Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-12-2006, 17:13
miss_ika
miss_ika is offline
hoihoi,,
ik heb 2 weken geleden een practicum osmose gedaan waarbij we de grensplasmolyse moeten onderzoeken.
ik hebben gelijke staafjes aardappel gemaakt en allemaal verschillende concentraties kaliumnitraat gebruikt.
we gingen pas na een week, de aardappelstaafjes meten en dit is wat eruit kwam:
Opl. Lengte breedte
0% 5,0 0.9
2% 4,9 0,8
3% 4,9 0,8
4% 4,8 0,9
5% 4,9 0,8
6% 4,8 0,9
7% 4,8 0,9
8% 4,8 0,9
9% 5,0 0,9
10% 4,9 0,8
uit de metingen blijkt dat mijn practicum is mislukt en dit komt denk ik doordat ik telaat ging meten, maar nu moest ik daar een verklaring voor zoeken, alleen ik heb egt geen flauw idee
kan iemand mij helpen??!?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-12-2006, 17:22
Snjetvet
Snjetvet is offline
hey
je hebt volgens mij op zich een goed experiment uigevoerd, maar er zijn 2 dingen die je anders zou hebben kunnen doen.
1. Je hebt 1 stukje aardappel per concentratie gebruikt, niet ieder stukje hoeft hetzelfde te zijn, andere dichtheid, andere opbouw midden en buitenkant van de aardappel, ik noem maar wat. Neem voortaan een groter aantal stukjes van ongeveer hetzelfde gebied.
2. Je concentraties liggen erg dicht bij elkaar. Wanneer je een grotere spreiding neemt zullen de verschillen in je aardappel ook groter worden.
Ik hoop dat ik je genoeg geholpen heb.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2006, 17:22
fractuur
fractuur is offline
Verklaringen zoeken omdat je te laat bent gaan meten of waardoor het mislukt is?

Nu heb ik de vroeg long time ago ook gedaan (bij ons issie destijds ook mislukt ) en ik ben nu met osmose in het lichaam bezig. Maar nu weet ik echt niet meer hoe dat nou zat met de aardappels. Was het niet zo dat hoe meer kaliumnitraat hoe meer osmose? Lijkt me logisch toch? Nou ja, dan zou ik met jouw resultaten gewoon een onderzoeksverslag schrijven. Misschien met een inleiding en met een degelijke verwachting waaruit blijkt dat je allemaal wel begreep wat er had moeten gebeuren. Als je dan een redelijke discussie (meer ruimte nemen in concentratie bijv.) aan vastplakt lijkt me het lastig foutrekenen van de docent. Hooguit wat snerend commentaar dat je te laat je proef hebt afgesloten.
Oud 03-12-2006, 17:27
miss_ika
miss_ika is offline
Citaat:
Snjetvet schreef op 03-12-2006 @ 18:22 :
hey
je hebt volgens mij op zich een goed experiment uigevoerd, maar er zijn 2 dingen die je anders zou hebben kunnen doen.
1. Je hebt 1 stukje aardappel per concentratie gebruikt, niet ieder stukje hoeft hetzelfde te zijn, andere dichtheid, andere opbouw midden en buitenkant van de aardappel, ik noem maar wat. Neem voortaan een groter aantal stukjes van ongeveer hetzelfde gebied.
2. Je concentraties liggen erg dicht bij elkaar. Wanneer je een grotere spreiding neemt zullen de verschillen in je aardappel ook groter worden.
Ik hoop dat ik je genoeg geholpen heb.
ik denk dat er geen volgende keer komt, maar toch bedankt
Met citaat reageren
Oud 03-12-2006, 17:31
miss_ika
miss_ika is offline
Citaat:
fractuur schreef op 03-12-2006 @ 18:22 :
Verklaringen zoeken omdat je te laat bent gaan meten of waardoor het mislukt is?

Nu heb ik de vroeg long time ago ook gedaan (bij ons issie destijds ook mislukt ) en ik ben nu met osmose in het lichaam bezig. Maar nu weet ik echt niet meer hoe dat nou zat met de aardappels. Was het niet zo dat hoe meer kaliumnitraat hoe meer osmose? Lijkt me logisch toch? Nou ja, dan zou ik met jouw resultaten gewoon een onderzoeksverslag schrijven. Misschien met een inleiding en met een degelijke verwachting waaruit blijkt dat je allemaal wel begreep wat er had moeten gebeuren. Als je dan een redelijke discussie (meer ruimte nemen in concentratie bijv.) aan vastplakt lijkt me het lastig foutrekenen van de docent. Hooguit wat snerend commentaar dat je te laat je proef hebt afgesloten.
de lerares heeft wel gezegd dat er een verklaring voor was , alleen ja dat moest ik zelf maar uitzoeken..
en ik heb ook ookal een verslag gemaakt waaruit blijkt dat ik het snapte enzo
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten