![]() |
|
Duitse politici dringen aan op een verbod voor gewelddadige games. Aanleiding voor de oproep is het drama op een school in de plaats Emsdetten, net over de grens bij Nederland. Ene Bastian B. ging bewapend met twee geweren, rookbommen en een gasmasker naar zijn vroegere school. Daar aangekomen gijzelde hij een groep leerlingen. Door daarbij lukraak om zich heen te schieten en met rookbommen te gooien, verwondde hij zeven personen. Uiteindelijk zou hij zelfmoord plegen. De achttienjarige was naar verluidt een fanatieke Counterstrike-speler.
Minister Christa Stewens (Gezinszaken) vindt het 'de hoogste tijd' dat de federale regering ingrijpt. In augustus wees die een verbod op de spelletjes nog van de hand. "Schietspellen als Counterstrike of Doom 3 zijn medeoorzaak voor geweldsdaden die het menselijk voorstellingsvermogen te boven gaan," verklaart Stewens. "Juist bij labiele jeugdige mannen laat het intensieve gebruik van gewelddadige games zijn sporen na". Daarnaast wil zij ook spellen als paintball en lasergame verbieden. Andere politici wijzen erop dat het spelen van gewelddadige spelen niet automatisch hoeft te leiden tot gewelddadig gedrag. Bron + foto |
Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Dit plan heeft zelfs in Duitsland geen kans van slagen. De Duitse regering heeft zich onlangs nog tegen een verbod uitgesproken. Christa Stewens is overigens Staatsministerin (van Beieren), geen Bundesministerin mocht iemand dat denken.
Citaat:
![]()
__________________
Mein Name ist Joachim von Hassel/Ich bin Pilot der Bundeswehr/und sende Ihnen aus meinem Flugzeug/den Funkspruch den niemand hört
Laatst gewijzigd op 22-11-2006 om 15:39. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Wanneer leren politici nou eens dat niet spellen de oorzaak zijn van geweld, maar opvoeding, leefmilieu, sociaal-ecnomische omstandigheden etc.? Spellen kunnen hooguit triggeren, maar dan was het gewelddadige toch al in iemand aanwezig.
Op Psychologie liep een tijd gelden een topic hierover. Ik schreef toen: Een game zal per definitie wel invloed hebben op iemand, of het nu om een jong of oud persoon gaat. Maar dan dringen de vragen zich op: in welke mate hebben die games invloed, is die invloed goed of slecht en wat doen de mensen die eraan blootgesteld worden er mee? (Deze vragen kun je je ook stellen voor films, tv, etc.) Ik geloof niet dat er een éénduidige (slechte) invloed is op personen. Iedereen geeft op zijn of haar eigen manier betekenis aan hetgeen zij/hij ontvangt. Dat lijkt me ook logisch, aangezien ieder persoon anders in elkaar zit. De één kan er gewelddadig van worden, maar een ander zal er juist zijn agressie in kwijt kunnen. Een eenduidige (negatieve) invloed zou ik dan ook nooit aan zoiets toe willen kennen. Voor zover de mediawetenschapper in mij. ![]() Zolang je maar geen debiele redenaties of conclusies gaat trekken als deze Amerikaanse Senaats-leden, zit je wel goed. ![]() |
![]() |
|||
Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
|
![]() |
||
Citaat:
Laten we eerlijk zijn; de mensen die dit soort dingen doen, doen dit niet n.a.v. games. Dan zou ik het eerder op echtscheiding gooien. Het speelt er natuurlijk wel in mee (gewelddadige games spelen), maar als dé factor? Nee. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
__________________
I like my new bunny suit
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Het gaat over mensen die algemeen alles om zich heen verliezen, niet alleen hun gezin. Mensen uit versplinterde gezinnen kunnen daar heel sterk door worden, maar bereiken ze niks en verliezen ze de hoop, dan gaan ze zich buiten sluiten, ter compensatie identificeren ze zich geforceerdmet symbolen van macht (vuurwapens) en draaien op den duur door.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
__________________
I like my new bunny suit
|
![]() |
||
Citaat:
Het enige dat lastig constateren is, is of de gemeten gevolgen in een experiment over de hele linie gelden, maar ik denk dat de gedragswetenschappen daar met projectie op verschillende groepen best wel wat over kunnen zeggen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
Zoals een docent van mij al eens zei: "Sinds het overlijden van prins Bernhard zijn er 300.000 Irakezen gestorven". Volgens jullie redeneringen zit daar een direct lineair verband tussen. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
__________________
I like my new bunny suit
|
![]() |
||
Citaat:
Factoranalyse is tot op zekere hoogte mogelijk. Mediërende en modererende factoren zijn ook te achterhalen via analyse. Het enige probleem is dus dat je al die factoren moet achterhalen en meten, wat nog wel eens problemen op kan leveren. Maar geheel niet meetbaar is onzin.
__________________
I like my new bunny suit
|
![]() |
||
Citaat:
Geheel niet meetbaar is juist ontzettend houdbaar, omdat je nooit en te nimmer bij iedereen die videogames speelt geheel kunt achterhalen welke factoren hem/haar hebben beïnvloed, in welke verhoudingen deze factoren een rol speelden, hoe zich dit verhoudt tot personen die wel videogames spelen maar niet agressief worden etc. En zelfs áls dat zou kunnen, dan zijn die resultaten zo uiteenlopend dat je ze niet kunt duiden en er geen conclusies aan kunt verbinden. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Wat is jou logische redenatie voor het gedachtegoed dat aggresieve mensen sneller geneigd zijn te gamen? |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
__________________
On my Journey, Destinations are Optional, and not Always Desirable.
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah' Promillage | 500 | 09-01-2008 19:28 | |
Psychologie |
game geweld marijntje | 53 | 26-10-2006 14:31 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
moord in Antwerpen Tiño | 323 | 22-06-2006 15:15 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Betaal jij 500 euro mee aan de JSF? Verwijderd | 185 | 24-02-2006 11:49 | |
Games |
vragenlijst gamers SuperSanne | 14 | 01-10-2003 21:29 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Stelling:Computergames met seks en veel geweld moeten verboden worden. Isa | 198 | 22-01-2003 09:12 |