Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-01-2007, 22:04
Live
Live is offline
Ik zie gelukkig nog een paar bekende namen hier, maar het is volgens mij al weer heel lang geleden dat ik iets gepost heb... Er lag dan ook een dikke laag stof op mijn pen... Hier iets nieuws, ik hoor graag commentaar/reacties...
xLive

Slechte timing

Een fluisterend vermoeden drong langzaam door je leden,
hoewel je in ’t verleden hier al vaker was beland.
Maar omdat je alle risico’s zo grondig had vermeden,
past deze laatste uitleg toch nooit binnen ’t verstand.

De waarheid is zo hard als glas dat valt in duizend stukken,
samen met jouw toekomstdromen verder weg dan ooit.
Want het was toch prima zo? Al was je niet gelukkig...
De blauwe plus breekt op je in; je weet het dus echt nooit...

Vijf hele weken binnenin, het mooiste wereldwonder,
leven in leven, groot geschenk van oermoeder Natuur?
Je voelt het wel (en schrikt er van): dit is toch heel bijzonder,
maar ondanks dat; op dit moment is de prijs je té duur.

Dus zonder twijfel van de geest wordt snel het licht gedoofd,
verdreven wordt het leven dat nu pijn doet en verwart.
Weg uit je buik, maar hoe lang zal het leven in je hoofd?
En erger nog ; hoe lang, zal ’t nog sterven in je hart?

[edit]ok, j'alle en witte regels veranderd[/edit]

Laatst gewijzigd op 15-01-2007 om 15:54.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-01-2007, 10:59
Porcelain
Porcelain is offline
Ik schrok een beetje van de rijm en van het cursieve (waarom staat het cursief? Is niet nodig toch?).

Maar best een mooi puur gedicht eigenlijk, vooral dit:
'Je voelt het wel (en schrikt er van): dit is toch heel bijzonder'
heel lief. Ik vind het ook mooi aan dit gedicht dat je er heel langzaamaan achterkomt waar het over gaat.

Wel kun je volgens mij niet zeggen dat een prijs duur is; die is hoog. En 'j'alle risico's' vind ik raar staan en helemaal niet nodig, wat mij betreft kun je 'je' gewoon voluit schrijven. En de puntjes in de tweede strofe irriteren me, evenals 'je weet het dus echt nooit' omdat die zin er, lijkt het, alleen is neergezet voor de rijm.

Mooie laatste zin. Ik kan het niet cliche vinden, ik vind het puur. Alleen de komma achter 'hoe lang' stoort me en ik zou het mooier vinden als je die zin gewoon achter je gedicht aan plakt:

Weg uit je buik, maar hoe lang zal het leven in je hoofd?
En erger nog: hoe lang zal ’t nog sterven in je hart?

Dan ligt het er niet zo dik bovenop, hij komt nu mooi onverwacht en dan slaat er beter in. Vind ik.

Edit: o, en ik vind het jammer dat in de titel een engels (vernederlandst, dat wel) woord staat.

Laatst gewijzigd op 15-01-2007 om 11:05.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 15:35
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Ik vind dat je met de eerste twee strofes het gedicht mooi begint. Dit is tot nu toe wel een van de betere gedichten met rijm . Idd vind ik ook j'alle een beetje raar staan. Ik moet denken aan het franse aller.

Nadat ik het nu eindelijk begrijp vind ik het heel mooi gedaan. Niet per sé een echt hoogstandje maar de inhoud heb je heel goed verwerkt, vind ik . Petje af .
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 18:10
Elfe
Elfe is offline
Ik vind het wel een mooi gedicht, inhoudelijk.
Deze zin (dit zinsdeel) vind ik ook mooi:
"De waarheid is zo hard als glas"

Waar ik alleen niet zo van houd, zijn drie puntjes achter elkaar, omdat het dan zo open blijft, zeg maar. Verder zou ik nooit met een vraag durven eindigen of ik zou gewoon een punt achter die vraag zetten. Ik vind het woord 'dus' ook niet zo geslaagd.
Oud 15-01-2007, 18:24
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
@ Elfe,

soms is een vraag wel mooi om mensen na te laten denken over je gedicht. Over de inhoud, of het gedicht als geheel. En helemaal met dit onderwerp vind ik het wel een geslaagd iets. Waarom zou jij niet met een vraag eindigen?
Met citaat reageren
Oud 15-01-2007, 18:28
Elfe
Elfe is offline
Ik vind een vraag met een vraagteken erachter opdringerig overkomen. Nee, 'opdringerig' is een verkeerd woord. Ehm, ik heb het gevoel er antwoord op te moeten geven. Misschien ben ik wel een luie lezer en krijg ik het liefst alles gewoon voorgeschoteld.

