Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-04-2005, 18:01
Kim18
Kim18 is offline
Hey, ik heb ff een vraagje aan juliie

Als je na je 1e jaar universiteit een negatief bindend studieadvies krijgt, dan wordt je weggestuurd van de faculteit...en dan mag je je ook niet meer aanmelden aan dezelfde faculteit voor een bepaalde periode

Maarre heeft dit ook verdere consequenties voor je studiefinanciering?? Moet je dan soms gaan terugbetalen of hoe zit dat?

Heb al eens gekeken op de site van IB-groep, maar daar ben ik ook niet echt wijzer van geworden, er staat wel vanalles op over studiefinanciering enzo, maar niet echt wat ik zoek
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-04-2005, 18:05
Verwijderd
Als je binnen 10 jaar een andere studie voltooit dan niet...
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 18:16
Li
Li is offline
Hehe die richting ga ik net niet op aangezien ik nu eindelijk punten haal

Maar geloof dat je in het geval van negatief advies binnen 9 of 10 jaar alsnog moet afstuderen en je krijgt natuurlijk een jaar minder studiefinanciëring bij je volgende studie, maar dat is logisch
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 19:04
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ja moet toch binnen 10 jaar 1 bepaalde studie halen? Dus als je overstapt naar de tweede en de eerste je propedeuse niet hebt gehaald, je dat jaar wél terug moet betalen...
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 19:11
Verwijderd
Je verspeelt dan 1 jaar aan stufi. Zolang je maar binnen 10 jaar afstudeert - maakt niet uit waaraan - dan krijg je een gift (voor vier-jarige studies is dat dus vier jaar, voor zes-jarige studies geloof ik zes jaar).
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 19:12
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 05-04-2005 @ 20:04 :
Ja moet toch binnen 10 jaar 1 bepaalde studie halen? Dus als je overstapt naar de tweede en de eerste je propedeuse niet hebt gehaald, je dat jaar wél terug moet betalen...
Volgens mij kán je het zo zeggen, maar logischer is om te zeggen dat het eerste jaar (op studie 1 dus) vergoed wordt wanneer je binnen tien jaar afstudeert, de eerste drie jaar (op studie 2 dus) ook, maar het vierde jaar (van studie 2) niet.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 19:35
Verwijderd
Citaat:
Li schreef op 05-04-2005 @ 19:16 :
Hehe die richting ga ik net niet op aangezien ik nu eindelijk punten haal
ook met rechten begonnen?
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 21:06
SimplyABoy19
SimplyABoy19 is offline
Citaat:
stefano schreef op 05-04-2005 @ 19:05 :
Als je binnen 10 jaar een andere studie voltooit dan niet...
Ow dat wist ik niet, en ik zat flink te stressen over mn opgebouwde schuld van vorig jaar

En hoe zit het dan met mijn OV die voor dat studiejaar omgezet is in een "OV-lening"?
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 21:06
miro
miro is offline
In tilburg was t zo dat je dan 4 jaar niet meer aan de zelfde faculteit mocht komen studeren. Maarem hoezo hoef je niet terug te betalen als je binnen tien jaar een studie afrond? Ik dacht dat je (als je niet genoeg studiepunten hebt, en dus een negatief studieadvies) je stufi dan wel moest terug betalen.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 21:11
Verwijderd
Citaat:
miro schreef op 05-04-2005 @ 22:06 :
In tilburg was t zo dat je dan 4 jaar niet meer aan de zelfde faculteit mocht komen studeren. Maarem hoezo hoef je niet terug te betalen als je binnen tien jaar een studie afrond? Ik dacht dat je (als je niet genoeg studiepunten hebt, en dus een negatief studieadvies) je stufi dan wel moest terug betalen.
Sinds dit jaar (of ja; sinds schooljaar 2004/2005) is dat veranderd. Voorheen moest je idd een bepaald aantal studiepunten halen, dan werd je prestatiebeurs een gift. Nu blijft het een lening ténzij je binnen tien jaar afstudeert, dan wordt het dus pas een gift.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 21:37
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Is het niet zo dat je voor de IBG minder studiepunten moet halen in je eerste jaar dan dat je voor je opleiding moet halen voor een bindend studieadvies?

