Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-02-2007, 19:04
vosje16
vosje16 is offline
Mijn vriend is vandaag naar de dokter gegaan en volgens de dokter heeft hij chlamydia OF trichomonas. Vrijdag weten we zeker wat het is. Maar ondertussen heeft hij wel al antibiotica voorgeschreven gekregen die hij moet nemen.

Ik heb ook antibiotica voorgeschreven gekregen. (Dus zijn de reacties van dat ik ook dringend naar de dokter moet om behandeld te worden niet nodig) Het is overduidelijk dat de SOA van mij komt.

Nu mijn vragen:
- Chlamydia is enkel seksueel overdraagbaar? Dus je krijgt het niet vanzelf? Want dan zou het van mijn ex moeten komen en dat is erg onwaarschijnlijk want hij heeft nooit ergens last van gehad in de 2 jaar dat we samen waren.
- Kun je trichomonas wel vanzelf krijgen (dus zonder sex)?
- En stel dat het toch chlamydia is en dat ik het van mijn ex heb, dan loop ik er al 2 jaar mee rond. Kan dat geen kwaad? En gaat het dan echt zomaar weg door 3 pilletjes antibiotica te slikken?
- Moet ik de antibiotica nu al nemen, of wachten tot vrijdag tot de dokter het zeker weet wat het is? Volgens hem was de antibiotica wel effectief tegen beide (mogelijke) SOA's...

Thx voor reacties.

Laatst gewijzigd op 20-02-2007 om 20:37.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2007, 19:14
Zeenimf
Zeenimf is offline
ik zou sowieso meteen naar de dokter gaan, want je hebt nu reden om aan te nemen dat jij ook iets hebt opgelopen.

ik weet niet zo veel van soa's, maar ik dacht dat jevan chlamydia juist niks merkt en er daarom vaak te laat bij bent.
maar als je nou maar eerst even naar de dokter gaat en je meteen laat onderzoeken, heb je tenminste zekerheid en kan er eventueel iets aangedaan worden.

het heeft natuurlijk geen zin om antibiotica te nemen zonder dat je weet of er wel iets is om te bestrijden, lijkt mij.
Oud 20-02-2007, 19:19
Bloem
Bloem is offline
Hij heeft het, je weet niet of jij het ook hebt toch? Kans is aannemelijk, maar zou je niet eerst even zelf naar de dokter gaan voordat je gaat klungelen met medicijnen ed?
Met citaat reageren
Oud 20-02-2007, 19:55
vosje16
vosje16 is offline
Citaat:
Bloem schreef op 20-02-2007 @ 20:19 :
Hij heeft het, je weet niet of jij het ook hebt toch? Kans is aannemelijk, maar zou je niet eerst even zelf naar de dokter gaan voordat je gaat klungelen met medicijnen ed?
We hebben nog maar sinds 2-3 maanden sex. Het lijkt mij dus meer dan logisch dat het van mij komt, aangezien dat mijn vriend daarvoor nog nooit sex heeft gehad...

En volgens de dokter heeft hij chlamydia of trichomonas (is dat niet gewoon hetzelfde als een schimmelinfectie?) maar hij weet het dus zelf niet zeker. Daarom dat ik het maar raar vind dat hij al antibiotica voorgeschreven heeft. Ik wacht idd ook liever op de definitieve uitslag.

Laatst gewijzigd op 20-02-2007 om 19:59.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2007, 20:10
Grimmetje
Grimmetje is offline
Lijkt me dat de dokter van je vriend niet voor niks ook pillen voor jou heeft meegegeven?

Trouwens, zodra je zekerheid hebt moet je het ook aan je ex laten weten. Volgens ons aller JP: fatsoen moet je doen!
Oud 20-02-2007, 20:14
Ieke
Ieke is offline
Als de antibiotica tegen beide werkt lijkt het me niet raar om nu al te beginnen. Jij moet je nu ook echt naar de dokter en behandeld worden. Nu ook voorbehoedsmiddelen gebruiken, anders is hij schoon en kan hij het weer van jou krijgen als jij nog niet behandent bent. Dikke kans dat jij het ook hebt, dus ga echt naar de dokter. Je kan het hebben zonder dat je er last van hebt (en dat is juist het vervelende aan bepaalde soa's)
Oud 20-02-2007, 20:26
DDM
DDM is offline
Citaat:
vosje16 schreef op 20-02-2007 @ 20:04 :
. Maar ondertussen heeft hij wel al antibiotica voorgeschreven gekregen die hij moet nemen.

Moet ik de antibiotica nu al nemen, of wachten tot vrijdag tot de dokter het zeker weet wat het is? Volgens hem was de antibiotica wel effectief tegen beide (mogelijke) SOA's...

Thx voor reacties.
Welke antibiotica heb je dan gehad?
Oud 20-02-2007, 20:35
vosje16
vosje16 is offline
Zitromax 500mg

Heeft dat trouwens een effect op de pil? Of blijft die nog steeds veilig?

Laatst gewijzigd op 20-02-2007 om 20:39.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2007, 20:49
DDM
DDM is offline
Citaat:
vosje16 schreef op 20-02-2007 @ 21:35 :
Zitromax 500mg

Heeft dat trouwens een effect op de pil? Of blijft die nog steeds veilig?
Oke Dan wordt toch eigenlijk de Chlamydia behandeld en niet zo zeer de Trichomonas. Die behandel je meestal met Flagyl.

Zitromax heeft voor zo ver ik weet geen effecten op de pil. Dit zie je meestal alleen bij Amoxicilline. Dus m.i. veilig.
Oud 20-02-2007, 20:56
Bloem
Bloem is offline
Maar heeft die huisarts jou ook antibiotica gegeven dan? Hoeft hij jou daar niet eerst voor te onderzoeken?
Met citaat reageren
Oud 21-02-2007, 09:06
Roos
Roos is offline
Citaat:
Bloem schreef op 20-02-2007 @ 21:56 :
Maar heeft die huisarts jou ook antibiotica gegeven dan? Hoeft hij jou daar niet eerst voor te onderzoeken?
Dat doen ze wel vaker, ook bij gratis soa-poliklinieken. Als de patient chlamydia heeft, krijg hij (als hij een partner heeft) gelijk 2 recepten mee, waarvan eentje dus voor de partner is.
Oud 21-02-2007, 09:26
vosje16
vosje16 is offline
Citaat:
DDM schreef op 20-02-2007 @ 21:49 :
Oke Dan wordt toch eigenlijk de Chlamydia behandeld en niet zo zeer de Trichomonas. Die behandel je meestal met Flagyl.

Zitromax heeft voor zo ver ik weet geen effecten op de pil. Dit zie je meestal alleen bij Amoxicilline. Dus m.i. veilig.
Ok, maar dan loop ik al 2 jaar met chlamydia rond...Kan dat geen kwaad? Want op internet lees ik dat je daar onvruchtbaar van kunt worden als het niet op tijd behandeld wordt. Maar wat is "op tijd"...
Met citaat reageren
Oud 21-02-2007, 12:13
Ceespop
Ceespop is offline
Je kan daar niks meer aan doen, zoiets is nu al geweest, je bent naar de dokter geweest, en je kan niet meer doen dan dat. denk dan zo: ik ben tenminste nu gegaan en niet over nog eens een jaar om maar wat te noemen.
Oud 21-02-2007, 12:25
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
vosje16 schreef op 21-02-2007 @ 10:26 :
Ok, maar dan loop ik al 2 jaar met chlamydia rond...Kan dat geen kwaad? Want op internet lees ik dat je daar onvruchtbaar van kunt worden als het niet op tijd behandeld wordt. Maar wat is "op tijd"...
Tsja dat is het vervelende van soa infecties. Het kulargument "ik heb nergens last" gaat niet op!!!!
Je komt er pas achter of je onvruchtbaar bent als je kinderen wilt gaan krijgen. Dat is namelijk de enige manier om daar achter te komen. Er is ook niets meer aan te doen, het proces is onomkeerbaar. Met IVF kan je dan ws wel kinderen krijgen, maar weet niet hoe het zit.
Van trichominas krijg je niks, dus als dat het is hoef je je nergens druk over te maken.
Maar alsnog knap stom van je. Ik hoop dat je hier wel je conclusies uit trekt.
Oud 21-02-2007, 12:45
vosje16
vosje16 is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 21-02-2007 @ 13:25 :

