Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / ARTistiek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-01-2007, 17:22
M0ss0l
M0ss0l is offline
Ik heb een probleempje,
Ik moet voor kunstacademie filmpjes maken van ongeveer 2 min.
Maar er moet ook muziek bij.. en dan vooral zonder tekst.
het probleem is dat ik niet weet waar ik die moet zoeken..
Ik zoek ook geluidjes, bijvoorbeeld als er iets valt ofzo, of als iemand schrikt.

ps.. Ik zoek geen standaard geluidjes, want die kan ik ook wel googlen.. maar ik wil juist de originelere deuntjes/geluiden gebruiken.

Kan iemand helpen?

Laatst gewijzigd op 27-01-2007 om 17:25.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-01-2007, 17:41
siese
siese is offline
Hebben jullie een opnamestudio in je school om zelf je geluidjes te maken? Dat is namelijk het leukst om te doen.

Anders dingen knippen uit geluidsbanden van andere films.

Er bestaan ook cd-roms met meer dan 100000 geluiden speciaal voor (teken) film. Zowel achtergrondgeluiden als gewone geluidjes.

Muziek waar er geen auteursrechten meer op zijn, kan je gebruiken.

Over wat gaat je film?
Met citaat reageren
Oud 27-01-2007, 18:01
Al Murphy
Al Murphy is offline
Geen idee wat voor opleiding je doet of wat voor school dat is, maar de filmopleidingen die ik ken hebben allemaal wel een mediatheek waarin je zo'n dingen kan opzoeken. Als dat niet lukt kom je bijna automatisch bij databases uit waar je enkel betalend toegang heb. Of in elk geval databases/geluidsbestandjes waarvoor je betaalt.

Verder snap ik niet wat je met originele deuntjes bedoelt. Als ze origineel moeten zijn, dan moet je ze toch zelf maken? En ook voor twee minuten band kruipt daar erg veel tijd in. Daarom is het echt niet vreemd dat veel reportagemakers en ook wel kortfilmmakers voor "deuntjes" bestaande muziek gaan samplen. Ik zou ook niet weten wat daar tegen kan zijn.

Ik ga me niet wagen aan dingen als "zoek die en die componist of dat en dat nummer, seconde zoveel tot zoveel". Zoiets kan je nooit los zien van je filmwerk. Vooral durven keuzes maken. Kies je voor symfonisch werk? Hard? Zacht? Keihard? Eén enkel instrument?

En hoe je daarna met de rechten op die muziek omgaat hangt af van wat je zelf wil, waar je project voor doet, hoeveel mensen je project zullen zien, eventueel je budget (alhoewel ik nog nooit gehoord heb dat iemand voor een project dat louter voor school gebruikt werd rechten heeft betaald, of moest betalen), en vooral de platenlabels, hoe hard je de muziek gaat verknippen, ... Enfin, dat is mijn mening.
Oud 27-01-2007, 18:09
Verwijderd
Hmm volgensmij heb je van die hele CD's met geluiden (Iets dat valt, schreeuw, dichtslaande deuren en hoe gek je 't ook kan bedenken, ook 'sfeermuziek', zonder tekst etc.)
Met citaat reageren
Oud 27-01-2007, 22:26
Verwijderd
qua muziek kan je het doen met surf, idm(of eigenlijk zowieso een heleboel elektronische muziek) probeer aphex twin, als je niet iets standaards zoekt.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2007, 00:45
Verwijderd
Einsturzende Neubauten (a)

Maar ik snap niet zo goed wat je zoekt. Gewoon muziek die je er onder kan zetten? Doe gewoon een nummer dat je leuk vindt. Moet het origineel zijn? Download fruityloops (?) oid en verzin zelf wat bij elkaar. Tekenfilmgeluidjes van dichtslaande deuren etc, koop een cd waar dat opstaat of, nog makkelijker, neem ze zelf op.

Ik heb weleens een filmpje gemaakt van een minuut of tien en toen had degene met wie ik het deed de hele achtergrondmuziek geschreven, die we toen zelf hadden opgenomen. (Deels op school, deels in zijn slaapkamerstudiootje.)
Met citaat reageren
Oud 28-01-2007, 01:03
Metal
Metal is offline
Je zit op een kunstacademie en het ontbreekt je totaal aan inventiviteit....

Oud 28-01-2007, 11:24
Sonnema
Sonnema is offline
instrumentale muziek kun je gewoon op internet downloaden... en anders gebruik je een programma als Bearshare

www.bearshare.com

en zoek dan op instrumental ofzo... (tip: zuid amerikaanse instrumentale muziek is erg goed... of Vangelis is ook goed wat betreft instrumentaal)
Oud 28-01-2007, 12:09
Escapism
Escapism is offline
post-rock.
Oud 28-01-2007, 13:01
M0ss0l
M0ss0l is offline
Citaat:
Metal schreef op 28-01-2007 @ 02:03 :
Je zit op een kunstacademie en het ontbreekt je totaal aan inventiviteit....

Ik zit op een kunstacademie om te leren..
En tis niet zo dat ik nog niks heb, tis datk wel wat extra hulp kan gebruiken, omdat ik dit nog nooit heb gedaan, en we niet echt les krijgen hoe je dat moet vinden ofzo..

Laatst gewijzigd op 28-01-2007 om 13:03.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2007, 13:01
M0ss0l
M0ss0l is offline
En bedankt voor alle hulp
Met citaat reageren
Oud 28-01-2007, 13:56
Pay Per View
Pay Per View is offline
squarepusher, otto von schirach, aphex twin, etc etc

best leuk om te gebruiken.
Oud 28-01-2007, 14:23
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
Escapism schreef op 28-01-2007 @ 13:09 :
post-rock.
Ow, shit, doet me even terugdenken aan een scene in het begin van 28 days later. Beelden van een verlaten Londense binnenstad, en op de 'achtergrond' zwelt (als ik me niet vergis) East Hastings van Godspeed aan. Het wooow-gevoel was compleet.

Soms kun je door gebruik te maken van herkenbare of gerecycleerde achtergrondmuziek trouwens ook wel bepaalde dingen versterken of voor extra contrast zorgen.
Luister bijvoorbeeld (nog) eens naar Zamfir - The lonely shephard. Is al gebruikt in Kill Bill, en was daarvoor al een soort van overbekende evergreen. Meestal speelt het in je nadeel om 'bekende' dingen te gebruiken, maar je kan het net zo goed in je voordeel gebruiken.

Geweldige sample van een simpel maar geniaal stukje drum: de eerste maten van Led Zeppelins 'When the levee breaks'.
Oud 02-02-2007, 17:50
MaanMuis
MaanMuis is offline
http://www.grsites.com/sounds/

Deze site kun je zat vinden! Van gillende mensen tot een juigend publiek en dierengeluiden .
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten