![]() |
|
![]() |
Er is een half jaar geleden Early Onset Cerebellaire Ataxie (EOCA)
bij mij ondekt. zie www.ataxie.nl/ataxie/diagnoses/eoca.html voor meer informatie (of vraag gewoon ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
En vosje16, deed je oom nog wel mee in de maatschappij? Wat voor werk deed hij? moest hij zijn leven drastisch veranderen toen hij het kreeg?, enz Laatst gewijzigd op 26-07-2007 om 16:01. |
![]() |
||
Citaat:
![]() En wat ik net vandaag te weten ben gekomen van mijn grootmoeder (wat een toeval!) is dat mijn aangetrouwde oom ook zo'n soort ziekte heeft. Ze heeft de naam ervan gezegd, maar ik ben het alweer kwijt. Maar ze had het in ieder geval ook over ataxie. Blijkbaar is het erfelijk bij hem en heeft hij het al heel lang (hij is nu 50). Mijn grootmoeder zei dat zijn voeten daardoor nu helemaal misvormd waren (holvoeten) en dat het hem ontzettend veel pijn deed bij het stappen. Blijkbaar had zijn vader dat ook en die moest met krukken stappen enzo. Blijkbaar is de aandoening ook dodelijk, maar zijn vader was pas op zijn 80ste overleden (aan kanker dan nog wel). Ohja, en mijn aangetrouwde oom heeft dus een heel normaal leven. Tot nu toe wist ik (en mijn broer) niet eens dat hij al jaren een ziekte had, nochtans zien we hem toch zeker 1 keer per maand. Hij kan het blijkbaar heel goed verbergen, want zelfs als hij stapt valt het niet op. Hij heeft ook werk. Hij kan wel niet lopen en sporten enzo en daar heeft hij wel moeite mee, want hij heeft een zoon van 12 jaar, waar hij dus niet mee kan voetballen enzo. Dus het hangt er vooral van af hoe snel de ziekte evolueert denk ik. Met wat geluk leef je er heel lang mee zonder al te veel problemen. Anderzijds, als je pech hebt... ![]() Laatst gewijzigd op 26-07-2007 om 17:54. |
![]() |
|
|