Natuurlijk denk ik wel na over het gedicht en zeker ook over het onderwerp. (Dit gedicht heeft me aan het denken gezet en dat is ook een goed teken!)
Oud 15-01-2007, 19:30
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Citaat:
Elfe schreef op 15-01-2007 @ 19:28 :
Ik vind een vraag met een vraagteken erachter opdringerig overkomen. Nee, 'opdringerig' is een verkeerd woord. Ehm, ik heb het gevoel er antwoord op te moeten geven. Misschien ben ik wel een luie lezer en krijg ik het liefst alles gewoon voorgeschoteld.

Natuurlijk denk ik wel na over het gedicht en zeker ook over het onderwerp. (Dit gedicht heeft me aan het denken gezet en dat is ook een goed teken!)
Ja, een gesloten gedicht is misschien wel makkelijker, als lezer .

Ik ga nu maar weer ontopic, ik vind het anders niet eerlijk voor de TS .
Met citaat reageren
Oud 16-01-2007, 22:42
Live
Live is offline
Zo! wat een reacties

Ik heb tussendoor al de j'alle en de enters voor de laatste regels vervangen, want daar kon ik me meteen in vinden.

@porcelain , thanx voor je uitgebreide reactie! Waarom schrik je van rijm? Ben je sowieso geen rijmfan, of ging het specifiek om dit gedicht?
De reden dat ik in cursief mn gedichten post heeft helemaal niet te maken met gedicht zelf hoor, zo heb ik het altijd gedaan hier Vind t zelf mooier, en zorgt voor duidelijker onderscheid met de gewoon geschreven tekst erboven. That's all.

Ik was me er van bewust dat een prijs hoog is en iets duur... maar om binnen het rijmschema te blijven en toch te zeggen wat ik wilde zeggen heb ik toch voor deze contaminatie gekozen. Zou t misschien mogen vallen onder dichterlijke vrijheid (of knulligheid?)?
Daarentegen staat 'je weet het dus echt nooit' er niet alleen voor de rijm. Die zin hoort er voor mij juist in omdat het mijn (en haar) onbegrip uit, dat je alles goed lijkt te doen, en alsnog gaat het 'mis'. Je bent dus nooit 100% safe, je weet het dus echt nooit. Vandaar. En dat het rijmde maakte het voor mij juist dé zin op de juiste plek.

En wat de titel betreft, dat ben ik met je eens, maar ik kon niet zo 123 iets beters verzinnen... Suggesties?

@de rest: thanx. Het protest tegen de puntjes kan ik begrijpen, die lijken af en toe automatisch op mijn scherm te komen, altijd een zwak punt van mij, gaat vanzelf (zie hierboven). Ik denk op zo'n moment dan ruimte, en zet puntjes...

Het vraagteken hoort voor mij juist heel erg bij dit gedicht, omdat ik me dit juist af vraag, er is juist geen antwoord, dat zullen we vanzelf gaan merken op den duur... (ow alweer die puntjes!) en ik vrees dat het meer impact zal hebben dan zij van te voren verwacht, en dat het dus niet zo makkelijk op te lossen is.

Bedankt allemaal. Mochten jullie nog suggesties hebben voor een gepastere titel, dan hoor ik het graag.
Oud 17-01-2007, 13:43
Porcelain
Porcelain is offline
Ik vond de vraag ook juist wel mooi.

En hm, wat mij betreft mag de dure prijs niet onder dichterlijke vrijheid vallen, sorry .

En ik schrok van de rijm, simpelweg omdat veel mensen op dit forum die zo'n strak rijmschema gebruiken slechte gedichten schrijven (ojee, wat een ongenuanceerde uitspraak ). Maar dat was dit keer dus niet het geval.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten