Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-02-2007, 14:59
Rob
Rob is offline
Normaal geeft het getal boven de Sigma de bovenste limiet aan staat eronder waar je index variabele moet beginnen.

Nu kom ik deze tegen:

1i=n (-1)n-ii² = N(N + 1)/2 voor alle n >= 1

n wordt dus op een gegeven moment groter dan de bovenste limiet.
Maar kan ik zeggen dat de 1 in sommatieteken een onderste limiet is? Dus als ik n = 2 neem, dat ik dit krijg:

1i=2 (-1)n-ii² = (-1)2-22² + (-1)2-11² = 2² - 1²

Het klopt wel, maar ik weet dus niet of ik zo mag aftrekken ipv optellen.

Laatst gewijzigd op 07-02-2007 om 16:12.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-02-2007, 13:17
ILUsion
ILUsion is offline
Wat wordt ermee in de praktijk berekend, met die formule, misschien kun je het daaruit afleiden wat je moet doen. (Die formule is toch wel echt vreemd, hoor, want volgens mij impliceert dit echt gewoon dat n kleiner dan 1 moet zijn, dat aftrekken lijkt me niet zo'n goed idee (tenzij dat sommatieteken slechts formeel er staat om die functie eenvoudiger te schrijven, maar dan staat dat normaal wel vermeld).
Oud 08-02-2007, 18:28
Safe
Safe is offline
Citaat:
Rob schreef op 07-02-2007 @ 15:59 :
Normaal geeft het getal boven de Sigma de bovenste limiet aan staat eronder waar je index variabele moet beginnen.

Nu kom ik deze tegen:

1i=n (-1)n-ii² = N(N + 1)/2 voor alle n >= 1

n wordt dus op een gegeven moment groter dan de bovenste limiet.
Maar kan ik zeggen dat de 1 in sommatieteken een onderste limiet is? Dus als ik n = 2 neem, dat ik dit krijg:

1i=2 (-1)n-ii² = (-1)2-22² + (-1)2-11² = 2² - 1²

Het klopt wel, maar ik weet dus niet of ik zo mag aftrekken ipv optellen.
De optelling is voor een eindig aantal termen commutatief, dus mag je boven- en ondergrens bij het sommatie teken Sigma verwisselen!
Met citaat reageren
Oud 08-02-2007, 22:22
Verwijderd
Deze notatie ken ik niet. Ik heb altijd geleerd dat je stapjes van één integer naar boven moet maken.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 14:30
Thomasso87
Citaat:
Mephostophilis schreef op 08-02-2007 @ 23:22 :
Deze notatie ken ik niet. Ik heb altijd geleerd dat je stapjes van één integer naar boven moet maken.
Integer? Vreemde universiteit waar je dan studeert...
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 17:32
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Thomasso87 schreef op 09-02-2007 @ 15:30 :
Integer is het Engels voor een geheel getal, vreemde school waar jij gezeten hebt als je daar geen Engels krijgt
Oud 09-02-2007, 18:08
Thomasso87
ik ben een sukkel
Met citaat reageren
Oud 10-02-2007, 11:12
Verwijderd
Citaat:
Thomasso87 schreef op 09-02-2007 @ 15:30 :
Ik heb de meeste van mijn wiskundevakken in het Engels gehad. Ik geloof trouwens dat 'integer' ook een Nederlands woord is, hoewel die betekenis door de van Dale op internet niet expliciet aangegeven wordt.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2007, 11:42
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-02-2007 @ 12:12 :
Ik heb de meeste van mijn wiskundevakken in het Engels gehad. Ik geloof trouwens dat 'integer' ook een Nederlands woord is, hoewel die betekenis door de van Dale op internet niet expliciet aangegeven wordt.
klopt, in de nederlandstalige wiskunde wordt deze term ook gebruikt.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2007, 12:21
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-02-2007 @ 12:12 :
Er bestaat in het Nederlands inderdaad een woord integer, waarbij de klemtoon overigens op de eerste e ligt, maar dat is een ander woord voor onkreukbaar. Integer is in dit geval een bijvoeglijk naamwoord dat van het zelfstandig naamwoord integriteit afgeleid is.
Oud 17-02-2007, 19:41
fromBALKAN :D
Ικ weet alleen dat '' Σ '' in grieks de '' S '' is, -_-'' omdat ik toevallig ook van de Balkan kom, trouwens, ik heb echt bewondering voor de mensen die dit snappen, ik snap er echt niets van.
Ik weet het: off-topic gezeur
Met citaat reageren
Oud 17-02-2007, 20:19
Barry K
Barry K is offline
Citaat:
fromBALKAN schreef op 17-02-2007 @ 20:41 :

Ik weet het: off-topic gezeur
Reageer dan gewoon niet, heeft totaal geen toegevoegde waarde.
Oud 18-02-2007, 10:14
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
fromBALKAN :D schreef op 17-02-2007 @ 20:41 :
Ικ weet alleen dat '' Σ '' in grieks de '' S '' is, -_-'' omdat ik toevallig ook van de Balkan kom, trouwens, ik heb echt bewondering voor de mensen die dit snappen, ik snap er echt niets van.
Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Optellen onder het kopje "Optelling" voor een nadere uitleg over het sommatieteken.
Oud 18-02-2007, 12:54
Citaat:
Barry K schreef op 17-02-2007 @ 21:19 :
Reageer dan gewoon niet, heeft totaal geen toegevoegde waarde.
Ik reageer als ik dat wil, en als dat geen toegevoegde waarde heeft dan moet je ermee leven, want ik post hier iets zelden dus je hoeft niet te miepen, loser.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2007, 12:55
Citaat:
mathfreak schreef op 18-02-2007 @ 11:14 :
Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Optellen onder het kopje "Optelling" voor een nadere uitleg over het sommatieteken.
Thanks, ik vond wiskunde altijd al interessant.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2007, 15:06
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
fromBALKAN :D schreef op 18-02-2007 @ 13:55 :
Thanks, ik vond wiskunde altijd al interessant. :)
Graag gedaan. :) Voor het product van meerdere factoren wordt overigens ook een Grieks symbool gebruikt, namelijk de hoofdletter pi. Zie in dat verband http://nl.wikipedia.org/wiki/Vermenigvuldigen onder het kopje "Notatie".
Reageren

Regels voor berichten