Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Verkeer & Vervoer
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-07-2006, 23:17
SilverBlue
SilverBlue is offline
Wanneer is dit ingegaan, want ik vind geen enkele topic over dit.

Ik heb net 1 dag geleden mijn rijbewijs gehaald. En nu zitten sommige te zeggen dat ik een punten rijbewijs heb? Dat houd ong in als je paar foutjes maakt dat je je rijbewijs moet inleveren en dat je alles weer opnieuw kan doen. Te hard rijden is 1/2 punten zo iets.

Iemand die mij hier iets meer over kan vertellen en wanneer dit officieel is ingegaan ?

Alvast bedankt

Silver
Oud 21-07-2006, 23:58
coopergirl
coopergirl is offline
na 5 jaar wordt je rijbewijs automatisch omgezet naar een niet puntenrijbewijs. Je kunt een punt krijgen voor bumperkleven, dodelijk ongeval en veel te hard rijden (als in 50km/u staat me bij). Voorwaarde is dat je staand egehouden moet worden door een agent, geflitst worden telt niet mee. Punten rijbewijs bestaat al een aantal jaar... Als je je theorie goed geleerd had.......
Oud 22-07-2006, 00:12
Tom
Tom is offline
Puntenrijbewijs is weer typisch een staaltje bangmakerij van de overheid. Een punt kun je alleen bij grove overtredingen kwijtraken. Ongeluk door jouw schuld, flinke snelheidsovertredingen, alcohol in het verkeer en nog een paar zaken. Mits je geen grote randdebiel bent zal dat niet snel voorkomen.

Snelheidsovertredingen zijn sowieso niet boeiend. Alles tot 30 km te hard is niks aan het handje. Centjes overmaken en klaar. Al heb je honderd van dat soort boetes per jaar, je rijbewijs kunnen ze er niet voor afpakken. Valt namelijk netjes onder Wet Mulder, dat betekend betalen en klaar. Pas bij >30 te hard (>40 op de snelweg) komt je naam ergens in de papieren te staan. Ook nog niks aan de hand, maar dat moet niet tevaak voorkomen. Bij >50 te hard heb je wel een groter probleem.
Oud 22-07-2006, 00:33
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 22-07-2006 @ 00:58 :
en veel te hard rijden (als in 50km/u staat me bij).
Met 50km/h te hard wordt én je rijbewijs ingenomen én het kost je een punt (bij staandehouding)
Vanaf 30 te hard kost het je enkel een punt (en een dikke bekeuring).

En het is er inderdaad al een tijdje
Oud 22-07-2006, 16:50
Verwijderd
kijk naar je rijbewijs, zie je 3 aluminium gekleurde dingen, dan heb je 3 punten
zie je er 2 dan heb je er nog maar 2
Met citaat reageren
Oud 22-07-2006, 21:34
Rachel
Rachel is offline
Citaat:
reuff schreef op 22-07-2006 @ 17:50 :
kijk naar je rijbewijs, zie je 3 aluminium gekleurde dingen, dan heb je 3 punten
Ja, maar "knippen" ze dat dan af ofzo als je aangehouden wordt?
Met citaat reageren
Oud 23-07-2006, 12:08
remy476
remy476 is offline
en met alve punten werkt de overheid niet. Je krijgt trouwens ook een punt als ze je aanhouden als je door rood rijdt.
Oud 23-07-2006, 12:26
Verwijderd
Citaat:
Rachel schreef op 22-07-2006 @ 22:34 :
Ja, maar "knippen" ze dat dan af ofzo als je aangehouden wordt?
jap
Met citaat reageren
Oud 23-07-2006, 12:42
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
reuff schreef op 22-07-2006 @ 17:50 :
Dat hoor ik wel eens vaker gezegd worden. Maar dat is onzin, hoor
Oud 23-07-2006, 16:56
remy476
remy476 is offline
*kijkt in zijn rijbewijs* heeft 3 aluminium stukjes

maar zoals Gimme more beer heb k er nog nooit van gehoord
Oud 23-07-2006, 17:30
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 23-07-2006 @ 13:42 :
Dat hoor ik wel eens vaker gezegd worden. Maar dat is onzin, hoor
want?
Met citaat reageren
Oud 23-07-2006, 19:28
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
SilverBlue schreef op 22-07-2006 @ 00:17 :

Ik heb net 1 dag geleden mijn rijbewijs gehaald. En nu zitten sommige te zeggen dat ik een punten rijbewijs heb? Dat houd ong in als je paar foutjes maakt dat je je rijbewijs moet inleveren en dat je alles weer opnieuw kan doen. Te hard rijden is 1/2 punten zo iets.

Iemand die mij hier iets meer over kan vertellen en wanneer dit officieel is ingegaan ?

Alvast bedankt

Silver
ja, jij hebt - net als iedereen die op of na 30 maart 2002 zijn rijbewijs gehaald heeft - een beginnersrijbewijs. (ook bekend als puntenrijbewijs, maar zo heet t officieel niet).

wie heeft jou wijsgemaakt dat 'een paar foutjes' je meteen je hele rij-opleiding zouden kosten ?

maar goed, om ff duidelijkheid te scheppen, en dan meteen maar een slotje aan te vragen, aangezien de vraag beantwoord zal zijn :

wat kost nou punten ?
- bumperkleven
- een snelheidsovertreding van meer dan 30km/u
- alcolholpromillage van 0,8 promille of hoger. (maar je mag al niet meer rijden met een promillage van 0,2 de eerste 5 jaar. daarna wordt dat 0,5. Overigens is dronken rijden geen overtreding, maar een misdrijf. Niet doen, dus.)
- het veroorzaken van ongevallen waarbij doden of gewonden vallen. (het gaat daarbij om het schuldig zijn aan de oorzaak van het ongeval; dat is lang niet altijd het geval.)

hoeveel punten mag je verliezen ?
- elke overtreding (als hierboven) kost 1 punt
- je hebt er drie
- dus na drie overtredingen, wordt je rijbewijs geschorst

geschorst ? en wat dan ?
Citaat:
Het rijbewijs wordt geschorst als iemand voor de derde keer is aangehouden en veroordeeld. Blijkt uit het daaropvolgende rijvaardigheidsonderzoek dat de beginnende bestuurder niet rijvaardig is, dan wordt het rijbewijs ongeldig verklaard.

Rijvaardigheidsonderzoek
Het rijvaardigheidsonderzoek bestaat uit een theorie- en een praktijkgedeelte. Naast educatie staat de kwaliteit van het rijgedrag tijdens het onderzoek voorop.
Als de rijvaardigheid en theoriekennis onvoldoende zijn, moet de kandidaat opnieuw een volledig examen doen. De kosten voor het onderzoek komen voor rekening van de overheid.

puntenadministratie
De punten worden niet bijgehouden op het papiertje zelf. Ze worden centraal bijgehouden, door het CBR. Bijhouden op het papier zou erg fraudegevoelig zijn. Sowieso zou dat niet kloppen; je rijbewijs moet tien jaar mee. Je hebt enkel de eerste 5 jaar een beginnersrijbewijs.

dudelijk, leutjes ?

Laatst gewijzigd op 23-07-2006 om 19:53.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2006, 19:54
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
reuff schreef op 23-07-2006 @ 18:30 :
want?
omdat het simpelweg onzin is. die aluminium stukjes zitten op elk rijbewijs, en zijn er puur om namaken van het rijbewijs - het is immers ook een officieel identificatiemiddel - tegen te gaan.
Oud 23-07-2006, 21:37
Verwijderd
Je moet natuurlijk ook op heterdaad gepakt worden. Als je wordt geflitst terwijl je 160 rijd op de snelweg kost het je geen punt.
Met citaat reageren
Oud 23-07-2006, 21:44
Verwijderd
Citaat:
Dukko schreef op 23-07-2006 @ 22:37 :
Je moet natuurlijk ook op heterdaad gepakt worden. Als je wordt geflitst terwijl je 160 rijd op de snelweg kost het je geen punt.
Tenzij dat je bij de bijbehorende procedure verklaart dat jij reed
Met citaat reageren
Oud 23-07-2006, 21:45
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 23-07-2006 @ 20:54 :
omdat het simpelweg onzin is. die aluminium stukjes zitten op elk rijbewijs, en zijn er puur om namaken van het rijbewijs - het is immers ook een officieel identificatiemiddel - tegen te gaan.
nounou niet zo agressief
Met citaat reageren
Oud 24-07-2006, 11:27
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 23-07-2006 @ 22:44 :
Tenzij dat je bij de bijbehorende procedure verklaart dat jij reed
Welke procedure? Als je 160 rijdt op een 120 stuk krijg je gewoon een boete thuisgestuurd.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2006, 13:10
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
reuff schreef op 23-07-2006 @ 22:45 :
nounou niet zo agressief
nounou, het was al gezegd dat t onzin is. 'waarom is het onzin' vind ik zo'n onzinnige vraag.
Oud 26-07-2006, 22:08
Daboman
Daboman is offline
Citaat:
SilverBlue schreef op 22-07-2006 @ 00:17 :

Alvast bedankt

Silver
Nog gefeliciteerd. Ik heb hem ook net gehaald en heb daarom maar gelijk even gekeken. Hier is een officiele bron: http://rijbewijs.cbr.nl/index.asp?pageid=109
Oud 26-07-2006, 22:35
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef op 24-07-2006 @ 12:27 :
Welke procedure? Als je 160 rijdt op een 120 stuk krijg je gewoon een boete thuisgestuurd.
ik weet nou niet of het 40 en harder was of harder dan 40. Maar je krijgt dan een schikkingsvoorstel thuis gestuurd en een formulier waarop je bezwaar kan maken omdat jij niet reed. Als je dit gewoon als boete ziet en betaald, ga je dus akkoord met de schikking en beken je schuld.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2006, 22:40
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 26-07-2006 @ 23:35 :
ik weet nou niet of het 40 en harder was of harder dan 40. Maar je krijgt dan een schikkingsvoorstel thuis gestuurd en een formulier waarop je bezwaar kan maken omdat jij niet reed. Als je dit gewoon als boete ziet en betaald, ga je dus akkoord met de schikking en beken je schuld.
Wat ik heb begrepen is op 120 km/u snelweg bij 40 km/u en harder. Bij 80, 100 km/u wegen 30 km/u en harder..
Oud 27-07-2006, 15:22
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 26-07-2006 @ 23:40 :
Wat ik heb begrepen is op 120 km/u snelweg bij 40 km/u en harder. Bij 80, 100 km/u wegen 30 km/u en harder..
binnen de bebouwde kom is t ook 30 km/u te hard. eigenlijk is het overal '30km', maar de snelweg is een uitzondering, omdat

a)te hard rijden daar minder gevaarlijk is
b)de snelheden sowieso hoger liggen
c)je op de snelweg nou eenmaal heel makkelijk te hard gaad rijden
Oud 05-01-2007, 11:02
Blaugrana87
Blaugrana87 is offline
Citaat:
remy476 schreef op 23-07-2006 @ 13:08 :
en met alve punten werkt de overheid niet. Je krijgt trouwens ook een punt als ze je aanhouden als je door rood rijdt.
Ik reed gisteren (in nijmegen) door het rode licht en werd kort daarna door een motorrijder aangehouden. 130 euro boete maar geen strafpunten, hij zei "als je dit betaald is het wat mij betreft afgehandeld"

Heb ik gewoon geluk gehad of krijg je sowieso geen punt als je door rood rijdt?
Met citaat reageren
Oud 05-01-2007, 15:17
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Citaat:
Blaugrana87 schreef op 05-01-2007 @ 12:02 :
Ik reed gisteren (in nijmegen) door het rode licht en werd kort daarna door een motorrijder aangehouden. 130 euro boete maar geen strafpunten, hij zei "als je dit betaald is het wat mij betreft afgehandeld"

Heb ik gewoon geluk gehad of krijg je sowieso geen punt als je door rood rijdt?
Nee, het geld niet voor door rood rijden.

Een tijdje terug heb ik er een debat over gehad en dus wat info over opgezocht en sinds de invoering zijn slechts 20 mensen ofzo hun rijbewijs kwijtgeraakt. Dat is echt zóóó weinig!
Oud 07-01-2007, 22:56
Femic
Femic is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 26-07-2006 @ 23:35 :
Ja, daarover heb ik nog wel een vraagje. Mijn broer heeft in m'n moeders auto 33 km/u te hard gereden op een 80 km/u weg en die kreeg dus een boete van 180 euro (geflitst, niet aangehouden). M'n moeder wilde dat ding natuurlijk niet op haar naam hebben, dus ging zo'n formulier insturen, waarop m'n broer ook verklaarde dat hij 't was. Ondertussen had ze wel alvast de boete betaald (m'n broer betaalde 't weer aan haar terug) en dat was dus blijkbaar 'schuld bekennen'. Maar is het niet zo dat je altijd in staat moet worden gesteld om onjuiste informatie die het OM van jou bewaard, te laten wijzigen? Oftewel: je moet toch ook achteraf nog kunnen melden dat jij het niet was, maar (in dit geval) je zoon?
Oud 08-01-2007, 10:59
T_ID
T_ID is offline
Mij was bij slagen verteld dat drankrijden boven de 0,8 promille overigens in een klap 2 punten was. Mwa, waarom geen drie punten, vraag ik me dan af, maar ja.

Ik moet nog 1,5 jaar, nog geen enkele boete gehad in de auto, en dus ook geen punten.
Reageren

Regels voor berichten