Maar alsnog knap stom van je. Ik hoop dat je hier wel je conclusies uit trekt.
En die zijn? Ik heb maar met 2 personen sex gehad. Ik had een relatie van 2 jaar met mijn ex en die was er zelf van overtuigd dat hij geen soa had. (want had voor mij ook nog maar met 1 persoon sex gehad...ook relatie van ong. 2 jaar)

Niemand gaat toch in een relatie van 2 jaar nog steeds met een condoom vrijen? ONS ok, maar die heb ik nooit gehad.

Ik noem dit gewoon pech.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2007, 13:41
Zeenimf
Zeenimf is offline
Citaat:
vosje16 schreef op 21-02-2007 @ 13:45 :
En die zijn? Ik heb maar met 2 personen sex gehad. Ik had een relatie van 2 jaar met mijn ex en die was er zelf van overtuigd dat hij geen soa had. (want had voor mij ook nog maar met 1 persoon sex gehad...ook relatie van ong. 2 jaar)

Niemand gaat toch in een relatie van 2 jaar nog steeds met een condoom vrijen? ONS ok, maar die heb ik nooit gehad.

Ik noem dit gewoon pech.
Je kan eigenlijk niet aannemen dat iemand geen soa heeft omdat je al 2 jaar een relatie hebt, en omdat hij maar 1 partner ervoor heeft gehad. Veel mensen doen het wel, maar om dan te zeggen dat het pech is, is een beetje stom. Want je had geen 100% zekerheid.
Wil je zeker zijn moet je je gewoon laten testen.
Oud 21-02-2007, 13:45
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:

Ik noem dit gewoon pech.
Dit soort dingen hoor je zoveel veel. Maar het interreseert die SOA echt niet of jij en je vriend al 1 dag of al 1 jaar samen zijn. Die soa zit er gewoon, dat begrijp je zelf toch ook wel? En je kan een soa hebben zonder dat je het weet, want die geven echt niet altijd klachten. Ik neem aan dat je dat niet voor eerste keer hoort?
En ja ook van een 1ste keer sex kan je een soa krijgen, want je weet niet wat je partner allemaal uitgespookt heeft voor jou.
De enige manier om een SOA te voorkomen is om te vrijen met een condoom, en als je dat niet wilt laten testen. Dat is vast ook niet nieuw. Iig was je gedrag dom, want anders had je nu geen soa gehad he. Dus trek je conclusies en alleen sex m et een condoom, en in een vaste relatie een testje doen.
Oud 21-02-2007, 15:09
wushuman
wushuman is offline
ONS above LTR !
Met citaat reageren
Oud 21-02-2007, 15:52
vosje16
vosje16 is offline
De situatie zit zo:

A. (ex van G.) en G. (mijn ex) hebben het beide voor het eerst sex gehad met elkaar. Ze gebruikten (bijna?) altijd een condoom omdat A. geen ander voorbehoedsmiddel gebruikte. Dus logisch gezien kan hier geen SOA uit ontstaan.

Daarna had ik een relatie met G. Eerste keer met hem sex gehad. Het is toch logisch dat ik dan geloof dat hij geen SOA heeft?

Ik ben 100% zeker dat G. enkel met A. en mij sex gehad heeft. Daar zou hij niet over liegen.

Dus enige mogelijkheid: A. heeft G. bedrogen zonder een condoom te gebruiken of G. heeft mij bedrogen zonder een condoom te gebruiken. Maar dit noem ik dan pech hebben. Want zelfs al laat je je testen wanneer je een relatie hebt, je kunt er later toch nix aan doen als je partner vreemdgaat en een SOA oploopt? Normaal vertrouw je je partner, dus kun je hem toch ook niet verplichten om zich elke week te laten testen op een SOA

Laatst gewijzigd op 21-02-2007 om 15:57.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2007, 16:07
Thee Muts
Thee Muts is offline
Citaat:

Ik noem dit gewoon pech.

+ situatieschets
Tuurlijk mag je ervan uitgaan dat je je partner vertrouwd, maar uiteindelijk kun je op dit gebied alleen jezelf voor 100% vertrouwen. Wil je echt zekerheid hebben, dan is het handig om met jezelf af te spreken dat je nadat je uit een relatie bent gestapt, of iig vóórdat je een nieuwe relatie aangaat (of in het begin daarvan) even een tesje doet. Ook als je vorige partner nog maagd was of dat claimde te zijn. Je weet immers maar nooit. En van je nieuwe bedpartner verlang je dat die ook een testje doet en dat je tot die tijd gewoon een condoom gebruikt. En bij losse tussendoor contacten altijd een condoom gebruiken uiteraard.

Dan verschaf je jezelf alle zekerheid die je kunt krijgen. Als je partner dan op gegeven moment zo stom is om vreemd te gaan en nog stommer is om daarvan een soa op te lopen, ja dan kun je spreken van pech.
Oud 22-02-2007, 11:33
wolvin_26
wolvin_26 is offline
Nu mijn vragen:
- Chlamydia is enkel seksueel overdraagbaar? Dus je krijgt het niet vanzelf? Want dan zou het van mijn ex moeten komen en dat is erg onwaarschijnlijk want hij heeft nooit ergens last van gehad in de 2 jaar dat we samen waren.

Helaas heb ik zelf ook Chlamydia gehad dankzij mijn fijne ex. Je krijgt het zeker NIET vanzelf het komt door onveilige sex. Chlamydia zorgt bij mannen vaak niet voor klachten, daardoor kunnen ze er jaren mee rondlopen zonder het door te hebben. Jij als vrouw moet je meteen laten behandelen want ik heb dus een week in het ziekenhuis gelegen met zwaar ontstoken eierstokken, een ontstoken blinde darm en een geirriteerd buikvlies. Ik ben hierdoor onvruchtbaar geworden. kortom ook in een vaste relatie veilig vrijen totdat je zeker weet van elkaar (door een test) dat je geen ziekte hebt.

Nee, ook dit is een SOA.

- En stel dat het toch chlamydia is en dat ik het van mijn ex heb, dan loop ik er al 2 jaar mee rond. Kan dat geen kwaad? En gaat het dan echt zomaar weg door 3 pilletjes antibiotica te slikken?

Zolang je geen klachten hebt is er nog niet zo veel aan de hand zolang je die kuur nu maar neemt! Dus ja, die 3 tabletten helpen geweldig!

- Moet ik de antibiotica nu al nemen, of wachten tot vrijdag tot de dokter het zeker weet wat het is? Volgens hem was de antibiotica wel effectief tegen beide (mogelijke) SOA's...

Innemen die handel!
Oud 22-02-2007, 13:09
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
wat theemuts zegt.
als je toe bent aan vrijen zonder condoom, moet je ook in een positie zijn waarin je dergelijke dingen goed bespreekbaar kunt maken. er is niets mis met testen, als je tenminste niets te verbergen hebt.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2007, 14:37
Ceespop
Ceespop is offline
ik denk dat anna of gerard toch en soa heeft/hebben.
Oud 22-02-2007, 14:45
vosje16
vosje16 is offline
Citaat:
wolvin_26 schreef op 22-02-2007 @ 12:33 :

Jij als vrouw moet je meteen laten behandelen want ik heb dus een week in het ziekenhuis gelegen met zwaar ontstoken eierstokken, een ontstoken blinde darm en een geirriteerd buikvlies.
Hoelang liep je er al mee rond? En hoe ben je te weten gekomen dat je eierstokken enzo ontstoken waren? Enkel pijn?

Want ik heb sinds 2-3 maanden soms steken links in mijn onderbuik (4tal cm onder navel en aan de linkerkant ongeveer in het midden) 'k Heb dan ook wel meestal last van winderigheid, dus dan dacht ik dat het daardoor kwam, maar is wel raar dat het altijd op dezelfde plaats is en dat het maar sinds enkele maanden is.

Maar nu met die SOA, zou het misschien daardoor kunnen komen? Dat ik steken heb t.h.v. mijn eierstok en niet van mijn darmen? 'k Weet nl. niet zo precies waar mijn eierstokken liggen...
Met citaat reageren
Oud 22-02-2007, 16:12
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
vosje16 schreef op 22-02-2007 @ 15:45 :
Hoelang liep je er al mee rond? En hoe ben je te weten gekomen dat je eierstokken enzo ontstoken waren? Enkel pijn?

Want ik heb sinds 2-3 maanden soms steken links in mijn onderbuik (4tal cm onder navel en aan de linkerkant ongeveer in het midden) 'k Heb dan ook wel meestal last van winderigheid, dus dan dacht ik dat het daardoor kwam, maar is wel raar dat het altijd op dezelfde plaats is en dat het maar sinds enkele maanden is.

Maar nu met die SOA, zou het misschien daardoor kunnen komen? Dat ik steken heb t.h.v. mijn eierstok en niet van mijn darmen? 'k Weet nl. niet zo precies waar mijn eierstokken liggen...
Pijn in de onderbuik werd als een zeer alarmerend symptoom gezien volgens zo'n ggd vrouw. Mischien met de dokter overleggen over de medicatie sterk genoeg is, en na afloop laten testen of het wel echt weg is?
Oud 22-02-2007, 16:32
wolvin_26
wolvin_26 is offline
Citaat:
vosje16 schreef op 22-02-2007 @ 15:45 :

Ik heb heel lang geen last gehad tot ik op een morgen wakker werd met een "zware"onderbuik met steken. De steken werden binnen een uur zeer erg en toen ben ik onmiddelijk naar de dokter gegaan die me meteen heeft doorverwezen naar het ziekenhuis. De artsen stonden voor een raadsel omdat ik zo lang geen enkele pijn had. De pijn die jij beschrijft is zeer herkenbaar hoewel het bij mij niet bij steken bleef. Bij mij was het een zeurende constante pijn. Een ontsteking op de eierstokken drukt vaak op de darmen, dus je klachten komen waarschijnlijk van de SOA. Wat niet wil zeggen dat het bij jou zo erg is als bij mij. De klachten die ik had horen bij de beginstadia, niet bij de absolute eindstadia zoals bij mij, daarom stonden de artsen dus ook voor een raadsel in mijn geval.
Oud 22-02-2007, 16:48
vosje16
vosje16 is offline
Dus die pijn zou in principe ook weg moeten zijn na de antibioticakuur?
Met citaat reageren
Oud 22-02-2007, 17:00
Ieke
Ieke is offline
Ga gewoon zelf naar de dokter! Doe niet zo moeilijk en maak een afspraak en ga.
Ondanks dat er hier een aantal hard op weg zijn om het te worden zijn we geen van allen echte artsen (en via internet is het ook nogal moeilijk beoordelen) en het is zeer verstandig gewoon zelf nog even naar de dokter te gaan met dit soort dingen.
Oud 23-02-2007, 12:47
wolvin_26
wolvin_26 is offline
Citaat:
vosje16 schreef op 22-02-2007 @ 17:48 :
Dus die pijn zou in principe ook weg moeten zijn na de antibioticakuur?
Ja
Oud 02-03-2007, 17:31
vosje16
vosje16 is offline
ff melden dat mijn vriend en ik volgens de resultaten toch geen soa hebben (dacht ik wel, leek bijna onmogelijk gegeven de situatie)...Maar waarom mijn vriend daar nu een ontsteking heeft blijft een raadsel. De dokter heeft geen enkel idee en wil nu vanalles laten testen...

Laatst gewijzigd op 02-03-2007 om 17:40.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2007, 17:42
vosje16
vosje16 is offline
Nu heb ik wel zonder reden antibiotica geslikt 'k Had toch beter eerst op de resultaten gewacht...
Met citaat reageren
Oud 02-03-2007, 20:35
Verwijderd
Ik heb alleen de beginpost gelezen.

Neehoor, dat is het niet. Tweederde van alle vrouwen met chlamydia heeft geen symptomen; eenderde van alle mannen met chlamydia heeft geen symptomen. Het zou dus goed kunnen dat hij wél chlamydia heeft, en daar dus ook meisjes mee besmet! het is dus belangrijk dat je hem waarschuwt, zodat hij zich kan laten testen en zonodig behandelen.

Nee

Chlamydia kan op termijn onvruchtbaarheid veroorzaken, doordat de eileiders gaan verkleven. Maar dat gebeurt óf pas na een jaar of tien, óf het gebeurt door een plotselinge hevige ontsteking en dan heb je flinke buikpijn en koorts. Dus ik denk dat je daar niet bang voor hoeft te zijn. En ja, chlamydia reageert vrij gemakkelijk op antibiotica.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2007, 20:35
Verwijderd
*leest nu de laatste twee posts*
oh, dus mijn antwoorden zijn wat overbodig geworden nouja.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2007, 20:55
Jahney
Jahney is offline
Jullie geven niet echt antwoord op de vraag of je nou zomaar chlamidya kan krijgen..

me vriend en ik zijn elkaars 1e sekspartner, en doen dus altijd zonder condoom..ik ben natuurlijk wel aan de pil.
maar de kans is dan tog onmogelijk dat we een soa hebben?
Oud 02-03-2007, 21:04
Verwijderd
Citaat:
Jahney schreef op 02-03-2007 @ 21:55 :
Jullie geven niet echt antwoord op de vraag of je nou zomaar chlamidya kan krijgen..

me vriend en ik zijn elkaars 1e sekspartner, en doen dus altijd zonder condoom..ik ben natuurlijk wel aan de pil.
maar de kans is dan tog onmogelijk dat we een soa hebben?
Je kunt iig dan geen chlamydia hebben. Je kunt wel herpes, hiv, syfilis of hepatitis hebben gekregen van je moeder als zij het had toen ze van jou beviel. Maar met herpes ben je alleen besmettelijk als er een blaasje zit, en als je moeder hiv of hepatitis zou hebben dan zou je dat natuurlijk wel weten. En op syfilis worden in Nederland alle zwangere vrouwen getest, dus dat zou je dan ook wel weten.

Dus als je allebei nog geen ervaring hebt en je kent elkaar goed (en gaat niet vreemd ), dan is een condoom in principe niet nodig.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2007, 21:07
Jahney
Jahney is offline
heeeerlijk dus zo;n 1e sekspartner
Oud 03-03-2007, 18:01
wolvin_26
wolvin_26 is offline
Citaat:
Jahney schreef op 02-03-2007 @ 22:07 :
heeeerlijk dus zo;n 1e sekspartner
Tja of er is toch iemand die aan het liegen is