Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-01-2007, 21:13
adon1s
adon1s is offline
Ik wil eerst even kwijt dat ik hierbij ook andere mensen als voorbeeld had kunnen nemen, tis een lullig voorbeeld maar wil het even duidelijk maken.

Ik snap niet hoe sommige van die geestelijk gehandicapten ZOO gelukkig kunnen zijn... Ik bedoel, je zit daar in een rolstoel met je tong half uit je bek, zonder enig zelfrespect, maar misschien had je liever niet geboren willen worden, wie weet het..?
Maar wie kan er wat vertellen over hoe gelukkig die mensen kunnen zijn, juist omdat ze nergens besef van hebben?
Oud 21-01-2007, 21:23
Mariekje*
Mariekje* is offline
Wie zegt dat ze nergens besef van hebben?
Oud 21-01-2007, 21:25
adon1s
adon1s is offline
Ja dat weet ik niet...
Oud 21-01-2007, 21:57
Lotte
Lotte is offline
Ik vind dat ze vaak heel echt hun emoties uiten, er zit geen sociaal masker voor ofzo.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2007, 21:59
GeleBloem
GeleBloem is offline
Citaat:
Lotte schreef op 21-01-2007 @ 22:57 :
Ik vind dat ze vaak heel echt hun emoties uiten, er zit geen sociaal masker voor ofzo.
Inderdaad. Ze zijn gewoon erg 'simpel'. Dit klinkt negatief, maar zo bedoel ik het niet. Ze zijn simpel in de vorm van: gewoon laten zien wat je voelt. Ze kennen niet anders. Zijn ze verdrietig: ze huilen of kijken verdrietig. Maken ze iets leuks mee: dan kunnen ze net zo hard juichen als dat wij een miljoen winnen. Ja, iets in die vorm wou ik duidelijk maken, maar er komt niet helemaal uit wat ik nu bedoel..
Oud 21-01-2007, 23:07
Verwijderd
ik denk dat ignorance soms wel bliss is...
Met citaat reageren
Oud 21-01-2007, 23:11
Verwijderd
als je niet beter weet en dat jouw leven is, waarom zou je dan niet gelukkig kunnen zijn? en misschien besef je een aantal dingen wel minder die alleen maar negatief voor je uit zouden pakken, rielekst toch?
Met citaat reageren
Oud 22-01-2007, 10:08
lennuzz
lennuzz is offline
Citaat:
slobowicz schreef op 22-01-2007 @ 00:11 :
als je niet beter weet en dat jouw leven is, waarom zou je dan niet gelukkig kunnen zijn? en misschien besef je een aantal dingen wel minder die alleen maar negatief voor je uit zouden pakken, rielekst toch?
precies.
en wat hierboven al gezegd werd: Die mensen zijn gewoon echt.

daarbij wil ik nog even kwijt dat ik de toon van je bericht een beetje neerbuigend vind met opmerkingen als 'je zit daar met je tong uit je bek, zonder enige vorm van zelfrespect'
en een opmerking als 'ik snap niet hoe ze ZOO gelukkig kunnen zijn'
diegene met zijn tong uit zijn mond krijgt van mij meer respect dan mensen die deze dingen op zo'n manier verwoorden.

bovendien: wélke andere mensen had je nog als voorbeeld kunnen gebruiken??

ik vind je hele bericht en de toon ervan gewoon respectloos en stom. je komt op mij over als een oppervlakkig en kortzichtig persoon die misschien veel beter na had kunnen denken over het posten van dit bericht.

Laatst gewijzigd op 22-01-2007 om 10:25.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2007, 11:45
adon1s
adon1s is offline
Was alleen om duidelijk te maken wat ik bedoelde...

Had ook andere ernstig zieke mensen als voorbeeld kunnen nemen.
Oud 22-01-2007, 13:22
Balance
Balance is offline
Citaat:
adon1s schreef op 22-01-2007 @ 12:45 :
Was alleen om duidelijk te maken wat ik bedoelde...

Had ook andere ernstig zieke mensen als voorbeeld kunnen nemen.
Dat lijkt me niet, want dan was de gehele discussie anders.
Geestelijk gehandicapten hebben een laag ontwikkelingsniveau, terwijl ernstig zieke mensen doorgaans wel een normale ontwikkeling hebben doorlopen en zich volledig bewust zijn van de situatie.

Het gaat nu om mensen met een verstandelijke beperking (zoals je hen tegenwoordig 'hoort' te noemen) en deze mensen hebben vaak een zeer laag ontwikkelingsniveau. En als je dan kijkt naar kinderen in de kleuterklas, die schamen zich ook nergens voor. Niet omdat ze zich zo vrij voelen, maar omdat het schaamtebesef nog helemaal niet is ontwikkeld.

Dus zo moet je eigenlijk gaan denken: als iemand een ontwikkelingsniveau van een 2-jarige heeft, dan is het logisch dat diegene niet naar anderen kijkt, want hij/zij denkt dat de hele wereld om hem/haar draait, net als een peuter.
Is het ontwikkelingsniveau iets hoger, dan komt er steeds meer besef bij. Zoals het besef dat ze anders zijn dan anderen.
Maar de echte schaamte, of het echte 'als ik zo was geweest, dan was mijn leven beter geweest' dat komt nooit, want zo ver ontwikkelen deze mensen zich helemaal niet. En zit iemand wel op dat niveau, dan zit ie qua gedrag ook al veel verder op zijn beheersingsniveau, waardoor ie ook veel minder gedrag zal vertonen waarvoor hij/zij zich kan schamen.
Oud 22-01-2007, 13:55
Verwijderd
Ik denk dat die mensen niet beter weten..
Voor hen ziet zo de wereld eruit. Ik weet niet of ze beseffen dat ze zelf geestelijk gehandicapt zijn..
Met citaat reageren
Oud 22-01-2007, 14:12
Nona
Nona is offline
Citaat:
Queasy schreef op 22-01-2007 @ 14:55 :
Ik denk dat die mensen niet beter weten..
Voor hen ziet zo de wereld eruit. Ik weet niet of ze beseffen dat ze zelf geestelijk gehandicapt zijn..
Het zusje van mijn peettante (inmiddels overleden) wel. Die werd eens aangegaapt in een restaurant en toen ze er al drie kwartier genoeg van had is ze maar eens opgestaan en heeft gezegd: "Ja inderdaad, ik ben een mongool!" Die vrouw wist niet meer waar ze moest kijken van schaamte. En ze had inderdaad het syndroom van Down.
Oud 22-01-2007, 14:14
GeleBloem
GeleBloem is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 22-01-2007 @ 15:12 :
Het zusje van mijn peettante (inmiddels overleden) wel. Die werd eens aangegaapt in een restaurant en toen ze er al drie kwartier genoeg van had is ze maar eens opgestaan en heeft gezegd: "Ja inderdaad, ik ben een mongool!" Die vrouw wist niet meer waar ze moest kijken van schaamte. En ze had inderdaad het syndroom van Down.
Offtopic: Hahahah, oh geweldig! Ik zou de hele avond niet meer bijkomen van het lachen..
Oud 22-01-2007, 14:18
Verwijderd
Citaat:
heel stoer! maar mensen met downsyndroom zijn toch wel in verschillende mate ook echt geestelijk gehandicapt. sommige hebben het niveau van een klein kind, terwijl anderen ook gewoon in films en series acteren enzo (en dat doen wij ze niet na!)
vind het trouwens vaak wel moeilijk... omgang met 'dat soort mensen'. want staren is fucking onbeleefd en kinderachtig. maar negeren kan ook echt niet. en op zo'n moment ben ik altijd spontaan vergeten hoe "normaal" ook alweer gaat...

sommige gehandicapten zijn blij dat ze geboren zijn, anderen niet. net als "gewone" mensen zeg maar... ik denk dat het ligt aan de mate van gehandicaptheid, in hoeverre iemand gelukkig is en beseft wat er om hem heen gebeurt

Laatst gewijzigd op 22-01-2007 om 14:24.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2007, 14:19
Verwijderd
Citaat:
Hahahaha dat vind ik een hele toffe opmerking
Tja dan zit je even verbaast te kijken..
Ik denk overigens dat het voor elke geestelijk gehandicapte verschillend is
Met citaat reageren
Oud 22-01-2007, 15:13
naam ingebruik
naam ingebruik is offline
Citaat:
Oud 22-01-2007, 18:40
Hulk
Hulk is offline
ik heb bij man bijt hond wel is gezien dat een man getrouwd was met een geestelijk gehandicapte. en die vrouw had daar ook zelf het besef van.

waarschijnlijk zitten er tussen die 'mongolen' ook nog hoogbegaafden.
Oud 22-01-2007, 18:44
Verwijderd
Geestelijk gehandicapten bestaan niet, verstandelijk gehandicapten/beperkten wel.

