Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-02-2004, 18:29
kleinedraak
vanavond om 12uur is alweer het einde van carnaval wat voor mij betekend dat het vasten er weer aankomt? Zijn er mensen die echt carnaval gevierd hebben vanuit het katholieke geloof en die nu gaan vasten? Zo ja wat zijn jullie uitgangspunten voor dit jaar???? Die mijne zijn:
*40dagen lang niet snoepen(op de zondagen na)
*genieten van het leven(meer dan anders)
*aan mezelf en vooral aan slechte eigenschappen werken
*zoveel mogelijk mensen helpen, alles en ieder1`respecteren en vooral geen ruzie maken.
Dit zijn mijn belangrijkste dingen, verder uiteraard niet roken, drinken of drugsgebruiken. Denk niet dat ik een braaf meisje ben absoluut niet, door het jaar heen zondig ik ook hoor. Daarom nu een periode om me netjes te gedragen
Wie doet er met me mee dit jaar?? Groetjes.........en succes
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-02-2004, 18:42
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
kleineghcdraak schreef op 24-02-2004 @ 19:29:
*Zo ja wat zijn jullie uitgangspunten voor dit jaar???? Die mijne zijn:
*zoveel mogelijk mensen helpen, alles en ieder1`respecteren en vooral geen ruzie maken.
Dit zijn mijn belangrijkste dingen, verder uiteraard niet roken, drinken of drugsgebruiken. *
Al die dingen die je noemt zijn wel leuk en aardig maar die moet je altijd doen (behalve roken en teveel drinken/drugs gebruiken natuurlijk)

Geen reden om dat maar 40 dagen in het jaar te doen en zeker niet omdat dat nou eenmaar hoort bij vasten.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2004, 18:50
Verwijderd
Waarom is dit onder F&L gepost?
Met citaat reageren
Oud 24-02-2004, 18:52
Levitating Nun
Citaat:
alluman schreef op 24-02-2004 @ 19:50:
Met citaat reageren
Oud 25-02-2004, 07:19
Maarten
Maarten is offline
Citaat:
Ehh ;/. Of je doet het alle 40 dagen of je kan het beter laten zitten dat niet snoepen en ik kan niet genieten van het leven zonder snoep
Met citaat reageren
Oud 25-02-2004, 09:19
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
alluman schreef op 24-02-2004 @ 19:50:
omdat vasten iets religieus is, doh.
Oud 25-02-2004, 11:19
kleinedraak
Jullie zijn zeker niet katholiek en snappen daarom vast niet waarom er uberhaupt carnaval oftwel Vasteloavend wordt gevierd. Weten jullie uberhaupt wat carnaval betekend dan, en wat vasten inhoudt? Blijkbaar nie dus
Met citaat reageren
Oud 25-02-2004, 11:51
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
kleineghcdraak schreef op 25-02-2004 @ 12:19:
Jullie zijn zeker niet katholiek en snappen daarom vast niet waarom er uberhaupt carnaval oftwel Vasteloavend wordt gevierd. Weten jullie uberhaupt wat carnaval betekend dan, en wat vasten inhoudt? Blijkbaar nie dus
Niet meteen zo generaliseren alsjeblieft. Ik ben zelf namelijk Rooms-Katholiek en weet wel degelijk wat het inhoudt. Overigens is deze Aswoensdag voor mij geen vasten- en onthoudingsdag meer, net zo min als Goede Vrijdag trouwens.
Oud 25-02-2004, 16:55
Verwijderd
aan de mensen die het niet weten: vasten doe je na carnaval tussen aswoensdag en pasen. 40 dagen niet snoepen, geen/minder sex, meer familie bezoeken etc.. dus net een soort ramadam alleen wat minder erg.

Citaat:
Maar vertel mij het nut van dat vasten eens? Als je je tov jezelf wilt bewijzen kun je net zo goed kappen met snoepen. Of wat wil je hiermee bereiken?
het heeft met de bijbel te maken. jezus ging 40 dagen de woestijn in om na te denken... dat doen christenen dan ook alleen snoepen ze niet (ik doe er niet aan). het gaat er een beetje om dat je dingen die je leuk vind laat staan

Citaat:
*40dagen lang niet snoepen(op de zondagen na) *genieten van het leven(meer dan anders)
zijn de laatste drie punten nie dingen die je altijd moet doen? iig dat is wel de bedoeling denk k.

ik doe niet aan vasten omdat ik het nergens op vind slaan. je moet gewoon je hele leven goed leven!
Met citaat reageren
Oud 25-02-2004, 17:16
kleinedraak
Citaat:
anniemoppie schreef op 25-02-2004 @ 17:55:
ik doe niet aan vasten omdat ik het nergens op vind slaan. je moet gewoon je hele leven goed leven!
Ja maar de vastentijd is een tijd om extra stil te staan bij de dingen die er het rest van het jaar misgaan. Je mag minder computeren of tv-kijken en in die tijd moet je nadenken over je zondes zegmaar
Met citaat reageren
Oud 25-02-2004, 17:17
Verwijderd
Nadenken over je zondes? En jezelf een complex aanpraten, nee dank je de koekkoek. Als ik wil nadenken over wat ik goed en fout doe, dan doe ik dat wel op het moment dat het van belang is. Daar heb ik geen slap religieus verhaaltje voor nodig als aanleiding, dat getuigt niet echt van eigen initiatief namelijk. Net als die slappe zakken die het excuus van 'oud-en-nieuw' nodig hebben om te stoppen met roken.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2004, 17:31
Verwijderd
Citaat:
Axilithor schreef op 25-02-2004 @ 18:16:
Wat schiet je ermee op?
denken aan mensen die het slechter hebben dan jij.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2004, 19:29
Verwijderd
Ik weet heel goed wat het inhoudt, maar ik voel me niet zo geroepen om mee te doen.

Ik hoef me niet zo nodig solidair te voelen met Jezus, en nadenken over mezelf doe ik ook wel zonder te vasten

Maar ik heb natuurlijk wel respect voor de mensen die het vanuit geloofsovertuigingen doen en het ook volhouden..
Met citaat reageren
Oud 25-02-2004, 19:29
Verwijderd
Citaat:
anniemoppie schreef op 25-02-2004 @ 18:31:
denken aan mensen die het slechter hebben dan jij.
Dat hoef je niet alleen die 40 dagen te doen, imo
Met citaat reageren
Oud 25-02-2004, 19:36
Ovidius
Ovidius is offline
Vast wel.

Met citaat reageren
Oud 25-02-2004, 19:38
Ovidius
Ovidius is offline
Ik denk dat het van belang is dat we áls we ons profileren als mensen die graag iets goeds voor onszelf of voor anderen willen doen dat elke dag, elk uur, elke minuut, elke seconde doen. Iets anders wilen en blij zijn met het je uitleven getuigt namelijk van een enorme hypocrisie. En nog hypocrieter is hij die zijn hypocrisie of ontkent of erkent en er niets aan doet.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2004, 20:07
B-Tatch
B-Tatch is offline
Citaat:
kleineghcdraak schreef op 25-02-2004 @ 12:19:
Ik, als katholiek, heb me nooit gedragen als een katholiek iemand. Zo heb ik mijn communie alleen gedaan omdat ik dan wist dat ik geld zou krijgen van familie en wat daagjes vrij zou zijn van school. Dus waarom zou een katholiek zich als een katholiek iemand gedragen
Met citaat reageren
Oud 25-02-2004, 20:11
Ovidius
Ovidius is offline
Citaat:
B-Tatch schreef op 25-02-2004 @ 21:07:
Ik, als katholiek, heb me nooit gedragen als een katholiek iemand. Zo heb ik mijn communie alleen gedaan omdat ik dan wist dat ik geld zou krijgen van familie en wat daagjes vrij zou zijn van school. Dus waarom zou een katholiek zich als een katholiek iemand gedragen
lol
Met citaat reageren
Oud 25-02-2004, 21:38
Levitating Nun
Er bestaan geen zonden dat is een leugen van de monniken (zóveel fantasie gewoon eng...), er is alleen Liefde
Met citaat reageren
Oud 25-02-2004, 21:41
Verwijderd
Citaat:
Xia schreef op 25-02-2004 @ 20:29:
Dat hoef je niet alleen die 40 dagen te doen, imo
neej maar dan denk je dr ectra aan.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2004, 23:08
FF4-Ever
FF4-Ever is offline
Citaat:

Geef me een (1) goede reden waarom je de andere dagen van het jaar niet zou genieten van het leven, niet aan je slechte eigenschappen zou werken, niet zou proberen zoveel mogelijk mensen te helpen, niet alles en iedereen respecteren en wel ruzie zou maken?

Ben je trouwens de andere dagen van het jaar uit je christelijke geloof niet verplicht om die dingen te doen die jij alleen deze 40 dagen doet?
Met citaat reageren
Oud 28-02-2004, 15:51
Verwijderd
Citaat:
FF4-Ever schreef op 28-02-2004 @ 00:08:
Geef me een (1) goede reden waarom je de andere dagen van het jaar niet zou genieten van het leven, niet aan je slechte eigenschappen zou werken, niet zou proberen zoveel mogelijk mensen te helpen, niet alles en iedereen respecteren en wel ruzie zou maken?

Ben je trouwens de andere dagen van het jaar uit je christelijke geloof niet verplicht om die dingen te doen die jij alleen deze 40 dagen doet?
Met citaat reageren
Oud 28-02-2004, 19:15
Verwijderd
Citaat:
MarKel schreef op 25-02-2004 @ 22:38:
Er bestaan geen zonden dat is een leugen van de monniken (zóveel fantasie gewoon eng...), er is alleen Liefde
Dat ben ik met je eens.. Dat laatste dan. Of het een leugen van monniken is weet ik niet, maar wel dat alles Liefde is.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2004, 19:45
Levitating Nun
Citaat:
Xia schreef op 28-02-2004 @ 20:15:
Dat ben ik met je eens.. Dat laatste dan. Of het een leugen van monniken is weet ik niet, maar wel dat alles Liefde is.
nou....alles....Stalin was geen Liefde....
Met citaat reageren
Oud 28-02-2004, 23:01
phensicske
phensicske is offline
Citaat:
anniemoppie schreef op 28-02-2004 @ 16:51:
Ehm, eerst pro nu contra??

Ik vast niet, ik heb het nog nooit gedaan (behalve dan de verplichte vastendag in school, kan je niet onderuit en de echte betekenis ontgaat je eigenlijk wel als je in het lager zit).

Waarom nu per se die bepaalde dagen je anders gaan gedragen?
Iets goed moet uit jezelf komen en niet vanuit buiten opgelegde waarden.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-02-2004, 14:35
Blues
Blues is offline
Citaat:
nare man schreef op 25-02-2004 @ 18:17:
Nadenken over je zondes? En jezelf een complex aanpraten, nee dank je de koekkoek. Als ik wil nadenken over wat ik goed en fout doe, dan doe ik dat wel op het moment dat het van belang is. Daar heb ik geen slap religieus verhaaltje voor nodig als aanleiding, dat getuigt niet echt van eigen initiatief namelijk. Net als die slappe zakken die het excuus van 'oud-en-nieuw' nodig hebben om te stoppen met roken.
Ik ben 't met je eens nare kerel (gedeeltelijk) ik bedoel waarom zou je vasten om te gaan denken over dingen en andere mensen iets beter te behandelen, als je zo wil zijn doet dat dan 't hele jaar vind ik.
Of mag je na het vaste weer lekker gemeen doen tegen iedereen?
Ikzelf vast ook by the way, maar dat is om hele andere overtuigen en niet iest als smoes.

Maar gelovige mensen doen dat soort dingen nu eenmaal en laat ze toch (vind ik) zolang ze mij er maar niet mee lastig vallen
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 15:30
Verwijderd
Citaat:
MarKel schreef op 28-02-2004 @ 20:45:
nou....alles....Stalin was geen Liefde....
Ook Stalin was Liefde... Hij koos er alleen voor om het tegenovergestelde (angst) te ervaren.

Maar dat is slechts wat ik geloof
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 18:50
Upke
Upke is offline
Citaat:
vanavond om 12uur is alweer het einde van carnaval wat voor mij betekend dat het vasten er weer aankomt? Zijn er mensen die echt carnaval gevierd hebben vanuit het katholieke geloof en die nu gaan vasten? Zo ja wat zijn jullie uitgangspunten voor dit jaar???? Die mijne zijn:
Dit zijn mijn belangrijkste dingen, verder uiteraard niet roken, drinken of drugsgebruiken. Denk niet dat ik een braaf meisje ben absoluut niet, door het jaar heen zondig ik ook hoor. Daarom nu een periode om me netjes te gedragen
Wie doet er met me mee dit jaar?? Groetjes.........en succes
Neen ik vast niet. Feesten okee, maar daarna moet ik weer op krachten komen dus vind ik het lekker om veel te eten en te slapen.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 19:37
Levitating Nun
Citaat:
Xia schreef op 29-02-2004 @ 16:30:
Ook Stalin was Liefde... Hij koos er alleen voor om het tegenovergestelde (angst) te ervaren.

Maar dat is slechts wat ik geloof
Dat moet je me toch eens uitleggen...
Met citaat reageren
Oud 01-03-2004, 20:30
Verwijderd
Citaat:
MarKel schreef op 29-02-2004 @ 20:37:
Dat moet je me toch eens uitleggen...
Een mens is in de kern liefde, het kan niets anders zijn. De enige reden dat dat wel zo is, is als de mens daar voor kiest, omde ERVARING te hebben van wat het is om 'angst' te zijn, te kennen, te ervaren.

Het leven geeft je telkens twee keuzes: Liefde of Angst. Het beste, om in aardse termen te spreken, zou zijn om steeds voor Liefde te kiezen. Maar zonder Liefde geen angst, waardoor het haast noodzaak is om beiden te kennen.

Hoe weet je wat Vergeven is, als niemand je ooit kwaad heeft gedaan?

Volgens mij mis ik heel veel essentiele onderdelen door het zo uit te leggen, voor een beter verslag verwijs ik je graag door naar de boeken van Walsch, die in één boek (dat in dialoogvorm is geschreven) uiteenzet waarom Hitler naar de Hemel ging.

Als ik tijd heb binnenkort kan ik het ook wel voor je overtypen, maar aangezien ik het boek nu heb uitgeleend..
Met citaat reageren
Oud 01-03-2004, 21:28
Levitating Nun

Naar mijn mening is er helemaal geen hel als er een hiernamaals bestaat, slechts de Hemel
Met citaat reageren
Oud 02-03-2004, 13:54
kleinedraak
Wat vinden jullie dan van de Ramandan? is toch precies hetzelfde dan???
Met citaat reageren
Oud 06-03-2004, 10:21
Femme-Fatale
Femme-Fatale is offline
Citaat:
kleineghcdraak schreef op 02-03-2004 @ 14:54:
Wat vinden jullie dan van de Ramandan? is toch precies hetzelfde dan???
Bij het ramadan mag je niet alleen niet snoepen, je mag helemaal niets eten van zonsopgang tot zonsondergang.
En wij vasten eerst en feesten daarna.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten