar ben ik het mee eens, evenals met je claim over verouderde boeken Universiteiten moeten zich aanpassen aan de informatiemaatschappij, daar verandert het nou eenmaal in. Dat betekent echter niet dat het niveau minder zou moeten worden.

Overigens miepte men honderd jaar geleden ook al over de toelating van HBS-studenten tot de universiteit. Niets nieuws onder de zon hoor, het gezeur over niveau en middelbare school.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2006, 20:14
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Young Grow Old schreef op 01-11-2006 @ 15:00 :
Dat zal veel te maken hebben met welke studie je doet. Bij een technische/betaopleiding `veroudert' kennis niet zo snel als bij veel sociale studies, dus zijn boeken zeer bruikbaar bij het verkrijgen van een solide kennis.
Eigenlijk is er bij sociale studies niet zoiets als 'verouderde kennis', er is alleen sprake van veranderende inzichten. Vaak zie je dat na verloop van tijd oude inzichten weer toegepast worden, zij het met een nieuw uitgangspunt. Daarom is het ook in sociale studies nodig om op de hoogte te zijn van de oude opvattingen en daar zijn de boeken inderdaad belangrijk bij. Maar zoals gezegd zijn de digitale media onminsbaar geworden.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2006, 20:16
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 02-11-2006 @ 17:58 :
Ik mis wel studiecellen zonder computer. Waar je dus echt in stilte kan gaan zitten met je boeken om er te studeren. Die zouden er toch meer moeten zijn.
Bij ons staan er nergens computers.

Iedereen heeft een laptop.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2006, 21:51
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 02-11-2006 @ 21:16 :
Bij ons staan er nergens computers.

Iedereen heeft een laptop.
Je sig komt niet van Caesar, maar van (de brutale) Catullus!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten