Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-10-2004, 17:28
Verwijderd
Aangezien dit forum toch over Godsdiensten gaat en men vaak niet weet van een ander of hij wel of niet gelooft de vraag,

Geloof jij ergens in? Godsdienst? God? Religie? Jezelf?

Ik geloof niet echt ergens in, ik vind alleen wel het boeddhisme een zeer interessante ''religie'' (het is eigenlijk geen religie maar ik kwam niet even op een andere beschrijving)

ik geloof ook in :

Ken gebeerte als oorzaak van lijden.

Een onderdeel van het Boeddhisme

En jullie?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-10-2004, 17:31
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
ik geloof in God. voor het geval dat iemand het nog niet wist .

en ik geloof niet meer in mezelf, niet in een godsdienst en niet in een religie.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 17:32
Verwijderd
Citaat:
GanzenVeer schreef op 05-10-2004 @ 18:31 :
ik geloof in God. voor het geval dat iemand het nog niet wist .

en ik geloof niet meer in mezelf, niet in een godsdienst en niet in een religie.
Niet meer?

Dus eerst wel, nouja ik denk dat ieder mens wel in zich eigen zou moeten kunnen geloven, want anders word je ook maar een zielig hoopje botten
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 17:34
Releric
Avatar van Releric
Releric is offline
Goed topic! Wel een moeilijke vraag hoor, wat geloof jij...

Ik geloof in de kracht van de mens als kracht van God/de Kosmos (gebruik liever kosmos anders krijg je misverstanden). Ik geloof in de kracht van de verandering, van het open-minded-zijn en in de scheppende gedachte en de gaiasophie. Verder geloof ik nog veel meer, maar dat is allemaal onderwerp-gericht .

Het Boeddhisme is inderdaad ontzettend interessant, aangezien het wel een religie is maar geen godsdienst. De dingen die de Dalai Lama zegt zijn ook zeer gemotiveerd en onderbouwd, dat vind ik wel mooi.
__________________
I reject the reality and substitute my own!!!
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 17:36
Releric
Avatar van Releric
Releric is offline
Citaat:
GanzenVeer schreef op 05-10-2004 @ 18:31 :
ik geloof in God. voor het geval dat iemand het nog niet wist .

en ik geloof niet meer in mezelf, niet in een godsdienst en niet in een religie.
Je bent een deel van God, waarom geloof je dan niet in jezelf?
__________________
I reject the reality and substitute my own!!!
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 17:45
Verwijderd
Citaat:
Releric schreef op 05-10-2004 @ 18:34 :
Goed topic! Wel een moeilijke vraag hoor, wat geloof jij...

Ik geloof in de kracht van de mens als kracht van God/de Kosmos (gebruik liever kosmos anders krijg je misverstanden). Ik geloof in de kracht van de verandering, van het open-minded-zijn en in de scheppende gedachte en de gaiasophie. Verder geloof ik nog veel meer, maar dat is allemaal onderwerp-gericht .

Het Boeddhisme is inderdaad ontzettend interessant, aangezien het wel een religie is maar geen godsdienst. De dingen die de Dalai Lama zegt zijn ook zeer gemotiveerd en onderbouwd, dat vind ik wel mooi.
Het ligt er aan of je het Boeddhisme als een religie ziet, een buitenstaander wel, niet dat ik mezelf als een boeddhist zie, maar het is een beetje een twijfelgeval. Kijk, bij een religie heb je iets bovenstijgends zeg maar, als je een boeddhist bent is er geen boven of onder meer, alles is gelijk, je kent geen lijden meer, geen begeerte, niks! alles is gelijk in harmonie.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 17:48
Releric
Avatar van Releric
Releric is offline
Citaat:
Solero schreef op 05-10-2004 @ 18:45 :
Het ligt er aan of je het Boeddhisme als een religie ziet, een buitenstaander wel, niet dat ik mezelf als een boeddhist zie, maar het is een beetje een twijfelgeval. Kijk, bij een religie heb je iets bovenstijgends zeg maar, als je een boeddhist bent is er geen boven of onder meer, alles is gelijk, je kent geen lijden meer, geen begeerte, niks! alles is gelijk in harmonie.
Ja daar heb je gelijk in, het Boeddhisme is meer een leven op zich als ik het zo mag noemen. Harmonie <zucht>, geweldig toch
__________________
I reject the reality and substitute my own!!!
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 17:51
Verwijderd
Citaat:
Solero schreef op 05-10-2004 @ 18:45 :
Het ligt er aan of je het Boeddhisme als een religie ziet, een buitenstaander wel, niet dat ik mezelf als een boeddhist zie, maar het is een beetje een twijfelgeval. Kijk, bij een religie heb je iets bovenstijgends zeg maar, als je een boeddhist bent is er geen boven of onder meer, alles is gelijk, je kent geen lijden meer, geen begeerte, niks! alles is gelijk in harmonie.
Er zijn vormen van het boeddhisme die de hemel en de aarde apart aanbidden.

Ze bidden dan ipv:
Voor boedda, gedachte boeddhisme en plaats voor hemel aarde en zichzelf.

Zelf ben ik verder niet gelovig. Hoewel is persoonlijk het boeddhisme, het hindoeisme en het taoisme de mooiste religies vind.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 17:55
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
wat houdt 'in jezelf geloven' in?
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 18:00
Releric
Avatar van Releric
Releric is offline
Geloven in je kwaliteiten, je mogelijkheden en je vaardigheden..???? Ik weet het niet. Ik geloof af en toe wel in mezelf, dat ik in staat ben om mezelf op zodanige wijze te ontplooiien dat ik het beste scenario in de lijst van mogelijkheden kies... of zoiets.... Hier ben ik nog niet echt uit.

Wat denk jij?
__________________
I reject the reality and substitute my own!!!
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 18:07
Roxjuh
Avatar van Roxjuh
Roxjuh is offline
ik geloof.. dat mijn pizza aanbrandt..

sorry, offtopic was dat..
ik geloof eiglijk nerges in, ik denk niet dat er een God kan bestaan.. mjah, das mijn mening dan
__________________
Ik ben apart.. Maar dat wist je vast wel :)
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 18:14
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 05-10-2004 @ 18:51 :
Er zijn vormen van het boeddhisme die de hemel en de aarde apart aanbidden.

Ze bidden dan ipv:
Voor boedda, gedachte boeddhisme en plaats voor hemel aarde en zichzelf.

Zelf ben ik verder niet gelovig. Hoewel is persoonlijk het boeddhisme, het hindoeisme en het taoisme de mooiste religies vind.
Ja, daar heb je gelijk in, ik had het voor een deel over het zen-boeddhisme
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 18:15
Verwijderd
Citaat:
Releric schreef op 05-10-2004 @ 19:00 :
Geloven in je kwaliteiten, je mogelijkheden en je vaardigheden..???? Ik weet het niet. Ik geloof af en toe wel in mezelf, dat ik in staat ben om mezelf op zodanige wijze te ontplooiien dat ik het beste scenario in de lijst van mogelijkheden kies... of zoiets.... Hier ben ik nog niet echt uit.

Wat denk jij?
Ik denk dat je af en toe wel in je eigen kwaliteiten, moet geloven, anders ben je echt Te onzeker

Je kan als je bijvoorbeeld niet goed voelt niet meer in jezelf geloven, maar ieder mens moet wel in zichzelf geloven..
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 18:27
Flip!
Avatar van Flip!
Flip! is offline
ik geloof in anarchie, meer niet
__________________
take a walk on the wild side ت
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 18:29
Big M
Avatar van Big M
Big M is offline
Ik geloof op mijn eigen manier in het Christelijk Protestantse geloof, zeg maar een eigen godsdienst met het Protestantse als basis
__________________
Most of us only care about money makin'
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 18:32
Releric
Avatar van Releric
Releric is offline
Citaat:
Solero schreef op 05-10-2004 @ 19:15 :
Ik denk dat je af en toe wel in je eigen kwaliteiten, moet geloven, anders ben je echt Te onzeker

Je kan als je bijvoorbeeld niet goed voelt niet meer in jezelf geloven, maar ieder mens moet wel in zichzelf geloven..
Inderdaad, anders ben je ook niet in staat om ook maar iets te doen.
__________________
I reject the reality and substitute my own!!!
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 18:32
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Releric schreef op 05-10-2004 @ 19:00 :
Geloven in je kwaliteiten, je mogelijkheden en je vaardigheden..???? Ik weet het niet. Ik geloof af en toe wel in mezelf, dat ik in staat ben om mezelf op zodanige wijze te ontplooiien dat ik het beste scenario in de lijst van mogelijkheden kies... of zoiets.... Hier ben ik nog niet echt uit.

Wat denk jij?
(dat is het nou juist met taal (l.mu.), elk woord woord is voor iemand persoonlijk een geschiedenis. een definitie....enz.)

als het zo opgevat moet worden, of zoals Solero zegt, geloof ik absoluut wel in mezelf . ik weet het eigenlijk ook allemaal niet. maar dan kom je weer bij de vraag wie je bent en daar kom ik nooit uit. wat is een mens?
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 18:38
Verwijderd
Citaat:
GanzenVeer schreef op 05-10-2004 @ 19:32 :
(dat is het nou juist met taal (l.mu.), elk woord woord is voor iemand persoonlijk een geschiedenis. een definitie....enz.)

als het zo opgevat moet worden, of zoals Solero zegt, geloof ik absoluut wel in mezelf . ik weet het eigenlijk ook allemaal niet. maar dan kom je weer bij de vraag wie je bent en daar kom ik nooit uit. wat is een mens?
En zo kunnen we met discussieren oneindig doorgaan
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 05-10-2004, 18:48
Mindfields
Mindfields is offline
'I believe in FILTH, CHAOS, HATE and GREED.'

aldus American History X.
__________________
No Bad Religion song can make your life complete
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 18:52
Verwijderd
Citaat:
Mindfields schreef op 05-10-2004 @ 19:48 :
'I believe in FILTH, CHAOS, HATE and GREED.'

aldus American History X.
Dan hoop ik voor jou niet dat je in American History X gelooft.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 18:53
cha0s
Avatar van cha0s
cha0s is offline
Citaat:
Mindfields schreef op 05-10-2004 @ 19:48 :
'I believe in FILTH, CHAOS, HATE and GREED.'

aldus American History X.


ontopique:
Hm, ik ben 'n naar atheïsme neigende agnost. (met 'n gezonde schurfthekel aan religie. )
__________________
He died shortly after, intriguingly, while standing up and leaning against a mantlepiece, purely in order to prove that it could be done.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 19:04
Verwijderd
Ik heb een natuurreligie. Ik geloof in 2 tegengestelde krachten die elkaar in evenwicht houden. Alles heeft een tegengestelde, anders zou het niet kunnen bestaan. En dat is zeker niet kwaad en goed want dat zijn in mijn ogen relatieve begrippen die we op deze aarde, in deze realiteit hebben vastgelegd. Voor mij komt dat trouwens in 1 ding zeker terug: de natuur, dit kent geen goed en kwaad, alleen bestaan op zich.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 19:06
Doodle!
Avatar van Doodle!
Doodle! is offline
Ik geloof in respect
__________________
In love with my oven glove. <3
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 19:07
Falkh
Avatar van Falkh
Falkh is offline
Ik zie mijzelf als een germaans heiden, waar bloed en bodem een belangrijk aspect in zijn. Ik geloof in de kracht van de natuur, en in samenhorigheid van mijn volk.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 19:07
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Mutant schreef op 05-10-2004 @ 20:04 :
Ik heb een natuurreligie. Ik geloof in 2 tegengestelde krachten die elkaar in evenwicht houden. Alles heeft een tegengestelde, anders zou het niet kunnen bestaan. En dat is zeker niet kwaad en goed want dat zijn in mijn ogen relatieve begrippen die we op deze aarde, in deze realiteit hebben vastgelegd. Voor mij komt dat trouwens in 1 ding zeker terug: de natuur, dit kent geen goed en kwaad, alleen bestaan op zich.
heel mooi geformuleerd

geloofde jij nou ook nog in een god & godin? is het tegenovergestelde voor jou dus niet te definieeren?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-10-2004, 19:09
Verwijderd
Citaat:
Mutant schreef op 05-10-2004 @ 20:04 :
Ik heb een natuurreligie. Ik geloof in 2 tegengestelde krachten die elkaar in evenwicht houden. Alles heeft een tegengestelde, anders zou het niet kunnen bestaan. En dat is zeker niet kwaad en goed want dat zijn in mijn ogen relatieve begrippen die we op deze aarde, in deze realiteit hebben vastgelegd. Voor mij komt dat trouwens in 1 ding zeker terug: de natuur, dit kent geen goed en kwaad, alleen bestaan op zich.
Dus elk mens heeft een tegengestelde pool zeg maar, of bekijk je het alleen vanuit de natuur?
Dus de natuur bestaat alleen op zich, maar wij zijn toch onderdeel van die natuur?


Citaat:
GanzenVeer schreef op 05-10-2004 @ 20:07 :
heel mooi geformuleerd

geloofde jij nou ook nog in een god & godin? is het tegenovergestelde voor jou dus niet te definieeren?
Je kan dan toch niet geloven in een God of Godin, want dan moet daar weer een tegenpool van zijn? En dat is toch haast onmogelijk neem ik aan??
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 19:10
Verwijderd
Citaat:
Doodle! schreef op 05-10-2004 @ 20:06 :
Ik geloof in respect
Had iedereen dat maar is voor elkaar
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 19:13
Doodle!
Avatar van Doodle!
Doodle! is offline
Citaat:
Solero schreef op 05-10-2004 @ 20:10 :
Had iedereen dat maar is voor elkaar
idd.
__________________
In love with my oven glove. <3
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 19:19
Verwijderd
Citaat:
GanzenVeer schreef op 05-10-2004 @ 20:07 :
heel mooi geformuleerd

geloofde jij nou ook nog in een god & godin? is het tegenovergestelde voor jou dus niet te definieeren?
Nee, ik geloof niet in een persoonlijke god of godin. Ik noem ze alleen zo. Ik hou rituelen en als ik ze aanspreek, is het wel samen en omdat woordenschat ontoereikend is, neem ik maar het vrouwelijke en mannelijke van het woord dat wij als boven ons staand wezen gebruiken. Wel zo makkelijk. misschien dat er eens iets beters bij me opkomt ^^.

Citaat:
Dus elk mens heeft een tegengestelde pool zeg maar, of bekijk je het alleen vanuit de natuur?
Dus de natuur bestaat alleen op zich, maar wij zijn toch onderdeel van die natuur?
Nee hoor, ik bekijk het geheel. Dat hoeft niet te betekenen dat er een tegenvoeter rondloopt ofzo, gewoon heel abstract gezien, bestaat iets omdat het in evenwicht is, ik kan het niet duidelijk uitleggen omdat vrijwel alles zo relatief op onze realiteit gebaseerde begrippen is.
En natuurlijk zijn wij een onderdeel van de natuur, natuur als groter geheel gezien weer, niet alleen als bloemetjes en plantjes. Het ontstaan van de aarde, zee, atmosfeer, heelal, dat reken ik er ook toe. En daaruit zijn wij ook voortgekomen.

Maar ik heb daar geen bewijzen of overtuiging voor Het is vooral een gevoel, een soort inzicht dat ik ergens heb opgelopen dat het voor mij zo in elkaar past .
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 19:22
Warsocket
Avatar van Warsocket
Warsocket is offline
Ja in dit
__________________
01110100011001010111011001100101011001010110110000100000011101000
11010010110101001100100001000000011111100111111001000000011101001010000
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 19:29
Verwijderd
Citaat:
Mutant schreef op 05-10-2004 @ 20:19 :
*knip*
Nee hoor, ik bekijk het geheel. Dat hoeft niet te betekenen dat er een tegenvoeter rondloopt ofzo, gewoon heel abstract gezien, bestaat iets omdat het in evenwicht is, ik kan het niet duidelijk uitleggen omdat vrijwel alles zo relatief op onze realiteit gebaseerde begrippen is.
En natuurlijk zijn wij een onderdeel van de natuur, natuur als groter geheel gezien weer, niet alleen als bloemetjes en plantjes. Het ontstaan van de aarde, zee, atmosfeer, heelal, dat reken ik er ook toe. En daaruit zijn wij ook voortgekomen.

Maar ik heb daar geen bewijzen of overtuiging voor Het is vooral een gevoel, een soort inzicht dat ik ergens heb opgelopen dat het voor mij zo in elkaar past .
Aha, ok ik begrijp je


Een geloof dus
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 19:33
Doodle!
Avatar van Doodle!
Doodle! is offline
Citaat:
Solero schreef op 05-10-2004 @ 20:29 :
Aha, ok ik begrijp je


Een geloof dus
Wat trekt jou eigenlijk zo aan in het boedhisme als ik vragen mag ?
__________________
In love with my oven glove. <3
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 20:17
Nona Star
Avatar van Nona Star
Nona Star is offline
ik weet niet wat ik moet geloven.
__________________
sexy woman meet me after work, I want to show you how I handle bussiness
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 20:20
Ragnar
Avatar van Ragnar
Ragnar is offline
Ik geloof ik de totale zinloosheid waar we toch allemaal iets van proberen te maken.
__________________
Hou je bek of ik stop mijn lul erin.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 20:21
Verwijderd
Citaat:
Solero schreef op 05-10-2004 @ 20:29 :
Aha, ok ik begrijp je


Een geloof dus
idd. maar zonder regels, of almachtige wezens die ons vertellen wat we moeten doen, zonder straffen of beloftes op leven na de dood enz.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 20:26
Doodle!
Avatar van Doodle!
Doodle! is offline
Citaat:
Mutant schreef op 05-10-2004 @ 21:21 :
... beloftes op leven na de dood enz.
Hoe denk je daar eigenlijk over Mutant? reincarnatie neem ik aan als ik zo naar je beschrijving kijk..
__________________
In love with my oven glove. <3
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 05-10-2004, 20:38
Verwijderd
Anti-Religie.

Als ik compleet misluk in het leven, koop ik een pipa en ga ik de anti-christ spelen boondock saint stylo.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 20:49
Verwijderd
Citaat:
Reverend schreef op 05-10-2004 @ 21:38 :
Anti-Religie.

Als ik compleet misluk in het leven, koop ik een pipa en ga ik de anti-christ spelen boondock saint stylo.
Haha
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 20:51
Verwijderd
Citaat:
Doodle! schreef op 05-10-2004 @ 20:33 :
Wat trekt jou eigenlijk zo aan in het boedhisme als ik vragen mag ?
Nouja, ik ben er van overtuigt dat het boeddhisme ons in harmonie kan laten leven , zeg maar.

Het is niet een geloof of een religie ofzo, ze hebben een hele logische verklaring voor alles!
En dat spreekt me vooral aan, maar je moet het kunnen begrijpen, en dat is zo makkelijk nog niet..
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 20:58
DEChengst
Avatar van DEChengst
DEChengst is offline
Atheist tot in de kist
__________________
PDP, VAX en Alpha fanaat ; HP-Compaq is de Satan! ; Bidt u allen dagelijks richting Maynard! ; Ernie==lief ; Het leven begint bij 150 km/u ; aka Desje
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 21:11
Samaris
Avatar van Samaris
Samaris is offline
Citaat:
Mutant schreef op 05-10-2004 @ 20:04 :
Ik heb een natuurreligie. Ik geloof in 2 tegengestelde krachten die elkaar in evenwicht houden. Alles heeft een tegengestelde, anders zou het niet kunnen bestaan. En dat is zeker niet kwaad en goed want dat zijn in mijn ogen relatieve begrippen die we op deze aarde, in deze realiteit hebben vastgelegd. Voor mij komt dat trouwens in 1 ding zeker terug: de natuur, dit kent geen goed en kwaad, alleen bestaan op zich.
\


Similar here.
Paar verschillen: Ik wil het geen natuurreligie noemen omdat het meer behelst dan deze aardkloot.
En ik heb voor mezelf de god en godin maar even wat duidelijker gemaakt, namelijk dat de godin al het 'wereldse' behelst, i.e. modder,plant,bloem,jij,Mars, zon, rots,eend,etc.
en dat de god het 'niet-tastbare' is...dus gedachtes,gevoelens,maar ook de leegtes tussen de wereldse dingen.
__________________
Spatieszijnvoormietjes.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 21:19
Verwijderd
Citaat:
Doodle! schreef op 05-10-2004 @ 21:26 :
Hoe denk je daar eigenlijk over Mutant? reincarnatie neem ik aan als ik zo naar je beschrijving kijk..
zelf geloof ik wel in een vorm van reïncarnatie, maar dat is niet omdat mijn geloof dat oplegt ofzo . Ik geloof gewoon dat er meer hier zit dan we zo kunnen zien/voelen/bewijzen. Ik heb een voorkeur voor meerdere dimensies/realiteiten al dan niet parallel aan de onze. Mijn eigen theorie is dat we in een soort groeiproces zitten. Dat we op de een of andere manier tot een niveau moeten groeien waardoor we tot een andere dimensie kunnen raken. Het gaat een beetje richting de celestijnse belofte en het 10e inzicht, maar ook niet helemaal. Vandaar ook dat ik begrippen zeker als goed en kwaad in deze realiteit nogal relatief en beperkt vind.
Ik weet niet of ik geloof in een echte ziel of dat het meer of minder is dan dat, maar dat is weer hoe ik het voel .

Beloftes op een hemel vind ik onzin. Het eeuwige leven lijkt me onzin, ooit moet iets beginnen en eindigen. Misschien worden we wel steeds onbewuster totdat we ophouden met bestaan en eindigen in een stofje en misschien worden we wel zo bewust dat we opgaan in het al.

Maar ik heb geen metafysica gestudeerd, ik weet nix over mogelijkheden en onmogelijkheden, ik leef naar mijn gevoel. En als mocht blijken dat er gewoon niets is, dat al die dingen die we denken en voelen en creëren gewoon een heel vaag chemische reactie is op een heleboel processen die toevallig op elkaar gebotst hebben in een of andere evolutie, dan vind ik dat ook best. Dan zal ik gewoon dood gaan. En dat gaat mijn begrip te boven, niet meer zijn, dus ik kan er ook niet echt bang voor zijn.
Ik zal het vanzelf wel merken ^^.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 21:20
Verwijderd
Citaat:
Samaris schreef op 05-10-2004 @ 22:11 :
\


Similar here.
Paar verschillen: Ik wil het geen natuurreligie noemen omdat het meer behelst dan deze aardkloot.
En ik heb voor mezelf de god en godin maar even wat duidelijker gemaakt, namelijk dat de godin al het 'wereldse' behelst, i.e. modder,plant,bloem,jij,Mars, zon, rots,eend,etc.
en dat de god het 'niet-tastbare' is...dus gedachtes,gevoelens,maar ook de leegtes tussen de wereldse dingen.
Maar natuur houdt voor mij ook meer in dan bloemen, planten enz enz... maar dat had ik al iets hoger gezegd . Natuur gewoon als het al. Heelal, stofjes, wij, evolutie, ontstaan, einde...
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 21:21
Doodle!
Avatar van Doodle!
Doodle! is offline
Citaat:
Mutant schreef op 05-10-2004 @ 22:19 :
* Verhaal *
Bedankt
__________________
In love with my oven glove. <3
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 09:45
Verwijderd
Ik geloof uiteindelijk nergens in.
Als er een God is zoals deze wordt afgebeeld door het Christendom, Joden en/of de Islam en alles wat daarbij hoort dan ben ik daar ook tevreden mee. Al ga ik me dan wel meer dingen afvragen, want sowieso kloppen bepaalde dingen dan rodnuit niet. Ik zie daarnaast ook geen reden om, met die info, alsnog anders te gaan leven.
Ik ben opgevoed met een vrij geloof in God, geen speciale richtlijn. Uiteindelijk heb ik mn jeugdjaren doorgebracht in de mormoonse kerk (nee, niet die). Ik heb er wel wat van opgestoken, maar ik voel er uiteindelijk niks voor.

Ik 'geloof' gewoon in kracht van het bestaan, de evolutie, zonder de Darwin-shit eraan vast.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 10:56
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Ik hoop dat er iets is, maar ja, als er niets is, dan is dat uiteindelijk natuurlijk ook niet erg, je merkt er tenslotte dan ook niets van.
Ik heb tijd terug veel gelezen over Wicca en ik vind dat een mooie manier van leven, maar het is niet helemaal mijn ding. Ik geloof wel in reincarnatie, maar niet in een god opzich. De god zoals het Christendom/Islam hem ziet, ik hoop niet dat er zoiets dergelijks bestaat. Want dan snap ik niet hoe hij alles zomaar laat gebeuren. En ja, ik weet dat er eigen wil is, maar toch...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 11:12
Verwijderd
Ik geloof niet in een opperwezen, een alom aanwezige god of iets dergelijks. Daarentegen heb ik geen antwoord op vragen van zingevende of existentiële aard. Wetenschap is immers descriptief, niet normatief en pretendeert geen verklaringen te geven voor dingen. De wetenschap beschrijft alleen verschijnselen en daarmee kom je inderdaad niet ver als je een 'waarom' wilt horen op de vraag wanneer het heelal is ontstaan.

Maar daar zit ik niet zo mee. Ik accepteer dat ik dat niet begrijp, maar ik maak niet de gedachtensprong (of, beter gezegd, de gedachtenkronkel) dat omdat er geen begrijpelijke verklaring is voor het ontstaan van het heelal, dat dus wel door een almachtig wezen moet zijn gegaan. Anders geformuleerd: bij dat soort vragen tast je in duisternis, maar het aannemen van een god is in dat geval absoluut niet de meest voordehandliggende, logische keuze.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 12:18
merels
Avatar van merels
merels is offline
Ik ben niet gelovig, ook niet zo opgevoed. Ik heb geen communie (eeh ). IK ben officieel wel joods maar doe daar verderniets mee.
Het lijkt me interessant om een godsdient te onderzoeken en na te gaan welke het meest met jou denkbeelden overeenkomt.
Bij een interessetest op mijn school kwam religie wel als hoogste naar boven samen met twee andere dingen. Tsja, haha
__________________
lekker oppervlakkig maar weer
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 17:00
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik ben Christen en ik geloof ook wel in God maar niet als iets stofelijks maar als iets wat gewoon rondwaait zeg maar, de mensen die erin geloven die pikken het op en de mensen die er niet in geloven die pikken het niet op, zo zie ik dat.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 18:48
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Dit is een hele moeilijke vraag, vind ik...

Vroeger geloofde ik, maar hoe meer ik erover nadenken, hoe onwerkelijker het me lijkt. Ik heb nog nooit gemerkt dat er een God ofzo bestaat. Dus nee... ik geloof niet (of iig; weinig...)

Verder geloof ik in mezelf. (Dat is niet eigendunk of opschepperig bedoeld, volgens mij zijn er weinig mensen die niet in zichzelf geloven..)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Vragen aan gelovigen
Juli-tje
35 23-02-2006 19:31
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Vragen over muziek, dus als je tijd hebt...
Bassist_of_JC
18 26-02-2005 13:23
Verhalen & Gedichten Weten jullie nog...
Vlooienband
146 02-12-2004 13:50
Beleidszaken Religie
LaResistance
54 26-10-2004 17:18
Levensbeschouwing & Filosofie Ik vast....jij vast niet?
kleinedraak
32 06-03-2004 10:21


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:52.