In dat geval zou het kunnen dat je te weinig studiepunten gehaald hebt voor je opleiding maar net genoeg voor de IBG. Ik zou dat even nakijken als ik jou was.
Oud 05-04-2005, 22:01
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 05-04-2005 @ 22:37 :
Is het niet zo dat je voor de IBG minder studiepunten moet halen in je eerste jaar dan dat je voor je opleiding moet halen voor een bindend studieadvies?

In dat geval zou het kunnen dat je te weinig studiepunten gehaald hebt voor je opleiding maar net genoeg voor de IBG. Ik zou dat even nakijken als ik jou was.
Dat is dus veranderd, geloof ik. Voor de IBG moe(s)t je geloof ik de helft halen (dus 20 oude stp, 30 nieuwe). Bij een bindend studieadvies verschilt dat heel erg. Ik moest geloof ik minstens twee derde halen, maar ja, dat ging ook heel makkelijk.
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 22:08
Prof
Prof is offline
omg dan ben je een n44b
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 22:17
Verwijderd
Citaat:
Prof schreef op 05-04-2005 @ 23:08 :
omg dan ben je een n44b
Pfoe, jij voegt echt iets toen
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 22:33
Li
Li is offline
Citaat:
nare man schreef op 05-04-2005 @ 20:35 :
ook met rechten begonnen?
Ja
Met citaat reageren
Oud 05-04-2005, 23:03
Verwijderd
Kijk, dat doet me goed om te horen
Met citaat reageren
Oud 06-04-2005, 11:11
Verwijderd
Dat hebben ze bij ons niet. Ik ken wel een gozer die vorig jaar nul studiepunten heeft gehaald, en nu vrolijk doorstudeert bij dezelfde studie.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2005, 11:53
Verwijderd
Bij ons wel, als je geen 30 punten haalt kun je gaan.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2005, 12:11
The0
The0 is offline
Citaat:
Lisanne schreef op 06-04-2005 @ 12:53 :
Bij ons wel, als je geen 30 punten haalt kun je gaan.
same
Oud 06-04-2005, 12:50
SimplyABoy19
SimplyABoy19 is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 05-04-2005 @ 22:11 :
Sinds dit jaar (of ja; sinds schooljaar 2004/2005) is dat veranderd. Voorheen moest je idd een bepaald aantal studiepunten halen, dan werd je prestatiebeurs een gift. Nu blijft het een lening ténzij je binnen tien jaar afstudeert, dan wordt het dus pas een gift.
Vraagje: geldt die nieuwe regeling/wet alleen voor de mensen van de studie van schooljaar 2004/2005 en erna...of ook voor mij die in studiejaar 2003/2004 niet het verplichte aantal punten haalde om van de prestatiebeurs een gift te maken...
Met citaat reageren
Oud 06-04-2005, 13:19
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 05-04-2005 @ 20:12 :
Volgens mij kán je het zo zeggen, maar logischer is om te zeggen dat het eerste jaar (op studie 1 dus) vergoed wordt wanneer je binnen tien jaar afstudeert, de eerste drie jaar (op studie 2 dus) ook, maar het vierde jaar (van studie 2) niet.
Jij zegt dus dat van studie 1 al dat geld een gift wordt als je je tweede studie binnen 10 jaar haalt. In totaal krijg je 4 jaar studiefinanciering.

Volgens mij is dat niet zo... Je hebt niet voor niets die regeling van stoppen voor 1 februari en alles wordt een gift (dat zou dan dus alleen werken als je helemaal niet meer gaat studeren).
Daarbij, als ik dat geweten had had ik misschien wel dit jaar afgemaakt.

Maar weet t niet zeker.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2005, 13:20
Verwijderd
Citaat:
SimplyABoy18 schreef op 06-04-2005 @ 13:50 :
Vraagje: geldt die nieuwe regeling/wet alleen voor de mensen van de studie van schooljaar 2004/2005 en erna...of ook voor mij die in studiejaar 2003/2004 niet het verplichte aantal punten haalde om van de prestatiebeurs een gift te maken...
Oeh, goede vraag... ik weet het niet, die vraag kan je beter aan de IBG stellen. Maar ik denk dat hij niet voor jou geldt..
Met citaat reageren
Oud 06-04-2005, 13:25
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 06-04-2005 @ 14:19 :
Jij zegt dus dat van studie 1 al dat geld een gift wordt als je je tweede studie binnen 10 jaar haalt. In totaal krijg je 4 jaar studiefinanciering.

Volgens mij is dat niet zo... Je hebt niet voor niets die regeling van stoppen voor 1 februari en alles wordt een gift (dat zou dan dus alleen werken als je helemaal niet meer gaat studeren).
Daarbij, als ik dat geweten had had ik misschien wel dit jaar afgemaakt.

Maar weet t niet zeker.
Stoppen voor 1 februari kost je niets, alleen collegegeld. Je prestatiebeurs wordt nu pas een gift wanneer je binnen 10 jaar afstudeert, je bouwt dus telkens een schuld op en wanneer je vervolgens op tijd afstudeert, wordt die schuld kwijt gescholden zeg maar.
Voorheen was het zo dat je in het eerste jaar moest voldoen aan een aantal studiepunten - de helft van het totaal - dan kreeg je de gehele prestatiebeurs als gift. Dat wordt nu dus niet vooraf bepaald, maar achteraf. (Blijkbaar kregen veel mensen hun prestatiebeurs als gift, maar studeerden vervolgens niet snel genoeg af oid.)
Met citaat reageren
Oud 06-04-2005, 13:30
Verwijderd
Overigens kan een negatief studie-advies ook niet-bindend zijn als de studie-adviseur bepaalt dat je gemotiveerd (en intelligent) genoeg bent om 't voortaan beter te doen
Met citaat reageren
Oud 06-04-2005, 14:03
Li
Li is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-04-2005 @ 00:03 :
Kijk, dat doet me goed om te horen
Heel leuk vind ik het niet hoor, maar begin eindelijk wat punten te scoren
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-04-2005, 14:54
Vaj
Vaj is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 06-04-2005 @ 14:25 :
Stoppen voor 1 februari kost je niets, alleen collegegeld. Je prestatiebeurs wordt nu pas een gift wanneer je binnen 10 jaar afstudeert, je bouwt dus telkens een schuld op en wanneer je vervolgens op tijd afstudeert, wordt die schuld kwijt gescholden zeg maar.
Voorheen was het zo dat je in het eerste jaar moest voldoen aan een aantal studiepunten - de helft van het totaal - dan kreeg je de gehele prestatiebeurs als gift. Dat wordt nu dus niet vooraf bepaald, maar achteraf. (Blijkbaar kregen veel mensen hun prestatiebeurs als gift, maar studeerden vervolgens niet snel genoeg af oid.)
Ik vroeg me ook zoiets af:

Als je bijvoorbeeld je eerste studiejaar economie doet, genoeg studiepunten haalt, maar daarna stopt en een hbo opleiding gaat doen en uiteindelijk het diploma van die laatste opleiding binnen tien jaar haalt: wordt dat eerste jaar dan ook een gift of alleen de drie jaar studiefinanciering die je nog over had en die je ontvangen hebt terwijl je de studie deed waarvoor je uiteindelijk bent afgestudeerd?

Ik kon het niet vinden op de website van de ibgroep

De vraag is dus eigenlijk hoe het zit met na een jaar veranderen van studie, als je wel genoeg punten hebt behaald en je uiteindelijk ook je diploma zal halen van die tweede studie.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2005, 16:01
Angeles
Angeles is offline
Je krijgt gewoon 4 jaar studiefinanciëring en als je binnen 10 jaar een opleiding afrondt dan worden die 4 jaar een gift. Als je langer studeert dan 4 jaar zul je dus moeten lenen.

Als je vrijwillig stopt met een opleiding en met een andere opleiding begint dan heb je dus al een aantal maanden versnoept, wat betekent dat je eerder zult moeten gaan lenen.
De studiefinanciëring van de eerste periode blijft dus een gift, maar het gaat wel af van de studiefinanciëring die je in de toekomst zult krijgen.
Oud 07-04-2005, 14:10
Gaea
Gaea is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 05-04-2005 @ 20:04 :
Dat is niet waar. Als je het eerste jaar dat je studeert minimaal de helft van het maximale aantal studiepunten haalt, dan wordt dat jaar al omgezet in een gift, ongeacht je er mee verder gaat of niet.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2005, 14:11
El Kim
El Kim is offline
Citaat:
Gaea schreef op 07-04-2005 @ 15:10 :
Dat is niet waar. Als je het eerste jaar dat je studeert minimaal de helft van het maximale aantal studiepunten haalt, dan wordt dat jaar al omgezet in een gift, ongeacht je er mee verder gaat of niet.
Da's tegenwoordig niet meer zo, ik geloof dat dat inging vanaf het studiejaar 2003/2004 óf vanaf het begin van het huidige studiejaar. Enfin, iig heb ik geen last van die regel
Oud 07-04-2005, 14:16
Verwijderd
Citaat:
Gaea schreef op 07-04-2005 @ 15:10 :
Dat is dus het oude systeem.

Makkelijk gezegd;

Je hebt recht op 4 jaar stufi als gift en kan daarna maximaal 3 jaar bijlenen. Nu is het zo dat wanneer je binnen 10 jaar afstudeert aan welke studie nu ook, dan krijg je dus die 4 jaar als gift. Het maakt niet uit of het je eerste studie is, of je tweede, of zelfs je derde. Maaar als je na een jaar wisselt, heb je dus wel een jaar van je stufi verbruikt en zal je dus later bij moeten lenen om je volgende studie af te maken.

Voorbeeldje:

Piet gaat psychologie studeren, hij maakt het eerste jaar af, maar besluit daarna iets anders te gaan doen. Wiskunde. Hij studeert na vijf jaar af, dus binnen 10 jaar. (In totaal heeft hij zes jaar gestudeerd.) Hij krijgt vier jaar stufi als gift; hij hoeft dus dat jaar psychologie en de eerste drie jaar van wiskunde niet terug te betalen. Maar de laatste twee jaar van wiskunde wél, want die vallen buiten die vier jaar.
Met citaat reageren
Oud 08-04-2005, 00:53
Vaj
Vaj is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 07-04-2005 @ 15:16 :
Dat is dus het oude systeem.

Makkelijk gezegd;

Je hebt recht op 4 jaar stufi als gift en kan daarna maximaal 3 jaar bijlenen. Nu is het zo dat wanneer je binnen 10 jaar afstudeert aan welke studie nu ook, dan krijg je dus die 4 jaar als gift. Het maakt niet uit of het je eerste studie is, of je tweede, of zelfs je derde. Maaar als je na een jaar wisselt, heb je dus wel een jaar van je stufi verbruikt en zal je dus later bij moeten lenen om je volgende studie af te maken.

Voorbeeldje:

Piet gaat psychologie studeren, hij maakt het eerste jaar af, maar besluit daarna iets anders te gaan doen. Wiskunde. Hij studeert na vijf jaar af, dus binnen 10 jaar. (In totaal heeft hij zes jaar gestudeerd.) Hij krijgt vier jaar stufi als gift; hij hoeft dus dat jaar psychologie en de eerste drie jaar van wiskunde niet terug te betalen. Maar de laatste twee jaar van wiskunde wél, want die vallen buiten die vier jaar.
Ahaa perfect
Met citaat reageren
Oud 09-04-2005, 17:57
Kim18
Kim18 is offline
Citaat:
Sarah schreef op 06-04-2005 @ 14:30 :
Overigens kan een negatief studie-advies ook niet-bindend zijn als de studie-adviseur bepaalt dat je gemotiveerd (en intelligent) genoeg bent om 't voortaan beter te doen
Owja, is dat waar? Mwoah, dan zie ik nog niet zo somber in...
Met citaat reageren
Oud 09-04-2005, 18:48
Verwijderd
Citaat:
Kim18 schreef op 09-04-2005 @ 18:57 :
Owja, is dat waar? Mwoah, dan zie ik nog niet zo somber in...
jah, ik had 29 studiepunten in 't eerste jaar (doordat ik niet wist hoe ik moest studeren), moest er 38, dus ik kreeg een negatief studie advies, maar die was dus niet bindend .
dan moet je er wel tijdig mee naar je studie-adviseur gaan, en uit jezelf, liefst nog voor je eerste jaar is afgelopen
Met citaat reageren
Oud 03-12-2006, 11:55
pas
pas is offline
Weet iemand misschien hoe dat zit als je dyslexie hebt...
dan krijg je in elk geval een jaar extra stufi
maar ik vroeg me dus af of er dan ook een andere regeling is over het aantal punten dat je moet behalen voor een positief bindend studieadvies?
Met citaat reageren
Oud 03-12-2006, 13:28
Barry K
Barry K is offline
Wat een up!
Oud 03-12-2006, 19:32
zoemzoem
zoemzoem is offline
Citaat:
pas schreef op 03-12-2006 @ 12:55 :
idd een grote up, maar hoe kom je hierbij? Volgens mij krijgen mensen met een handicap geen extra ja(a)r(en) studiefinanciering.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2006, 19:58
pas
pas is offline
van mijn moeder....
maar gelukkig wordt dit door verschillende sites bevestigd

Citaat:
Als je door een functiebeperking, chronische ziekte of dyslexie er niet in slaagt om binnen de beursperiode het afsluitend diploma te behalen, kan er een jaar extra prestatiebeurs worden aangevraagd bij de IB-Groep (WSF 2000, art. 5.6 lid 8).
volgens WSF 2000, art. 5.6 lid 8 dus...
Met citaat reageren
Oud 03-12-2006, 20:14
Magican
Magican is offline
Citaat:
maar ik vroeg me dus af of er dan ook een andere regeling is over het aantal punten dat je moet behalen voor een positief bindend studieadvies?
Up + positieve discriminatie is ook discriminatie. Is het raar om te denken dat mensen zo'n dyslexie test makkelijk kunnen faken om dan aan de lusten te kunnen komen (langer door kunnen werken met een proefwerk, nu dit weer)?
Oud 03-12-2006, 20:34
pas
pas is offline
neen, dat is niet raar
toch denk ik dat je dan wel van goede (doch gemene) huizen moet komen wil je zon proffesionele test meneer voor het lapje kunnen houden (of misschien valt dat ook wel mee)

Maar op zich zijn die 'lusten' misschien wel terecht.
want je doet er bijvoorbeeld wel twee keer zo lang over om een boek uit te lezen (wat best irritant is gezien de velen boeken die je moet lezen voor je studie) terwijl je ze verder wel gewoon goed begrijpt enzo
(er vanuitgaande dat je echt dyslectisch bent dan he...)

positieve compensatie, dat is het volgens mij

maarja ach je zou ook kunnen zeggen dat we de consequenties van onze ziekte zelf maar moeten dragen als we dan zo nodig willen studeren
Met citaat reageren
Oud 03-12-2006, 20:39
Verwijderd
als je al superhard werkt en dan nog een jaar langer erover doet, dan kun je proberen om die extra studiefinanciering aan te vragen, dan moet je met die vraag wel op tijd naar de studie-adviseur of decaan stappen. Maar het is niet zo dat je standaard een jaar langer stufi krijgt - pas als het nodig is.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2006, 20:48
Mori
Mori is offline
Citaat:
De wet die je aanhaalt zegt dit:
"De IB-Groep verlengt op aanvraag van de student de duur van de prestatiebeurs eenmalig met 1 jaar indien de student blijkens gedagtekende verklaringen van een arts en van het bestuur van de onderwijsinstelling waar hij is ingeschreven, als gevolg van een lichamelijke, zintuiglijke of andere functiestoornis niet in staat is het afsluitend examen met goed gevolg af te ronden binnen dat aantal jaren prestatiebeurs."

Je krijgt dus niet zonder meer dat jaar extra, alleen als dyslexie aantoonbaar de reden is waarom je het niet binnen 4 jaar kon halen.

Maar zover als ik weet krijg je alleen extra tijd op tentamens en eventueel extra tijd voor schriftelijke opdrachten. Maar alles is afhankelijk van in welke mate je het hebt. Je bent geheel afhankelijk van in hoeverre je school er rekening mee wil houden.
Oud 03-12-2006, 20:49
pas
pas is offline
oke, dankjewel!

ik geloof trouwens, na wat meer gegoogle, dat er bij bindend studieadvies wel ook rekening gehouden word met dyslexie, maar dat het inderdaad van de situatie afhangt

Edit: ik had jouw bericht nog niet gelezen (dyslexie he...)
maar bedankt

Laatst gewijzigd op 03-12-2006 om 20:52.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2006, 21:36
Ieke
Ieke is offline
Ik kan 2 jaar extra stufi krijgen. Een vol jaar van de IB en dan nog een jaar van de uni (maar deze kan ook een paar maanden zijn)

Citaat:
Magican schreef op 03-12-2006 @ 21:14 :
Up + positieve discriminatie is ook discriminatie. Is het raar om te denken dat mensen zo'n dyslexie test makkelijk kunnen faken om dan aan de lusten te kunnen komen (langer door kunnen werken met een proefwerk, nu dit weer)?
Ik denk dat het bijna niet te faken valt eigenlijk. De tests zijn niet heel simpel, duren lang en zijn ook erg duur. (honderden euro's)
Reageren

Regels voor berichten