Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-11-2006, 19:18
BSDusr
BSDusr is offline
Laptopje wat hier staat is er wel weer aan toe om een schone installatie te krijgen, alleen is een tijd geleden mijn dvd drive overleden en zit er uiteraard geen garantie meer op.

Ik heb de windows cd rom hier liggen, licentie zit er ook bij, en ik heb meerdere pc's die kunnen helpen bij installatie.

Vroeger lostte ik dat op dmv een netwerk met een seriele kabel, alleen heeft de laptop geen seriele poort meer, alleen usb. Verloopje van usb -> serieel is in bestelling, zal v/d week wel binnen komen. Maar welke mappen/bestanden moet ik naar de laptop kopieëren eigenlijk?

En dan het leukste: er staan momenteel meerdere partities op de laptop, die moeten allemaal weer samen 1 grote partitie vormen.

Laptop is vrij nieuw, maar wel erg basic. PS2 ontbreekt, firewire ontbreekt, alleen usb en vga heeft ie als outputs.

Hoe krijg ik windows XP op die laptop, alsmede ook de partities gewijzigd, zonder er al teveel geld aan uit te geven?

//edit: ik heb het geprobeerd met een usb stick van 512mb, maar dat ging niet werken (alleen map I386 en de setup bestanden gekopieërd) omdat hij geen OS kan vinden op de stick. Hij kan er wel van booten.

Laatst gewijzigd op 08-11-2006 om 19:20.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-11-2006, 19:26
Verwijderd
'boot from network' en een RIS servertje opzetten?
Met citaat reageren
Oud 08-11-2006, 19:35
BSDusr
BSDusr is offline
Boot from network is een optie, maar hoe doe ik dat exact en wat heb ik er exact voor nodig?
Met citaat reageren
Oud 08-11-2006, 19:46
freyk
freyk is offline
Dat lees je ris for linux-artikel op oss.netfarm.it
oftewel een tftp servertje opzetten en de boel laten opstarten met een pxe (of net boot) diskette.
Oud 08-11-2006, 19:55
Verwijderd
diskette heb je niet eens nodig; veel netwerkkaarten hebben tegenwoordig een boot from network optie
Met citaat reageren
Oud 08-11-2006, 19:59
BSDusr
BSDusr is offline
Goed, pagina doorgelezen, maar is niet geheel duidelijk.

Ik heb hier staan de laptop met rj45 aansluiting en een 'normale' desktop met ongebruikte rj45 aansluiting. Er dwarreld ook nog wel ergens een verdwaalde utp cross-cable rond, dus ik kan daar in principe een netwerk tussen maken.

Wat moet ik dan exact doen? FTP server opzetten op de desktop en daar de windows cd rom naartoe kopieëren? En wat moet ik dan met de laptop doen?

Note: laptop heeft geen 3,5" FDD.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2006, 22:04
BSDusr
BSDusr is offline
Ik ben even wat meer rond gaan zoeken op Internet, maar het wordt er niet simpeler op.

Momenteel heb ik dit stukje software geinstalleerd op de desktop, maar hoe moet ik dit instellen voor gebruik met netwerk-boot?

Ik wordt er echt niks wijzer uit, is er iemand die dit al eens vaker gedaan heeft en mij exact uit kan/wil leggen hoe en wat ik moet doen?
Met citaat reageren
Oud 09-11-2006, 07:24
Verwijderd
ik heb het ook nog nooit gedaan; ik weet alleen dat het kan.

Als je het werkend hebt, wil je belangrijke instellingen die je gedaan hebt even posten?
Met citaat reageren
Oud 09-11-2006, 08:53
pc nerd
pc nerd is offline
Kijk ook even op deze nieuwsgroepen:

http://groups.google.nl/groups?q=ins...roups&ct=title
Met citaat reageren
Oud 09-11-2006, 11:54
BSDusr
BSDusr is offline
Nieuwsgroepen brachten ook niet veel meer informatie.

Het is nu mijn bedoeling om mijn usb stick bootable te maken, maar zodra ik de usb stick formatteer als FAT schijf, en alle (dus ook de verborgen) bestanden van een windows 98 boot diskette (zo'n 3,5" ding) erop zet en de laptop laat booten van usb, dan herkent ie geen OS. Formatteer ik de schijf als FAT32, dan ook geen resultaat.

Hoe krijg ik mijn usb stick bootable zodat ik van daaruit een windows 98 installatie kan doen, en zogauw dat eenmaal draait vanuit het netwerk een XP installatie kan doen?
Met citaat reageren
Oud 09-11-2006, 12:13
pc nerd
pc nerd is offline
van microsoft.com:

Systeemvereisten

Om vanaf een USB-stick te kunnen booten moet aan een aantal voorwaarden voldaan worden. Deze zijn:

De USB-stick moet met het FAT16 formaat (geen FAT32 of NTFS) geformatteerd zijn en minimaal 256 MB ruimte hebben.
De USB-stick moet bij voorkeur van het type 2.0 zijn en snel. Trage sticks (dus sticks van twee jaar oud) zijn minder geschikt.
Het BIOS moet geschikt zijn om vanaf een USB-apparaat te booten. Is het dat niet dan is een update van het BIOS een absolute voorwaarde. Raadpleeg uw leverancier voor meer informatie.
De USB-stick moet voldoende ruimte hebben. 256 MB is het absolute minimum, want de meeste hulpmiddelen nemen toch wel enige ruimte in beslag.
Speciale software, die we in dit artikel zullen noemen en die u dient te gebruiken om uw USB-stick bootable te maken.
U moet een bootable diskette beschikbaar hebben van Windows 98 of Windows ME.

Tot slot moet u ook de beschikking hebben over een pc met diskettestation. De USB-stick die u op deze pc prepareert is vervolgens geschikt om er ook pc's zonder diskettestation mee te starten.

Let wel, ook al wordt aan al deze voorwaarden voldaan, dan bestaat er nog steeds een kans, dat het u na het uitvoeren van alle navolgende opdrachten niet zal lukken, om vanaf uw USB-stick te booten, dus wees daarop voorbereid. Dit kan met de technische aard van de stick zelf te maken hebben.
Formatteren van de USB-stick

Net als een vaste schijf en een diskette moet de USB-stick geformatteerd worden. Dat kan in dit geval niet met de formatteeroptie die binnen Windows aanwezig is, omdat die niet toestaat dat de stick tijdens het formatteerproces bootable wordt gemaakt. Er is een andere tool waar dat wel mee kan. Deze tool is van Hewlett Packard: de HP USB Disk Storage Format Tool. hier downloaden:
http://www.pc-freak.nl/Bestanden/HPUSBFormatter.zip
Na het downloaden installeert u het programma en start u het via:

Start >> Programma's >> Hewlett Packard Company >> HP USB Disk Storage Format Tool.
Vink de optie Create a DOS startup disk aan.
Geef bij de optie using DOS system files located at: aan waar het programma de diskette met de opstartbestanden kan vinden, bijvoorbeeld A:.
Schuif de Opstartdiskette van Windows 98 of Windows ME in het diskettestation. De tool accepteert geen opstartdiskette van Windows XP.
Volg verder de aanwijzingen in het dialoogvenster om uw stick te formatteren.

Het feitelijke formatteren gaat razendsnel. Na het proces is de USB-stick bootable. Met de juiste BIOS instellingen kunt u nu opstarten totdat u een DOS-prompt krijgt. Let op: vanaf deze DOS-prompt kunt u alleen FAT-geformatteerde vaste schijven bereiken, geen NTFS-schijven.

Laatst gewijzigd op 09-11-2006 om 12:15.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2006, 12:45
BSDusr
BSDusr is offline
Woei dat werkt

Ok, nu windows installeren vanaf usb stick, kijken of dat werkt.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2006, 13:15
BSDusr
BSDusr is offline
Ik probeer nu alle bestaande partities te verwijderen zodat ik 1 grote kan maken, maar dat werkt niet.

Ik gebruik fdisk van windows ME (heb ook de winME bootdisc gepakt), maar er is een partitie die wordt herkend als logisch DOS station. Als ik dus dat logisch DOS station wil verwijderen geeft ie aan dat er geen logische stations gedefinieerd zijn. Daaronder staat dat alle logische stations in uitgebreide DOS-partities zijn verwijderd. Ga ik echter kijken bij partities weergeven, dan staat die partitie er nog vrolijk tussen.

Simpel gezegd: alles geprobeerd, maar krijg die partitie niet weg (en nee, het is niet mijn usb stick die ik probeer te verwijderen). Wat nu?
Met citaat reageren
Oud 09-11-2006, 13:27
BSDusr
BSDusr is offline
Opgelost met een partition manager. Was een NTFS partitie waar fdisk wat problemen mee had qua verwijderen.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2006, 16:14
BSDusr
BSDusr is offline
Windows 98 installatie verliep prima. Installatie wordt uitgevoerd op station D (C is de usb stick), maar zogauw hij de hardware allemaal in gaat stellen (laatste kwartier van de installatie) dan wil hij niet verder. Ik heb geprobeerd om de D schijf (de C schijf als de usb stick niet verbonden is) te voorzien van wat boot-bestanden en de windows 98 installatie bestanden maar hij wil niet booten van die schijf. Hij wil enkel en alleen booten van usb stick en installeren gaat dan niet goed.

Even geinformeerd, een nieuwe interne dvd drive kost me goed 150,- euro, en dat vind ik net even iets teveel van het goede daar ik de dvd drive alleen gebruik voor de installatie van windows.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2006, 17:29
BSDusr
BSDusr is offline
Ik heb net de installatie opnieuw gedaan maar ditmaal met windows ME. Ik heb alleen het idee dat de belangrijkste installatie bestanden of instellingen opgeslagen zijn op het usb stickje, ondanks dat ik aangegeven heb dat de installatie op D: plaats moet vinden.

Booten zonder USB stick is iig niet mogelijk.

//edit: en ook hier: hij blijft vast hangen op dat laatste kwartier van de installatie.

Iemand anders nog een oplossing?

Laatst gewijzigd op 09-11-2006 om 17:32.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2006, 19:19
BSDusr
BSDusr is offline
Ik heb momenteel de laptop uit elkaar geschroeft (tip als dat je dat voor de eerste keer doet: zorg dat je goed oplet wat je doet en er geen garantie meer op de laptop zit!) en de dvd drive er even uit gehaald, ik heb besloten om toch maar de dvd drive te vervangen, maar om het dan wel zelf te doen ipv te laten doen.

Tis gewoon een LG dvd/cd-rw combo drive wat erin zit, dus die moet vast wel ergens te bestellen zijn.

Vorderingen uiteraard hier.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2006, 20:03
Verwijderd
Remote Installation Service (RIS) in Windows Server 2003
Procedure: Remote Installation Services installeren en configureren (MS Knowledge Base)

Servertje installeren (desnoods in VMWare of MS Virtual PC) en als Domain Controller, DHCP-, Active Directory en RIS server instellen. Op laptop 'Boot from network' gebruiken

Lijkt vrij simpel
Met citaat reageren
Oud 09-11-2006, 21:40
BSDusr
BSDusr is offline
Jawel maar dan moet ik een pc voorzien van win2k3 server, terwijl ik dat eenmalig gebruik. Dat hou ik dan open als optie.

Ik kan iig een externe dvd drive lenen van iemand, ben ik in ieder geval nu ff gered. Waarschijnlijk toch maar een nieuwe drive kopen.

Meer info volgt.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2006, 07:38
Verwijderd
Vandaar ook 'VMWare' of 'MS Virtual PC'

Zo kun je op je bestaande, werkende 2000/XP computer een virtuele computer installeren
Met citaat reageren
Oud 10-11-2006, 19:29
BSDusr
BSDusr is offline
Misschien ga ik me daar later dan maar een keer in verdiepen, ik heb nu inmiddels een vervangende dvd drive gekocht welke over een weekje binnen zal komen.

Zogauw ik ermee bezig ga kick ik dit topic wel weer, even kijken in hoeverre het lukt.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2006, 09:20
Moonspell
Moonspell is offline
"Gelezen"

Ik ben benieuwd
Oud 30-11-2006, 07:45
Vlooienband
Vlooienband is offline
Sorry voor de up, maar ik las dit net:
http://efod.se/blog/archive/2006/11/...no-cdrom-drive
als je ubuntu vervangt voor windows heb je hier wel iets aan.
Reageren

Regels voor berichten