Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-01-2007, 18:16
Silk-and-Satin
Silk-and-Satin is offline
Sorry mensen.
Als je geen zin hebt in dit topic, reageer dan niet.
Maar ik ben wanhopig.

Waarom, zul je je misschien wel afvragen.
Ik heb havo gedaan en ben toen vwo gaan doen.
Ik zit nu in 5vwo. Niet omdat ik zo graag naar de universiteit wil, maar omdat ik niet weet wat voor vervolg opleiding ik wil gaan doen.

Nee rustig maar mensen. Ik vraag niet om opties of dat jullie voor mij moeten kiezen of iets dergelijks. Ik wil alleen het volgende van jullie weten:

Hoe kwam jij erachter wat je graag na de middelbare wilde/wilt doen?

Zo kun je mij, en andere mensen, misschien helpen. Heb je een studiekeuzetest gedaan? Ben je naar Char geweest? Naar je decaan?

Want ik heb veel testen gedaan, ben naar de decaan geweest, ik heb op papier gezet wat ik goed kan, wat ik wil enz. Maar ik weet het nog altijd niet. En ik hoop dat ik inspiratie kan krijgen uit jullie tips. Misschien denk ik dan "oooh ja....dat kan ik ook doen".
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-01-2007, 18:20
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Altijd al geweten wat ik leuk vond. Na één workshop op een open dag had ik mijn keuze dus ook wel gemaakt.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2007, 18:43
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
ik vond/vind aardig wat een klein beetje leuk, misschien heb je dat ook. ik heb heel veel informatie aangevraagd, en ook heel erg breed. universiteitswebsite, aanvinken maar. mijn keuze werd er niet echt veel duidelijker op, maar des te meer je over iets leest, des te meer trekt het je aan of stoot het je af.
ik zat nogal met het probleem waar ik mijn kwaliteiteiten in kwijt kon. met de studies die ik leuk vind, is in ieder geval heel veel kwa toekomst mogelijk. dat en andere dingen (je hoeft niet alles binnen een studie leuk te vinden/te zien zitten etc) ging ik inzien na een gesprek met een beroepspsycholoog (van zo´n test via school). het heeft me echt geholpen, want zij heeft mij toen weten te overtuigen dat ik echt mijn interesses moest volgen en dat het dan vanzelf goed zou komen. toen ik er verder goed over na ging denken, kwam ik erachter dat ik al van heel jongs af aan een interesse had gehad in religie en daar veel mee bezig was. het was zeker niet iets waar ik gelijk aan dacht, maar het was eigenlijk helemaal niet onlogisch. dus .
Met citaat reageren
Oud 26-01-2007, 22:06
Verwijderd
De studiebeurs in Utrecht was voor mij erg effectief, daar ben ik eigenlijk geronseld.

Kijk vooral naar wat je interessant en leuk vind en dus meer over wilt weten en kies daar je vervolgopleiding naar uit, is mijn advies.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2007, 22:11
Poepkind
Poepkind is offline
open dagen bezoeken en foldertjes lezen, kijken naar hoe je wilt dat je toekomstige baan eruit gaat ziet.
Oud 27-01-2007, 13:43
Verwijderd
Ik heb nu een studie gekozen, al weet ik niet of het de juiste studie is maar dat hoop ik volgend jaar te merken.

Hetgeen waar ik last van heb is misschien wel mijn profielkeuze, ik vind namelijk heel veel leuk, en daarom doe ik het profiel NT, als ik nu gewoon CM had gedaan dan was het een stuk makkelijker geweest denk ik .

Na heel veel open dagen, studiebeurs, boekjes lezen en bij mezelf nadenken "wat wil ik nu?" kwam ik erop uit dat ik graag een studie wilde waar ik bij na moest denken en waar wiskunde toch wel inzat. (ik ben in geen enkel vak een ster, maar ik vind wiskunde gewoon leuk). Ik kwam uit op een technische studie die wel een 'praktischere' inslag had waarbij je problemen moet oplossen.

Ik heb dus gewoon gezocht naar de juiste combinatie, en uiteindelijk ben ik uit gekomen bij Civiele Techniek en Management in Enschede, juist omdat het daar 1/3e niet-techniek en 2/3e techniek is. Van alles wat

Mijn advies aan jou is dus:
- Doe wat studiekeuzetestjes
- Bedenk wat je later wil gaan worden
- Bedenk of je zin hebt om te studeren of dat je gewoon zo snel mogelijk aan het werk wil.
- Ga open dagen bezoeken enzo.

Maar, dit bedenk ik mezelf nu pas, ik heb ooit de bachelorvoorlichtingsgids van de universiteit utrecht besteld, daar staan alle studies in van de UU maar ik heb daarvan iedere studie gelezen en óf een groot kruis door de bladzijde gezet óf het open gelaten. Uiteindelijk bleven er studies over als bestuur & organisatiewetenschap, onderwijskunde, natuurkunde, wiskunde & toepassingen, natuurwetenschappen & innovatiemanagement en vanuit daar ben ik verder gaan zoeken.

Misschien wel een tactiek voor jou
Met citaat reageren
Oud 27-01-2007, 13:56
Verwijderd
Ik heb career college gedaan! Dat is een orientatieopleiding die een half jaar duurt. Je krijgt dan loopbaanbegeleiding maar je volgt ook vakken van opleidingen van fontys. (Wat niet wil zeggen dat je daarna iets bij de fontys moet gaan doen)
Op zich heeft het mij wel geholpen, alleen stop ik na een jaar met mn studie en ga ik nu een andere studie doen
Met citaat reageren
Oud 27-01-2007, 16:15
Verwijderd
Doordat ik altijd al geïntereseerd was in mensen, is het dus voor mij logisch dat ik iets met mensen wil gaan doen. Arts leek mij wel wat, maar die studie is niet geschikt voor mij. Te hoog gegrepen. Aangezien ik altijd al ''levensvragen'' heb over de mens en zijn geest. Leek psychologie mij wel wat Ik weet het nu al zo'n 1.5 jaar, terwijl ik pas over 2 jaar een opleiding moet kiezen Oja en als ik de studie niet haal of het bevalt me niet dan ga ik opleiding voor journalistiek doen. Eigenlijk vind ik heel veel leuk, zoalang het maar niet richting techniek/bouw gaat. Daar interesseer ik mij dus totaal niet voor. Vroeger wou ik altijd naar het ALO ( sportopleiding) maar dat viel toch af.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2007, 16:29
Verwijderd
Nou, in de 4e ben ik naar de studiebeurs geweest. Dat hielp niets, dat was alleen maar foldertjes verzamelen. Daarna ben ik naar talloze open dagen/meeloopdagen/proefstudeerdagen geweest, voor de studies rechten/sociologie/alg. taalwetenschap/psychologie/muziekwetenschap/TCS/Talen en culturen van Japan en nog wel meer.

Uiteindelijk werd talen&culturen van Japan m'n eerste keus, maar dat ben ik niet gaan studeren door slechte arbeidsperspectieven. Dus werd het m'n tweede keus, taalwetenschap, en dat studeer ik vandaag de dag nog. En ik vind het best ok, meestal dan.

Wil je ook nog weten waarom in Utrecht? Nou, taalwetenschap kun je studeren in Leiden, Utrecht, Amsterdam (VU), Amsterdam (UvA), Nijmegen en Groningen. Omdat meteen op kamers niet haalbaar was moest ik iets redelijks dichtbij kiezen. Leiden is voor mij het meest dichtbij, maar Leiden vind ik niet echt een geweldige stad en de universiteit trok me ook niet zo aan. Dus werd het Utrecht.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2007, 06:03
Verwijderd
Ik ben naar drieduizend open dagen geweest en vijfduizend folders gelezen maar ik heb nooit kunnen kiezen. De opties stonden wel al enkele jaren vast, ik kon dus alleen niet kiezen welke ik wilde.

Dus nu heb ik maar met een dobbelsteen gegooid. Media & Cultuur wordt het
Met citaat reageren
Oud 29-01-2007, 19:24
Verwijderd
ik had een keuze gemaakt voor iets dat me heel interessant leek, best goed over nagedacht en alles.. tot k op een ochtend wakker werd en opeens besloot iets heel anders te gaan doen en dat ben ik toen gaan doen..
dat een jaar gedaan en toen iets anders gaan doen, waar k redelijk snel mee gestopt ben..

dit is denk k hoe je niet moet kiezen, maar hoe t wel moet, geen idee.. ben er ook nog helemaal niet uit wat k verder wil doen.. maar wees iig niet bang de verkeerde keuze te maken, switchen is echt geen ramp..
Met citaat reageren
Oud 29-01-2007, 22:27
Verwijderd
In de vierde was het voor mijn geneeskunde, of iig iets in de gezondheidszorg. Maar N&G mislukte dus ik ging E&M doen. Toen me georienteerd op de studies in dit gebied.
Ik wist toen begin 5e vrijwel zeker dat het rechten zou worden, tot ik naar een opendag sociale geografie ging. En dat was leuk, heel leuk, alleen na wat wikken en wegen dacht ik dat het niet bij me paste. 10 Open dagen later in de 6e ineens besloten dat ik bij SGP nog is wilde kijken en het was het toch wel helemaal. Toen nog een meeloopdag gedaan en me ingeschreven.
Utrecht omdat ik de stad super vind, de studie daar als beste stond aangeschreven en het de grooste faculteit is van de 4 universiteiten waar de studie wordt aangeboden. Ik hou niet zo van jan kent alleman.

Tips:
Begin met een beroepskeuzetest.

Bedenk je welke vakken je interessant vind. Ben je meer van de beta of van de gamma, van de talen of van het onderwijs. Welke vakken vind je leuk op de middelbare school?

Bezoek orientatie opendagen waarop je vooral veel boekjes verzamelt.

Doe opendagen, daar maak je al veel meer kennis met een studie.

En dan meeloopdagen. Dat is immers echt meelopen met die studie en echt een goed beeld krijgen ervan.

Wat ook erg belangrijk is: leg je neer bij je keuze als je eenmaal zover bent. Er zijn misschien wel 10 studies die je potentieel zou willen doen. Maar uiteindelijk kan er maar 1tje zijn die je echt kiest. Ga niet door wikken en wegen tot je eindexamen hebt gedaan maar besluit op een gegeven moment.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2007, 21:41
Magican
Magican is offline
Naar een decaan gaan en daar je vraag stellen. Zo deed ik het ook en ik ben nu vrij zeker van wat ik wil doen.
Oud 30-01-2007, 22:39
pyres
pyres is offline
Citaat:
Silk-and-Satin schreef op 26-01-2007 @ 19:16 :

Hoe kwam jij erachter wat je graag na de middelbare wilde/wilt doen?

ik heb ook studiekeuzetests gedaan en wel enigzins mn studiekeuze daarop gekozen, maar ik denk dat je voornamelijk bij jezelf moet nagaan WAT je precies leuk vind (hoe moeilijk dat ook is....

ik deed eerst facility management waar ik na 2 jr mee stopte, toen probeerde ik psychologie en ik doe nu hbo-rechten waar ik me compleet thuis voel. bij mij heeft het dus even geduurd, maar ik doe nu wel iets waar ik compleet achter sta.

besef wel dat geen enkele studie perfect is en dat je dus ook wel vakken tegen kunt komen die je totaal onbelangrijk vind. dat is niet gelijk een reden om met de studie te kappen
Oud 30-01-2007, 23:50
deoxyribose
deoxyribose is offline
studiekeuzetests waren voor mij nutteloos, alles wat ik eruit kreeg had niets met mijn interesses of profiel te maken...

Eh tja ik had al een Natuur-profiel, dus ik had het al een stuk makkelijker, want als je zulke vakken kiest ga je niet alsnog bijv. Rechten studeren. Nou ja, dus flink wat foldertjes meegenomen van Wis- en Natuurwetenschapsfaculteiten van verschillende Uni's. Mijn eerste keuze was Scheikunde maar daarna werd 't alsnog Biologie. Maakt niet uit want ik doe alsnog de richting die ik op wilde gaan bij Scheikunde(nl. moleculaire genetica). Oh ja en ik was ook nog proefstuderen en ik wilde eigenlijk naar Utrecht, maar de reistijd was te ver en de kamernood te hoog. Dus dan maar Leiden, ook een mooie stad, wel klein. Ook de faculteit zelf is erg klein, beetje ons-kent-ons sfeertje.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2007, 07:21
Verwijderd
Citaat:
deoxyribose schreef op 31-01-2007 @ 00:50 :
studiekeuzetests waren voor mij nutteloos, alles wat ik eruit kreeg had niets met mijn interesses of profiel te maken...

Eh tja ik had al een Natuur-profiel, dus ik had het al een stuk makkelijker, want als je zulke vakken kiest ga je niet alsnog bijv. Rechten studeren. Nou ja, dus flink wat foldertjes meegenomen van Wis- en Natuurwetenschapsfaculteiten van verschillende Uni's. Mijn eerste keuze was Scheikunde maar daarna werd 't alsnog Biologie. Maakt niet uit want ik doe alsnog de richting die ik op wilde gaan bij Scheikunde(nl. moleculaire genetica). Oh ja en ik was ook nog proefstuderen en ik wilde eigenlijk naar Utrecht, maar de reistijd was te ver en de kamernood te hoog. Dus dan maar Leiden, ook een mooie stad, wel klein. Ook de faculteit zelf is erg klein, beetje ons-kent-ons sfeertje.
Ik ben het niet met je eens, bij ons op school en op veel andere mensen die ik ken die voor een NG profiel hebben gekozen hebben dat niet gedaan omdat ze later nooit iets met maatschappij willen doen. Het merendeel van de mensen uit de NG klas gaat niét iets medisch of technisch doen maar gaat de kant op van recht / (bedrijfs)economie / sociologie en communicatiewetenschap.

Dit komt doordat voor veel leerlingen een EM of CM profiel niet genoeg uitdaging geeft en deze leerlingen toch graag nog iets van de resterende 3 jaar willen maken.

Maargoed, dat wilde ik even kwijt
Met citaat reageren
Oud 31-01-2007, 07:48
Verwijderd
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 31-01-2007 @ 08:21 :

Dit komt doordat voor veel leerlingen een EM of CM profiel niet genoeg uitdaging geeft en deze leerlingen toch graag nog iets van de resterende 3 jaar willen maken.

Ik proef hier een ondertoon, beta is beter.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2007, 07:53
Donkey Roller
Donkey Roller is offline
Tja ik heb ook geen idee wat ik moet gaan doen. Ik volg nu een opleiding commercieel medewerker mbo niveau 3/4. Maar dit vind ik helemaal niets en ik wil eigenlijk ook niet echt wat in de economie doen. Journalistiek interesseert me wel maar je moet minimaal HBO gedaan hebben en ik heb alleen vmbo theoretisch afgerond, dus dit is niet mogelijk. Dus ik zoek eigenlijk een opleiding met MBO niveau maar dit vind ik erg lastig. Media & Cultuur interesseert me ook wel maar dit is volgens mij ook HBO.
Hotelschool dacht ik ook nog aan maar dit is ook weer een hoger niveau.

Ik heb dus echt geen idee wat ik nu wil. Het enige dat ik weet is dat ik in ieder geval

- weinig met economie te maken wil hebben. Dus geen financiering, boekhouding, facturering etc.
- Geen techniek of bouw. Ben totaal niet praktisch of handig.
- Geen natuur achtige opleidingen.

De keuze is erg moeilijk vind ik dus daarom ga ik ook maar naar mijn decaan, maar ik vrees dat dit weinig opschiet.
Oud 31-01-2007, 10:02
Verwijderd
Citaat:
Anneka schreef op 31-01-2007 @ 08:48 :
Ik proef hier een ondertoon, beta is beter.
Dat kan je misschien zo zien en misschien is het ook wel zo. Maar bij ons op school doen de mensen die iets meer kunnen en diepgang zoeken NG omdat ze anders werkelijk geen ruk hoeven te doen. Het is misschien inderdaad een bevooroordeelde blik omdat ik zelf ook beta ben, maar het is nu eenmaal zo dat het evenwicht in stof niet op alle scholen gelijk ligt.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2007, 12:20
Verwijderd
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 31-01-2007 @ 11:02 :
Dat kan je misschien zo zien en misschien is het ook wel zo. Maar bij ons op school doen de mensen die iets meer kunnen en diepgang zoeken NG omdat ze anders werkelijk geen ruk hoeven te doen. Het is misschien inderdaad een bevooroordeelde blik omdat ik zelf ook beta ben, maar het is nu eenmaal zo dat het evenwicht in stof niet op alle scholen gelijk ligt.
Datis aan de scholen zelf, ik deed zelf EM en had het onderhand net zo druk als de mensen met Beta. Ja dat ik makkelijker alfa vakken leer is mooi meegenomen. Maar qua hoeveelheden stof was het bij ons gelijk.

Op universiteiten zit er voor mijn gevoel gelukkig weinig verschil in. Ook al verschillen daar de meningen ook ontzettend over.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2007, 12:24
Syzygy
Syzygy is offline
Ik heb op het allerlaatste moment een studie gekozen. Ik ging nooit veel naar open dagen omdat ik daar het nut niet van in zag. Ik denk dat je meer hebt aan meeloopdagen omdat je dan ook meer contact hebt met de studenten. Het enige nadeel is, is dat je dan al wel ongeveer moet weten wat je wilt.

Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 31-01-2007 @ 11:02 :
Als ik hier nog even op mag reageren... Mensen die goed zijn in natuurkunde/wiskunde hoeven met een natuurkundeprofiel ook geen zak uit te voeren. Dan zou het een grotere uitdaging zijn voor die mensen om juist een maatschappijprofiel te kiezen.
Oud 31-01-2007, 16:58
deoxyribose
deoxyribose is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 31-01-2007 @ 08:21 :
Ik ben het niet met je eens, bij ons op school en op veel andere mensen die ik ken die voor een NG profiel hebben gekozen hebben dat niet gedaan omdat ze later nooit iets met maatschappij willen doen. Het merendeel van de mensen uit de NG klas gaat niét iets medisch of technisch doen maar gaat de kant op van recht / (bedrijfs)economie / sociologie en communicatiewetenschap.

Maargoed, dat wilde ik even kwijt
Dat zal wel aan jouw school liggen. Vrijwel iedereen uit m'n eindexamenjaar die NG of NT deed kwam ook daadwerkelijk bij geneeskunde, biomedische wetenschappen of een andere beta-studie terecht. Volgens mij bood EM op onze school wel genoeg uitdaging, degenen die geen van deze drie profielen aankonden kwamen terecht bij CM. Op mijn middelbare school was CM het afvoerputje voor mensen die niets anders konden.

En tja, beta is beter, althans naar mijn mening. Als ik zie wat voor uren wij maken(vaak van 9 uur 's ochtends tot 5 of 6 uur 's avonds) en dat vergelijk met het aantal uren dat de gemiddelde psychologie-, rechten- of alfastudent moet verschijnen, dan kan ik gewoon moeilijk geloven dat beta, alfa en gamma gelijkwaardig zijn. Dan vind ik het ook moeilijk te begrijpen hoe het komt dat er toch zoveel onvoldoendes kunnen vallen bij Psychologie-tentamens. (Ja had een keertje een cursus in de faculteit, toen had ik ook de resultatenlijsten doorgelezen).

Maar ik ben dan zelf ook beta, dus natuurlijk ben ik hartstikke bevooroordeeld. Dus neem mij a.u.b. niet al te serieus.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2007, 17:22
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
deoxyribose schreef op 31-01-2007 @ 17:58 :
Dat zal wel aan jouw school liggen. Vrijwel iedereen uit m'n eindexamenjaar die NG of NT deed kwam ook daadwerkelijk bij geneeskunde, biomedische wetenschappen of een andere beta-studie terecht. Volgens mij bood EM op onze school wel genoeg uitdaging, degenen die geen van deze drie profielen aankonden kwamen terecht bij CM. Op mijn middelbare school was CM het afvoerputje voor mensen die niets anders konden.

(..)

Maar ik ben dan zelf ook beta, dus natuurlijk ben ik hartstikke bevooroordeeld. Dus neem mij a.u.b. niet al te serieus.
nee, dat zal wel niet, maar die onderwaardering van cm gaat echt nergens over. is dat het idee van beta´ers of is dat op andere scholen ook zo? ik heb niets met techniek, niets met gezondheid en niets met economie; en volgens mij ontelbare mensen met mij... één reden niet voor c&m te kiezen?
volgens mij hangt het ook inderdaad af van waar je staat. als ik die ng´ers en nt´ers altijd hoorde zeuren over ckv, zag presteren bij geschiedenis of bij frans of duits - tsja, dat vond ík dan weer dom. en het allerdomste zijn nog wel de mensen die profielen doen waar ze niet thuis horen, voor de mogelijkheden of iets dergelijks heet dat dan. tsja.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2007, 17:37
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Och, het lijkt mij juist vrij verstandig om een profiel te kiezen met het oog op een vervolgstudie.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2007, 17:57
deoxyribose
deoxyribose is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 31-01-2007 @ 18:22 :
nee, dat zal wel niet, maar die onderwaardering van cm gaat echt nergens over. is dat het idee van beta´ers of is dat op andere scholen ook zo? ik heb niets met techniek, niets met gezondheid en niets met economie; en volgens mij ontelbare mensen met mij... één reden niet voor c&m te kiezen?
volgens mij hangt het ook inderdaad af van waar je staat. als ik die ng´ers en nt´ers altijd hoorde zeuren over ckv, zag presteren bij geschiedenis of bij frans of duits - tsja, dat vond ík dan weer dom. en het allerdomste zijn nog wel de mensen die profielen doen waar ze niet thuis horen, voor de mogelijkheden of iets dergelijks heet dat dan. tsja.
De beta's bij mij op school waren in de meeste gevallen dus ook wel goed in talen en geschiedenis. Er waren maar enkelen die niet eens een simpele zin konden ontleden. Ik had zelf ook Latijn en Tekenen als vrije vakken gekozen. In ons Latijnklasje zat ook geen enkele persoon met een Maatschappij-profiel. Maar misschien was mijn school een geval apart.

Ik vind het zelf alleen zo jammer dat er zo weinig meisjes zijn die echt de harde wetenschappelijke kant kiezen. Maar we dwalen off-topic, geloof ik.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-01-2007, 20:56
Verwijderd
Citaat:
deoxyribose schreef op 31-01-2007 @ 18:57 :
De beta's bij mij op school waren in de meeste gevallen dus ook wel goed in talen en geschiedenis. Er waren maar enkelen die niet eens een simpele zin konden ontleden. Ik had zelf ook Latijn en Tekenen als vrije vakken gekozen. In ons Latijnklasje zat ook geen enkele persoon met een Maatschappij-profiel. Maar misschien was mijn school een geval apart.

Ik vind het zelf alleen zo jammer dat er zo weinig meisjes zijn die echt de harde wetenschappelijke kant kiezen. Maar we dwalen off-topic, geloof ik.
Ja, ookal ben ik diegene die de discussie aanwakkerde, laten we maar weer ontopic gaan oké?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten