Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ontopic: Het ligt net aan wat je een religie noemt. Als je wicca een religie noemt dan kunnen magie en religies zeker samen gaan, maar ze hoeven dus niet samen te gaan. |
![]() |
||
Citaat:
Zoals bij het verhaal van Mozes (volgens mij?), dan verandert hij volgens mij zijn staf in een slang, vervolgens doen de tovenaars van de farao dat ook. Deze tovenaars zijn dan toch niet geholpen door 'God'? Dus voeren ze magie uit, dus kunnen de christelijke, de joodse en de islamitische religien dat niet uitsluiten. (lijkt me logisch, maar dat zijn religiën niet)
|
Laatst had ik een discussie met een goede vriend van mij over de christeijke mening dat de Harry Potter van den boze komt. Basicly kwam het er op neer: Heidense elementen, en dan vooral magie, gaan tegen het Christendom in. Dat laatste omdat alleen God die wonderen kan verrichten, en mensen dat niet op zichzelf kunnen doen.
maar het Christendom is maar één religie...
||
Citaat:
Maar het was verder niet mijn bedoeling er serieus op in te gaan. Ik had erop gerekend dat dit topic inmiddels een slot zou bevatten, vanwege de vage vraagstelling.
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
Het hangt er sterk van af welke religie.
Ik ben christen en ik geloof niet in magie. Het is niet zo, dat ik alle magie e.d. ontwijk, maar ik geloof er gewoon niet in. Sommige christenen zijn dan extreem en willen elke aanraking met dergelijke zaken vermijden onder het mom van verleiding. Zolang je er niet in gelooft, boeit dat niet vind ik. Als je zo slap in je schoenen staat...hoe christelijk ben je dan?
||
Citaat:
||
Citaat:
|
Waneer magie wordt gezien als "toveren" geloof ik er niet in. Wannneer magie wordt gezien als levenskracht zeg maar zoiets als Chi, dan geloof ik er wel in.
De meeste paganisten beschouwen magie als levenskracht en zeker niet als toverkracht.
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
na·tuur (de ~ (v.), naturen) 1 niet door de mens gewijzigde omgeving of omstandigheden Hier komen we nog niet verder mee. Dan eens even mijn Van Dale uit 1982 geraadpleegd: 'natuur' ( <Lat.), v., '...' -11. Al wat de mens met zijn zintuigen waarneemt en met zijn verstand onderzoekt.' Dat is de opvatting van het begrip natuur zoals ik die in de definitie van magie opvat. In die zin hoort het goddelijke dus niet bij de magie, omdat we dat niet met onze zintuigen waarnemen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Er is natuurlijk een groot verschil tussen de kerk en de religie zoals die beleefd en uitgeoefend wordt door de mensen. Toch sluit religie in beiden gevallen geen magie uit, net zo min als de natuurwetenschappelijke methode dat door de eeuwen heen heeft gedaan.
||
Verwijderd
|
Citaat:
ik vind natuur bijvoorbeeld zaken die de mens niet verziekt heeft, maar eigenlijk is er dan bijna geen natuur meer... (0% natuurgebied in nederland iig) dus dan pas je je definitie aan.. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
De definitie is idd lastig. Eens even kijken wat mijn oude Van Dale over het begrip magie zelf zegt. ![]() 'magie' (<fr.), v., toverkunst, toverij; in ruimere zin al die handelingen waardoor de mens tracht macht uit te oefenen op de krachten die hij in de wereld (de natuur) tegenover zich vindt, bezweringen enz.; -zwarte magie, toverij met behulp van duivelse machten; -witte magie, magie met goddelijke hulp.' In deze zin zou je dus een goddelijk wonder door gebed als een voorbeeld van witte magie kunnen zien. Wat je ook zou kunnen doen is kijken wat een religie zelf over het begrip magie zegt en daar vanuit gaan om te bepalen of die religie wel of niet samen kan gaan met magie. Ik denk dan dat bijvoorbeeld het christendom heel terughoudend zal zijn als het om magie gaat. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
In feite is daarmee bidden tot een godheid om iets gedaan te krijgen precies hetzelfde als datzelfde doen met een toverspreuk, bezwering, ritueel, etc. In verwachtingspatroon en het scheppen van rituelen zitten zowel magie in alle vormen als religie hetzelfde in elkaar, dus wat dat betreft is er niet echt een reden om onderscheid te maken. Wel is het natuurlijk zo dat sommige aanhangers van een religie allergisch zijn voor het erkennen ervan. Kijk bijvoorbeeld hoe sommige christelijke scholen uit panische angst probeerden om Harry Potter en destijds de gehele kinderboekenweek te censureren.
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
In de bijbel wordt over magie gesproken, dus het is onzin dat de bijbel magie uitsluit. Magie wordt wel als negatief bestempeld, net als het lezen van sterren/kaarten en het oproepen van geesten.
2 Kron 33,6 Hij verbrandde zijn zonen als offer in het Hinnomdal en liet zich in met wolkenschouwerij, wichelarij, magie, geestenbezwering en waarzeggerij. Hij tergde de HEER door voortdurend te doen wat slecht is in zijn ogen. is een voorbeeld. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
"zwart" / onverantwoord / satan |
![]() |
|
![]() |
In de bijbel staat dat je alle heksen moet doden. Exodus 22:18
http://bible.cc/exodus/22-18.htm Dus als je niet in magie gelooft dan kun je ook niet gelven dat de bijbel het woord van god is. Zonder de bijbel is er geen basis voor het Christendom. De bijbel is immers de enige bron die beweert dat Christus ooit bestaan heeft. Niet geloven in magie sluit dus het Christendom uit. Er staat trouwens duidelijk in de bijbel dat Moses zelf voor de magie zorgt en niet god. Numbers 21:8-9 http://bible.cc/numbers/21-9.htm
Laatst gewijzigd op 14-02-2007 om 12:25. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Er is ook geschreven dat de piramides werden gebouwd door 100.000 slaven. Bleek ook geen hout van te kloppen.
|
![]() |
Tacitus leeftde 56 – c. 117 dus kan nooit zelf de bron zijn.
Verder had hij het over een joodse koning of messiah en niet over Jesus. We projecteren al snel de christelijke versie van messiah op de joden. Josephus leefde ook te laat om zelf een bron te kunnen zijn. Hier hebben we trouwens de tekst ook niet eens. We weten enkel dat Josephus een tekst schreef waarin hij bepaalde dingen over Jesus gezegd zou hebben. Hij zou twee passages hebben geschreven welke Jesus als historisch persoon aan zouden tonen. De eerste is waarschijnlijk vervalst. Er zijn allerlei dingen die er niet aan kloppen. En de tweede heeft ook zo zijn problemen. Er staat wel de naam Jesus in maar dat zegt verder niet zo veel. Het zou een Jesus broer van James en de zoon van Damneus zijn. En dat is alles in een van de best beschreven eeuw in de oude geschiedenis. De romeinen schreven enorm veel op.
Laatst gewijzigd op 14-02-2007 om 15:36. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Wat maakt de ene God waarschijnlijker dan de andere? Rita Pavlovic | 60 | 24-05-2006 15:51 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Geloof jij? Zo ja wat dan? Verwijderd | 101 | 14-11-2004 09:25 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Hoofdoekjes moet af op Franse Openbare scholen; goed of fout? Verwijderd | 173 | 06-03-2004 21:04 |