Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-08-2006, 12:33
KiMZz
KiMZz is offline
Hoi allemaal,

Ik ben komend jaar derdejaars studente Management Toerisme aan de NHTV in Breda. Ik moet van september tot januari stage lopen. Ik heb ervoor gekozen om in Nederland te blijven ipv naar het buitenland te gaan (wat veel mensen wel doen) omdat ik geen zin heb om 5 maanden zonder mijn vriend, moeder en vrienden te moeten.
Dus ga ik stage lopen in een hotel in Eindhoven (ik woon in Den Bosch).

Maar ik zie er zo tegenop om elke dag van half 9 tot 5 op een suf kantoor te gaan zitten!
En het ergste is dat ik een maand lang van 7 tot half 4 shift heb vanwege een service 'Breakfast Checkout' in dat hotel. Dat betekent voor mij om 5 uur opstaan in de winter, op de fiets naar t station en 's ochtends de eerste trein hebben. Als ik om half 9 moet beginnen betekent dit alsnog half 7 opstaan..
Ik ben totaal geen ochtendmens, vind een uur of 8 opstaan al vroeg genoeg en ben heel bang dat ik het niet vol houd. Ik weet nu al dat ik die periode heel chagrijnig ben en ben bang dat ik dat op andere mensen afreageer. Bang dat ik mijn vriend hierdoor kwijt raak of andere vrienden omdat ik waarschijnlijk 's avonds doodop ben en geen zin meer heb om met vrienden af te spreken, wat ik nu elke avond doe..

Ik baal er echt van, doordat ik er zo tegenop zie heb ik mijn stageplan nog niet eens gemaakt, wat in juni al af had moeten zijn, en nog wat dingen die allang geregeld hadden moeten zijn..

Ik weet niet wat ik er aan kan veranderen of wat jullie er aan kunnen doen maar misschien dat er iemand tips heeft of ook zoiets heeft meegemaakt..

x Kim
Oud 09-08-2006, 12:35
Igorrrai
Igorrrai is offline
Dit had je toch wel van te voren kunnen bedenken.
Oud 09-08-2006, 12:38
Verwijderd
Citaat:
Igorrrai schreef op 09-08-2006 @ 13:35 :
Dit had je toch wel van te voren kunnen bedenken.
Inderdaad.
En tja, zo'n stage lijkt me toch een voorbeeld van je toekomst. Ik zou er gewoon voor gaan. Vrienden zullen toch wel begrijpen waarom je 's avonds niet vrolijk bent? Volwassen worden kan pijn doen
Met citaat reageren
Oud 09-08-2006, 12:40
Verwijderd
Voor 5 maanden lijkt het me trouwens wel de moeite waard om een tijdelijke kamer in Eindhoven te zoeken.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2006, 13:05
KiMZz
KiMZz is offline
Ja ik had het ook van tevoren kunnen bedenken maar ik moet sowieso stage lopen, dus waar maakt dan ook weinig uit.. Vroeg opstaan moet sowieso..
En ik wil niet op kamers omdat ik dan alsnog weinig contact heb met de mensen om me heen en verder niemand ken in Eindhoven.. Bovendien zit ik dan ook weer met geldproblemen dus dat schiet niet op..
Oud 09-08-2006, 13:07
Verwijderd
Tja, wat is het probleem dan?

Werk aan je ritme; vroeg opstaan, op tijd naar bed. Dat helpt vaak al een heleboel voor het behoud van je humeur. Ontbijt goed, dan voel je je ook beter. En tja, iedere avond afspreken gaat moeilijk worden, hou een paar avonden aan.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2006, 13:14
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb ook een ruim half jaar (september - maart) heen en weer gereist van Goes naar Rotterdam omdat ik nog geen kamer had. Moest ook vaak om half zes op en om kwart voor zeven met de trein mee. Vroeg opstaan is voor mij niet zo'n probleem, het probleem is bij mij meer op tijd naar bed gaan. Als je jezelf een ritme aanleert waarin je op tijd naar bed gaat en dus ook voldoende slaap krijgt ondanks dat je er vroeg uit dan hoeft dat vroeg opstaan niet zo'n probleem te zijn, behalve dan het feit dat je geen ochtendmens bent maar ik weet nu uit ervaring dat je er ook wel aan went. Ik haatte vroeg opstaan maar nu vind ik het wel lekker, je hebt een heerlijk lange dag zo. Ik weet niet precies hoe lang het is van Den Bosch naar Eindhoven maar je zou misschien in de trein ook nog even kunnen slapen? Dat deed ik ook en scheelde ook weer een beetje.
Oud 09-08-2006, 13:51
KiMZz
KiMZz is offline
Den Bosch - Eindhoven is maar 20 minuutjes met de trein dus slapen heeft weinig zin.. Ik zal ook gewoon in een ritme moeten komen denk ik maar ik wil ook niet alle leuke vriendendingen voorbij laten gaan door bijvoorbeeld al om 10 uur in bed te liggen.. Als ik naar school ga lig ik niet voor 1 uur in bed meestal omdat ik gewoon tot laat bij vrienden ben dus dat vind ik wel vervelend.. Maar t is niet anders..
Oud 09-08-2006, 13:56
Verwijderd
't Luie leventje is voorbij.
(En 20 minuutjes slapen kan best hoor, of je ontbijt in de trein, doe ik ook altijd. Lekker rustig een krantje lezen en ontbijten, heerlijk wakker worden is dat )
Met citaat reageren
Oud 09-08-2006, 16:01
Igorrrai
Igorrrai is offline
Ik vraag me af hoe je dat dan wil gaan doen als je een echte baan hebt. :')
Oud 09-08-2006, 16:04
Poepkind
Poepkind is offline
Ik maakte me altijd op in de trein, heb 6 jaar lang in totaal een uur naar school moeten reizen. Elke dag om half zeven op, vanaf mn 12e dus.
Het lijkt me een beetje aanstellerig om te zeggen dat je 5 maanden lang niet gewoon vroeg je nest uit kan. Het is niet leuk nee, maar het is gewoon niet anders.
En wen er maar alvast aan, als je over 1 jaar klaar bent met de opleiding is dit het perspectief voor je verdere leven. En als je dat klote vind had je maar een andere opleiding moeten kiezen. (of een andere stage als je ook ander werk kan gaan doen)
Oud 09-08-2006, 16:44
PV
PV is offline
Ik had dat ook wel, maar als je eenmaal gewend bent aan zo'n ritme valt het best mee. Maar idd is tot 1 uur 's nachts bij vrienden zitten dan niet zo'n slim plan. Beperk dat dan tot de vrijdag- en zaterdagavond, misschien 1 keertje doordeweeks.
Als je hierdoor je vrienden kwijt zou raken, heb je waardeloze vrienden Je hoeft elkaar echt niet elke dag te zien. Zij hebben toch ook wel te maken met stages en dergelijke lijkt me? Of andere verantwoordelijkheden?
Met citaat reageren
Oud 09-08-2006, 18:14
Verwijderd
Ik begrijp de TS wel. Het is toch idioot om je leven te laten lijden onder je werk, behalve als het echt niet anders kan?
Met citaat reageren
Oud 09-08-2006, 18:29
Verwijderd
Citaat:
Igorrrai schreef op 09-08-2006 @ 17:01 :
Ik vraag me af hoe je dat dan wil gaan doen als je een echte baan hebt. :')
dat vroeg ik me ook af..

En ik denk dat je je er even overheen moet zetten. Inderdaad je ritme proberen te verleggen. Je vriend en vrienden zullen je wel snappen. En als dit echt is wat je wil, dan moet je er 100% voor gaan, en dan zijn die 5 maanden zo voorbij!
Succes!
Met citaat reageren
Oud 09-08-2006, 18:57
Verwijderd
Citaat:
KiMZz schreef op 09-08-2006 @ 13:33 :
Maar ik zie er zo tegenop om elke dag van half 9 tot 5 op een suf kantoor te gaan zitten!
Acht uur per dag, god wat een luizenleventje. Ik denk dat je je er maar gewoon doorheen moet zetten en eraan moet wennen dat de meeste mensen in Nederland nu eenmaal werk hebben waar ze niet geweldig enthousiast over zijn.

En dat je mensen in Eindhoven niet kent en daar toch naartoe moet, tsja. Je hebt je werkplek later ook niet altijd voor het uitkiezen, misschien moet je dan wel naar de andere kant van het land verhuizen.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2006, 19:25
strawberryangel
strawberryangel is offline
Al ga je om 10 uur naar bed, dan kun je toch nog steeds 's avonds met vrienden afspreken? Gewoon samen eten enzo, dan heb je nog flink wat uur om wat te doen.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2006, 21:01
Balance
Balance is offline
Je bent 21, dan snap je toch wel dat je bij een gewone baan (want die tijden die jij hebt zijn totaal niet bijzonder) niet elke avond je vrienden kan zien tot laat?
De oplossing: spreek minder vaak met ze af of spreek vroeger/korter af. Je sociale leven is echt niet verloren als je maar een paar keer in de week met iemand afspreekt. Dat geldt overigens ook voor je relatie.
En als je op tijd naar bed gaat heb je al veel minder last van het chagrijnig zijn. Ik ben zelf ook totaal geen ochtendmens en er is echt een heel groot verschil in mijn humeur op mijn werk en er buiten als ik om 22.00 of 0.00 naar bed ben gegaan.

Ben wat erg belangrijk is bij een fulltime baan: maak je weekend de moeite waard!! Ga uit, spreek af, plan een verwenweekend; zorg iig dat je elk weekend wat hebt om naar toe te werken.
Oud 09-08-2006, 22:36
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 09-08-2006 @ 19:14 :
Ik begrijp de TS wel. Het is toch idioot om je leven te laten lijden onder je werk, behalve als het echt niet anders kan?
Ze hoeft die stage ook niet te doen, maar ja, dan komt er ook geen diploma. 't Is een keuze die ze maakt, als je een diploma wil, dan moet je stage lopen.
Met citaat reageren
Oud 10-08-2006, 17:10
Verwijderd
Wat zijn jullie allemaal streng voor haar! Ik begrijp haar wel, ik zou ook met zoiets kunnen zitten.

Het enige advies dat ik voor je heb is: Als je eenmaal in het ritme zit valt het echt mee. (Geloof me maar, alles went op den duur) En als je daar een beetje mensen hebt leren kennen, en je zit uiteindelijk op je plek dan zijn die 5 maanden echt zo voorbij.

Ik ben in januari gestopt met het vwo (nadat ik mijn havo-diploma al gehaald had hoor) omdat ik er echt geen zin meer in had, en door wat andere problemen. Ik zag juist ontzettend op tegen 5 maanden niks te doen hebben, maar die maanden zijn juist heel snel voorbij gegaan! En ik maak me nu weer druk dat ik mijn studie zometeen niet aankan, omdat ik zo lang niet gestudeerd heb, en niet vroeg op moest.
Je bent dus echt niet de enige met dit probleem, integendeel, bijna iedereen moet naar school en naar zijn werk, en ik denk dat de helft dat ook met tegenzin doet.
Het komt helemaal goed. Sterkte!
Met citaat reageren
Oud 13-08-2006, 13:44
Verwijderd
Tja, als werk nu superleuk was, zouden mensen het ook wel gratis doen. Leer er dus mee leven, en als je flexibelere uren gewild had, dan had je een hogere opleiding moeten kiezen (voor mijn stage bijvoorbeeld mocht ik zelf mijn eigen uren bepalen, als het werk maar gedaan werd).
Met citaat reageren
Oud 13-08-2006, 14:42
Verwijderd
De ultieme bètascriptie: om 6 uur 's avonds op je werkplek verschijnen en de hele nacht lang een reactie uitvoeren.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2006, 14:46
juno
juno is offline
Wat dacht je dan van jouw opleiding: dat het alleen maar glamour zou zijn?
Met citaat reageren
Oud 13-08-2006, 19:04
Verwijderd
Hoi KimZz,

Ik zie ook op tegen mijn stage! Ik moet vanaf april 2,5 maand stage lopen in Amsterdam maar ik woon in Utrecht. Maar ik heb wel echt een geweldige stageplek. Wat ik ook niet geweldig vind is dat ik om kwart voor 9 daar moet beginnen, en om half 6 klaar ben. En ik ben zoooo geen ochtendmens. Omdat ik nogal weinig college heb 's ochtends is mijn ritme totaal verstoord, en daarnaast komt bij dat ik in het societeitsbestuur van mijn vereniging zit. Ik mag het echt nièt verkloten op mijn stage want het is zo goed voor mijn CV en het worden echt lange dagen (ook heen en weer gereis).
Maar troost je, ik geloof dat het wel gaat lukken, aan het ritme moet je je meer aanpassen dan normaal en we wennen er wel aan. GELOOF IN JEZELF (ok beetje overdreven maar daar komt het wel op neer). Dat je vanwege een ochtendhumeur je vriend verliest daar geloof ik niks van. Er zijn zoveel mensen die op 'deze' manier stage gaan lopen, het zal allemaal wel meevallen. Het is maar een half uurtje met de trein.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2006, 19:25
fractuur
fractuur is offline
Ik heb hetzelfde 'probleem'. Ben veranderd van studie, van een studie waar ik drie uur per dag college had in de stad waar ik al woonde en waar ik aan mijn werk maar heel weinig tijd hoefde te besteden. Veel stappen, veel organisaties, veel sporten en dingen doen met vrienden. Uitslapen, alle tijd voor mijn vriend, etc. Tsja, dat moet nu allemaal om. Grotere studie, meer college-uren, op en neer reizen naar Amsterdam omdat ik nog niet direct op kamers ga en vroeg opstaan. Maar ik heb er zin in en zal mijn totaal ingestortte uren aan vrije tijd maar voor lief moeten nemen. Je bent dus absoluut niet de enige, en met een beetje goede wil komen we er allemaal best uit. Sterkte.
Oud 13-08-2006, 20:37
Vice
Vice is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 13-08-2006 @ 14:44 :
Tja, als werk nu superleuk was, zouden mensen het ook wel gratis doen. Leer er dus mee leven, en als je flexibelere uren gewild had, dan had je een hogere opleiding moeten kiezen (voor mijn stage bijvoorbeeld mocht ik zelf mijn eigen uren bepalen, als het werk maar gedaan werd).
Dat heeft meer met de sector te maken waarin je werkt/studeert. Tijdens mijn stages had ik ook vrij flexibele uren, terwijl ik gewoon MBO deed.
Oud 13-08-2006, 21:15
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Ik heb vorig schooljaar ook een half jaar stage gehad. Dat waren dagen van 7 tot 7, so what, daar wordt je hard van. Als je klaar bent heb je voor jezelf de lat hoger gelegd. Je bent dan blij dat je nog studeert. Als je een goede stageplek heb kom je veel mensen tegen, leer je nieuwe dingen, staat goed op je cv, misschien kans om daar na je opleiding te werken (als je positief ben ingesteld) etc.

Met citaat reageren
Oud 13-08-2006, 21:38
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 13-08-2006 @ 15:46 :
Wat dacht je dan van jouw opleiding: dat het alleen maar glamour zou zijn?
Sterker nog, ik ga een bètastudie doen.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2006, 23:31
Verwijderd
Citaat:
Poepkind schreef op 09-08-2006 @ 17:04 :
Het lijkt me een beetje aanstellerig om te zeggen dat je 5 maanden lang niet gewoon vroeg je nest uit kan. Het is niet leuk nee, maar het is gewoon niet anders.
Daar komt nog eens bij dat je tijdens een stage eigenlijk geen echte verantwoordelijkheden hebt en bovendien gewoon een nine-to-five-ritme kunt aanhouden.

Elke ochtend om zeven uur uit je bed terwijl je wel elke avond tot na twaalven moet doorbikkelen, dat is pas kanker.
Met citaat reageren
Oud 13-08-2006, 23:54
MickeyV
MickeyV is offline
kankerstom om te doen ja. Tenzij je het leuk vindt natuurlijk.
Oud 14-08-2006, 00:04
Vice
Vice is offline
Citaat:
nare man schreef op 14-08-2006 @ 00:31 :
Daar komt nog eens bij dat je tijdens een stage eigenlijk geen echte verantwoordelijkheden hebt
Ik vind dat je als statiair wel degelijk verantwoordelijkheidsgevoel moet hebben. Natuurlijk ben je nog niet zo goed ingewerkt als de rest van het bedrijf, maar je kunt op z'n toch wel je best doen.

Citaat:
en bovendien gewoon een nine-to-five-ritme kunt aanhouden.
Tenzij je een deadline hebt. Dan kun je het niet maken om al om 5 uur te vertrekken.

Laatst gewijzigd op 14-08-2006 om 00:07.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2006, 00:41
Verwijderd
Citaat:
MickeyV schreef op 14-08-2006 @ 00:54 :
kankerstom
Ik dacht dat ik de enige nepintellectueel met een alcoholprobleem was.
Met citaat reageren
Oud 14-08-2006, 11:50
KiMZz
KiMZz is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 13-08-2006 @ 14:44 :
Wat is dat voor onzin. 'Een hogere opleiding kiezen.' Tja sorry, aangezien ik mijn vwo niet kon afmaken ivm allerlei problemen thuis en daardoor de havo heb gedaan kon ik noodgedwongen geen universitaire opleiding kiezen. (En ja, ik weet dat ik inmiddels wél naar de universiteit kan met mn P, voor je daar weer kritiek op hebt, ik heb besloten deze opleiding eerst af te maken nadat ik al zover ben gekomen in plaats van het af te breken en dan weer opnieuw te beginnen met een opleiding). Bovendien denk ik niet dat je dan alle tijd van de wereld krijgt voor je stage, dat jij toevallig die mazzel hebt wil niet zeggen dat het 'standaard' is voor 'hogere opleidingen' dan de mijne.

Citaat:
nare man schreef op 14-08-2006 @ 00:31 :
Daar komt nog eens bij dat je tijdens een stage eigenlijk geen echte verantwoordelijkheden hebt en bovendien gewoon een nine-to-five-ritme kunt aanhouden.

Elke ochtend om zeven uur uit je bed terwijl je wel elke avond tot na twaalven moet doorbikkelen, dat is pas kanker.
De plek waar ik stage loop kent wél verantwoordelijkheden voor stagiaires. Ze worden daar gezien als collega's en niet als 'mensen die de koffie moeten halen'. Als je ziet wat voor taken en verantwoordelijkheden ik heb tijdens mijn stage (2 a4tjes vol) praat je wel anders.

En jah, sorry, ik heb een baaldag en ben zo chagrijning als de pest.
Oud 14-08-2006, 12:29
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Snees schreef op 14-08-2006 @ 01:41 :
Ik dacht dat ik de enige nepintellectueel met een alcoholprobleem was.
Hoe gevat en ondoorgrondelijk toch immer.
Oud 17-08-2006, 12:50
Daboman
Daboman is offline
Is dat vroege opstaan echt zo erg? Kun je je echt niet aanpassen? Ik zou het geen probleem vinden om vroeg op te moeten staan voor m'n stage. Ik zou het juist leuk vinden om eindelijk het werk te kunnen doen waar ik jarenlang hard voor gestudeerd heb. Kun je er ook niet zo tegenaan kijken?

Persoonlijk kijk ik op die manier tegen m'n stage aan. De kans is groot dat ik binnen een jaar m'n stage heb.
Oud 17-08-2006, 17:08
KiMZz
KiMZz is offline
Dat vroege opstaan is waarschijnlijk gewoon zwaar wennen, ben bang dat ik uiteindelijk depri word want ik heb sowieso al last van winterdepressies elke winter..
En die stage is niet waarvoor ik echt geleerd heb, heb niet het idee dat ik veel leer tijdens mijn studie anyway.
Ik zie mijn stage als 'verplicht 5 maanden fulltime werken in een of ander bedrijf met een karig loontje van nog geen 200 euro per maand en weinig tijd voor andere dingen hebben'.
Oud 17-08-2006, 17:50
Verwijderd
Citaat:
Stefenootje schreef op 10-08-2006 @ 18:10 :
Wat zijn jullie allemaal streng voor haar! Ik begrijp haar wel, ik zou ook met zoiets kunnen zitten.
Ik begrijp ook wel dat het niet leuk is, 't is een compleet ander ritme dan TS nu gewend is, en tja; daar moet je aan wennen. Maar ze weet zelf ook vast wel dat er niets anders op zit dat ervoor te gaan, tanden op elkaar en doorzetten.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2006, 22:02
Vice
Vice is offline
Citaat:
KiMZz schreef op 17-08-2006 @ 18:08 :
Dat vroege opstaan is waarschijnlijk gewoon zwaar wennen, ben bang dat ik uiteindelijk depri word want ik heb sowieso al last van winterdepressies elke winter..
En die stage is niet waarvoor ik echt geleerd heb, heb niet het idee dat ik veel leer tijdens mijn studie anyway.
Ik zie mijn stage als 'verplicht 5 maanden fulltime werken in een of ander bedrijf met een karig loontje van nog geen 200 euro per maand en weinig tijd voor andere dingen hebben'.
Het is maar 5 maanden. Voor je het weet is het voorbij.
Oud 17-08-2006, 23:12
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
5 uur is inderdaad erg vroeg, ik heb in de kas gewerkt waar ik om 5 uur moest opstaan..Dat was inderdaad vet klote en aan het eind van de week was ik erg gaar en dat voor een grijpstuiver en het was focking hoerenwerk.

Maar je went eraan en de tijd gaat sneller dan je denkt en uiteindelijk kijk je op een leerzame tijd terug.
Oud 21-11-2006, 14:27
KiMZz
KiMZz is offline
Even terugkomen op mijn angsten van in de zomer:

Ben nu al over de helft van mijn stage, vanaf de eerste dag was het echt super, leuke collega's, leuk werk, leuk hotel. En om 7 uur beginnen is geen probleem! Heb me dus druk gemaakt om niks heel de zomer, zie er nu al tegenop om weer gewoon naar school te moeten want ik zou er met liefde blijven werken!

Dit alleen even ter info
Oud 21-11-2006, 16:01
Makaveli
Makaveli is offline
Citaat:
KiMZz schreef op 21-11-2006 @ 15:27 :
Even terugkomen op mijn angsten van in de zomer:

Ben nu al over de helft van mijn stage, vanaf de eerste dag was het echt super, leuke collega's, leuk werk, leuk hotel. En om 7 uur beginnen is geen probleem! Heb me dus druk gemaakt om niks heel de zomer, zie er nu al tegenop om weer gewoon naar school te moeten want ik zou er met liefde blijven werken!

Dit alleen even ter info
Mooi, dat je het naar je zin hebt.

Wat vroeg opstaan betreft is dit meer een kwestie van er aan wennen. Zo erg is het ook weer niet.

Heb je in het 4de jaar weer stage? Zo ja, hoe lang loop je dan stage? Kan je dan weer terecht waar je nu stage loopt of moet je in het kader van gezichtsveldverbreding vanuit je opleiding verkassen naar een andere stageplek?
Met citaat reageren
Oud 21-11-2006, 16:09
KiMZz
KiMZz is offline
Citaat:
Makaveli schreef op 21-11-2006 @ 17:01 :
Mooi, dat je het naar je zin hebt.

Wat vroeg opstaan betreft is dit meer een kwestie van er aan wennen. Zo erg is het ook weer niet.

Heb je in het 4de jaar weer stage? Zo ja, hoe lang loop je dan stage? Kan je dan weer terecht waar je nu stage loopt of moet je in het kader van gezichtsveldverbreding vanuit je opleiding verkassen naar een andere stageplek?
Ik heb in het vierde jaar een stage van 30 weken, deze is 20. Moet dan ergens anders stagelopen maar dat wil ik ook zelf omdat ik ook wil weten hoe het ergens anders is.
Reageren

Regels voor berichten