Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-02-2007, 09:33
S.ophiie.
S.ophiie. is offline
Ik vroeg me af ;; Sluit religie magie uit?!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-02-2007, 10:08
Verwijderd
Nou dat ligt aan je definitie van magie. Ik zie trouwens niet in hoe religie eender wat uit kan sluiten, behalve dan misschien dat er geen religie is en meer van dergelijke trivialiteiten.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 10:29
Uice
Uice is offline
Ja.

Einde.
Oud 09-02-2007, 11:14
Verwijderd
religie sluit zoveel uit
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 12:11
T_ID
T_ID is offline
Hoe kan iets zichzelf uitsluiten (m.u.v. de hersens van Bonnie st Claire)?
Oud 09-02-2007, 12:48
Il organista
Il organista is offline
Moeilijke vraag waar de godsdienstwetenschap ook nog niet helemaal uit is. Zoals Mepho al zei, staat of valt het met je definitie van deze twee begrippen.

@T_ID: jij vindt blijkbaar religie en magie hetzelfde? Hoe zou je dit dan definieren?
@Juice: Jij vindt blijkbaar het tegenovergestelde. Dezelfde vraag voor jou: welke definitie hanteer je?
Oud 09-02-2007, 13:00
Verwijderd
Ik kan me wel voorstellen dat het Christendom de heidense elementen die het niet heeft kunnen incorporeren in de tijd dat deze religie rijzende was, heeft proberen - en is daarin geslaagd - uit te bannen. Ik weet er niet het mijne van, maar ik vermoed dat de reden hiervoor is gelegen in dat de Christelijke God geen andere krachten naast zich kan dulden.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 13:37
Verwijderd
Juist niet? Brood dat in vlees verandert, dat is toch juist magie? Genezen door handoplegging is toch magie?
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 15:09
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef op 09-02-2007 @ 14:37 :
Juist niet? Brood dat in vlees verandert, dat is toch juist magie? Genezen door handoplegging is toch magie?
Nee, christenen noemen dat een 'wonder'.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 16:36
Geisha
Geisha is offline
ligt er aan welke religie en wat voor magie
een christen mag best naar een goochelaar kijken!?!

maar heksen zijn volgens de christenen wel heidens
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 16:54
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
1 alle manieren waarop de mens de natuurlijke krachten probeert te domineren (met behulp van bezweringen, drankjes enz. => toverij).
als het enkel om het domineren van bepaalde krachten gaat, dan denk ik dat magie een belangrijke rol speelt bij veel religies. dan moet je niet denken aan bezweringen en drankjes, maar aan gebed, zegening, genezing, uitdrijven van geesten etc. etc.
(het hele zwarte veld, alles wat niet gericht is op god, wordt natuurlijk wel afgekeurd). religie draait imo om de verhouding mens / bovennatuurlijkheid, dus ook de invloed daarop zal meespelen.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 16:56
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 09-02-2007 @ 16:09 :
noemen, maar volgens mij komt het evengoed neer op witte magie. of je daarvoor de kracht van de natuur aanroept of een godheid komt dan in wezen op hetzelfde neer.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 18:08
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 09-02-2007 @ 16:09 :
Dat is toch hetzelfde..
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 18:17
LiefsvanHier
LiefsvanHier is offline
Citaat:
Morgan schreef op 09-02-2007 @ 19:08 :
Dat is toch hetzelfde..
Ik heb op mijn gristelijke basisschool geleerd dat Jezus geen tovenaar was en de wonderen geen magie, maar goed, zoals =zwart wit= komt het er wel op neer.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 19:55
Verwijderd
Citaat:
=zwart wit= schreef op 09-02-2007 @ 17:54 :
als het enkel om het domineren van bepaalde krachten gaat, dan denk ik dat magie een belangrijke rol speelt bij veel religies. dan moet je niet denken aan bezweringen en drankjes, maar aan gebed, zegening, genezing, uitdrijven van geesten etc. etc.
(het hele zwarte veld, alles wat niet gericht is op god, wordt natuurlijk wel afgekeurd). religie draait imo om de verhouding mens / bovennatuurlijkheid, dus ook de invloed daarop zal meespelen.
Lees die definitie nog eens na. Magie gaat dus om het beheersen van de natuurlijke krachten. God is bovennatuurlijk, dus beheersing van de krachten van God is geen magie.

Ontopic: Het ligt net aan wat je een religie noemt. Als je wicca een religie noemt dan kunnen magie en religies zeker samen gaan, maar ze hoeven dus niet samen te gaan.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2007, 20:39
MB
MB is offline
Citaat:
Geisha schreef op 09-02-2007 @ 17:36 :

Als er over heksen geschreven staat in de bijbel is er ook vast wel ene verhaal waarin een of andere heks magie uitvoert?

Zoals bij het verhaal van Mozes (volgens mij?), dan verandert hij volgens mij zijn staf in een slang, vervolgens doen de tovenaars van de farao dat ook. Deze tovenaars zijn dan toch niet geholpen door 'God'? Dus voeren ze magie uit, dus kunnen de christelijke, de joodse en de islamitische religien dat niet uitsluiten. (lijkt me logisch, maar dat zijn religiën niet)
Oud 09-02-2007, 20:46
JaJ
JaJ is offline
Laatst had ik een discussie met een goede vriend van mij over de christeijke mening dat de Harry Potter van den boze komt. Basicly kwam het er op neer: Heidense elementen, en dan vooral magie, gaan tegen het Christendom in. Dat laatste omdat alleen God die wonderen kan verrichten, en mensen dat niet op zichzelf kunnen doen.

maar het Christendom is maar één religie...
Oud 09-02-2007, 21:46
Uice
Uice is offline
Citaat:
Il organista schreef op 09-02-2007 @ 13:48 :
@Juice: Jij vindt blijkbaar het tegenovergestelde. Dezelfde vraag voor jou: welke definitie hanteer je?
Magie definieer ik als het bovennatuurlijke en ik geloof er niet in.

Maar het was verder niet mijn bedoeling er serieus op in te gaan. Ik had erop gerekend dat dit topic inmiddels een slot zou bevatten, vanwege de vage vraagstelling.
Oud 09-02-2007, 23:30
Verwijderd
als voodoo een religie is, dan is magie zelfs erg goed geintegreerd
Met citaat reageren
Oud 10-02-2007, 00:10
Carn
Carn is offline
Citaat:
DarkSide schreef op 09-02-2007 @ 20:55 :
Lees die definitie nog eens na. Magie gaat dus om het beheersen van de natuurlijke krachten. God is bovennatuurlijk, dus beheersing van de krachten van God is geen magie.

Ontopic: Het ligt net aan wat je een religie noemt. Als je wicca een religie noemt dan kunnen magie en religies zeker samen gaan, maar ze hoeven dus niet samen te gaan.
wat is de natuur?
Oud 10-02-2007, 00:16
Verwijderd
Citaat:
Carn schreef op 10-02-2007 @ 01:10 :
wat is de natuur?
das een hele goeie idd!!!
Met citaat reageren
Oud 10-02-2007, 09:59
Blaf
Blaf is offline
kon volgens het cristendom of een ander geloof je van lood goud maken??

dat is dan magie.
Oud 10-02-2007, 10:32
S.ophiie.
S.ophiie. is offline
Pff... veel wijzer word ik er niet van

zelf denk ik dat religie soms ook magie is, maar volgens mij (als ik wat sites bekijk) wil religie niet veel weten van magie.. wat wij wel magie vinden is bij hen idd een wonder.. maar god is bovennatuurlijk toch? magie toch ook?
Met citaat reageren
Oud 10-02-2007, 11:08
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef op 09-02-2007 @ 19:08 :
Dat is toch hetzelfde..
In de ogen van de ongelovigen zoals wij wel ja.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2007, 11:09
Verwijderd
Citaat:
Woef schreef op 10-02-2007 @ 10:59 :

dat is dan magie.
Nou, het is in ieder geval niet strijdig met het christendom. Wetenschappers en pseudo-wetenschappers hebben zich nog tot pakweg de 18e eeuw openlijk bezig gehouden met alchemie. Newton bijvoorbeeld ook.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-02-2007, 13:27
~> Eilidh <~
~> Eilidh <~ is offline
Het hangt er sterk van af welke religie.
Ik ben christen en ik geloof niet in magie. Het is niet zo, dat ik alle magie e.d. ontwijk, maar ik geloof er gewoon niet in. Sommige christenen zijn dan extreem en willen elke aanraking met dergelijke zaken vermijden onder het mom van verleiding. Zolang je er niet in gelooft, boeit dat niet vind ik. Als je zo slap in je schoenen staat...hoe christelijk ben je dan?
Oud 10-02-2007, 14:11
wolvin_26
wolvin_26 is offline
Citaat:

Conservatieve christenen zien alles op het gebied van relgie wat buiten het christendom valt als heidens. Die term is hier dus niet erg toepasselijk.
Oud 10-02-2007, 14:11
wolvin_26
wolvin_26 is offline
Citaat:

Conservatieve christenen zien alles op het gebied van religie wat buiten het christendom valt als heidens. Die term is hier dus niet erg toepasselijk.
Oud 10-02-2007, 14:14
wolvin_26
wolvin_26 is offline
Waneer magie wordt gezien als "toveren" geloof ik er niet in. Wannneer magie wordt gezien als levenskracht zeg maar zoiets als Chi, dan geloof ik er wel in.
De meeste paganisten beschouwen magie als levenskracht en zeker niet als toverkracht.
Oud 10-02-2007, 14:16
wolvin_26
wolvin_26 is offline
Citaat:
wat is de natuur?
Mensen, dieren, planten, de aarde zelf, water, vuur, lucht, het heelal enz.
Oud 10-02-2007, 14:29
Verwijderd
Citaat:
wat is de natuur?
Ik ben even bij mijn goede vriend Van Dale online te rade gegaan.

na·tuur (de ~ (v.), naturen)
1 niet door de mens gewijzigde omgeving of omstandigheden

Hier komen we nog niet verder mee.

Dan eens even mijn Van Dale uit 1982 geraadpleegd:

'natuur' ( <Lat.), v., '...' -11. Al wat de mens met zijn zintuigen waarneemt en met zijn verstand onderzoekt.'

Dat is de opvatting van het begrip natuur zoals ik die in de definitie van magie opvat. In die zin hoort het goddelijke dus niet bij de magie, omdat we dat niet met onze zintuigen waarnemen.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2007, 14:30
Verwijderd
Citaat:
Woef schreef op 10-02-2007 @ 10:59 :

dat is dan magie.
Dat heet alchemie en volgens mij heeft dat niets met christendom te maken.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2007, 14:36
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Reverend schreef op 09-02-2007 @ 12:14 :
religie sluit zoveel uit kort
Met citaat reageren
Oud 10-02-2007, 14:59
nwyfre
nwyfre is offline
Ik denk niet dat het elkaar uit hoeft te sluiten, in veel religies komt in directe of indirecte wijze ook ( verwijzingen naar) magie voor
Met citaat reageren
Oud 10-02-2007, 15:34
lawallan
lawallan is offline
als heksen in de middeleeuwen werden verbrand door de kerk, geeft de kerk dan niet toe dat ze in magie geloven?
Oud 10-02-2007, 23:52
lucifer-sam
lucifer-sam is offline
Er is natuurlijk een groot verschil tussen de kerk en de religie zoals die beleefd en uitgeoefend wordt door de mensen. Toch sluit religie in beiden gevallen geen magie uit, net zo min als de natuurwetenschappelijke methode dat door de eeuwen heen heeft gedaan.
Oud 11-02-2007, 00:21
Verwijderd
Citaat:
DarkSide schreef op 10-02-2007 @ 15:29 :

na·tuur (de ~ (v.), naturen)
1 niet door de mens gewijzigde omgeving of omstandigheden

'natuur' ( <Lat.), v., '...' -11. Al wat de mens met zijn zintuigen waarneemt en met zijn verstand onderzoekt.'

Dat is de opvatting van het begrip natuur zoals ik die in de definitie van magie opvat. In die zin hoort het goddelijke dus niet bij de magie, omdat we dat niet met onze zintuigen waarnemen.
dat is natuurlijk al één van de grote problemen met TS' vraag: iedereen heeft een andere invulling van het begrip natuur, en de meest algemene versie verandert ook nog eens met de tijd.
ik vind natuur bijvoorbeeld zaken die de mens niet verziekt heeft, maar eigenlijk is er dan bijna geen natuur meer... (0% natuurgebied in nederland iig) dus dan pas je je definitie aan..
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 11:49
Verwijderd
Citaat:
sterrenmeisje schreef op 11-02-2007 @ 01:21 :
dat is natuurlijk al één van de grote problemen met TS' vraag: iedereen heeft een andere invulling van het begrip natuur, en de meest algemene versie verandert ook nog eens met de tijd.
ik vind natuur bijvoorbeeld zaken die de mens niet verziekt heeft, maar eigenlijk is er dan bijna geen natuur meer... (0% natuurgebied in nederland iig) dus dan pas je je definitie aan..
Men kan ook verschillende definities van natuur naast elkaar hanteren, waarbij de meest bruikbare definitie in een specifiek geval wordt gebruikt. Jouw begrip van natuur vind ik in de zin van magie niet bruikbaar. De mens doet immers een ingreep door het gebruik van magie, waardoor in de definitie van natuur als niet door de mens aangetast, natuur door magie opgeheven zou worden. In die zin zou magie dan toch enigszins een paradoxaal iets worden. Ik denk dat er in het definiëren van magie het best kan worden gekozen voor een definitie van het begrip natuur die bruikbaar is binnen de context.

De definitie is idd lastig. Eens even kijken wat mijn oude Van Dale over het begrip magie zelf zegt.

'magie' (<fr.), v., toverkunst, toverij; in ruimere zin al die handelingen waardoor de mens tracht macht uit te oefenen op de krachten die hij in de wereld (de natuur) tegenover zich vindt, bezweringen enz.; -zwarte magie, toverij met behulp van duivelse machten; -witte magie, magie met goddelijke hulp.'

In deze zin zou je dus een goddelijk wonder door gebed als een voorbeeld van witte magie kunnen zien.

Wat je ook zou kunnen doen is kijken wat een religie zelf over het begrip magie zegt en daar vanuit gaan om te bepalen of die religie wel of niet samen kan gaan met magie. Ik denk dan dat bijvoorbeeld het christendom heel terughoudend zal zijn als het om magie gaat.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 11:50
Verwijderd
Citaat:
lawallan schreef op 10-02-2007 @ 16:34 :
als heksen in de middeleeuwen werden verbrand door de kerk, geeft de kerk dan niet toe dat ze in magie geloven?
Ik denk dat de kerk ook niet ontkent in magie te geloven, gezien ook het feit dat er binnen kerkelijke kringen nogal wat commotie is geweest rondom Harry Potter. Volgens mij is het eerder zo dat de kerk het gebruik van magie van de hand wijst, omdat het als gevaarlijk wordt gezien. In die zin sluit de christelijke religie het gebruik van magie door haar volgelingen dus wel enigszins uit.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 12:52
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Il organista schreef op 09-02-2007 @ 13:48 :
@T_ID: jij vindt blijkbaar religie en magie hetzelfde? Hoe zou je dit dan definieren?
Het geloof in het bestaan van of het proberen te gebruiken van verzonnen middelen en krachten.

In feite is daarmee bidden tot een godheid om iets gedaan te krijgen precies hetzelfde als datzelfde doen met een toverspreuk, bezwering, ritueel, etc. In verwachtingspatroon en het scheppen van rituelen zitten zowel magie in alle vormen als religie hetzelfde in elkaar, dus wat dat betreft is er niet echt een reden om onderscheid te maken.

Wel is het natuurlijk zo dat sommige aanhangers van een religie allergisch zijn voor het erkennen ervan. Kijk bijvoorbeeld hoe sommige christelijke scholen uit panische angst probeerden om Harry Potter en destijds de gehele kinderboekenweek te censureren.
Oud 11-02-2007, 14:26
Carn
Carn is offline
Citaat:
DarkSide schreef op 10-02-2007 @ 15:29 :
In die zin hoort het goddelijke dus niet bij de magie, omdat we dat niet met onze zintuigen waarnemen.
natuurlijk wel, anders schreven we er niet over.
Oud 11-02-2007, 17:05
Verwijderd
In de bijbel wordt over magie gesproken, dus het is onzin dat de bijbel magie uitsluit. Magie wordt wel als negatief bestempeld, net als het lezen van sterren/kaarten en het oproepen van geesten.

2 Kron 33,6
Hij verbrandde zijn zonen als offer in het Hinnomdal en liet zich in met wolkenschouwerij, wichelarij, magie, geestenbezwering en waarzeggerij. Hij tergde de HEER door voortdurend te doen wat slecht is in zijn ogen.

is een voorbeeld.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2007, 11:22
Verwijderd
Citaat:
Carn schreef op 11-02-2007 @ 15:26 :
natuurlijk wel, anders schreven we er niet over.
We kunnen ook schrijven over dingen die we niet met onze zintuigen waarnemen.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2007, 15:52
Verwijderd
Religie en magie sluiten elkaar niet uit.
Alleen mag het van de gristenheid bijvoorbeeld niet gepraktizeerd worden. Hekserij alles.
Maar door er het labl hekserij aan te hangen wordt er indirect gezegd dat het wel mogelijk is, alleen het mag niet.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2007, 16:38
Toddish
Toddish is offline
Het maakt ook uit wat voor difinitie je voor religie geeft.
Oud 12-02-2007, 18:40
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
deadlock schreef op 12-02-2007 @ 16:52 :
Religie en magie sluiten elkaar niet uit.
Alleen mag het van de gristenheid bijvoorbeeld niet gepraktizeerd worden. Hekserij alles.
Maar door er het labl hekserij aan te hangen wordt er indirect gezegd dat het wel mogelijk is, alleen het mag niet.
"wit" / verantwoord / god

"zwart" / onverantwoord / satan
Met citaat reageren
Oud 14-02-2007, 11:43
Daevrem
Daevrem is offline
In de bijbel staat dat je alle heksen moet doden. Exodus 22:18
http://bible.cc/exodus/22-18.htm

Dus als je niet in magie gelooft dan kun je ook niet gelven dat de bijbel het woord van god is. Zonder de bijbel is er geen basis voor het Christendom. De bijbel is immers de enige bron die beweert dat Christus ooit bestaan heeft.

Niet geloven in magie sluit dus het Christendom uit.

Er staat trouwens duidelijk in de bijbel dat Moses zelf voor de magie zorgt en niet god. Numbers 21:8-9
http://bible.cc/numbers/21-9.htm

Laatst gewijzigd op 14-02-2007 om 12:25.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2007, 13:40
Il organista
Il organista is offline
Citaat:
Daevrem schreef op 14-02-2007 @ 12:43 :
De bijbel is immers de enige bron die beweert dat Christus ooit bestaan heeft.
Dit is niet waar. Jospehus, Tacitus en nog meer geschiedschrijvers beweren dit ook.
Oud 14-02-2007, 13:46
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Il organista schreef op 14-02-2007 @ 14:40 :
Dit is niet waar. Jospehus, Tacitus en nog meer geschiedschrijvers beweren dit ook.
En die geloofden.... wat precies?

Er is ook geschreven dat de piramides werden gebouwd door 100.000 slaven. Bleek ook geen hout van te kloppen.
Oud 14-02-2007, 15:31
Daevrem
Daevrem is offline
Tacitus leeftde 56 – c. 117 dus kan nooit zelf de bron zijn.

Verder had hij het over een joodse koning of messiah en niet over Jesus.

We projecteren al snel de christelijke versie van messiah op de joden.

Josephus leefde ook te laat om zelf een bron te kunnen zijn. Hier hebben we trouwens de tekst ook niet eens. We weten enkel dat Josephus een tekst schreef waarin hij bepaalde dingen over Jesus gezegd zou hebben.

Hij zou twee passages hebben geschreven welke Jesus als historisch persoon aan zouden tonen. De eerste is waarschijnlijk vervalst. Er zijn allerlei dingen die er niet aan kloppen.
En de tweede heeft ook zo zijn problemen. Er staat wel de naam Jesus in maar dat zegt verder niet zo veel. Het zou een Jesus broer van James en de zoon van Damneus zijn.

En dat is alles in een van de best beschreven eeuw in de oude geschiedenis. De romeinen schreven enorm veel op.

Laatst gewijzigd op 14-02-2007 om 15:36.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten