Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-03-2007, 17:26
sammyboy
sammyboy is offline
Ik vroeg me gewoon net even af of je op voorhand kan weten of je kaal wordt? Ik heb hier wel een beetje schrik voor voornamelijk omdat ik daar helemaal niet zou mee staan..

Ik heb geen haaruitval of toch niet meer dan de normale mens, geen van mijn beide ouders zijn kaal en ik ben dus 19jaar..

kan ik dit op voorhand te wten komen ofzo en moest ik later kaal worden wat kan ik hier aandoen, zijn implantaten gezond?

ik heb ook wel van dat dik haar zegt mijn kapper, mss dat dat er ook iets mee te maken heeft ofzo?

Laatst gewijzigd op 27-03-2007 om 17:28.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2007, 17:32
Verwijderd
Of je kaal wordt of niet is voor een groot deel genetisch bepaald, dus als je ouders geen van beide kaal zijn en je opa's en oma's ook niet, zal jij het ook wel niet worden. Of je moet ernstig ziek of ondervoed raken.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2007, 18:34
sammyboy
sammyboy is offline
Mijn ouders niet en mijn grootouders ook niet, mijn nonkel wel, maar dat is het enigste dichtsbijzijnde familielid dat ik kan bedenken.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2007, 19:39
Verwijderd
Citaat:
sammyboy schreef op 27-03-2007 @ 19:34 :
Mijn ouders niet en mijn grootouders ook niet, mijn nonkel wel, maar dat is het enigste dichtsbijzijnde familielid dat ik kan bedenken.
broer van je moeder?
Met citaat reageren
Oud 27-03-2007, 19:48
sammyboy
sammyboy is offline
jawel
Met citaat reageren
Oud 27-03-2007, 20:01
Verwijderd
dan heb je nog altijd de kans dat je grootmoeder langs moeders kant een kaalheidsgen heeft doorgegeven aan jouw moeder (1 op 2), en die op haar beurt weer aan jou (1 op 2)
(aangezien je grootvader niet kaal is kan de kaalheid van je nonkel al niet van zijn vader komen)

kansrekenen is niet m'n sterkste kant, maar volgens mij heb je objectief gezien 1 kans op 4 om kaal te worden.

(tenzij er meer dan één gen voor kaalheid zorgt, of bepaalde combinaties, maar zo goed is m'n biologie niet )
Met citaat reageren
Oud 27-03-2007, 23:13
Roos
Roos is offline
Kaalheid erft over via je moeder, toch? Dat las ik in een MSN-quiz over kaalheid, haha, dus dit is niet echt een betrouwbare bron

In dat geval moet je juist kijken naar broers en de vader van je moeder.

Of je vader kaal is, zegt dan niet zoveel
Oud 28-03-2007, 08:51
Verwijderd
euhm, voor mannen klopt dat

wat ik in bio heb geleerd is dit:

heel simpel gezegd komt het erop neer dat op het X chromosoom een 'dingetje' zat voor kaal/nietkaal
- als een man zo'n dingetje voor kaal op zijn éne X chromosoom heeft wordt ie kaal (heeft maar één X chromosoom, en een Y chromosoom)
- een vrouw kan zo'n dingetje voor kaal hebben op het éne X chromosoom en een dingetje voor nietkaal op het andere X chromosoom: dan wordt ze niet kaal, want het nietkaaldingetje heft het kaaldingetje op
- een vrouw kan ook op elk X chromosoom een kaaldingetje hebben, dan wordt zij ook kaal

een jongen is een jongen omdat hij één X chromosoom erft van z'n moeder en het Y chromosoom van z'n vader >> hij kan dus het kaalheidsdingetje van z'n vader niet erven, want dat zit op het X chromosoom

als een vrouw één X chromosoom heeft met een kaaldingetje kan zij dit doorgeven aan haar kinderen; incl. kaaldingetje
- voor dochters is dit enkel een probleem als de dochter ook van de vader een X chromosoom krijgt met een kaaldingetje
- zonen worden kaal als zij zo'n kaaldingetje erven

dus: voor mannen is kaalheid enkel afhankelijk van de moeder
voor vrouwen is kaalheid afhankelijk van de moeder én de vader

ik ben best slim hè?
Met citaat reageren
Oud 28-03-2007, 16:39
sammyboy
sammyboy is offline
Best wel ingewikkeld =) ja mijn moeder haar vader is niet kaal en haar moeder ook niet, haar broer is kaal beginnen worden rond zijn 19-20e daarvoor had ie heel wat haar.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2007, 16:58
Verwijderd
Citaat:
sammyboy schreef op 28-03-2007 @ 17:39 :
Best wel ingewikkeld =) ja mijn moeder haar vader is niet kaal en haar moeder ook niet, haar broer is kaal beginnen worden rond zijn 19-20e daarvoor had ie heel wat haar.
een vrouw hoeft niet kaal te zijn om een kaalheidsgen te hebben... je hebt dus idd wel kans om kaal te worden, maar maak je daar nou maar geen zorgen over moest het zo zijn, dan zie je dat dan wel...
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten