Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-12-2006, 11:14
marki
marki is offline
Kan iemand me aub uitleggen hoe ik de oppervlakte onder een grafiek kan benaderen met mijn grafisch rekenmachine(TI-83 plus).

Ik weet eigenlijk hoe je dat kan doen met CALC 7 , maar ik zit met de volgende probleem:
Ik had in het begin een tabel van resultaten van een proef, vervolgens had ik deze tabel verwerkt in een grafiek met behulp van de lijsten(stat>>Edit>>L1 en l2 invullen >>stat plot>> plot1>> on) .
uiteindelijk kreeg ik de bijhorende grafiek in beeld maar hiermee kan ik de oppervlakte onder de grafiek niet berkenen.

Wie kan me helpen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-12-2006, 11:32
Supersuri
Supersuri is offline
Heb je de functie?

Dan kan je hem gewoon intergreren, even het domein aangeven
Met citaat reageren
Oud 25-12-2006, 11:39
ILUsion
ILUsion is offline
Dat kan in feite niet. Om te kunnen integreren (oppervlakte onder een curve te berekenen), moet de curve continu zijn, met enkel meetresultaten heb je geen continue curve, dus die is niet te integreren.

De mogelijkheden die wel bestaan: curve fitting (regressieanalyse) toepassen als je een formule (met parameters) hebt waaraan de gegevens moeten voldoen in theorie. Op je rekenmachine zal dat echter niet zo simpel zijn (er zijn enkele ingebouwde curve fits, maar in de praktijk niet altijd bruikbaar).

Wat je wel kan toepassen zijn de technieken voor numerieke integratie. Afhankelijk van hoe nauwkeurig kun je stellen dat die gegevens op een curve liggen die wel continu is. Je kan de oppervlakte onder die continue curve gaan benaderen door numeriek te integreren, dus ofwel Riemann-sommen (rechthoeken), parallelogrammen, parabolen, ... te berekenen.

De exacte formules kan ik op dit moment niet echt geven, maar als je ze zelf niet kan vinden, wil ik best nog eens zoeken.
Oud 25-12-2006, 11:39
marki
marki is offline
Nee , ik heb geen functie, ik heb allen maar de resultaten van de proef , en daarmee heb ik een grafiek getekend met de rekenmachine .
Met citaat reageren
Oud 25-12-2006, 12:30
mathfreak
mathfreak is offline
Misschien heb je hier iets aan: http://nl.wikipedia.org/wiki/Trapeziumregel
Reageren

Regels voor berichten