Verder wat Balance zegt.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2007, 18:53
Nona
Nona is offline
Citaat:
Hulk schreef op 22-01-2007 @ 19:40 :
waarschijnlijk zitten er tussen die 'mongolen' ook nog hoogbegaafden.
Mongool is synoniem voor iemand met syndroom van Down. Eén van de kenmerken daarvan is mentale retardatie. Dus nee, dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Autisten echter kunnen wel bijzonder slim zijn, maar hebben soms niet de mogelijkheden om dat voldoende duidelijk te maken.
Oud 23-01-2007, 13:24
Verwijderd
ik zou tegen de TS willen zeggen: sta open voor andere en loop voor de gein naar mensen met een beperking, en praat gewoon tegen ze

Der zal een nieuwe wereld voor je open gaan
Met citaat reageren
Oud 23-01-2007, 13:41
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 22-01-2007 @ 19:44 :
Geestelijk gehandicapten bestaan niet, verstandelijk gehandicapten/beperkten wel.

Verder wat Balance zegt.
Nee joh, 'mensen met mogelijkheden'. Verstandelijk gehandicapt is ook al weer not done.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2007, 13:46
Verwijderd
mentally challanged
Citaat:
Kruimel schreef op 22-01-2007 @ 19:53 :
Mongool is synoniem voor iemand met syndroom van Down. Eén van de kenmerken daarvan is mentale retardatie. Dus nee, dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk.
Autisten echter kunnen wel bijzonder slim zijn, maar hebben soms niet de mogelijkheden om dat voldoende duidelijk te maken.
maar er zijn wel mensen die binnen dat syndroom "hoogbegaafd" zijn, en dus een bijna gelijk niveau hebben als mensen zonder handicap
Met citaat reageren
Oud 23-01-2007, 14:57
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef op 23-01-2007 @ 14:41 :
Nee joh, 'mensen met mogelijkheden'. Verstandelijk gehandicapt is ook al weer not done.
Mensen met mogelijkheden vind ik geen goede term, dat is nl iedereen.

Geestelijk gehandicapt bestaat niet, omdat je geest niet gehandicapt kan zijn...dat is iig niet het geval bij mensen die verstandelijk gehandicapt zijn (ja, ik vind geest en verstand twee verschillende dingen ).
Met citaat reageren
Oud 23-01-2007, 14:59
Volk
Volk is offline
Dacht dat sinds kort een persoon met het Down Syndroom geen mongool meer genoemd mocht worden. Mongolen zijn mensen uit mongolië. Dat dacht ik tenminste ergens gelezen te hebben toen ik bezig was met mijn profielwerkstuk over het syndroom....

naja, sinds kort, mijn profielwerkstuk is al een tijdje geleden..
Met citaat reageren
Oud 23-01-2007, 15:03
Verwijderd
Citaat:
Volk schreef op 23-01-2007 @ 15:59 :
Dacht dat sinds kort een persoon met het Down Syndroom geen mongool meer genoemd mocht worden. Mongolen zijn mensen uit mongolië. Dat dacht ik tenminste ergens gelezen te hebben toen ik bezig was met mijn profielwerkstuk over het syndroom....

naja, sinds kort, mijn profielwerkstuk is al een tijdje geleden..
Er mag zoveel niet... Ik vind 'mongool' een scheldwoord (tenzij het natuurlijk bedoeld is als inwoner van Mongolië idd, maar zo is het meestal niet bedoeld...)...iemand met het Syndroom van Down noem ik dan ook 'iemand met het Syndroom van Down'.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-01-2007, 15:49
Maresha
Maresha is offline
wie zegt dat ze geen zelfrespect hebben?
aan sommige stukjes in jou bericht te zien krijg ik het gevoel dat jij geen respect hebt voor hun
eens tukje zoals 'Ik bedoel, je zit daar in een rolstoel met je tong half uit je bek'

en nergens besef van hebben? die mensen hebben echt wel besef hoor!
Met citaat reageren
Oud 23-01-2007, 16:44
Poepkind
Poepkind is offline
de moeder van een gehandicapt kind vertelde dat haar zoon emoties heel anders ervaart dan normale kinders. Dat hij oppervlakkiger is, en geen innige positieve en negatieve emoties ervaart. Zijn belevenis wereld is anders, en ik denk dat het per afwijking verschilt hoe dat zit.
Oud 23-01-2007, 16:49
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Het ligt eraan hoe hoog je ontwikkeld bent als verstandelijk gehandicapte. Mensen met een zware afwijking (die geen zware medicatie hebben, of daar geen last van ondervinden) kunnen intens gelukkig zijn, omdat ze niet beter weten. Maar mensen die net op het randje zitten, die bijvoorbeeld naar een aangepaste school gaan (en dan heb ik het nu niet over moeilijklerende kinderen, maar wel over mensen met een behoorlijke beperking) kunnen wel de wens hebben om 'normaal' te zijn, omdat zij zien dat mensen die wel 'normaal' zijn, meer kunnen, meer mogelijkheden hebben. Zoals een jongen die een gezond zusje heeft, en ziet dat dat zusje zich ontwikkelt, en naar school gaat, en vriendjes en vriendinnetjes krijgt, terwijl hij dat zelf niet mee kan maken.

Zo zie ik het dan.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2007, 17:01
Verwijderd
Waarom zou je daar zonder enig zelfrespect zitten? Honden, bijvoorbeeld, zijn ook een stuk minder intelligent dan mensen, maar die denken toch ook niet de hele dag 'och, kon ik toch maar die krant lezen!', die denken gewoon 'waf waf ooh een bot waf yee uitlaten waf' ofzo. Misschien wat cru, maar ik denk dat het voor mensen met een ernstige verstandelijke handicap ongeveer hetzelfde is (maar dan zonder 'waf' uiteraard).

Wat betreft de intelligentie van mensen met het syndroom van down: dat kan inderdaad heel erg verschillen, zoals bij 'normale' mensen het iq tussen de 70 en de 130 ligt, ligt het bij hen tussen de 20 en de 80. Wat betekent dat je aan de ene kant mensen met de vermogens van een baby erbij hebt, en aan de andere kant mensen die met wat inspanning een mbo opleiding kunnen afronden.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2007, 19:31
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 22-01-2007 @ 19:44 :

Verder wat Balance zegt.
Geestelijk gehandicapt is de naam die vroeger gebruikt werd voor wat nu verstandelijk gehandicapt/beperkt/ mensen met mogelijkheden heet (of wat er nog meer voor termen voor zijn tegenwoordig).
Gewoon een andere naam voor hetzelfde!
Het is misschien niet een perfecte omschrijving, maar is toch jaren gebruikt.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2007, 22:19
Severus
Severus is offline
Jezus, je kan het politiek-correcte ook tot in het overdrevende doordrijven, zeg. Noem het beestje gewoon bij zijn naam en draai er niet omheen. Verstandelijk gehandicapt is verstandelijk gehandicapt. Klaar.
Oud 24-01-2007, 18:24
drukknoopje
drukknoopje is offline
ik heb gewerkt met zo iemand als de TS beschrijft : iemand in een rolstoel met scolliose, een vergroeid verhemelte, klompvoeten, vergroeide handen en vingers, beide heupen uit de kom, knieen en ellebogen en polsen in dwangstanden en ga zo maar door.
net als iedereen was hij niet altijd blij maar helemaal niet altijd verdrietig! hij heeft wel eens tegen mij gezegd: ik wil nog lang niet dood, maar hij heeft ook wel eens gezegd: ik zou zo graag willen lopen...
dus TS, denk daar maar eens goed over na en ik vind je opmerkingen zoals al eerder gezegd niet bijster slim.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2007, 10:22
lennuzz
lennuzz is offline
ben wel benieuwd of de TS hier iets aan toe te voegen heeft.
Oud 30-01-2007, 11:06
-SoloWolf-
-SoloWolf- is offline
ik wil wel wat mededelen maar snap geen fuck meer van deze discussie, gaat het nu over verstandelijk gehandicapten of gewoon mensen met een handicap in general
Oud 30-01-2007, 11:48
IcedEarth
IcedEarth is offline
baby's en kleine kinderen met het syndroom van down noem ik toch snel vertederend "mongooltje".
Met citaat reageren
Oud 30-01-2007, 12:51
Nona
Nona is offline
Citaat:
-SoloWolf- schreef op 30-01-2007 @ 12:06 :
ik wil wel wat mededelen maar snap geen fuck meer van deze discussie, gaat het nu over verstandelijk gehandicapten of gewoon mensen met een handicap in general
Ik denk dat de TS ervan uit gaat dat lichamelijk gehandicapten precies zo denken als iedereen en dat het hier om verstandelijk gehandicapten gaat. Want nergens besef van hebben en puur lichamelijk gehandicapen? Unlikely.
Oud 30-01-2007, 13:29
Hulk
Hulk is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 22-01-2007 @ 19:53 :
dat snap ik wel... ik bedoel dat de ene mongool slimmer is dan de ander en daartengevolge hoger zou scoren op een mongolen iq-test en binnen de mongolenkring hoogbegaafd zou zijn
Oud 30-01-2007, 13:34
Nona
Nona is offline
Citaat:
Hulk schreef op 30-01-2007 @ 14:29 :
dat snap ik wel... ik bedoel dat de ene mongool slimmer is dan de ander en daartengevolge hoger zou scoren op een mongolen iq-test en binnen de mongolenkring hoogbegaafd zou zijn
Ja, dat kan.
Oud 31-01-2007, 00:01
Verwijderd
Citaat:
adon1s schreef op 21-01-2007 @ 22:13 :
Ik snap niet ....
Nee, precies. En ik denk ook niet dat je dat ooit 100% zal kunnen bevatten. Je kan er, door open te staan voor mensen met een verstandelijke beperking, wel meer over te weten komen, maar hoe iemand zich echt helemaal voelt, weet je alleen als je zelf een verstandelijke beperking hebt. En dan nog verschilt het per persoon.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2007, 12:05
-SoloWolf-
-SoloWolf- is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 30-01-2007 @ 13:51 :
Ik denk dat de TS ervan uit gaat dat lichamelijk gehandicapten precies zo denken als iedereen en dat het hier om verstandelijk gehandicapten gaat. Want nergens besef van hebben en puur lichamelijk gehandicapen? Unlikely.
das duidelijk, alleen geeft hij het woord gehandicapten en een lichaamlijke handicap is net zo goed een handicap kan een FB anders de topic titel veranden
Oud 31-01-2007, 15:03
Nona
Nona is offline
Citaat:
-SoloWolf- schreef op 31-01-2007 @ 13:05 :
das duidelijk, alleen geeft hij het woord gehandicapten en een lichaamlijke handicap is net zo goed een handicap kan een FB anders de topic titel veranden
Guttegut, zo politiek correct hoeft het nu ook weer niet. De titel geeft weer waar het topic over gaat, meer lees je in het topic zelf. Het is duidelijk zo.
Oud 01-02-2007, 21:01
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Citaat:
IcedEarth schreef op 30-01-2007 @ 12:48 :
baby's en kleine kinderen met het syndroom van down noem ik toch snel vertederend "mongooltje".
Ja, maar het is zo jammer dat het ook als scheldwoord wordt gebruikt. Als het een periode niet zo goed gaat met mijn zusje (heeft ook een vrij zware verstandelijke handicap) kan ik me er ontzettend veel van aantrekken als ik het woord mongool als scheldwoord hoor.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2007, 11:51
drukknoopje
drukknoopje is offline
Citaat:
lennuzz schreef op 30-01-2007 @ 11:22 :
ben wel benieuwd of de TS hier iets aan toe te voegen heeft.
niet echt geloof ik
Met citaat reageren
Oud 02-02-2007, 21:23
Roos
Roos is offline
Ik las een interview met een verstandelijk gehandicapte man. Hij zei: "het nieuwe woord voor een verstandelijk gehandicapte is 'iemand met een beperking'. Wat een onzin is dat!! Alsof minister Balkenende geen beperkingen heeft!"

Reageren

Regels voor berichten